2019-06-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Talen är alltså så bra att du menar att de måste vara skrivna av någon annan?

Skrev jag det? 🤔
Nej. Jag skrev att talen KAN vara skrivna av någon annan, vilket lämnar utrymme för allehanda spekulationer i tråden att någon skriver hennes tal.
För övrigt kan vem som helst skriva ner vad som helst, men det jag ville poängtera var att Greta framförde det hon ville säga på väldigt bra engelska, med brittiskt uttal.
2019-06-15, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta har inte varit speciellt mentalt stabil tidigare, det är den bild man får om man läser t ex föräldrarnas bok om familjen, strippar bort allt fluff och koncentererar sig på vad som faktiskt sägs om dynamiken i familjen och om Greta.

I motsats till dig tror jag inte på bilden av ett barn med bokstavsdiagnoser, allvarlig ångest och psykosociala problem som plötsligt visar sig vara en knivskarpt begåvad tjej vilken kan övertala vetenskapsmän, påvar, EU-parlamentariker och statsråd genom kraften av sin intelligens och sin viljestyrka.

Nä nä nä stopp där. Det är inte alls ovanligt med högbegåvade barn som samtidigt har så stora problem att de måste ha anpassad skolgång. Vad jag har förstått så är dagens särskola är inte alls som förr i tiden, då väldigt många i särskolan hade downs syndrom.

Gretas toppbetyg i Fysik, Matte, Kemi och Teknik hintar om att hon är en rätt typiskt högbegåvad aspie.

Den smartaste människan jag träffat i mitt liv är en person med helt sanslösa ångestproblem och är fortfarande en psykosocial fuckup av rang.

Jag själv hade antagligen hamnat i sär om jag växt upp idag, folk som inte var mina lärare eller klasskamrater var sååååå förvånade när jag hade högsta betyg i de ämnen jag brydde mig om. (Se ovan för hint om vilka.. .
2019-06-15, 13:27
Medlem
Maltsevs avatar
Man kanske ska ta de betygen som visats upp här i tråden med en nypa salt.

Att den under lång tid hemmavarandes deprimerade, fysiskt sent utvecklade och socialt hämmade lilla Greta förtjänar ett B i ämnet idrott tyder nog mer på att skolan delar ut glädjebetyg.
2019-06-15, 14:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Nä nä nä stopp där. Det är inte alls ovanligt med högbegåvade barn som samtidigt har så stora problem att de måste ha anpassad skolgång. Vad jag har förstått så är dagens särskola är inte alls som förr i tiden, då väldigt många i särskolan hade downs syndrom.

Gretas toppbetyg i Fysik, Matte, Kemi och Teknik hintar om att hon är en rätt typiskt högbegåvad aspie.

Den smartaste människan jag träffat i mitt liv är en person med helt sanslösa ångestproblem och är fortfarande en psykosocial fuckup av rang.

Jag själv hade antagligen hamnat i sär om jag växt upp idag, folk som inte var mina lärare eller klasskamrater var sååååå förvånade när jag hade högsta betyg i de ämnen jag brydde mig om. (Se ovan för hint om vilka.. .
Oj vad svårt det var att få högsta betyg i fysik, kemi, biologi och matte på högstadiet!
Vilken matte läste Greta undrar man dessutom, var det särskild matte som det hette en gång i tiden eller allmän?

Lite som en bekants Pappa som var stolt som en tupp när hans dotter gick ut 2 årig kastrullteknisk linje på gymnasiet med ” toppbetyg”.
Inget fel i det men inte riktigt att jämföra med att spetsa 4 årig teknisk linje eller natur.
2019-06-15, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oj vad svårt det var att få högsta betyg i fysik, kemi, biologi och matte på högstadiet!
Vilken matte läste Greta undrar man dessutom, var det särskild matte som det hette en gång i tiden eller allmän?

Lite som en bekants Pappa som var stolt som en tupp när hans dotter gick ut 2 årig kastrullteknisk linje på gymnasiet med ” toppbetyg”.
Inget fel i det men inte riktigt att jämföra med att spetsa 4 årig teknisk linje eller natur.

Näää men vet du, min erfarenhet är att de som tog toppbetyg i fysik och matte i högstadiet också var de som sen fixade bra högskoleutbildningar. Men jag gick i högstadiet på 80-talet.
2019-06-15, 14:33
Medlem
Många är sorgligt okunniga i det svenska skolsystemet men drar sig inte för att haspla ur sig sina teorier som fakta eller kunskap. Det är plågsamt att läsa.

Dagens kursplaner ställer betydligt högre krav på eleverna än de gjorde i Lpo-94 eller Lgr-80 för att inte tala om Lgr-69. Det är betydligt svårare att uppnå ett A nu än det var att få MVG eller 5 på den tiden de betygen gavs. Det centrala innehållet samt kunskapskraven innehåller betydligt mycket mera stoff och är betydligt högre satta än de var förr och för att uppnå ett A måste alla 8-12 kunskapskrav uppfyllas på A-nivå vilket är väldigt svårt och få förunnat. Till skillnad från den myt som florerar i samhället nu så är kravet på eleverna i grundskolan betydligt högre idag. De ska lära sig betydligt mer nu än förr. Och det är därför så många inte uppnår godkänd nivå (E), för kraven är helt enkelt för höga för många som är synnerligen normalbegåvade.

Betygssättning är en myndighetsutövning som är relativt väl kontrollerad. Tyvärr är det precis som antyds inte ovanligt med felaktig betygssättning men det är då i särklass vanligast att dessa betyg kommer i friskolor där obehöriga lärare getts mandat att sätta betyg genom rektors godkännande. Att så skulle vara fallet i den skola Greta Thunberg gått är osannolikt då den typen av skolor av tradition har extremt kunniga och välutbildade pedagoger.

