2019-06-12, 19:27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nej, inte vägglus heller.

Det var ju tur i a f. Hoppas du slipper se nån mer sån där.
Citera
2019-06-12, 19:41
Medlem
Citat:
HJÄLP MIG!!!

För några timmar sedan kröp något i nacken på mig. Jag viftade bort det och antog att det var en fluga, men nu när jag borstade ut min fläta så landade en insekt i badkaret med en duns. Den har alltså varit där i flera timmar, och nu är jag skiträdd för att den har lagt ägg. Jag har googlat men inte kunnat hitta någon info om detta.

Den var kanske 5mm lång. Brun. Sex ben. Benen var rätt platta och vek ut sig till små fötter på slutet (tror jag, kommer inte ihåg). Skelettet var som pansar med platt rygg. Jag försökte mosa den flera gånger med en bit papper innan jag tog till stabilare tillhygge, och till och med då tog det lång tid för den rackaren att ge sig. Dessutom vägrade den dö när jag spolade vatten på den.

Någon som vet vad det här är?

Kan inte vara säker men det låter som en älglus, helt ofarliga men vissa av luktar gott för dom, själv drar jag mig för att gå ut och plocka svamp för att dom vidriga kräken verkar älska mig.
Citera
2019-06-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rydberg1
Kan inte vara säker men det låter som en älglus, helt ofarliga men vissa av luktar gott för dom, själv drar jag mig för att gå ut och plocka svamp för att dom vidriga kräken verkar älska mig.
http://172.16.20.3:8019/?pairing=EEJF
Citera
2019-06-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rydberg1
http://172.16.20.3:8019/?pairing=EEJF
Sorry fel länk 😎
Citera
2019-06-12, 19:56
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Nej. Den i håret hade ingen midja. Bara ett skal, liksom. Kanske lite triangelformat.
Platt och svår att få tag på med fingrarna, det var en lusfluga.
Har fått många när jag varit ute i skogen, finns inte bara hos hjortdjur utan även hos fåglar som gäss.
Ofarliga, men obehagliga.
Citera
2019-06-12, 20:02
Medlem
Älgflugor är väldigt otrevliga. Springer fort som fan i håret och man får verkligen nypa tag i dem för att få ut dem.
Svåra o mosa är de också.
De har ett aggressivt utseende.
Visste inte att de flög så här tidigt? Brukar de inte köra sitt race mer åt hösten till?
Citera
2019-06-12, 23:45
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Älgflugor är väldigt otrevliga. Springer fort som fan i håret och man får verkligen nypa tag i dem för att få ut dem.
Svåra o mosa är de också.
De har ett aggressivt utseende.
Visste inte att de flög så här tidigt? Brukar de inte köra sitt race mer åt hösten till?
Jo, min första tanke var ju just älgflugan men när jag läste inlägget nedan så blev jag mer tveksam.. Inte sjutton vill de vara i taket och gå på nät? Kanske har hasseochtage sett fel och tror att det är samma sorts insekt då?

Citat:
Grejen är att jag har sett två av dessa i min lägenhet (båda två är jättedöda nu, dock). Jag vet att jag såg en utav dem gå över ett nät i taket, men eftersom de bara har sex ben så utgår jag ifrån att de inte är spindlar.
Citera
2019-06-13, 19:00
Medlem
PANIK!!!

Det är bekräftat nu att det var en lusfluga, och idag hittade jag en till i lägenheten. Jag förstår inte varifrån de kommer. Jag har varit sjuk i två veckor och inte varit ute i naturen på flera månader.
Citera
2019-06-13, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
PANIK!!!

Det är bekräftat nu att det var en lusfluga, och idag hittade jag en till i lägenheten. Jag förstår inte varifrån de kommer. Jag har varit sjuk i två veckor och inte varit ute i naturen på flera månader.

Det står på Wikipedia att deras matvanor är ensidiga. De lever endast på blod. Så du bör nog ringa Anticimex...
Citera
2019-06-13, 20:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står på Wikipedia att deras matvanor är ensidiga. De lever endast på blod. Så du bör nog ringa Anticimex...

Älgflugorna må vara irriterande, men knappast så pass farliga att man måste ringa Anticimex. De överlever inte om de hamnar på husdjur eller människor, enligt:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/skadedjur/se-upp-i-skogen-algflugan-bits-och-vill-overvintra-pa-dig/
Citera
2019-06-13, 21:16
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
PANIK!!!

Öppet fönster? Kanske har någon granne hundar? Någon som hälsat på dig som brukar vara ute och gå i skogen?

Ingen som helst anledning till panik, de dör som sagt ganska så fort och någon smitta har de inte. De kan heller inte föröka sig i din lägenhet. Ta det lugnt.
Citera
2019-06-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Öppet fönster? Kanske har någon granne hundar? Någon som hälsat på dig som brukar vara ute och gå i skogen?

Ingen som helst anledning till panik, de dör som sagt ganska så fort och någon smitta har de inte. De kan heller inte föröka sig i din lägenhet. Ta det lugnt.

Grannens hund, säkert. Fy fan, och jag som äntligen hade övergett planerna på att ha ihjäl det störiga kräket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in