2019-06-12, 09:02
Medlem
proconsuls avatar
Som rubriken lyder, var finns de? Och är de också oändliga?
Citera
2019-06-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Universum är inte oändligt utan ändligt.
Citera
2019-06-12, 09:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
Universum är inte oändligt utan ändligt.
Jaså? Det var en nyhet för mig.
Hur stort är det?
Citera
2019-06-12, 09:49
Medlem
kalkryggars avatar
Det finns olika tankar som löser det.

Ett är att universum expanderar oändligt i sin punkt. Ser du punkten från utsidan så är den i princip oändligt liten. Ett annat är att alla universum ligger i varandra. En tredje är att det är en blandning av de båda.

Somliga tror att nya universum utvecklas i de svarta hålen som finns i rymden. Medans andra tror att det bara finns ett universum.

Själv tror jag att vårat universum är ett skolexperiment utvecklat i en dator, alltså en datoranimation. Förmodligen så är det en liten kille i 11 års åldern som styr över oss. Först så får alla elever en modell som läraren utvecklat (universum), sen sätter eleven ner olika människor med olika egenskaper och noterar hur människorna löser situationerna. Sista testet blir nog att förgöra människorna på något grymt sätt antar jag.
Citera
2019-06-12, 10:56
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jaså? Det var en nyhet för mig.
Hur stort är det?
Hur kan det vara en nyhet? I och med BigBang så hade universum en början. Alltså finns det ett slut.
De som är religiösa kanske tror att det är oändligt.
Universum fortsätter att expandera sen bigbang och man försökte mäta hur mycket det har saktats ner. Men istället upptäckte de att universum expanderar allt fortare. De har olika teorier varför så som mörk materia men vad jag vet har man inte kommit fram till något svar än.
Själva rummet har ökat snabbare än ljusets hastighet så även om universum är nästan 13,8 miljarder år gammalt så är rummet större än så. Jag googlade och fann: Regionen som är synlig från jorden (det observerbara universum) är en sfär med en radie på cirka 46 miljarder ljusår. Så det kan vara mycket större.
Citera
2019-06-12, 11:04
Medlem
Citat:

Universum, som vi förstår det, består av 3 dimensioner (djup, bredd, höjd) och dessa befinner sig i något som vi kallar för rymd-tid, dvs den "tomma" som vi även kallar för vakuum.

Lägg till några dimensioner på detta så vi har 11st, med dessa 11 dimensioner så tillåts att oändligt många 3D universum att existera "bredvid" varandra utan att komma i kontakt med varandra.

Sträng teorin gissar även att om dessa universum kan ses som lakan som hänger på tork bredvid varandra, när ett lakan kommer när ett annat så skulle ett nytt universum kunna skapas, en ny big bang som blir ett nytt lakan som hänger på tork. Detta kan såklart inte testas, så det är bara en ren gissning, med fungerande mattematik bakom, som forskare tror kan vara något som sker.

Som svar på din fråga så antas det att dessa universum befinner sig parallellt med varandra i en högre dimension.
Citera
2019-06-12, 11:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hur kan det vara en nyhet? I och med BigBang så hade universum en början. Alltså finns det ett slut.
Universum fortsätter att expandera sen bigbang och man försökte mäta hur mycket det har saktats ner. Men istället upptäckte de att universum expanderar allt fortare. De har olika teorier varför så som mörk materia men vad jag vet har man inte kommit fram till något svar än.
Själva rummet har ökat snabbare än ljusets hastighet så även om universum är nästan 13,8 miljarder år gammalt så är rummet större än så. Jag googlade och fann: Regionen som är synlig från jorden (det observerbara universum) är en sfär med en radie på cirka 46 miljarder ljusår. Så det kan vara mycket större.
BB beskriver inte början utan en expansion från en redan existerande punkt. Men jag förstår vad du menar, vi vet hur långt universum "hunnit" sedan start så att säga. Men det är lika stort i alla riktningar oavsett var man befinner sig så även om vi har en utgångspunkt 20 miljarder ljusår härifrån så är det ändå lika stort i alla riktningar. Det finns inget centrum och inga ytte kanter som jag förstår det.
Citera
2019-06-12, 11:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Universum, som vi förstår det, består av 3 dimensioner (djup, bredd, höjd) och dessa befinner sig i något som vi kallar för rymd-tid, dvs den "tomma" som vi även kallar för vakuum.

