2019-06-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag ska vara ärlig och erkänna att jag aldrig har prövat easypark. Den finns inte i så stor utsträckning där jag bor. Jag vet däremot att det kostar, alltså där finns en månadskostnad och det kan jag tycka är bullshit. Jag förstår inte varför jag ska betala något per månad när allt jag ska göra är att parkera, vilket redan kostar?!?
Det finns som bekant ett antal aktörer som tillhandahåller telefonbetalning, upplägget är likartat, men detaljerna skiljer. Det som hindrar att ha samma app överallt är givetvis att det är fristående företag som vill använda sina "finesser", dela upp det får man ändå göra efter det zonnummer som angivits.
Citera
2019-06-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det bör undvikas att blanda ihop begreppen. Inte så sällan står just "kundparkering" på skylten, kund kan du ju ha varit sedan länge...
"Lapp" har blivit rätt allmänt, "ka" enbart på tomtmark, men det var ju det som saken gällde.

Är med på vad du menar. Ja jag kör ju som sagt inte kommunalt, så skriver inte några pa. Prat om att vi ska ha möjlighet till en sån kurs relativt snart för att vara förberedda på nästa upphandling.
Citera
2019-06-13, 18:05
Medlem
exoticspices avatar
Har du utbildats internt? Först anställd och sedan utbildning på arbetstid med lön? För att bli anställd krävs att man avlägger ett godkänt prov efter utbildningen. Hur var det provet och vad bestod det av för frågor?
Citera
2019-06-13, 18:06
Medlem
Citat:
Det väsentliga är att man snabbt och enkelt agerar om det visar sig att aktuellt fordon verkligen var på utryckning, men mycket sällan det blir sådan felbedömning. Finns ju annat att se på om en bil kommit till platsen på utryckning.

Tro mig, det finns många tillfällen när jag önskar att jag fick. Men mitt företags policy säger att vi inte får.
Citera
2019-06-13, 18:07
Medlem
Citat:
Är med på vad du menar. Ja jag kör ju som sagt inte kommunalt, så skriver inte några pa. Prat om att vi ska ha möjlighet till en sån kurs relativt snart för att vara förberedda på nästa upphandling.
Likaså får aldrig uttrycket "parkeringsböter" användas, finns inga dylika i Sverige. Om någon talar om böter krävs ofta en motfråga om det var på allmän mark eller på tomtmark enär olika lagrum tillämpas. Jag antar att du säger "civilrättslig sanktionsavgift" till dina kunder.
Citera
2019-06-13, 18:09
Medlem
Citat:
Tro mig, det finns många tillfällen när jag önskar att jag fick. Men mitt företags policy säger att vi inte får.
Gäller det även civila polisbilar?
Citera
2019-06-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Har du utbildats internt? Först anställd och sedan utbildning på arbetstid med lön? För att bli anställd krävs att man avlägger ett godkänt prov efter utbildningen. Hur var det provet och vad bestod det av för frågor?

Ja, jag har utbildats internt för bevakning på tomtmark. Jag blev som du säger anställd, upplärd på fältet av mina kollegor. Efter någon månad fick jag åka till huvudkontoret och blev utbildad. Innan det gjorde jag 2 online kurser.
Vi gick igenom LKOP, vilket är lagen som styr just löpande på tomtmark. Sen gick vi igenom skyltar, vad som är rätt och fel. Hur det absolut inte får se ut, eventuella lappfällor och liknande. Det här gjorde jag sen prov på.

En del bilder på skyltar, och man skulle säga vad som gällde, när man fick lappa där. En del frågor om de olika paragraferna i lagen. Jag hade som sagt jobbat några månader, så inget direkt svårt.

Utöver det gick vi på utbildning igenom företagets internpoliys. Pratade om hur man gjorde saker på de olika kontoren och liknande. Sen fick vi under ena dagen sitta som medlyssnare på felanmälan och på överklagan
Citera
2019-06-13, 18:17
Medlem
Citat:
Likaså får aldrig uttrycket "parkeringsböter" användas, finns inga dylika i Sverige. Om någon talar om böter krävs ofta en motfråga om det var på allmän mark eller på tomtmark enär olika lagrum tillämpas. Jag antar att du säger "civilrättslig sanktionsavgift" till dina kunder.

Du menar när folk frågar mig om lappar som dom fått? Jag frågar bara vart i stan som har fått den, bor i en liten stad så jag har koll på vilket bolag som bevakar var. Är det ett av mina så svarar jag på allt dom vill (och kallar det för kontrollavgift) är det på den kommunala så hänvisar jag dom till det korrekta bolaget för frågor, och påpekar att även om dom tänker överklaga så måste dom betala parkeringsanmärkning först.
Citera
2019-06-13, 18:19
Medlem
Citat:
Det är viktigt här att hålla koll på vilka som är eu-mopeder (klass 1) och vilka som är klass 2 mopeder. Klass 2 mopeder kan inte lappas, dom har ingen regskylt. Eu-mopeder kan lappas på samma sätt som alla andra fordon, har dom tagit bort skylten så kan man kolla upp der genom ett samtal till polisen + ramnummret. I många lägenhetsområden finns det däremot inte någon parkeringsmöjligheter till mopeder och markägaren är oftast ok med att dom står i/vid cykelstället.

Men alla mopeder har ju inte ramnumret synligt utifrån. På min finns ramnumret innanför sadeln så den skulle behöva brytas upp för att kunna se det på. Värt att nämna är att moped-modellen finns både som klass 1 och klass 2 så då antar jag att det är svårt att avgöra. Har nämligen parkerat min i cykelställ i 2 år nu och tagit av skylten. Har nu vid 2 tillfällen fått lappar där det står att jag ska sätta på registreringsskylt annars kan det bli tal om fordonsflytt. Antar att detta är skitsnack då det inte går att avgöra vilken klass mopeden är?
Citera
2019-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Du menar när folk frågar mig om lappar som dom fått? Jag frågar bara vart i stan som har fått den, bor i en liten stad så jag har koll på vilket bolag som bevakar var. Är det ett av mina så svarar jag på allt dom vill (och kallar det för kontrollavgift) är det på den kommunala så hänvisar jag dom till det korrekta bolaget för frågor, och påpekar att även om dom tänker överklaga så måste dom betala parkeringsanmärkning först.
Hur många bolag är aktiva där ni tjänstgör? Några lokala bolag? Har kommunen eget bolageller köper de tjänster av något bolag?
Citera
2019-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Gäller det även civila polisbilar?

Jag lappar civilare, vet ju inte säkert att det är just en civilare. Sen att den står bredvid en polisbil, är samma märke och modell som polisbilen samt har 2 antenner och helt svarta rutor är ju en annan sak. Men jag lappar dom ändå, ska dom låtsas vara civila så får dom bete sig som civila (lappen makas sannolikt ändå, men men)
Citera
2019-06-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBurke
Men alla mopeder har ju inte ramnumret synligt utifrån. På min finns ramnumret innanför sadeln så den skulle behöva brytas upp för att kunna se det på. Värt att nämna är att moped-modellen finns både som klass 1 och klass 2 så då antar jag att det är svårt att avgöra. Har nämligen parkerat min i cykelställ i 2 år nu och tagit av skylten. Har nu vid 2 tillfällen fått lappar där det står att jag ska sätta på registreringsskylt annars kan det bli tal om fordonsflytt. Antar att detta är skitsnack då det inte går att avgöra vilken klass mopeden är?

Fordonsflytt kan fortfarande ske på begäran av markägaren oavsett vilket typ fordon det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in