2019-06-11, 21:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Att män är fysisk starkare och att både intelligens och fysisk styrka är ärftliga i viss utsträckning är inte ett argument för att män har högre intelligens.

Jag kan svara för mig. Skillnaden i fysisk stryka är uppenbar i ens vardagliga relationer. Skillnaden i intelligens är det inte. Jag upplever inte någon uppenbar skillnad i intelligens mellan pojkar/män jag stött på i mitt liv och flickor/kvinnor. Jag är öppen för en skillnad i extremerna men det är inte givet.
Exakt så. Man kan mäta muskelstyrka. Därför accepterar du att män är starkare, du har inget val. Om styrka var omätbart hade du självklart sagt att kvinnor var lika starka som män. Fast de kunde lyfta mer, och du skulle ha det jobbigt i en FB-tråd att upprätthålla din lögn.

Man kan egentligen inte mäta intelligens eller känslor. Men allt jag ser i världen visar att män kan tänka bättre också. Du väljer att bortse från det eftersom det inte är mätbart. Men jag gör inte det, jag tror mina ögon.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 21:03.
Citera
2019-06-11, 21:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nyligen, i inlägg 4336, skrev du:

"Dock finns det kvinnor som är lika bra som män i kirurgi, och tom dåliga manliga kirurger. Så, nu har du lärt dig något igen."

Hur var det nu med korttidsminnet?
Jag kommer ihåg varenda inlägg jag skrivit sedan dag ett. Du talar med en skärpt person, så sluta larva dig. Inlägget gällde att det finns kvinnor som är lika bra kirurger som män. Men 75-80% av alla kirurger är män. Alltså är män bättre än kvinnor på kirurgi. Men inte alla. Hur svårt kan det vara att fatta basal svenska. "Bättre" betyder bara bättre än, inte "Bara".
Citera
2019-06-11, 21:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
ST-läkare i kirurgi är blivande kirurger, ja. 50 % kvinnor ST-läkare inom kirurgi kommer inte att rasa ner till 25 % utbildade kirurger.
Jaha, så du räknar in icke-kirurger i din kirurg-lista. Så påhittigt. Och lögnaktigt. Själv räknar jag bara kirurger när jag skriver "kirurger", manligt tänkande till skillnad från kvinnligt?

Men vänta, min 10-åring pratar om att hon vill bli kirurg, och hon är tjej, så du kan plussa på en till. Hon är så gott som klar för topplistan i din värld av fluff-fakta.

En person som i inlägg insisterar på att det finns lika många kvinnliga kirurger som manliga, fast alla vet att det är lögn, måste vara stendum. Ge dig i debatter du aldrig kan vinna. Ta debatter som du kan vinna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 21:11.
Citera
2019-06-11, 21:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inte bättre, men lika bra som män, i stort sätt i allting förutom sportgrenar som kräver muskelmassa.

Nope, kvinnorna ligger långt efter i schack t.ex.
Citera
2019-06-11, 21:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Nej, nej och nej. Män och kvinnor presterar som grupp högre inom olika företeelser. Faktiskt inom det mesta som man kan tänka sig efter som lika innebär 50%. Hur ofta tror du vi hamnar på exakt 50%?

Jag menade såklart inte i siffror, skulle aldrig få för mig att bedöma människors förmågor, talanger och kreativitet i siffror inom exempelvis olika konstformer.
Citera
2019-06-11, 21:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nope, kvinnorna ligger långt efter i schack t.ex.

Åh men vafan, läs tråden!
Citera
2019-06-11, 21:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kommer ihåg varenda inlägg jag skrivit sedan dag ett. Du talar med en skärpt person, så sluta larva dig. Inlägget gällde att det finns kvinnor som är lika bra kirurger som män. Men 75-80% av alla kirurger är män. Alltså är män bättre än kvinnor på kirurgi. Men inte alla. Hur svårt kan det vara att fatta basal svenska. "Bättre" betyder bara bättre än, inte "Bara".

Så du går bara efter antal alltså. Då är kvinnor bättre på att döma i rättegångar än män eftersom 57% av domarna är kvinnor. Och inom en snar framtid kommer kvinnor att vara bättre läkare än män.
Citera
2019-06-11, 21:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Åh men vafan, läs tråden!

Jag läste det du skrev och det var så fel.
Citera
2019-06-11, 21:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Exakt så. Man kan mäta muskelstyrka. Därför accepterar du att män är starkare, du har inget val. Om styrka var omätbart hade du självklart sagt att kvinnor var lika starka som män. Fast de kunde lyfta mer, och du skulle ha det jobbigt i en FB-tråd att upprätthålla din lögn.

Man kan egentligen inte mäta intelligens eller känslor. Men allt jag ser i världen visar att män kan tänka bättre också. Du väljer att bortse från det eftersom det inte är mätbart. Men jag gör inte det, jag tror mina ögon.

Jag håller inte med, jag tycker inte att män tänker bättre än kvinnor.
Citera
2019-06-11, 21:47
Medlem
Citat:

Nej du förvränger vad jag skrev och talar för mig, jag uppskattar inte det. Jag skrev att jag har lättare att acceptera tydliga skillnader i muskelstyrka för att jag upplever tydliga skillnader i muskelstyrka och svårare att acceptera tydliga skillnader i intelligens för att jag inte upplever några tydliga skillnader i intelligens. Det är inte "exakt så" med jag accepterar skillnader i muskelstyrka för jag har inget val och accepterar inte skillnader i intelligens för det finns utrymme att låtsas som något annat. Det är vitt skilda motiv.
IQ-testning är den "renaste" uppskattning av intelligens som finns och baserat på det finns ingen anledning att tro att det finns någon större skillnad. Prestation och intelligens är inte samma sak. Man kan vara mer driven att prestera utan att det vittnar om högre intelligens. Man kan ha hög intelligens utan att vara tekniskt intresserad. Om du ser prestationer i samhället som ett rent uttryck för intelligens måste det ju betyda att du tror att kvinnors större fokus på relationer och barn direkt beror på låg intelligens, och att bara de var intelligenta nog hade deras fokus ändrats till prestationer och teknik i samma utsträckning som män. Kan du ge ett enda skäl till att tro att det förhåller sig på det viset?
Citera
2019-06-11, 21:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag läste det du skrev och det var så fel.

Ok. Så du tror inte att många elitschackspelare ligger inom autismspektrumet?
Citera
2019-06-11, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok. Så du tror inte att många elitschackspelare ligger inom autismspektrumet?

Jag har inte skrivit något som helst om det, jag kommenterade detta inlägg från dig:

Citat:
Inte bättre, men lika bra som män, i stort sätt i allting förutom sportgrenar som kräver muskelmassa.

muskler och autism är inte samma sak Jenny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in