2019-06-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Som nyskild hade hon nog inte något val om hon ville jobba som pastor eller inte.
Jag tror att hon tvingades att sluta. Speciellt om det var hon som ville skiljas och församlingen tog UWs parti.
Vilket det tyder på eftersom UW är kvar i församlingen medan LW bytte till en annan.

Hon hade antagligen ett rullande schema med kvällar och helger men hon tycks inte ha haft några problem att byta tider när det var GC på gång. Därför framstår det som egoistiskt att låta sina gamla föräldrar åka så långt flera gånger i veckan för att vara barnvakt.
Tog hon det för givet eller försökte hon ens hitta ett annat jobb med arbetstid på dagtid?

Hur LW var som person kan vara viktigt att veta för att förstå vad som ledde till mordet. Var hon bortskämd och tog för givet att hon alltid skulle få som hon ville?

När hon var skadad våren 2018 så har hon själv skrivit om hur hon satt hemma och grät och tyckte synd om sig själv för att hon inte kunde vara ute och ränna på
GC och andra fysiska aktiviteter.
En dag efter att hennes vän dragit henne på pulka genom snön och andra vänner hjälpt henne med praktiska saker.

Jag tycker att hon verkar egoistisk och bortskämd.
Måste erkänna att jag ger dig rätt i allt du skriver!
Med det menar jag att jag delar din uppfattning om hur LW var som person. Det hjälps inte att det kan vara olustigt för hennes nära och kära när det undan för undan framkommer allt fler bilder av en helt annan sorts småbarnsmamma än den som hennes ivriga tillskyndare här i tråden gärna vill stadfästa. LW var ingen ängel, men hon var givetvis inte en ond människa för det. LW var nog en rätt vanlig människa, och som du skriver, antagligen egoistisk och bortskämd.

Det har i trådens barndom skrivits om att hon tjatade och tjatade tills hon fick sin vilja igenom. Kanske var det ett personlighetsdrag som i positiva termer kan beskrivas som "viljestark" och "envis"? De som drabbas av sån envishet kan istället då använda beskrivningar som att vederbörande är fruktansvärt påfrestande med sitt tjat.

Avståndet mellan Norrköping och Örebro är ca 12 mil. Även med en bekväm bil kan en sån resa under åtta års tid vara tröttande för ett par äldre människor, för att inte tala om att det kostar pengar! Vad jag har förstått reste föräldrarna ofta (oftast?) med buss och/eller tåg, så då är ju inte alltid bekvämlighet det utmärkande för en sån resa.
Föräldrarna sade i intervjun med NA att de inte visste att deras dotter, LW, hade anmält SD två gånger. NA undvek att fråga föräldrarna om de redan innan mordet kände till LW:s smygsexande med SD under åratal.
Det är bra att försöka leva enligt regelboken, särskilt om man vill framstå som kristen.
Tyvärr finns det så mycket märkligt i LW:s anamnes, att man (jag) ställer sig (mig) den tråkiga frågan:
Var Lena Wesström i hjärtat kristen?
Citera
2019-06-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har du aldrig hört talas om att det finns polisiärt uppklarade mord men där ändå ingen har dömts?
Kanske blir det här ett sådant.

Det kan nog leda längre om de (och vi i tråden) rotar i SD:s (och hans eventuella kumpaners) förehavanden?
Har du inte hört talas om att flera morddömda i Sverige har blivit friade?
Det innebär på ren svenska att de trots prövning i domstolar, ofta i mer än en instans, har fällts för mord, trots att de visat sig vara oskyldiga.

Här tänker du dig förstås att SD skall bedömas vara LW:s mördare utan annan "rättslig prövning" än den som Flashback-mobben tillhandahåller?
Bevare mig väl för ett sånt Sverige!
Citera
2019-06-12, 12:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon hade antagligen ett rullande schema med kvällar och helger men hon tycks inte ha haft några problem att byta tider när det var GC på gång. Därför framstår det som egoistiskt att låta sina gamla föräldrar åka så långt flera gånger i veckan för att vara barnvakt.
Vad lever ni i för konstiga familjer där det ses som en uppoffring att morföräldrarna tar hand om och träffar sina barnbarn ofta om de vill det. Ingenting tyder på motsatsen.
Citera
2019-06-12, 13:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det innebär på ren svenska att de trots prövning i domstolar, ofta i mer än en instans, har fällts för mord, trots att de visat sig vara oskyldiga.

Här tänker du dig förstås att SD skall bedömas vara LW:s mördare utan annan "rättslig prövning" än den som Flashback-mobben tillhandahåller?
Har jag någonsin skrivit att det är Flashback som avgör om någon är skyldig eller inte?
Som vanligt hittar du på egna tolkningar av vad andra skriver.

Om polisen inte hittar tillräckliga bevis nu så kanske han går fri och sedan när det har gått rätt många år säger polisen "brottet är polisiärt uppklarat men det gick inte att bevisa".
En del gamla brott beskrivs på det sättet i tidningarna.

