2019-06-13, 14:53
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag kollar alltid lappen för att se att det är rätt datum, utskriven på rätt plats osv. Helt enkelt för att se om jag har rätt att sätta en lapp eller inte. Finns däremot säkert dom som bara går förbi och skiter i det.

En fråga, jag har sett ett flertal eu-mopeder stå parkerade vid/i cykelställ. Antingen har de regskylten kvar eller så är den bortmoterad.
Hur gör ni för att sätts bot på en eu-moped som saknar regskylt och som står "felparkerad" i ett ställ för cyklar?
Citera
2019-06-13, 14:54
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag talar om de här enorma parkeringarna i områden där det finns typ Maxi, Stadium, Jula. Där ingen normal verksamhet finns. Där ingen parkerar för sitt jobb, för det finns inga andra jobb där. Och om de finns, har de också plats för parkering för sina anställda.

Parkeringen är gratis. Det finns ingen anledning att strunta i p-skivan för att slippa en avgift... Hur tänkte du?
Dessutom, dessa områden har som sagt haft gratis parkering utan skiva i alla tider. Jag tror att skivan endast lobbats in av p-bolag som ser glömskan som sin inkomstkälla.

I de fallen har du helt rätt. Inkomstkälla. Inget annat.
Citera
2019-06-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Om du läser hela artikeln så ser du att det är fruktansvärt sällan någonting sånt händer. Jag har inte koll på exakt hur det såg ut när lappen sattes (inte jag som gjorde den tabben)
Men det är hur som helst en tabbe, någon ny kanske som bara hade fått lära sig att lappa allt? Vi har regler som säger att vi inte lappar utryckningsfordon.

Sen kan det störa mig när det står 6 polisbilar på en restaurang parkering och 3 av dom har köpt biljett. Jag vet ju att dom sitter och käkar och inte är så utryckning. Men dom kan ju bli avbrutna när som helst för att köra iväg.
Utryckningsfordon bör inte hanteras annorlunda än andra fordon såtillvida att de inte verkligen är (eller just har varit) på utryckning. Just polisbilar vid en restaurang är eklatanta exempel på sådant som skall lappas om de står fel eller underlåtit att betala. På allmän mark kan det vara annorlunda, men svarar utifrån det som tråden började med, felparkering på tomtmark.
Citera
2019-06-13, 15:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Om alla seriösa bolag ändå arbetar eller är medlem i samma organisation som jag tyckte jag läste(svepark?) varför kan inte de större bolagen använda en app istället för att man ska ha 3-4 stycken olika. Exempelvis så har Qpark en app och på vissa parkeringar så går det att använda appen men på andra så är det sms och kort/kontant trots att det är qpark som har hand om parkering och på vissa ställen så kan man använda qpark samt en annan app men på skyltarna så står det endast smsbetalning till något helt annat bolag. Det är jäkligt förvirrande
Citera
2019-06-13, 15:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Utryckningsfordon bör inte hanteras annorlunda än andra fordon såtillvida att de inte verkligen är (eller just har varit) på utryckning. Just polisbilar vid en restaurang är eklatanta exempel på sådant som skall lappas om de står fel eller underlåtit att betala. På allmän mark kan det vara annorlunda, men svarar utifrån det som tråden började med, felparkering på tomtmark.

Då måste hanteras annorlunda av två skäl, en polis eller ambulans ska inte behöva parkera två kvarter bort om de ska käka lunch om de är i tjänst för om de då blir utkallade så behöver de komma iväg snabbt. Det andra skälet är att boten går till skattebetalarna.

Så länge de har hyfsat utsikt och kan flytta bilen så ska de kunna stå utanför en restaurang utan att få böter. En parkeringsvakt kan inte heller veta om ambulansen, brandbilen eller polisen är på en uttryckning eller ej. Visst kan man se det om det är sirener och ljud men de flesta utryckningar kräver inte det.
Citera
2019-06-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Då måste hanteras annorlunda av två skäl, en polis eller ambulans ska inte behöva parkera två kvarter bort om de ska käka lunch om de är i tjänst för om de då blir utkallade så behöver de komma iväg snabbt. Det andra skälet är att boten går till skattebetalarna.

