2019-06-13, 00:09
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Har polisen gjort några kraftfulla tillslag mot de kriminella i stan?
Det är väl kutym att polisen agerar om något inträffar, eller ja - kanske inte Sverige.
Det var väl för inte ens ett år sedan som en polis blev knivhuggen varpå GM blev ihjälskjuten i Linköping? Minns att polisen gick på hårt då att allt bus skulle låsas in. (FB) Polis sköt misstänkt rånare – båda till sjukhus (Linköping) (rånaren avliden) - fast jag kanske minns fel. Ju mindre polisen "pratar" om vad de ska göra när något stort har hänt, desto mer skräckingivelse (både till bus och till allmänhet) sjunker in hos allmänheten. Det är en svår fråga att svara på.
Citera
2019-06-13, 05:03
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segergudinnan
Tror bomben exploderade av misstag. Troligen nån i huset som sprängdes som "äger" bomben. Han planerade nåt attentat men det gick snett.

Stämmer ju med moderatorernas tankar när dom placerat detta i forumet för Olyckor.
Känns som att ni sitter på mer info än vi andra.
Men borde det ändå inte vara brottsligt med så mycket sprängmedel?
Citera
2019-06-13, 08:16
Medlem
"Nej nej nej, du är fel ute angående vikt och verkan, det är dessutom inte lättare att få tag på ANFO än dynamit, nu vet jag inte hur svårt det skulle vara att tillverka det själv då mitt kemi-intresse svalnat med åren och att de försvårat att få tag på konstgödsel, men det går säkert fast då behöver man vad jag minns primer först (om man ska vara 100% på detonation). Dessa personer har tillvägagångssätt som gör att de kan få tag på dessa sprängmedel vilket jag ej kommer att droppa här.

Det var en smäll på mellan 20 till 50kg, någonstans där, det är svårt att avgöra genom att gissa på taskiga bilder som delvis var retuscherade av massmedia."

Storleken 20-50 kg bär man inte runt på hur som helst. Därav att någon form av fordon blev inblandat. Stämmer det sedan att en politiker som företräder SD bor i huset blir det snabbt rimligt att AFA eller andra gruppen blir misstänkta. Lite som ett hån, en AFA-medlem som inte har körkort?
Lite beroende på deras kompetensnivå, kan man då tänka sig att en bomb placerad i lådan på en lådcykel är maskerad redan när cykeln parkeras i förrådet. Visst, de förlorar en hel del sprängverkan, men som terrordåd uppnår de principiellt lika mycket som om bomben hade varit placerad inne i entrén till huset. Då ska man ha i åtanke, att bomben i sig är farlig att hantera. Jag var själv lite nervös när jag hanterade sprängdeg i lumpen som då trots allt var säker, och hanteringen gjordes öppet och lagligt. Tänk själv att du dels ska lasta om 20-50 kilo av det, in i en fastighet som du inte har en rimlig anledning att besöka. Ur det perspektivet framstår att smyga in lådcykeln i cykelförrådet utanför som en ganska rimlig kompromiss. Speciellt om man från början inte vet hur mycket sprängkraft det är i saker.

Man kan ju då dessutom tänka sig att den som fått uppdraget att placera ut bomben har "lägre rang" än de som byggt bomben, eller valt målet.
Citera
2019-06-13, 09:27
Avslutad
Börjar fundera på om det kanske finns en annan vinkel på denna smäll... att det faktisk är avsiktligt sprängt på denna plats och tid, men även då aktivt för att inte skada mer än minsta möjliga antal människor i ett tätbebyggt område. Ponera att det är "vita" som tillverkat bomben i syfte att väcka uppmärksamhet och folkopinion kring sprängdådsepidemin och islamiseringen i Sverige. De klarar säkert att tillverka den stora bomben, placera den på ett kalkylerat öppet ställe med begränsad sprängverkan, vänta ut en tidpunkt med få folk ute och sedan fjärrutlösa den när gatan är tom på folk.

Dvs inte för att skada utan just för att väcka den slumrande folkopinionen. Om det sedan sker samtidigt som några islamistiska Imamer äntligen har låsts in så bedömer de att denna imamkoppling till slut görs efter att mc--spår och lite annat avhandlats i media. Den kompletterande lådan hos polisen kan vara ett studentspex, en inspirerad copy-cat eller en de facto upptrappning för att visa att "vi kan nå hela vägen till polishuset".

Om sprängningen inte lämnat spår efter sig polisen kan använda, inte skadad någon allvarligt (val av plast och tid), varit avancerad att tillverka och ändå inte innehöll exempelvis splittermaterial så tror jag att det kanske inte är vanliga kriminella eller islamister... de brukar inte vara de skarpaste knivarna, även om de gärna använder dem.