Blanda inte in Flashback i dessa polisiära kommentarer.
Citera
2019-06-12, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
FYI: Jag är i en sorts "dialog" med ett lite speciellt konto. Inte med dig.

Många gånger behöver man upprepa fakta innan det sjunker in. Jag skrev t ex i flera inlägg att jag trodde att LW ville arbeta kvällar. Det fick jag upprepa.
Nu vet du och alla andra att jag hade rätt: LW föredrog att arbeta kvällar och nätter framför att vara med sina barn. Behöver jag upprepa det fler gånger?

Har du nån teori om orsaken till varför LW föredrog sin arbetsplats framför de tre minderåriga barnen?

Det är helt ointressant för mordet vad LW ville i den här frågan om kvällsarbete/vara med sina barn eller inte.
Att du driver den fråga om vad LW ville har enbart ett syfte; att smutskasta henne.

Vad hon sedan gjorde, dvs hur hon arbetade är en helt annan sak.

Om du på allvar var intresserad av att föra en teori att hon träffat en "olämplig" person, då har det absolut inget att göra med om hon vill träffa sina barn eller inte.

Om du vill seriöst vill veta varför och av vem hon har mördats, då får du ta reda på det på annat sätt än att koppla ihop det med hennes vilja att vara med hennes barn och/eller att hon enligt dig har utnyttjat sina föräldrar för att hon inte ville vara med sina barn.

T ex är det viktigare att ta reda på vem/vilka "olämpliga", som du kallar det, det skulle kunna tänkas vara.

Och varför skulle hon inte kunnat träffat dessa "olämpliga" på någon annan tidpunkt än när föräldrarna var barnvakt? T ex när maken hade hand om barnen? När hon var ledig? Vet du något om hur hennes schema såg ut?

Om man utgår från våldsstatiskiken då är jag ganska säker på att det är mycket ovanligt att kvinnor mördas för att de inte vill vara med sina barn, "utnyttjar" sina föräldrar eller för att de lever ett "syndigt" liv enligt den religiösa värld som du refererar till. Jag kan (nästan)lova dig att LW inte har mördats för att någon tyckte att hon inte ville vara med sina barn.

Dessa argument kan jag enbart se att du driver för att du vill framföra dina religiösa åsikter (om och om igen) och inte för att försöka ta reda på vem/varför/hur mordet skedde.

För att försöka lösa gåtan varför ett mord på en kvinna har skett, kan man inte utgå från de brister, fel, synder, offret har. Detta är enbart din egen slutsats, att LW inte ville vara med sina barn. Du vet inget om hur hon fördelade sin tid med barnen.

Man får väga in alla riskfaktorer som finns i den mördades liv.

En allvarlig riskfaktor som LW levde med, det var att hon har varit utsatt för våld tidigare (enligt sina egna anmälningar) av en man som hon hade (haft?) en relation med.

Det många kvinnor idag som mördas i nära relationer.

"Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 22 fall 2018, vilket motsvarar 67 procent av samtliga fall av dödligt våld med kvinnliga offer under året. "
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html

Det finns ingen gemensam nämnare för offren men däremot hos gm.
Statistiken pekar tydligt på att riskfaktorn den finns hos gm, inte hos offret! Det finns tydliga gemensamma nämnare och riskfaktorer hos mördarna.
Citera
2019-06-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oh, tack!

Precis den bilden menade jag.
Då ser man att gräs och buskar ändå ser ganska uppvuxet ut, vilket borde ge en viss skugga under dagen.
Men som sagt, värmen borde varit betydande ändå.

Personligen tycker mitt öga att kroppen legat mer parallellt med planket (på de gulnande partierna), huvudet längst in mot gunnebostängslet. Vet inte om det ska ha någon betydelse, mer en reflektion.

Av fotot att döma, beroende på klockslag när det togs förstås..så verkar det relativt skuggigt alla fall, då man kan se att solen när fram bakom buskarna på bilden. Det är bara att hålla tummarna att det var mestadels skugga så teknikerna hittade det viktogaste för utredningen.
Citera
2019-06-12, 14:01
Medlem
Citat:
Är du förblindad?
LW hade faktiskt möjlighet att lägga sitt arbetssschema, ett faktum som intensivt förnekades av bl a ett visset, hopplöst konto. Det minns du säkert?
Så varför i all världen vill en småbarnsmamma hellre vara på jobbet kvällar och nätter än att få vara tillsammans med sina barn?

Jag vill att du svarar på det fetade.
Men bara om du kan..
;)

Frågan var inte till mig men jag tänker att det kan vara ob-tillägg som avgjorde hennes valda pass. Det är svårt att få ekonomin att gå ihop för de som är ensamstående. Huruvida LW ekonomi såg ut har jag förstås ingen insyn i, så bara en möjlig gissning från mig.
Citera
2019-06-12, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du menar att då är det bättre att vi "dömer" den mördade utan rättslig prövning, som inte är fälld för något, och som kanske kan vara oskyldig (till sitt eget mord)?

