Citat:
Ursprungligen postat av
LittleFish
Jag kan fylla på det jag vet, utan att veta för mycket hur andra skrivit i tråden.
- Ät grönsaker som spenat osv, det har östrogenhämmande egenskaper och kommer blockera att kroppen producerar östrogen
- Skippa alkohol och måste du dricka, drick rödvin, det enda som inte ärextremt destruktivt för testo. Öl innehåller humle som är väldigt östrogenframkallande.
- Stressa inte! All långvarig stress fullkomligt dödar testonivåerna. Kortisolet är hormonet du ska passa dig för
- Hänger ihop med punkten ovan, sov minst 7 timmar per natt. Nån studie visade att för varje timme under 7 timmar kvalitetssömn om natten hade ett linjärt förhållande på minskande testonivåer
- Ät bra fetter som olivolja, ägg, nötter i måtta osv
- Styrkelyft men inte för mycket så kroppen utsöndrar för mycket kortisol (se punkterna ovan). Lagom med andra ord
- Meditera! Åter igen sänker det kortisolnivåerna som höjer testonivåerna
- Och en av de viktigare punkterna utöver att inte stressa, se till att inte ha brist på någon vitamin eller mineral. Har inte kroppen tillgång till alla näringsämnen den behöver kommer testot att sjunka även om du gör det andra rätt.
Peace out
Edit:
- Skippa socker! Det är döden för testonivåerna
- Drick vatten! Var aldrig uttorkad.
- Skippa konserver, BPA är ett hormonstörande ämne och östrogenframkallande.
Mycket bra inlägg. Du nämner kortisol, - ta Ashwagandha om man har mycket kortisol i omlopp.
Socker som du skriver är ju ett substitut för dopamin/testo, så det är jätteviktigt att undvika.
Sedan kan jag fylla på med lite fler livsmedel som hämmar östrogenet:
Broccoli
Vitkål
Champinjon
Grönkål
Tranbärs juice
Finns även tillskott som hjälper till med testo/östrogenbalansen. Välj ett med mycket resveratrol i.