2019-06-13, 23:29
Medlem
Ejsidisis avatar
En eloge till alla er som håller liv i den här tråden, som vänder på stenar för att hitta ett sannolikt scenario. Inatt är det 27-års sedan Helena försvann så spårlöst. I en svensk sommaridyll, i ett litet samhälle. Som en story hämtad ur vilken sommardeckare som helst, förutom att ledtrådarna inte faller på plats som man förväntar. Alla dessa lösa trådar, teorier, slarv i början av utredningen och så och polisens utredning och GW som inte verkar kunna samarbeta för att nå en lösning... så märkligt.
Det hade varit guld värt att läsa era teorier, ni som håller liv i den här tråden. Och se hur långt eller hur nära ni ligger varandra i era spekulationer, kring vad som hände Helena.
Citera
2019-06-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Det hade varit guld värt att läsa era teorier, ni som håller liv i den här tråden. Och se hur långt eller hur nära ni ligger varandra i era spekulationer, kring vad som hände Helena.

Hon lämnar Stadt vid stängning och ses ensam gå över torget. Brovittne 1 ser henne vid gamla restaurang Hövdingen, och då är hon också ensam. Brovittne 2 observerar henne i höjd med residenset, men då är hon i sällskap med en man klädd i ljusa kläder.

Sedan TROR jag någon kommer med bil, tumult uppstår och Helena blir bragd om livet. OM Lockerudsvittnets iakttagelser hör samman med försvinnandet, tror jag gm lämnade henne tillfälligt för att kort därefter återvända för hämtning av kroppen. Det är då bilen observeras av killarna på Hällristningsvägen.

Kroppen kan ha dumpats i sjön, som Leif hävdar, men jag är inte säker på det. Utifrån gm:s lokalkännedom, tillgång till utrustning och fantasi kan kroppen försvunnit på annat sätt.

Upprinnelsen är troligen ett närmande som inte blev besvarat, där sedan gm får ”spelet” och tappar självkontrollen. Osäkert om båda gm var ”aktiva” i själva dådet.
Citera
2019-06-14, 13:26
Medlem
Senast sedd vid torget.
Åkt bil mot hemmet.
Brottsplats i bil.
Utplacerade saker efter man pratat ihop sej.
Gammal jaktstuga.
Fler vet.
Citera
2019-06-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Senast sedd vid torget.
Åkt bil mot hemmet.
Brottsplats i bil.
Gammal jaktstuga.
Fler vet.

Låter exakt som det skulle kunna vara.

Vilka vet?
BW och PU flyttar från stan - de hade väl båda ingen anledning att flytta?
Polisen skulle ta en omgång till med Vittnen och Alibi i detta läget för att kunna korsförhöra misstänkta igen.
Polisen har ju ett lite bättre kort på hand nu vilket skulle få Alibin o vittnen att darra lite. Man måste utnyttja denna situation.
Citera
2019-06-14, 13:54
Medlem
Personligen tvivlar jag på teorin att GM skulle åka runt och placera ut villospår och därmed riskera att bli sedd in action på flera platser. Själv skulle jag nog vilja bli sedd på så få platser som möjligt och absolut inte i närheten av bevisföremål.

Så jag tror hon blev övermannad och bortförd ungefär där skorna hittades. Sen tog min fantasi slut.
Citera
2019-06-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Låter exakt som det skulle kunna vara.

Vilka vet?
BW och PU flyttar från stan - de hade väl båda ingen anledning att flytta?
Polisen skulle ta en omgång till med Vittnen och Alibi i detta läget för att kunna korsförhöra misstänkta igen.
Polisen har ju ett lite bättre kort på hand nu vilket skulle få Alibin o vittnen att darra lite. Man måste utnyttja denna situation.

Med all respekt men människor i sina dryga 20 har väl all anledning att tänka på flytt från den här stan, eller? Annars instämmer jag.
Citera
2019-06-14, 17:54
Medlem
Citat:
Senast sedd vid torget.
Åkt bil mot hemmet.
Brottsplats i bil.
Gammal jaktstuga.
Fler vet.

Ja utplacerade saker som du skriver ?
Man behöver bara tänka på Lisa Holm fallet .Alla hennes tillhörigheter som såg ut att blivit ditplacerade el utslängda efter vägen ?
Väldigt märkligt gjort kan man tycka eftersom sakerna låg utslängda vägen rakt mot där hon låg mördad 🤔
Sakerna kan absolut ha blivit placerade där i efterhand , och Helena kan ha blivit bragd om livet innan lekparken , i bilen eller någon annanstans ?
Sakernas placering i såfall skulle definitivt inte vara konstigare än Lisa H saker 🤔
Varför de var placerade så ” märkligt har ju inte polisen kommit underfund med .

Hakar upp mig lite på hur polisen slarvat när skorna hittades ? Satt och tittade på Amanda Knox dokumentären och polisens enorma slarv på brottsplatsen . En förmodan brottsplats ska hanteras som den är steril . Handskar , skoskydd , avspärrningar allt för att tex undvika en kontaminering av ev DNA .
Nu är ju detta visserligen utomhus men nog känns det orutinerat att människor står runt skon på bilden 😕
Citera
2019-06-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Personligen tvivlar jag på teorin att GM skulle åka runt och placera ut villospår och därmed riskera att bli sedd in action på flera platser. Själv skulle jag nog vilja bli sedd på så få platser som möjligt och absolut inte i närheten av bevisföremål.

