2019-06-13, 13:49
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Är det dåligt att hälla kokande vatten i vasken? Jag brukar lägga durkslaget direkt över vasken när jag ska hälla vatten från pastan till exempel, jag har inte märkt något konstigt med rören hittils men jag undrar om det är bra att göra så i längden?
Citera
2019-06-13, 13:52
Medlem
Krusensnorres avatar
Vad skulle hända? Rören är väl gjorda för att klara höga temperaturer.
Citera
2019-06-13, 13:52
Medlem
franges avatar
Kan ju tänka mig att gummipackningar och tätningar kan riskera att ta stryk av det. Gummi gillar ju som bekant inte hetta. Men jag är ingen VVS-expert, så det är bara min första spontana gissning.
Citera
2019-06-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Är det dåligt att hälla kokande vatten i vasken? Jag brukar lägga durkslaget direkt över vasken när jag ska hälla vatten från pastan till exempel, jag har inte märkt något konstigt med rören hittils men jag undrar om det är bra att göra så i längden?

Så gör väl alla? Hur ska man annars kunna hälla av kokande vatten från någonting? Däremot är inte matfett bra att hälla ut i vasken, för det stelnar och kan täta igen när det blir för mycket..... samtidigt som en omgång med hett vatten bör lösa upp det mesta som riskerar att korka igen rören...
Citera
2019-06-13, 13:58
Medlem
Har hällt kokande vatten i vasken i åratal och inget har hänt. Så gör väl alla? Hur gör man annars med pasta, potatis mm? Känns snarare som det är bra då det kan lösa lite fett och annat skit som fastnar.
Citera
2019-06-13, 14:00
Medlem
Isnatts avatar
Det är väl bra snarare? Får i bästa fall loss massa fett, rester och annat som satt sig.
Jag har heller inga blomflugor som jag hört ska ha sin bas där.
Citera
2019-06-13, 14:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Vad skulle hända? Rören är väl gjorda för att klara höga temperaturer.

Är de?
Brukar vara pvc-rör, de tål väl inte mer än 80 grader?

Diskhon kan lossna då den utvidjar sig men inte materialet den sitter limmad emot.
Citera
2019-06-13, 14:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har hällt kokande vatten i vasken i åratal och inget har hänt. Så gör väl alla? Hur gör man annars med pasta, potatis mm? Känns snarare som det är bra då det kan lösa lite fett och annat skit som fastnar.

Spola kallt vatten samtidigt, så får man ner temperaturen.
Citera
2019-06-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Är de?
Brukar vara pvc-rör, de tål väl inte mer än 80 grader?

Diskhon kan lossna då den utvidjar sig men inte materialet den sitter limmad emot.

Om jag inte minns fel har PVC en smältpunkt på över 200 grader.
Citera
2019-06-13, 14:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Om jag inte minns fel har PVC en smältpunkt på över 200 grader.
Smältpunkt kanske, men materialet kan tappa stabilitet, du behöver inte smälta det för att kunna böja det lätt te.x.
Sedan kanske det åldras fortare om det utsätts för värme över en viss temperatur.
Citera
2019-06-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Smältpunkt kanske, men materialet kan tappa stabilitet, du behöver inte smälta det för att kunna böja det lätt te.x.
Sedan kanske det åldras fortare om det utsätts för värme över en viss temperatur.

Miljontals svenskar häller kokande vatten i vasken varje dag. Har aldrig hört om någon disko som lossnat. Är totalt ofarligt. Värmen i vattnet brukar ju dessutom vara mellan 50-55 grader. Skulle inte rören tåla att man spolar det?

Det rekommenderas ju tom att slå i kokande vatten vid stopp eller för att förebygga det.
Citera
2019-06-13, 14:17
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Så gör väl alla? Hur ska man annars kunna hälla av kokande vatten från någonting? Däremot är inte matfett bra att hälla ut i vasken, för det stelnar och kan täta igen när det blir för mycket..... samtidigt som en omgång med hett vatten bör lösa upp det mesta som riskerar att korka igen rören...

Det funkar lika väl att hälla kallt vatten samtidigt då man häller ut det varma vattnet men det är väl lite mer osmidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in