2019-06-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
I min bok är det mycket normalt att bli hatisk efter att man blir lämnad. Det är inte heller så konstigt att i stundens hetta skriva elaka kommentarer i sociala medier.

Men att så utstuderat och under så lång tid fylla en hel blogg med hat och slå åt alla håll ligger långt utanför de normala gränser jag känner till. Någon liknande har jag aldrig sett bland normala människor. Då börjar i alla fall jag att undra om hon saknar de gränser andra personer har.

Minns du vilket datum bloggen började handla om just detta och hur långt efter skilsmässsn detta var?
Håller helt med dig att de flesta sörjer och kan vara arga ett litet tag, men någonstans på vägen förlikas och accepterar, och ganska så snart ser ljust på livet igen. Vissa direkt utan några som helst problem alls, i alla fall utåt sett.
Men så finns de människor som ihärdigt ältar vidare gamla oförätter, år ut och år in..som om de aldrig kan släppa det mer än korta stunder, som om allt kretsar kring det de inte kan släppa.
Det är något man verkligen ska reagera på, då det kan tyda på allvarlig psykisk ohälsa. Förtydligar att vi inte vet vem som skrivit bloggen egentligen, men personen som skrivit är dock intressant för utredningens skull, inte minst för att kunna avskrivas som MGM.
Citera
2019-06-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt bloggen (i korthet) är UW konflikträdd, LW manipulerande, barnen utagerande och MH själv bara klok, medkännande och problemlösande. Från denna fantastiska person ville UW skilja sig. Låter det trovärdigt för dig?

Jag tror inte bara gott om LW. Hon var nog en vanlig person med både goda och dåliga sidor. Men att sida efter sida i den här tråden lyfta fram och tjata (jag syftar inte bara på dig) om hur dålig hon var kan inte stå oemotsagt.

Det är klart att MH skriver vad hon vill. Det är intressant att få en bild av henne, betydligt mer talande än om andra personer hade beskrivit henne. I och med att bloggen var offentlig så får hon också stå ut med att den kommenteras.
Jag anmäler mig gärna frivilligt här för en granskning.
Sida efter sida (nåja) har jag ägnat mig åt att nagelfara LW som person. Det är inte p g a att jag till min natur är särskilt hatiskt lagd. Däremot ogillar jag starkt hyckleri, men inte i den utsträckningen att jag skulle beskriva det som hat.
När jag i tråden har kritiserat LW, så är det viktigt att försöka se att det är hennes val jag många gånger vänder mig mot, inte för att hon är en synderska.
LW valde att inleda en sexuell relation med SD. Det var i mina ögon ett riktigt uselt val, inte för att jag anser SD vara usel (vet inget privat om honom), utan för att LW därigenom kränkte det löfte hon gett Gud. Hon hade sammanvigt SD med HD. Där förlorade LW min respekt, den jag som trådföljare utgår från.

Mycket i det som framkommit här, indikerar att LW hade ett kanske lite för stort intresse för GC. Åtminstone i förhållande till tiden hon tycks ha avsatt för sina tre barn. Det var helt frivilligt LW valde att ägna GC så mycket tid. Jag anser att hon valde fel.

Ville LW arbeta kvällar/nätter? Allt tyder på det. Det mesta tyder dessutom på att LW hade möjlighet att påverka sitt schema, d v s hon valde att nedprioritera sina tre barn. I mina ögon ett riktigt uselt val.

Man måste kunna få bedöma människors gärningar och val även om de råkar vara döda, även om de råkar vara mördade.
Om inte LW har mördats av en totalt 'random killer', så är det stor chans att hennes mördare står att finna bland de personer hon valt att umgås med alt att arbeta med.
Med facit i hand vågar jag hävda att LW gjorde dåliga val. Jag skriver INTE att LW var en dålig människa!

Lotta valde Martin.
Tova valde Billy.
Citera
2019-06-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vi tjatar om samma.
Det att man inte kommit någonvart, det vet vi inte.