Lägg till några dimensioner på detta så vi har 11st, med dessa 11 dimensioner så tillåts att oändligt många 3D universum att existera "bredvid" varandra utan att komma i kontakt med varandra.

Sträng teorin gissar även att om dessa universum kan ses som lakan som hänger på tork bredvid varandra, när ett lakan kommer när ett annat så skulle ett nytt universum kunna skapas, en ny big bang som blir ett nytt lakan som hänger på tork. Detta kan såklart inte testas, så det är bara en ren gissning, med fungerande mattematik bakom, som forskare tror kan vara något som sker.

Som svar på din fråga så antas det att dessa universum befinner sig parallellt med varandra i en högre dimension.
Bran-cosmology, ok. Parallellt, jaha. De andra universa finns alltså mitt framför näsan på oss. Kan man tänka sig att de utgör den mörka materia och energi vi inte uppfattar?
Citera
2019-06-12, 11:44
Medlem
Citat:

Om du tror att du skall kunna förstå det så har du tänkt fel. Det handlar mer om ren matematik än om fysik. Personligen så tycker jag det är rätt spekulativa teorier som inte kommer att leda någon vart. Förstår inte riktigt att de får forskningspengar för att forska på multipla universa.
Citera
2019-06-12, 14:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du tror att du skall kunna förstå det så har du tänkt fel. Det handlar mer om ren matematik än om fysik. Personligen så tycker jag det är rätt spekulativa teorier som inte kommer att leda någon vart. Förstår inte riktigt att de får forskningspengar för att forska på multipla universa.
Det är inte så mycket pengar involverade. Mest forskare som spenderar lite tid på att fundera. Som Max Tegmark uttrycker det på sin hemsida: "Every time I've written ten mainstream papers, I allow myself to indulge in writing one wacky one, like my Scientific American article about parallel universes."
Man kanske inte kan bevisa något åt någondera hållet, men det är ett sätt att tänka på naturlagar på annorlunda sätt, och kanske kan det ge inspiration åt mer matnyttiga idéer. Säg att man kan visa att en viss teori borde ge upphov till oändlig massa parallella universa som interagerar starkt med varandra, då kan den teorin inte stämma.
Citera
2019-06-12, 14:20
Medlem
OM universum är oändligt i tre dimensioner så kan andra universum fortfarande finnas åt "det fjärde hållet".

Tänk till exempel att du har ett pappersark som är oändligt i två dimensioner, det förhindrar då ändå inte att du skulle kunna lägga flera sådana papper på hög. Samma princip gäller för en tredimensionell rymd i fyra dimensioner osv.
Citera
2019-06-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hypotesen om det förflutna (Big Bang) säger egentligen bara att avstånden ser ut att ha varit kortare när universum var yngre och att avstånden går mot noll vid en tidpunkt som borde varit för drygt 13 miljarder år sedan om man extrapolerar förändringen bakåt i tiden. Det finns ingen konflikt mellan Big Bang-teorin och att universum skulle ha en oändlig utsträckning i rummet. Är det oändligt nu så borde det alltid ha varit oändligt ända sedan det lämnade singulariteten, även om det i tidigare trådar framförts argument för att det senare kanske inte är full nödvändigt. (Minns jag rätt så byggde motargumentet på att universum skulle kunna vara oändligt gammalt framåt i tiden och att rum och tid är utbytbara enligt relativitetsteorin.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in