2019-06-14, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Säg så här: Skulle det bli ett krig mellan USA och Iran så vet jag ju var jag har min sympati.

- Antingen ett kvinnohatande patriarkalt samhälle, med mullor och män som styr allt och avrättar dig om om du har någon annan åsikt än Allahs rätta.

- Eller det mest frihetliga samhället någonsin, som står för alla våra dagliga uppfinningar, de du och jag använder för att skriva dessa ord.

Du väljer.

Nej jag behöver inte välja mellan nykonservativ imperialism eller islamofascism. Åt helvete med din falska dikotomi.

Och källa på att USA står för alla våra dagliga uppfinningar tack och att det är tack vare USA som jag kan skriva dessa ord tack?

Och som jag tidigare påpekat. Vilka var det som hjälpte tillsätta de där kvinnohatande mullorna till att börja med 1978/79? Jo. "Frihetliga" CIA. Och vill du avsätta patriarkala, kvinnoförtryckande skurk-regimer så kan vi ju ändå börja med Saudiarabien vet jag, inte sant?
Citera
2019-06-14, 23:48
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Men on topic så står jag fast vid handlar nog den här mer eller mindre uppenbara false flag attacken om att markera mot både Japan och Iran att sluta deala med varandra, ditt bludder om "undantag" ovidkommandes. Som sagt var så tror jag Rockefellers och gänget börjar bli desperata nu.
Så du menar att det är enklare att spränga hål i ett skepp och skylla det på Iran än att inte ge en waiver till Japan för oljeimport från Iran?

Jaja, det får stå för dig men allvarligt, du kan inte vara för oförstående om folk börjar kalla dig för "foliehatt" efter sådana påståenden?
Citera
2019-06-14, 23:51
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Då bör du kolla upp UNCLOS.
Finns ju ett antal andra länder vars enda tillgång till världshaven är genom Hormuz
UNCLOS är inte juridisk bindande för Iran. Det är endast den oskyldiga genomfarten som Iran respekterar. Iran har undertecknat fördraget men det är först när ett land ratificerar ett fördrag som gör det villkoret i fördraget juridiskt bindande. Iran kan stänga Hormuz.
Citera
2019-06-14, 23:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Ja, det skulle kunna vara så men det behöver inte vara så. Inte för att försvara Mossad på något sätt, men kan vi knyta just detta dåd till någon part baserat på något annat än gissningar om vem som har mest att tjäna på vilket?

Givetvis så tror inte jag heller att Mossad skyr några medel, men min skepsis till detta rör sig till svårighetsgraden av en sådan här operation i området. Jag tror att implantering av minor på båda fartyg samtidigt är en ganska svår operation att genomföra i praktiken. Hur skulle detta kunna gå till?

Tja, de tre klassiska M:en i en mordutredning är 1) motiv 2) mordvapen eller medel och 3) möjlighet. Mossads motiv är uppenbart. Enligt den den japanske kaptenen träffades skrovet ovanför vattenlinjen av en projektil. Kanske skjöts denna projektil med ett raketgevär från en närliggande båt? Och om projektilen sköts från en båt är det inte svårt att tänka sig att Mossad använde sig av en falskflaggad båt. Omanviken är ett av världens mest trafikerade farvatten och att gömma en båt i mängden är inte svårt.
Citera
2019-06-14, 23:53
Medlem
pinnpelle88s avatar
Så vad som hänt, vad vi vet är;

- Iran tar emot Japans Shinzō Abe på stadsbesök, det är första gången Japan besöker Iran på över 40 år.
- "Iran" bombar Japanska oljetrålare vid kusten för att ?????
- Neocons i USA har haft svårt att hitta viljan att gå i krig med Iran
- Neocons får ett attentat mot en allierad till USA (Japan) serverat med champagne och räkor
- Kina vill stärka samarbetet med Iran

Hur många mer vita soldater ska dö för Israel?

Hur dumma i huvudet tror skuggsamhället i USA att folk är?
Citera
2019-06-14, 23:53
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Vad är det som säger att Översteskäggen är de som beordrat just detta specifika angrepp?
Baseballkepsarna i IRGC har mer än en gång uttalat sig betydligt mer aggressivt än just det religiösa styret

krävs ingen omfattande geopolitisk bildning för att veta att IRGC lyder under khamenei. dvs "översteskägget". sannolikheten att de skulle utföra en dylik operation, som riskerar att starta ett krig mot världens mäktigaste krigsmakt, utan khameneis godkännande är obefintlig.

kan dock förstå ditt behov av att babbla om rymdödlor i vartannat inlägg, din sort är ju numera så parentetisk att vanliga människor med sunt förnuft blir storögt nyfikna när era sällsynta existenser åter kryper fram. själv trodde jag att de sista exemplaren av neoconservativus sveciae försvann efter libyen-debaclet.
Citera
2019-06-14, 23:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Nej jag behöver inte välja mellan nykonservativ imperialism eller islamofascism.

