2019-06-12, 23:36
Medlem
Som titeln säger så jobbar jag som p-vakt.
Jag jobbar just nu enbart på tomtmark och är inte utbildad på gatumark (läs, kommer inte kunna svara på alla frågor om gaturegler)

Fråga på
Citera
2019-06-12, 23:38
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag jobbar just nu enbart på tomtmark och är inte utbildad på gatumark (läs, kommer inte kunna svara på alla frågor om gaturegler)

Fråga på

Vad innebär tomtmark? Vad är det för sorts felparkeringar?
Citera
2019-06-12, 23:42
Medlem
Citat:

Fråga på

Seriöst nyreggat konto? Bevisa att du är p-vakt.
Citera
2019-06-12, 23:43
Medlem
Bubba00s avatar
När jag såg denna tråd formulerades en ändlös mening av svordomar i mitt huvud. Jag är nog inte den ändå som är trött på er och er verksamhet. Förstår dock att ni är nödvändiga och fyller en viktig funktion i samhället.

Men OnT: Har ådragit mig en del böter och har sparat en och annan gul lapp. Dessa har jag lagt under vindrutetorkaren vid ett par tillfällen när jag inte haft tid eller ork att leta rätt på automaten. Kommer jag ändå få böter? Kollar ni datum? Eller ser ni bara lappen och tänker "den där jävlen har väl min kollega redan lappat" och lämnar sedan min bil i fred? Har som sagt gjort detta ett par gånger och aldrig fått en ny gul lapp. Men kanske bara har haft tur?

Tillägg: har noggrant memorerat på vilka ställen jag fått böterna för att försäkra mig om att jag lägger ut en lapp som ser likadan ut som den som lapplisorna i området använder. Bred, gul och kort lapp är torget bredvid Domkyrkan. Tunn och lång remsa med minibokstäver är kommunal parkering mitt i stan osv, osv.
Senast redigerad av Bubba00 2019-06-12 kl. 23:47.
Citera
2019-06-12, 23:47
Avslutad
Hur står du ut med dig själv?

Jag tänker spontant på alla dessa gamla kärringar.
Kanske lite virrig eller kommer 5 minuter för sent
Får en bot

Kan inte betala

Det går till kronofogden

Allt går åt helvete för agda 69 och hon tar livet av sig
Citera
2019-06-12, 23:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Fråga på

Varför valde du det jobbet? Var det en ren tillfällighet eller något du länge drömt om?

Trivs du bra, eller överväger du att byta jobb? För och nackdelar med jobbet.

Jag förmodar att du stundtals möter människor som är väldigt arga på dig, är inte det väldigt jobbigt, hur hanterar du det?

Har ni fasta rutter och områden, eller byts det från en dag till en annan? Åker ni t.ex. ibland på utryckningar?

Vad vill du själv berätta om jobbet, vad förefaller "vi andra" helt missförstått om ditt jobb?
Citera
2019-06-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Vad innebär tomtmark? Vad är det för sorts felparkeringar?

Tomtmark är "motsatsen" till gatumark. Alltså privatägd mark. Tex bostadsrättsföreningar, affär så som maxi/city gross/Lidl. Djurparker, företag you name it.

Det är mesta delen samma felparkeingar, men på tomtmark har du tex inte 10m från korsning regler. Annars är det mest att man inte har köpt biljett, eller att tiden har gått ut. Att man står på en kundparkering utan att vara kund osv.

Finns många små och/eller tekniska skillnader, men det jag skrivit är det mest övergripande.
Citera
2019-06-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Seriöst nyreggat konto? Bevisa att du är p-vakt.

Hur?
Citera
2019-06-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00

Men OnT: Har ådragit mig en del böter och har sparat en och annan gul lapp. Dessa har jag lagt under vindrutetorkaren vid ett par tillfällen när jag inte haft tid eller ork att leta rätt på automaten. Kommer jag ändå få böter? Kollar ni datum? Eller ser ni bara lappen och tänker "den där jävlen har väl min kollega redan lappat" och lämnar sedan min bil i fred? Har som sagt gjort detta ett par gånger och aldrig fått en ny gul lapp. Men kanske bara har haft tur?

Jag kollar alltid lappen för att se att det är rätt datum, utskriven på rätt plats osv. Helt enkelt för att se om jag har rätt att sätta en lapp eller inte. Finns däremot säkert dom som bara går förbi och skiter i det.
Citera
2019-06-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Hur står du ut med dig själv?

Jag tänker spontant på alla dessa gamla kärringar.
Kanske lite virrig eller kommer 5 minuter för sent
Får en bot

Kan inte betala

Det går till kronofogden

Allt går åt helvete för agda 69 och hon tar livet av sig

Då får tant Agda förstå att saker kan ta lite längre tid än vad man tror, så får hon helt enkelt betala en extra 5-10 kronor för att se till att hon kommer i tid. Det är ju också så att jag Nör jag kollar biljetterna omöjligt vet om det är virriga tant Agda eller nån annan som bara inte bryr sig om tider och tänker "äsch det är väl ingen risk att någon kommer och kollar det just nu"
Citera
2019-06-13, 00:00
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Jag kollar alltid lappen för att se att det är rätt datum, utskriven på rätt plats osv. Helt enkelt för att se om jag har rätt att sätta en lapp eller inte. Finns däremot säkert dom som bara går förbi och skiter i det.
Ah! Så du gör det därför att du är nybörjare och vill lära dig men de mer erfarna som har sin anställning tryggad genom LAS skiter troligtvis i det?
Citera
2019-06-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Varför valde du det jobbet? Var det en ren tillfällighet eller något du länge drömt om?

Trivs du bra, eller överväger du att byta jobb? För och nackdelar med jobbet.

Jag förmodar att du stundtals möter människor som är väldigt arga på dig, är inte det väldigt jobbigt, hur hanterar du det?

Har ni fasta rutter och områden, eller byts det från en dag till en annan? Åker ni t.ex. ibland på utryckningar?

Vad vill du själv berätta om jobbet, vad förefaller "vi andra" helt missförstått om ditt jobb?

Från början så var jag bara arbetslös och behövde ett jobb, har jobbat med med bråkiga kunder och med att köra förut så kände att det var en bra kombo.

Jag älskar mitt jobb och har inga planer att byta jobb, om inte jag lyckas sno åt mig en befordran
Fördelar är att jag har mycket frihet, jag går runt för mig själv med musik i öronen, eller pratar med någon kompis i telefon. Nackdelar är väl att det kan bli lite ensamt ibland, och alla idioter som står och skriker så att spottet flyger för att dom valde att låta bli och betala.

Det kan vara jobbigt, oftast så ler jag och önskar dom en trevlig dag. Vissa hotar, spottar på en eller liknande. Dom värsta får helt enkelt en polisanmälan.

Det beror på hur stort område man har, har du tex Stockholm innerstad kan jag tänka mig att det blir mer av en rutt, för att effektivisera körningen och hinna med så mycket som möjligt. Jag kör aldrig en rutt utan bara på magkänsla, då lär sig inte heller folk att "dom är alltid här klockan 2, men aldrig innan 12" eller liknande. Vi åker på uttagningar, allt från söndriga automater till att någons parkeringsplats har blivit tagen.

Jag tror att det många missar är att vi är där av en anledning, för att markägaren vill, kanske för att se till att hans 2 kundparkeringar inte ska vara upptagna av någon som bor i närheten. Att det är oss ni ringer till när någon annan snubbe har stulit din hyrda plats.
Senast redigerad av Bumbelbee 2019-06-13 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in