Vi vet att man inte lyckats säkert nå till sannolika, då skulle han väl vara häktad trots att det gått så lång tid (att han haft frihet att skaffa undan och påverka utredning och vittnen).

Det behöver inte betyda att de har tittat enögt, haft tunnelseende och gått enbart på rykten. Eller att det inte finns mycket som tyder på att det är rätt person som är misstänkt.

Det finns många fall som är svårlösta och kanske aldrig kan komma att lösas, trots att det finns personer som är skyldiga till morden. För hon är trots allt mördad.

Någon är skyldig till hennes mord.

Bra där Sherlock, snart är mördaren fast
Sorry, men du hade lagt upp bollen själv.

Citat:
Mobil och plånbok ska också enligt Expressen ha funnits kvar i hemmet...

vid ca min 3.09:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/lena-wesstrom-forsvunnen-i-orebro/

Då blir ju frågan, vad va det som "pingade" i skogen?
Citera
2019-06-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Åtminstone till viss del. Vi kan väl säga så här att vill man bli huvudmisstänkt om en person mördas så skall man skicka sådana hot till den.

Om det stämmer så är det ju synnerligen klantigt å lämna sådana digitala
spår efter sig, men som det ser ut så räcker det inte hela vägen in i mål, tyvärr.

Citat:
Av allt att döma så hade de en väldigt bra relation. En sällsynt god sådan trots separation.

Enligt vissa i tråden så va deras goda relation ett spel för kulisserna, jag vet inte, jag
känner dom inte.
Citera
2019-06-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ser att det finns uppgifter om en reporter som granskat polisens handhavande av utredningen. Hoppas att
det stämmer och att det isf blir publicerat!

Men oavsett ev. reportage så undrar jag om det inte är dags för örebropolisen att erkänna att man inte
kommer någonvart och plocka in andra utredare? Det som förut hette Rikskrim kallas nu för NOA. Finns det
exempel på när NOA kallats in för att förstärka i mordutredningar?

Regeln säger att finns det ingen misstänkt mördare inom 30 dygn så
kallas NOA in automatiskt.
Här har man en på skälig misstanke, alltså så "slipper" man besök av NOA.
Citera
2019-06-14, 14:07
Medlem
Citat:
Jag var nog lite otydlig i min text.
Jag menade förstås att det var MH som ansåg att LW var orsaken till skilsmässan.

Det är förstås omöjligt för oss att veta vad som skedde inom familjerna och vad som ledde till skilsmässan i slutänden.

Vi vet inget om hur LW eller UW hanterade situationen heller.

Men (ja, det kom ett men), det är ändå väldigt starka ord, mycket hat och hemska anklagelser som denna människa lägger ut för andra att läsa. Saker som de flesta ändå väljer att hålla för sig själv om man nu tänker liknande. Och om man ventilerar sådant, så är det till en mycket begränsad krets av mycket nära personer.

Jag hoppas att MH fick hjälp att hantera sin situation och att hon på riktigt kunnat komma vidare från sin bitterhet och att även kunna ta till sig sin del i det hela.

Det betyder inte att jag tänker att UW och LW inte har någon del i den konflikt som uppstått. Om bloggen är på riktigt skriven av MH, visar det ändå på en person med en personlighet som absolut kan ha bidragit mycket till att det har uppstått konflikter som har varit svåra att klara ut, särskilt som att barnen verkat vara mycket fokus på och kanske också har använts som vapen i konflikten (vilket tyvärr händer ibland i skilsmässor).

Jag tycker också att det perspektiv som MH utmålade när hon skrev om LWs död (som jag tolkade det), verkar otäckt. Det finns ett läskigt fokus på att det är hon som dras in i deras cirklar mot sin vilja, även om hon säger att det inget är mot hur det är för barnen.

Detta perspektiv känns starkt osunt.

--------------------------
Vad gäller orosanmälningarna(?) så kan det absolut vara så att det har gjorts sådana. Men jag tycker inte att man behöver dra några hårda växlar på dom om det skulle finnas några. Vi vet ju inte så mycket om det.

