Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Påminner om ett svartvitt tänkande där människor ena stunden kan glorifieras för att nästa stund svartmålas.
Var dessa svartvita tankar, en röd tråd genom hela bloggen med samma pendlade hur personerna framställes?
Ursäkta om jag lägger mig i ert samtal! Men inflikar bara: Det jag hann läsa av bloggen gav inget vidare rationellt intryck. Gemensamt för inläggen var att de var väldigt ensidiga och att skribenten verkade vara oförmögen att klara av att se på saker från olika håll. Bedömningen av andra människor verkade svartvit och föränderlig, människor svek henne och hon var den enda som agerade moraliskt. Hon var liksom navet och andra människors karaktär var bara utifrån hur de behandlade henne och då fanns det inga förmildrande omständigheter. De flesta personliga bloggar är väl just personliga och utgår från bloggarens eget perspektiv och världsbild men här fanns det inga spår alls av att kunna förstå andra människor empatiskt. De "empatiska" känslor hon uttryckte för barnen W gav intrycket att snarare vara hennes egna känslor av besvikelser lagda i deras personer om du förstår hur jag menar. Dvs, en slags överföring av egna känslor utan förståelse till hur andra individer kan uppleva saker självständigt bortanför hennes egen upplevelse. Jag uttrycker mig nog svamligt men det var ett sådant intryck man kunde få av att läsa inläggen.
Spontan spekulation om MH och MGM SD:
Jag vet inte om MH är GM mer troligt än polisens MGM SD och man kan säkert agera svartvitt och gränslöst som i bloggen utan att för den skull göra sig skyldig till brott och mord.
Men om det finns en GM som inte är SD som samtidigt skulle ha möjlighet att känna till mycket om LWs liv, vanor och andra relationer så är det MH. Som gift med UW och under en tid "styvmamma" till barnen W skulle hon kunnat ha fått reda på en hel del om LW och hennes ev relationer med män (som kompisar eller mer) och om trasslet med SD. Om MH är GM och ville hitta en enkel syndabock pga tidigare historik så vore ju SD perfekt och någon som hon skulle mycket väl kunnat ha haft kännedom om genom barnen. Om hon dessutom är lika moraliserande som i bloggen IRL så kan hon haft motiv att vilja straffa inte bara LW utan även SD och genom att skylla på den senare så kan hon då ha uppfyllt två syften med mordet.
Om, mot all förmodan och polisens uttalanden, SD är oskyldigt utpekad som MGM så undrar jag om han funderat över vem som kan vara GM och om hans tankar isåfall gått åt MHs håll.