Så länge de har hyfsat utsikt och kan flytta bilen så ska de kunna stå utanför en restaurang utan att få böter. En parkeringsvakt kan inte heller veta om ambulansen, brandbilen eller polisen är på en uttryckning eller ej. Visst kan man se det om det är sirener och ljud men de flesta utryckningar kräver inte det.
Det är närmast tillämpligt där det är lunchrestauranger och de inte följt reglerna på tillhörande parkering, gäller såväl placering som eventuell avgift. På allmän mark är de tämligen fria att parkera på sitt eget sätt.
Hur menar du med "boten går till skattebetalarna"?
Citera
2019-06-13, 15:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är närmast tillämpligt där det är lunchrestauranger och de inte följt reglerna på tillhörande parkering, gäller såväl placering som eventuell avgift. På allmän mark är de tämligen fria att parkera på sitt eget sätt.
Hur menar du med "boten går till skattebetalarna"?

Jag är tveksam till att det är polisen som kör bilen och som parkerar fel som får stå för parkeringsböterna om de är ute i tjänstebil i tjänsten. Det är nog poliskontoret som betalar dessa och eftersom det inte är ett privat bolag så är det skattemedel som används för att betala böterna. Det kan säkert finnas något undantag men majoriteten av alla böter som de får hamnar nog hos skattebetalarna.
Citera
2019-06-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag är tveksam till att det är polisen som kör bilen och som parkerar fel som får stå för parkeringsböterna om de är ute i tjänstebil i tjänsten. Det är nog poliskontoret som betalar dessa och eftersom det inte är ett privat bolag så är det skattemedel som används för att betala böterna. Det kan säkert finnas något undantag men majoriteten av alla böter som de får hamnar nog hos skattebetalarna.
Uppfattade "boten går..." som att du menade att betalningen gick till skattebetalarna, att det var någon form av "rundgång" alltså. Det är ägaransvar, men det är delat med föraren, hur det hanteras av exempelvis polisen har jag ingen aning om.
Nu är det givetvis inte så ofta som dylika fordon blir föremål för lappning, men det händer ibland.
Citera
2019-06-13, 16:44
Medlem
Stones avatar
Vad tycker du om Easypark?
Citera
2019-06-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Är det väldigt påfrestande att hantera vrålande klappmongon som en del här inne som personligen anklagar dig när de inte kan följa regler och anser att du gör något fel? Personligen skulle jag aldrig drömma om att behandla en tjänsteman som en p-vakt på något annat sätt än respektfullt, men det är ju en klyscha att tycka illa om p-vakter av någon anledning.

Det är klart att det är tufft med folk som skriker och beter sig dom idioter, men på samma sätt som en väktare, polis eller liknande så är det tyvärr en del av jobbet. Man lär sig att skaka av sig det, oftast är folk ledsa för pengarna och förbannade på sig själva för att dom chansade.

Många förstår inte heller att vi faktiskt är tjänstemän, så att tex. hota mig kommer anmälas som just "hot mot tjänsteman"
Citera
2019-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa24
Ok, här kommer en fråga jag alltid undrat.

Låt oss anta att en bilägare har valt att parkera på ett ställe där man kan betala utan sms parkering, dvs där man betalar och lägger en pappersbiljett i framrutan.

Låt oss också sedan anta att du kommer fram till en bil där, som har ungefär 700 p-biljetter liggandes i framrutan!!! Alla dessa p-biljetter är fastklistrande på nån slags kartongbit, utan någon slags ordning, och kartongbiten täcker hela framrutan. Du noterar att alla p-biljetter har ett datum som inte är aktuellt. Men faktisk kan det ju också vara så, att bland alla dessa gamla p-biljetter, så kanske det finns en som gäller för stunden.

Hur skulle du hantera detta?

Skulle du ta dig tid och kolla varenda biljett, för att ta reda på om det kanske finns en giltig, även om detta kanske tar dig ca 20 minuter att göra? Eller skulle du bötfälla bilen, och sedan i en rättsprocess, riva biljetten om ägaren senare kan visa upp den giltiga p-biljetten?

Det är upp till bilisten att TYDLIGT lägga fram lappen så att vakten kan se den. Det händer ibland att folk har en 10-15 lappar i rutan, men man brukar snabbt kunna hitta den rätta. I ett sånt fall hade jag lappat på överträdelse punkt 24 (giltig biljett saknas/ej synlig). När vi lappar tar vi alltid bilder på instrumentpanelen och allt som ligger där. Jag hade varit extra noggrann att få med allt, skulle det sen framkomma att det fanns en giltig biljett så skulle bilisten troligtvis behöva peka ut den biljetten på bilderna som jag hade tagit.
Citera
2019-06-13, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Hur känns det att vara bottenskrap och en av de mest hatade i samhället?
Varför då?
Det finns väl hur mycket parasiter som hellst som bara kostar oss pengar!
Hatar du poliser också?

Frågor: Vad är lönen, kör ni schema (blandat dag/natt). Vad kan du avancera till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in