Mycket bra skrivet av dig notknapparen.
Det var särskilt de här följande raderna som fick mig att fundera.

Jag tycker också att det perspektiv som MH utmålade när hon skrev om LWs död (som jag tolkade det), verkar otäckt. Det finns ett läskigt fokus på att det är hon som dras in i deras cirklar mot sin vilja, även om hon säger att det inget är mot hur det är för barnen.

Detta perspektiv känns starkt osunt.

Jag läste någonstans att de endast var gifta men bodde på varsitt håll, bodde de i samma kommun eller långt ifrån varann, under hela sitt äktenskap? Sen finns ju tiden innan deras äktenskap, de kan ju känt varann flera år eller blev det bröllop direkt?
Jag funderar på om de inte sågs så ofta pga avstånd?
Tänker att det tar sin tid att lära känna människor. Och sitter man långt bort så är det väl lätt hänt att hon antog mycket? Därav ska man nog inte ta så allvarligt på det som skrivits om personerna i denna blogg, om det nu är MH som skrivit vill säga?
Så jag lägger inte så mycket vikt i vad som skrivits om personerna som nämnts pga denna anledning. Jag tycker därför det är mer intressant hur bloggaren beskrivit sig själv och sina känslor, i nuläget. Om någon/ra har hela bloggen så hoppas jag att den person kan och vill återberätta sin upplevelse av bloggaren.
Citera
2019-06-14, 14:21
Medlem
Citat:
Mobil och plånbok ska också enligt Expressen ha funnits kvar i hemmet...

vid ca min 3.09:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/lena-wesstrom-forsvunnen-i-orebro/

Det där med mobilen är väl ändå märkligt att den finns kvar hemma, om man tänker att mördaren var en svartsjuk man och denne var inne efteråt, borde väl GM tagit med både plånbok och telefon, åtminstone för att förvilla motiv eller förhindra bevis i mobil?
Vet man om GM var inne efter mordet?
Citera
2019-06-14, 14:29
Medlem
Citat:
Åtminstone till viss del. Vi kan väl säga så här att vill man bli huvudmisstänkt om en person mördas så skall man skicka sådana hot till den.

Huuu det låter onekligen allvarligt.
Men då undrar jag om du vet vad som föranledde dessa hot? Eller kom de där hoten helt utan anledning?
Citera
2019-06-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Det 'pingade' tydligen inte i din minnesbank: LW hade ju flera mobiler.
Citera
2019-06-14, 14:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat säger att du läser tråden slarvigt.

I all vänlighet:
Om du hade läst vad jag postade kl 09:52 hade du sluppit hoppa i samma galna tunna som 'Honan6'
Det är i Sverige inte möjligt att juridiskt överklaga en uppfattning

Det finns ingen vänlighet i dina svar.

Går det överklaga en misstankegrad?

Det går inte enligt svensk rätt att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta. För det fall personen anser att de inblandade poliserna eller åklagaren skött ärendet på ett felaktigt sätt kan denne dock upprätta en JO-anmälan. JO har till uppgift att granska myndigheterna i Sverige samt tjänstemän vid dessa myndigheter, såsom poliser och åklagare.”

https://lawline.se/answers/kan-en-misstankegrad-overklagas-och-maste-en-aklagare-motivera-en-misstankegrad-infor-ratten
Citera
2019-06-14, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Sorry, men du hade lagt upp bollen själv. [...]

Haha, det är lite svårt att reta sig på dig, måste jag säga, fast du har en del "knäppa" åsikter.

Citat:
[...]Då blir ju frågan, vad va det som "pingade" i skogen?

Ja, det där har diskuterats förut.
Och min tanke är att hon möjligen hade två. Eller så har Expressens uppgiftslämnare/reporter helt enkelt fel. Sådant har hänt förr.
Citera
2019-06-14, 14:46
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Sorry, men du hade lagt upp bollen själv.

Jobbmobilen kanske? Hon hade ju minst två mobiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in