Sedan funderingar kring särskola. Släpp alla de tankar. Grundsärskolan har ingenting med detta att göra. Det finns heller inga anpassningar som betyder att man lär sig mindre stoff eller att lägre krav ställs i ”anpassad studiegång”. Om den anpassningen betyder mindre stoff/lägre nivå så kommer eleven aldrig kunna uppnå liknande betyg som vi sett exempel på här.
2019-06-15, 15:08
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Betygssättning är en myndighetsutövning som är relativt väl kontrollerad. Tyvärr är det precis som antyds inte ovanligt med felaktig betygssättning men det är då i särklass vanligast att dessa betyg kommer i friskolor där obehöriga lärare getts mandat att sätta betyg genom rektors godkännande. Att så skulle vara fallet i den skola Greta Thunberg gått är osannolikt då den typen av skolor av tradition har extremt kunniga och välutbildade pedagoger.

räcker det inte med att gå barn och fritid för att få ett jobb som lärare på en grundskola?

jag vet i alla fall folk som gjort det. efter att ha gått IV och fått ig i alla ämnen i grunskolan då..

För övrigt så tycker han det är helt legit att sno saker från skolan, eftersom han är "underbetald" och "betalar så mycket skatt" .
Senast redigerad av QkNN 2019-06-15 kl. 15:17.
2019-06-15, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Många är sorgligt okunniga i det svenska skolsystemet men drar sig inte för att haspla ur sig sina teorier som fakta eller kunskap. Det är plågsamt att läsa.

Dagens kursplaner ställer betydligt högre krav på eleverna än de gjorde i Lpo-94 eller Lgr-80 för att inte tala om Lgr-69. Det är betydligt svårare att uppnå ett A nu än det var att få MVG eller 5 på den tiden de betygen gavs. Det centrala innehållet samt kunskapskraven innehåller betydligt mycket mera stoff och är betydligt högre satta än de var förr och för att uppnå ett A måste alla 8-12 kunskapskrav uppfyllas på A-nivå vilket är väldigt svårt och få förunnat. Till skillnad från den myt som florerar i samhället nu så är kravet på eleverna i grundskolan betydligt högre idag. De ska lära sig betydligt mer nu än förr. Och det är därför så många inte uppnår godkänd nivå (E), för kraven är helt enkelt för höga för många som är synnerligen normalbegåvade.

Sedan funderingar kring särskola. Släpp alla de tankar. Grundsärskolan har ingenting med detta att göra. Det finns heller inga anpassningar som betyder att man lär sig mindre stoff eller att lägre krav ställs i ”anpassad studiegång”. Om den anpassningen betyder mindre stoff/lägre nivå så kommer eleven aldrig kunna uppnå liknande betyg som vi sett exempel på här.

Det är en sak vad skolor och politiker säger är deras målsättningar och normer, en helt annan sak hur det funkar i praktiken. På många håll har tiden sedan slutet av 90-talet inneburit en inflation i höga betyg som är över gränsen till det löjeväckande, särskilt på friskolorna. Både lärare och rektorer accepterar i många fall aktivt att man sätter glädjebetyg: det lockar nya elever till skolan, det får läraren att se ut som någon som kan engagera eleverna och lära dem mycket, samtidigt som han bli populär hos föräldrarna och ökar utsikterna att höja lönen inne på rektorsexpeditionen.

Den lärare som är snål och försiktig med de höga betygen, och som håller hårt på att krav ska uppfyllas, blir idag uppfattad som en tråkig föredetting och ett sänke för både skolan och eleverna.

Den skola där Greta gick (en friskola) är tydligt nischad på barn med bokstavsdiagnoser och vill hålla hög svansföring utåt och dra nya elever. Klart som fan att de sätter en del glädjebetyg.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-06-15 kl. 15:34.
2019-06-15, 15:36
Medlem
Horby-kvinnans avatar
"Mötet med Obama, Greta och nyandliga biljonärszombies"
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/motet-med-obama-greta-och-nyandliga-biljonarszombies/
Citat:
I kväll är det avslutningsfest på Slakthusområdet i Stockholm. Den håller på till tre i natt. Kanske får man se Joel Kinnaman dansa med Greta Thunberg, om man är bjuden.

(Idag försöker f ö nationalismmedia, Samnytt, f d Avipixlat, och högerpopulistskojaren Simon Kristoffersson med plojartikeln "Klimat-Greta flyttar fokus till vuxna – uppmanar till olagliga vilda strejker" misskreditera unga Thunberg och klimatfrågan. Bara den faksimil från Youtube som används - bilden visar en stirrande Greta - visar vad extremhögersajten har för läskig människosyn.)
2019-06-15, 15:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Näää men vet du, min erfarenhet är att de som tog toppbetyg i fysik och matte i högstadiet också var de som sen fixade bra högskoleutbildningar. Men jag gick i högstadiet på 80-talet.
Ja det är särskoleeleverna som styr Sverige?
Släpp sargen nu och koppla på din hjärna, Greta är inte speciellt begåvad, då har hon gått ut gymnasiet redan.
2019-06-15, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja det är särskoleeleverna som styr Sverige?
Släpp sargen nu och koppla på din hjärna, Greta är inte speciellt begåvad, då har hon gått ut gymnasiet redan.

Intelligensbefriat inlägg. Du kan bättre.
2019-06-15, 16:20
Medlem
Greta behöver inga betyg. Har man träffat påven & Obama i sitt CV så slår det nog ett godkänt i idrott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in