Så jag tror hon blev övermannad och bortförd ungefär där skorna hittades. Sen tog min fantasi slut.

Om du följde Lisa H mordet så var just hennes tillhörigheter väldigt konstigt ?
Hade Lisa H själv slängt ut dessa .... som en slags märke så hon kunde hittas ?
Var det mördare som hade slänt ut dessa från bilen ?
Varför slänger man ut ett offers saker från bilen på olika ställen ..... efter vägen som ledde dit Lisa låg gömd ?
Känns ju inte så ..... smart kan jag tycka .
Polisen har ju aldrig kommit på varför och hur de hamnade där och vilken / vilka slängde ut dem ?

Följer tråden om Lukas i Strömsund som är försvunnen sedan ett år ca . ( bor i närheten själv)
Det enda som de hittat efter honom är två gympa skor .. slängd åt varsit håll på olika ställen , en bit från varandra .
Har han sprungit och slängt av sig dem själv ?
Har någon tagit av dem och kastat i väg dem ?
Flera spekulerar att det är ” mördaren eller någon annan som kastat iväg dem för att de ramlade av ?
Varför slänger man i såfall iväg offers skor ?
De kommer att hittas garanterat inom det närmsta dygnet . Varför inte ta med dem i så fall ? , ryggsäcken verkade de fått med .
Om de lastade in Helen i bilen och for i väg så har det väl ingen betydelse om skorna legat kvar eller togs med ?
Vill man sopa igen spår så borde man gjort det riktigt .
Eller så kan det vara Helena själv som slängt i väg dem ... fortare att springa barfota .

Med Lukas ? Ja varför hittade hans skor på olika ställen , springa ifrån någon borde gå snabbare m gympa skor än utan 🤔
Som vanligt funderingar .
Men läste en Norsk kriminolog som uttalade sig om en gärningsman .
Är brottsplatsen ” ren och fin har man med att göra en lugn ordningsam person ( oftast de som klarar sig undan ett brott )
En ” rörig slarvig brottsplats ( H ringar , skor ) har man oftast med att göra en slarvig person som handlar i ” stundens hetta .

Ja detta vet ju alla garanterat men bara funderingar ..... säger som GW , man ska inte krångla till saker .
Citera
2019-06-14, 21:29
Medlem
Citat:
Senast sedd vid torget.
Åkt bil mot hemmet.
Brottsplats i bil.
Gammal jaktstuga.
Fler vet.
Det är en hisnande tanke..just att fler VET.
Tänk att i alla dessa år har det funnits någon som VET. En eller antagligen flera personer rör sig i vårt samhälle och är skyldiga till detta makabra brott. De handlar på Ica, skjutsar barn till skolan, är kanske fotbollstränare, tankar bilen...ja ni förstår. Mitt bland oss!
Men också fegisarna som i alla år vetat sanningen men inte vågar berätta sanningen.
Undrar VEM de skyddar och varför?
Man undrar om det har uttalats hot och utpressning, vad tror ni?
Citera
2019-06-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Men också fegisarna som i alla år vetat sanningen men inte vågar berätta sanningen.
Undrar VEM de skyddar och varför?
Man undrar om det har uttalats hot och utpressning, vad tror ni?

Jag tror mer på ”anat” sanningen. Antagligen tiger vederbörande för att skydda närstående, inte pga hot.
Citera
2019-06-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry

Jag förstår inte heller vitsen med att ”placera” ut skorna?! Varför vill man få folk att tro att hon försvunnit där om hon inte gjorde det, Om brottet skedde i en bil någonstans..
Sen tänker jag hur långt är det från där hjulspåren och ringarna hittades till där skorna fanns?
Kan de ha blivit stressade och bara kastat iväg skorna in i skogen utan att tänka sig för, utan mer bara ville gömma dem...?
Kan det inte vara så att någon suttit i en bil där och väntat på henne, när hon kom promenerandes..
Citera
2019-06-14, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Jag förstår inte heller vitsen med att ”placera” ut skorna?! Varför vill man få folk att tro att hon försvunnit där om hon inte gjorde det, Om brottet skedde i en bil någonstans..
Sen tänker jag hur långt är det från där hjulspåren och ringarna hittades till där skorna fanns?
Kan de ha blivit stressade och bara kastat iväg skorna in i skogen utan att tänka sig för, utan mer bara ville gömma dem...?
Kan det inte vara så att någon suttit i en bil där och väntat på henne, när hon kom promenerandes..

Kan vi inte bara enas om att "utplacerade i efterhand" betyder att skorna kastades iväg från där gärningsmannen/gärningsmännen/annan närvarande fick syn på dem i röran och att de kastades slumpmässigt åt var sitt håll om stigen, kanske sju, åtta meter in?! Det är självklart att den/de som gav sig på Helena blev mycket stressade och bara kastade iväg skorna in i skogen utan att tänka sig för. Glöm att någon åkte dit efteråt och tog risken att bli upptäckt bara för att kasta ut ett par skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in