2019-06-11, 19:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Om man jämför med det som står om B*rjesson som mördade Eva M*gnusson.

Enligt polisen, som granskat deras mejl till varandra, hade de två allt intensivare kontakter under 2010. Eva ville att de skulle flytta ihop. Det ville inte Stefan, som var sambo med en annan kvinna.
Texten är tagen från: De Fann en väg genom chock och sorg

Värt att läsa och jämföra.

Tack för länken!
Väldigt intressant att jämföra de båda fallen faktiskt.
Jag känner endast till fallet med mordet på Eva ytligt genom media då det hände.

Det finns flera paralleller mellan fallen som jag tycker är intressanta, även om morden annars inte är lika.

Dels det faktum att både mordoffer och gm har en gemensam plattform, i det fallet universitetet där de båda känner personer.
Det påminner ju mycket om detta fall, med mordet på L*ena där de båda har gemensamma vänner inom geocachingen och även genom att de är grannar.

Även att den misstänkte gm är en person som många känner som trevlig. Det blir oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att ta in att någon man känner sedan många år, kan ha en helt annan sida.

De två "lägren" som bildas i båda fallen, de verkar även finnas i Örebro om man får tro postare i tråden.

Intressant också hur många på universitetet börjar följa flashback och att en del skriver där också. Någon lyckades knäcka koden vem mgm var.
-------------------------------------------
Från din länkade artikel:

Citera
2019-06-11, 19:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Skulle GM återvända för att lägga ut villospår? Verkar djärvt...

Ja, det är djärvt och även ovanligt. Även om någon annan än GM gjort det. Men jag tänkte inte det som villospår. Något vittne kan ju ha sett någon betett sig märkligt där och som i samband med det slängde något. Det behöver inte ha något med mordet att göra alls. De kanske griper efter halmstrån numer, polisen.

Jag lutar åt att det är så som MV rapporterat; en vittnesuppgift tidigt från utredningen som de först kollade upp i oktober.
Citera
2019-06-11, 20:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja vad som föranledde krattningarna kommer nog att förbli oklart. Tänker att det nog handlade om någon form av långskott som de satsade på i brist på utebliven framgång avs andra uppslag. Kanske då uppgifter bland dessa 600 förhör som man tagit fasta på vid ett omtag.
Jag tror också att krattningen i oktober handlade om ett sent påkommet omtag. Analyssvaren från de blodiga kläderna borde ha kommit vid den tiden, och kanske var resultaten nedslående. Åklagaren uttryckte själv i en intervju att man kanske inte hade så stora förväntningar på resultat från krattningen:
Flera nya föremål som kan bidra till att visa vem som mördade en 45-årig kvinna i Örebro i maj har hittats, enligt åklagaren Åsa Hiding. Föremålen hittades när polisen genomförde en ny undersökning på den plats där kvinnans kropp återfanns och har skickats till Nationellt forensiska centrum (NFC) för analys. – Det skulle kunna få stor betydelse, men det skulle kunna vara helt meningslöst också, säger Åsa Hiding.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnakBz/nya-fynd-i-utredning-om-mordad-orebrokvinna
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag lutar åt att det är så som MV rapporterat; en vittnesuppgift tidigt från utredningen som de först kollade upp i oktober.
Ja, det kan ha haft att göra med de uppgifter man fick in efter att det efterlysta vittnet hade gett sig tillkänna. Kanske framgick det av de förstahandsuppgifter man nu fick att det var utanför sin egen bostad vittnet hade iakttagit en pratande person, och inte utanför LW:s som man kanske först hade hoppats på.
Senast redigerad av Draifos 2019-06-11 kl. 20:49.
Citera
2019-06-11, 21:55
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror också att krattningen i oktober handlade om ett sent påkommet omtag. Analyssvaren från de blodiga kläderna borde ha kommit vid den tiden, och kanske var resultaten nedslående. Åklagaren uttryckte själv i en intervju att man kanske inte hade så stora förväntningar på resultat från krattningen:
Flera nya föremål som kan bidra till att visa vem som mördade en 45-årig kvinna i Örebro i maj har hittats, enligt åklagaren Åsa Hiding. Föremålen hittades när polisen genomförde en ny undersökning på den plats där kvinnans kropp återfanns och har skickats till Nationellt forensiska centrum (NFC) för analys. – Det skulle kunna få stor betydelse, men det skulle kunna vara helt meningslöst också, säger Åsa Hiding.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnakBz/nya-fynd-i-utredning-om-mordad-orebrokvinna
Ja, det kan ha haft att göra med de uppgifter man fick in efter att det efterlysta vittnet hade gett sig tillkänna. Kanske framgick det av de förstahandsuppgifter man nu fick att det var utanför sin egen bostad vittnet hade iakttagit en pratande person, och inte utanför LW:s som man kanske först hade hoppats på.

