• 1
  • 2
2019-06-14, 18:43
Medlem
Jag vet inte vad raketbränsle görs utav, men jag får inga bra träffar på sökmotorer. Det gör mig oroad att det en dag tar slut? Det går väl knappast skjuta upp raketer på solceller eller batteridrift?

Kan ha fel?
Citera
2019-06-14, 18:48
Medlem
Porryhatters avatar
Flytande syre och väte. Så det ska vara möjligt så länge vi har vatten.
Citera
2019-06-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter

Och någon energikälla till elektrolysen, förstås! Men solen lyser väl i några miljarder år till..!
Citera
2019-06-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Och någon energikälla till elektrolysen, förstås! Men solen lyser väl i några miljarder år till..!

Ah, då kan jag sova gott i natt då
Citera
2019-06-14, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpliffarDygnetRunt
Jag tror NASA har sagt att solen slocknar redan år 2100 enligt någon studie. Jag tror vi kommer dö.
Nej, det kommer att hända om cirka 5 miljarder år.

Med vänlig hälsning
Citera
2019-06-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag vet inte vad raketbränsle görs utav, men jag får inga bra träffar på sökmotorer. Det gör mig oroad att det en dag tar slut? Det går väl knappast skjuta upp raketer på solceller eller batteridrift?

Kan ha fel?
Jag fick jättebra träffar när jag sökte på "what is rocket fuel made of". Vad fasen sökte du på?
Citera
2019-06-14, 19:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Kan ha fel?
Indirekt kan du använda solceller för att skjuta upp raketer, solceller genererar el som kan användas till elektrolys för att framställa rent syre och rent väte, solceller kan även användas som energikälla för att framställa andra ämnen som kan användas i raketmotorer.
Citera
2019-06-14, 23:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det gör mig oroad att det en dag tar slut?

Du får räkna på hur många liter vatten det är som släpps ut i rymden vid varje resa i förhållande till dels hur många liter vatten det finns på jorden totalt, samt dels till hur mycket tillskott av vatten jorden får varje år i form av nedfallande kometbitar och annat rymdskräp.

Utifrån det kan vi sedan räkna ut i hur många år till vi kan fortsätta med raketmotorer.
Citera
2019-06-15, 00:26
Moderator
Neksnors avatar
USA:s nu pensionerade rymdfärjor hade tre huvudmotorer, det drevs av syre och väte. För att fåplats med allt bränsle som behövs satt rymdfärjan fast i en stor extratank. På den tanken satt också två startraketer som drevs med ett fast bränsle, som enkelt uttryck, genererade ganska osköna avgaser.
Vid starten står startraketerna för huvuddelen (med ordentlig marginal) av dragkraften. Så ska man starta med enbart väte och syre som bränsle gissar jag att man behöver utveckla motortekniken en hel del.
Citera
2019-06-15, 00:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vid starten står startraketerna för huvuddelen (med ordentlig marginal) av dragkraften. Så ska man starta med enbart väte och syre som bränsle gissar jag att man behöver utveckla motortekniken en hel del.
Tvärtom, väte och syre är vansinnigt effektivt men också vansinnigt komplicerat, raketmotor med kemiskt fast bränsle är däremot rätt okomplicerad, i sin mest enkla form nyårsraket.

Despite criticism and early technical failures, the taming of liquid hydrogen proved to be one of NASA's most significant technical accomplishments. . . . Hydrogen -- a light and extremely powerful rocket propellant -- has the lowest molecular weight of any known substance and burns with extreme intensity (5,500°F). In combination with an oxidizer such as liquid oxygen, liquid hydrogen yields the highest specific impulse, or efficiency in relation to the amount of propellant consumed, of any known rocket propellant.
https://www.nasa.gov/topics/technolo...of_choice.html
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-06-15 kl. 00:42.
Citera
2019-06-15, 00:47
Medlem
Citat:

Kan ha fel?

raket bränsle är Hydrogen gas och sedan kyler dom ner den för gas form tar mer plats så dom kyler ner den för att kunna tanka så mycket som möjligt,

gör man hydrogen gas hemma så använder man sig av destillerat vatten med bakpulver i en liten burk med stål plattor i rostfritt stål som det går ström genom och då bildas det knall gas vilket är hydrogen gas och är 100% rent att användas så dom borde använda skiten i bilar då det är billigt att tillverka och lätt att tillverka och kommer aldrig att ta slut ( tror du kan göra det på havsvatten med men är inte säker på den saken inte läst om att använda salt vatten till det )
Citera
2019-06-15, 00:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
raket bränsle är Hydrogen gas och sedan kyler dom ner den för gas form tar mer plats så dom kyler ner den för att kunna tanka så mycket som möjligt,
Finns en mängd olika raketbränslen
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_rocket_propellant
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_propellant

Kan faktiskt använda salami, bajs och gummibjörnar som bränsle till en raketmotor
https://www.youtube.com/watch?v=i0zon3xOaI4
https://www.youtube.com/watch?v=hQdtXMWhiMs

Citat:
gör man hydrogen gas hemma så använder man sig av destillerat vatten med bakpulver i en liten burk med stål plattor i rostfritt stål som det går ström genom och då bildas det knall gas vilket är hydrogen gas och är 100% rent att användas så dom borde använda skiten i bilar då det är billigt att tillverka och lätt att tillverka och kommer aldrig att ta slut ( tror du kan göra det på havsvatten med men är inte säker på den saken inte läst om att använda salt vatten till det )
Knallgas är en blandning av väte och syre/luft.
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-06-15 kl. 00:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in