Jo. Det är exakt vad du måste välja mellan.

Den dator/padda eller mobil du skriver detta från. Och Internet som själva stommen. Allt detta resultat av en fri och kompetitiv marknadsekonomi med fria val för individen.

Vill du hellre ha islamistiska mullor som förtrycker kvinnor och vetenskap, och därför ligger på 1:10-del av ekonomisk utveckling?
Citera
2019-06-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Så vad som hänt, vad vi vet är;

- Iran tar emot Japans Shinzō Abe på stadsbesök, det är första gången Japan besöker Iran på över 40 år.
- "Iran" bombar Japanska oljetrålare vid kusten för att ?????
- Neocons i USA har haft svårt att hitta viljan att gå i krig med Iran
- Neocons får ett attentat mot en allierad till USA (Japan) serverat med champagne och räkor
- Kina vill stärka samarbetet med Iran

Hur många mer vita soldater ska dö för Israel?

Hur dumma i huvudet tror skuggsamhället i USA att folk är?

Tydligen är folk dumma i huvudet då vi har en vänster som sväljer hela skitkorven utan att tugga och det har lyckats göra det här i tusentals år.
Citera
2019-06-14, 23:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishdicks74
SVT's bild av vad som hänt är strippad och nästan helt vänd till USA's fördel, mycket märkligt. Det är som om att SVT är en förlängning av USA's propagandadivision.

Ekot imorse: https://mega.nz/#!3EcHzYYR!mjii10pctUSmuTyHnoV7LD5m8QkTqZZe9_LwEIy NpnU (Inspelade från mobilen)

BBC diskuterade imorse live på radion hur denna incident kan ha varit en "Black Ops" operation av USA och Israel (även om det var spekulativt)

Det finns nog inte en enda politisk analytiker eller världsledare, Trump undantagen, som helt avfärdar möjligheten att israeliska Mossad ligger bakom. Dessa spekulationer kan dock inte svt rapportera om eftersom SKMA hugger direkt. Att misstänkliggöra Israel är ekvivalent med att sprida myten om att det är judarna som styr världen menar de. SVT kan inte längre rapportera sakligt kring israelrelaterade ämnen eftersom man är rädda för antisemitstämpeln.
Citera
2019-06-15, 00:00
Medlem
Neroxxs avatar
Människor här i tråden har förmågan att alltid se så stort på det hela (inget fel med det egentligen) men tänk om det inte alls handlar om det "stora".

Eftersom många andra slänger ur sig spekulationer kan jag ge ett annat alternativ. Kan det inte handlar om mindre grupper istället för stater eller större organisationer. Vad har då dessa mindre grupper för anledning att begå en attack likt detta, det kan egentligen handla om många saker. Men skapa oråd och kaos är en anledning så god som någon, speciellt eftersom det nu slängs anklagelser till höger och vänster.
Citera
2019-06-15, 00:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Japan stärker knappast Trumpadministrationens berättelse, kaptenen till det japanska skeppet tror inte att det var en torped utan att det snarare kom ifrån luften då träffen var ovanför havslinjen samtidigt som Iran öppet nekar att de skulle ha varit inblandade.

Citat:
Yutaka Katada, the owner of one of the stricken fuel tankers crippled in explosions in the Gulf of Oman on Thursday, says the U.S. is wrong about the way the attack was carried out. Speaking at a press conference in Tokyo on Friday, he contradicted Secretary of State Mike Pompeo and the U.S. Navy, which released a video that purports to show an Iranian patrol boat removing a limpet mine from the port side of the Kokuka Courageous. Katada said his ship was attacked on the starboard side by a flying object, not by a mine. “It seems that something flew towards them. That created the hole, is the report I’ve received,” Katada said, according to the Financial Times. “It seems there was a high chance they were attacked by a flying object. The impact was well above the water. I don’t think it was a torpedo.” The Japanese ship owner did not say who might be responsible for the attack. Iran has vehemently denied it was involved.

https://www.thedailybeast.com/japanese-oil-tanker-owner-says-us-is-wrong-about-gulf-attack

Så det börjar tyda på att någon med tillgång till en drönare kan ha orsakat det, nu betyder det inte att det automatiskt var USA, Israel eller Saudiarabien utan det kan ha varit en fristående iransk grupp/individ med tillgång till rätt tillgångar men den version som USA och Pentagon har kört med är inte sanningen.
Citera
2019-06-15, 00:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
UK bekräftar nu att dess egen säkerhetstjänst har konstaterat att Iran låg bakom tankerattacken.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/breaking-oman-oil-tanker-attacks-16519921

Iran is finished.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in