Analyssvaren från vilka blodiga kläder?
Citera
2019-06-11, 23:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Sant. Vad den tekniska bevisningen och vittnesuppgifterna gav i slutändan fick vi aldrig veta. Det enda man kan säga säkert är att förväntningarna inledningsvis tycks ha varit högt ställda.
– Vi väntar på svar från jättemycket teknisk bevisning. Jag kan tyvärr inte svara på när för det har med handläggningstiderna vid NFC att göra.
https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning
Senast redigerad av Draifos 2019-06-11 kl. 23:53.
Citera
2019-06-12, 00:25
Medlem
Var det inte nån som häromdan ifrågasatte mina uppgifter om att LW kunde styra över sitt arbetsschema?
Man ville inte tro mig. Ett hopplöst och rätt visset konto hade strax innan hållit en föreläsning för mig om hur utlämnad man är som kommunalanställd vad gäller inflytande rörande schemaläggning.
Desto bättre då livet var för LW! Jag hade ett par ggr undrat över om hon under åtta års tid kanske rent av ville jobba kvällar/nätter, för så hade jag fått höra från Örebro. Dessutom en uppgift om att hon själv ibland lade sitt schema och då medvetet gjorde kvälls-/nattpass åt sig.

Ikväll kan den som vill ha källa bli belönad: Jag fann en IG-bild fr 12 januari 2015 där LW berättar om att det är hon (plus en dator) som lägger schema. Rätt kraftig personalökning var det också frågan om, så det var alltså inte p g a personalbrist som LW var borta från barnen kvällar och nätter (helger?). Definitivt inte vad gäller tiden efter jan 2015 i alla fall..
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-12 kl. 00:32.
Citera
2019-06-12, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Var det inte nån som häromdan ifrågasatte mina uppgifter om att LW kunde styra över sitt arbetsschema?
Man ville inte tro mig. Ett hopplöst och rätt visset konto hade strax innan hållit en föreläsning för mig om hur utlämnad man är som kommunalanställd vad gäller inflytande rörande schemaläggning.
Desto bättre då livet var för LW! Jag hade ett par ggr undrat över om hon under åtta års tid kanske rent av ville jobba kvällar/nätter, för så hade jag fått höra från Örebro. Dessutom en uppgift om att hon själv ibland lade sitt schema och då medvetet gjorde kvälls-/nattpass åt sig.

Ikväll kan den som vill ha källa bli belönad: Jag fann en IG-bild fr 12 januari 2015 där LW berättar om att det är hon (plus en dator) som lägger schema. Rätt kraftig personalökning var det också frågan om, så det var alltså inte p g a personalbrist som LW var borta från barnen kvällar och nätter (helger?). Definitivt inte vad gäller tiden efter jan 2015 i alla fall..

Hm, gick rykten i tråden om att några träffades i visningslägenheter, det
borde rimligtvis ha varit nattetid.
Citera
2019-06-12, 05:57
Medlem
Citat:

Men vad har allt detta med mordet på henne att göra?
Att föräldrarna satt barnvakt?
Citera
2019-06-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, EGT skrev nog bara "bostaden" sedan spekulerades det i tråden om det kunde vara i badrummet.
Funderar på att läsa alla EGT:s inlägg, det finns nog en hel del intressant där som man nu i efterhand bättre kan ta in och pussla med.
Postat av Rosamund 22/2

Eftersom jag "läser om" håller jag med Dig om att det finns en hel del intressant som man nu i efterhand bättre kan ta in och pussla med.

Och det gäller inte bara EGT:s inlägg...
Citera
2019-06-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men vad har allt detta med mordet på henne att göra?
Att föräldrarna satt barnvakt?
Att hon nattetid kunde ha möjilghet att träffa för henne olämplig/-a person/-er.
Vi vet inte vem som mördade LW.
Vi vet inte varför hon mördades.

De två raderna är viktigt att ha i minnet. Försök därför fokusera på det i st f på min person.
Citera
2019-06-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sant. Vad den tekniska bevisningen och vittnesuppgifterna gav i slutändan fick vi aldrig veta. Det enda man kan säga säkert är att förväntningarna inledningsvis tycks ha varit högt ställda.
– Vi väntar på svar från jättemycket teknisk bevisning. Jag kan tyvärr inte svara på när för det har med handläggningstiderna vid NFC att göra.
https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning
De "blodiga kläderna" var väl bara en tidig tidningsanka serverad av Aftonbladet?
Klädernas existens har väl inte på minsta vis säkerställts, utan är väl som det mesta vad gäller uppgifter i detta ärende, volatilt.
Citera
2019-06-12, 09:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hm, gick rykten i tråden om att några träffades i visningslägenheter, det
borde rimligtvis ha varit nattetid.

Citat:
Att hon nattetid kunde ha möjilghet att träffa för henne olämplig/-a person/-er.
Vi vet inte vem som mördade LW.
Vi vet inte varför hon mördades.

De två raderna är viktigt att ha i minnet. Försök därför fokusera på det i st f på min person.

Aha, ni tror att de drev bordell tillsammans?

För som jag minns det, så syftade inlägget på att det var SD som hade tillgång till visningslägenheter, då för hemliga träffar med LW?

Så antingen var den olämpliga SD eller så var det andra?

OMG .

Suck.
Hur långt tänker ni (eller iaf du Carinah) gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in