Särskilt viktigt verkar det enligt dig vara att ta reda på om hon ville vara med sina barn, om hon ville jobba kvällstid, om/att hon utnyttjade sina stackars föräldrar, om hon var i hjärtat kristen och om hon träffade "olämpliga" personer....

Vilka dessa olämpliga personer är och vilka stenar de krupit fram från (var det du som vände de stenarna?) undrar jag.

Dina sk argument har inte med mordet att göra.
Senast redigerad av notknapparen 2019-06-12 kl. 14:24.
Citera
2019-06-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Frågan var inte till mig men jag tänker att det kan vara ob-tillägg som avgjorde hennes valda pass. Det är svårt att få ekonomin att gå ihop för de som är ensamstående. Huruvida LW ekonomi såg ut har jag förstås ingen insyn i, så bara en möjlig gissning från mig.
Najs traj.
Men det märkliga är ju att LW lade sitt schema så illa att hon inte tog kvälls-/nattpassen när barnen var hos pappan, UW. På så sätt hade hon fått mer tid för sina barn, utan att hennes hushållsekonomi förändrats negativt.

Detta med att LW synbarligen nedprioriterde barnen, kan kanske ha varit en av orsakerna till att pappan UW gjorde en orosanmälan gällande dem. Jag tolkar det som att han var bekymrad för barnens situation när de vistades hos mamman, LW.
Var hennes "livsaritmetik" enligt följande:
GC > 3 BARN
Citera
2019-06-12, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Najs traj.
Men det märkliga är ju att LW lade sitt schema så illa att hon inte tog kvälls-/nattpassen när barnen var hos pappan, UW. På så sätt hade hon fått mer tid för sina barn, utan att hennes hushållsekonomi förändrats negativt.

Detta med att LW synbarligen nedprioriterde barnen, kan kanske ha varit en av orsakerna till att pappan UW gjorde en orosanmälan gällande dem. Jag tolkar det som att han var bekymrad för barnens situation när de vistades hos mamman, LW.
Var hennes "livsaritmetik" enligt följande:
GC > 3 BARN

Har pappan gjort en orosanmälan gällande barnen?
Källa på det!
Citera
2019-06-12, 14:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Är du förblindad?
LW hade faktiskt möjlighet att lägga sitt arbetssschema, ett faktum som intensivt förnekades av bl a ett visset, hopplöst konto. Det minns du säkert?
Så varför i all världen vill en småbarnsmamma hellre vara på jobbet kvällar och nätter än att få vara tillsammans med sina barn?

Jag vill att du svarar på det fetade.
Men bara om du kan..

Citat:
FYI: Jag är i en sorts "dialog" med ett lite speciellt konto. Inte med dig.

Många gånger behöver man upprepa fakta innan det sjunker in. Jag skrev t ex i flera inlägg att jag trodde att LW ville arbeta kvällar. Det fick jag upprepa.
Nu vet du och alla andra att jag hade rätt: LW föredrog att arbeta kvällar och nätter framför att vara med sina barn. Behöver jag upprepa det fler gånger?

Har du nån teori om orsaken till varför LW föredrog sin arbetsplats framför de tre minderåriga barnen?

Vi vet inget om huruvida LW hellre jobbade än att vara med sina barn. Det är tydligt att du hyser någon slags hat gentemot just LW. Varför, vet jag inte. Men förhoppningsvis har utredarna granskat dig noga. Hur länge till ska du fortsätta insinuera att hon var en dålig Mor? Är det under den vända stenen du nu har funnit motivet till mordet?

Det är nästan så att man hoppas det, så att hennes anhöriga och bekanta ska få slippa uppleva mer av ditt osmakliga stenvändande efter din egentillverkade "sanning".
Citera
2019-06-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar att då är det bättre att vi "dömer" den mördade utan rättslig prövning, som inte är fälld för något, och som kanske kan vara oskyldig (till sitt eget mord)?

Särskilt viktigt verkar det enligt dig vara att ta reda på om hon ville vara med sina barn, om hon ville jobba kvällstid, om/att hon utnyttjade sina stackars föräldrar, om hon var i hjärtat kristen och om hon träffade "olämpliga" personer....

Vilka dessa olämpliga personer är och vilka stenar de krupit fram fån (var det du som vände de stenarna?) undrar jag.
Jag kommer att senare återkomma till de ev olämpliga personerna.
Här vill jag vad gäller fetade, bara slå fast att det är fel att döma och fördöma.
Däremot kan det inte vara fel eller förbjudet att granska och värdera samtliga faktorer som på ett eller annat sätt kan tänkas ha lett fram till detta hemska mord.
Eller är du oenig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in