Bara en tanke
Citera
2019-06-13, 09:50
Medlem
22kg TNT. Känns kanske som snäppet svagt eller vad säger ni?
https://www.youtube.com/watch?v=w7AB3MaLqz0
Citera
2019-06-13, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Börjar fundera på om det kanske finns en annan vinkel på denna smäll... att det faktisk är avsiktligt sprängt på denna plats och tid, men även då aktivt för att inte skada mer än minsta möjliga antal människor i ett tätbebyggt område. Ponera att det är "vita" som tillverkat bomben i syfte att väcka uppmärksamhet och folkopinion kring sprängdådsepidemin och islamiseringen i Sverige. De klarar säkert att tillverka den stora bomben, placera den på ett kalkylerat öppet ställe med begränsad sprängverkan, vänta ut en tidpunkt med få folk ute och sedan fjärrutlösa den när gatan är tom på folk.

Dvs inte för att skada utan just för att väcka den slumrande folkopinionen. Om det sedan sker samtidigt som några islamistiska Imamer äntligen har låsts in så bedömer de att denna imamkoppling till slut görs efter att mc--spår och lite annat avhandlats i media. Den kompletterande lådan hos polisen kan vara ett studentspex, en inspirerad copy-cat eller en de facto upptrappning för att visa att "vi kan nå hela vägen till polishuset".

Om sprängningen inte lämnat spår efter sig polisen kan använda, inte skadad någon allvarligt (val av plast och tid), varit avancerad att tillverka och ändå inte innehöll exempelvis splittermaterial så tror jag att det kanske inte är vanliga kriminella eller islamister... de brukar inte vara de skarpaste knivarna, även om de gärna använder dem.

Bara en tanke

Absolut ingen dum tanke.

Men om det skulle vara ”vita/nazister/etc” måste man ha varit 100% säker att inga oskyldiga skulle dö. Typ ett barn som mitt i natten går på toaletten och sen hämtar ett glas vatten. Eller jag vilken slump som helst man inte kan beräkna.

Skulle man dessutom komma på, att det var något liknande som du beskrev.

Då har ju dessa personer skapat en jävligt knivig sits åt sig själva. Från att ösa skuld över samhällets utveckling. Eller hämnas något skit.

Till att närmast skapa den värsta vi sett. Än så länge... Med utfallet att allt man gjort innan är totalt meningslöst.

Är man beredd att skjuta sig själv i foten med en bazooka? Stört som fan är det i alla fall.

Jag är l å n g t ifrån konspiratorisk.
Men det här osar katt lång väg för mig.

Troligen vet polis och SÄPPO mycket mer än vi anar.

Eller också har de inte en jävla susning.

Men att svenskar/nazister/etc skulle göra något sådant medvetet känns ju långsökt.

Ingen blir gladare än jag om man kan bevisa att AFA ligger bakom.

Men nej det är m y c k e t som inte är logiskt.

MC-gäng känns i alla fall helt uteslutet.

Det finns bättre sätt att...
Ja, göra vadå?

Bomba 17 lägenheter med risk för extremt onödiga dödsfall.

Jo jag svamlar lite.

Men det här känns faktiskt lite så som andra nämnt. Bomben skulle INTE explodera just där.

Fan vet 🤯
Citera
2019-06-13, 10:06
Medlem
*om mannen i huset som skulle göra sig av med en bomb spåret - han har bott där 55 år...knappast troligt. Han är svensk o kan lämna in vad fan han vill när polisen har vapenamnesti o de har de inte just nu. Med tanke på att han då först ska ha gått och stulit sossarnas lådcykel o sen lagt bomben där så länge o den har råkat sprängas - läs en gång till så inser ni hur långsökt det låter.

*om imam spåret - om jag skulle vara förbannad på detta skulle jag väl spränga hela göteborg där säpochefen bor? att spränga ett hus där KANSKE de som jobbar på garnissionen bor är lite långsökt. om någon ansvarig åklagare eller polis bor i huset har det pratats om - men ärendet ligger varken hos polis eller åklagare såvitt jag förstår utan hos migrationsverket och säpo. Dessutom har nog imamerna restriktioner dvs de kan inte tala om vilken person som är ansvarig. Det är svårt att få ut namn i sekretessärenden dessutom. De namn som kan stå i papper som är offentliga är chefer, presstalespersoner och notarier. Bor en notarie i huset och bor minst en sekretess i huset. Det kan vara en felplacerad bomb men att placera en bomb i en stulen cykel på en specifik plats som detonerar prick kl 9 är ju också lite konstigt. Det kan vara en markering mot "hela linköping" som har våra imamer? men imamernas fanclub verkar vara antingen demonstranter eller radikala islamister och senare gruppen brukar deklarera vad de gör och bomba sig själva samtidigt (inga kroppsdelar har hittats endast en stackars klätterväxt som smetats ut på huset)

*spåret med den kriminella som bor i trean - berätta mer om honom ni som vet

*spåret med de övriga två kriminella - verkar uteslutet då deras grupperingar brukar visa VEM som avses dvs handgranat på just DIN balkong tex eller ett välriktat skott. tror inte de heller känner sig hotade av ett utblåst kvarter

* k*str*ti spåret - det var en med samma namn men en trådsanning är att "mannen med nio liv" ska ha gömt sig där. den gruppen kör med hämnd i 7 generationer i alla led iofs men hittills har just den killen råkat ut för riktade attacker mot just honom. han känner nog sig träffad av attacken ändå för familjenamnets skull. de brukar lämna kvinnor o barn utanför dock men en attack för många år sen visade att så inte alltid är falket - *rben och kusinen var barn och blev drabbade av 7 generationer grejen ändå.

* balkanspåret (serb-rom-rumän maffia) - en boss i fängelse o de vet ej var. en kvinna gömmer sig i linköping (en som lämnat bossen nära adressen ev på adressen). en kvinna har rymt o de vet ej var hon är. en flicka på cykel försvann tidigare. två inblandade killar har sekretess som tidigare blivit attackerade med bla enorma bränder. de vill ta över marknaden och namnet k*str*ti är symboliskt. de ger blanka fan i kvinnor och barn och en av de kriminella i huset hade dessutom folk i norrköping tidigare som muckade. denna grupp vill bara skrämma skiten ur alla och har inget specifikt mål men alla inblandade blir rädda. Det är för övrigt totalt kaos i Albanien nu. Albaniens Pablo Escobar - Edi Rama - håller på att förlora makten (och marknaden?)
Citera
2019-06-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair

Bara en tanke

Klok tanke.
Citera
2019-06-13, 10:14
Medlem
Tycker sprängningen på annan plats är en solklar provsprängning. Test av teknik och material. Två exponeringar är ganska risky in my humble opinion. Liraren borde snackat om favoritintresset med kompisar och avslöjat kunskap av särart.
Senast redigerad av Mxa2591 2019-06-13 kl. 10:18.
Citera
2019-06-13, 10:16
Medlem
* spåret att någon vill skylla på muslimer - ingen dum tanke. valet av tid o plats och gruppen har tillgång till det o lite ironi om det är just sossarnas cykel som använts = de passar på att pika både s o mp

* spåret att övriga bomber är copycat - säkert rätt o riktigt
Citera
2019-06-13, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Absolut ingen dum tanke.

Men om det skulle vara ”vita/nazister/etc” måste man ha varit 100% säker att inga oskyldiga skulle dö. Typ ett barn som mitt i natten går på toaletten och sen hämtar ett glas vatten. Eller jag vilken slump som helst man inte kan beräkna.

Skulle man dessutom komma på, att det var något liknande som du beskrev.

Då har ju dessa personer skapat en jävligt knivig sits åt sig själva. Från att ösa skuld över samhällets utveckling. Eller hämnas något skit.

Till att närmast skapa den värsta vi sett. Än så länge... Med utfallet att allt man gjort innan är totalt meningslöst.

Är man beredd att skjuta sig själv i foten med en bazooka? Stört som fan är det i alla fall.

Jag är l å n g t ifrån konspiratorisk.
Men det här osar katt lång väg för mig.

Troligen vet polis och SÄPPO mycket mer än vi anar.

Eller också har de inte en jävla susning.

Men att svenskar/nazister/etc skulle göra något sådant medvetet känns ju långsökt.

Ingen blir gladare än jag om man kan bevisa att AFA ligger bakom.

Men nej det är m y c k e t som inte är logiskt.

MC-gäng känns i alla fall helt uteslutet.

Det finns bättre sätt att...
Ja, göra vadå?

Bomba 17 lägenheter med risk för extremt onödiga dödsfall.

Jo jag svamlar lite.

Men det här känns faktiskt lite så som andra nämnt. Bomben skulle INTE explodera just där.

Fan vet 🤯

håller med dig, jag tycker bara det känns som det ligger mer än en hund begraven här... och om det var "vita" så bör de haft platsen under uppsikt och då löst ut när det de facto såg att det var tomt på folk.

min första tanke var också att det var sedvanlig islamist (matematiken talar ju sitt tydliga språk avseende antal dåd), men som fått kalla fötter eller så skulle bomben överlämnas på platsen, eller så bor tillverkaren i huset men vågade inte ha den hemma... men varför utlöste den i så fall och varför så stor sprängkraft? det är ett par svårbesvarade frågor.
Citera
2019-06-13, 11:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Stämmer ju med moderatorernas tankar när dom placerat detta i forumet för Olyckor.
Känns som att ni sitter på mer info än vi andra.
Men borde det ändå inte vara brottsligt med så mycket sprängmedel?
Jag tror varken Segergudinnan eller moderatorerna har mer information om detta än vi andra. Fast det skulle sitta fint med en förklaring från moderatorerna om varför tråden fortfarande ligger här. Jag ser att tråden redan är rapporterad för forumval för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Tycker sprängningen på annan plats är en solklar provsprängning. Test av teknik och material. Två exponeringar är ganska risky in my humble opinion. Liraren borde snackat om favoritintresset med kompisar och avslöjat kunskap av särart.
Om du menar det där vid Braskens Bro den 5:e så tycker jag det är väldigt tveksamt om där var någon sprängning överhuvudtaget med tanke på att fler personer borde ha rapporterat om detta i så fall. Det är nog bara någon som fått för sig något felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in