Citat:
Om man jämför med det som står om B*rjesson som mördade Eva M*gnusson.
Värt att läsa och jämföra.
Texten är tagen från: De Fann en väg genom chock och sorg
Enligt polisen, som granskat deras mejl till varandra, hade de två allt intensivare kontakter under 2010. Eva ville att de skulle flytta ihop. Det ville inte Stefan, som var sambo med en annan kvinna.
Värt att läsa och jämföra.
Tack för länken!
Väldigt intressant att jämföra de båda fallen faktiskt.
Jag känner endast till fallet med mordet på Eva ytligt genom media då det hände.
Det finns flera paralleller mellan fallen som jag tycker är intressanta, även om morden annars inte är lika.
Dels det faktum att både mordoffer och gm har en gemensam plattform, i det fallet universitetet där de båda känner personer.
Det påminner ju mycket om detta fall, med mordet på L*ena där de båda har gemensamma vänner inom geocachingen och även genom att de är grannar.
Även att den misstänkte gm är en person som många känner som trevlig. Det blir oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att ta in att någon man känner sedan många år, kan ha en helt annan sida.
De två "lägren" som bildas i båda fallen, de verkar även finnas i Örebro om man får tro postare i tråden.
Intressant också hur många på universitetet börjar följa flashback och att en del skriver där också. Någon lyckades knäcka koden vem mgm var.
-------------------------------------------
Från din länkade artikel:
"– De visste varken ut eller in. Det hade bildats olika läger på institutionen. En del kunde absolut inte tänka sig att han var skyldig. Andra tvivlade och visste inte vad de skulle tro."
[...]
"– De hade en kollega som var en misstänkt gärningsman, en person de haft i sin korridor i många år och som de hade tyckt var en fantastiskt trevlig människa, säger Maria Consales."
[...]
"Folk började ifrågasätta sin egen människo*kännedom, enligt Maria Consales.
– Jag mötte många som frågade sig »Om det här kan hända en kollega, vem i min närhet skulle kunna göra något liknande?«
Styckmordet rubbade trygghetskänslan.
– Det är naturligt. Man vill tro gott om männi*skor. Han var en till synes social och välordnad man, säger Maria Consales."
[...]
"– Stefan var alltid en mycket pålitlig och bra person, och mycket lugn. Han blev aldrig arg eller höjde rösten trots att han var chef för en stor grupp. Jag kunde inte tänka mig att han hade en annan sida."
[...]
"På minnesstunden träffade Annika Gardhorn några hon kände från Stefans institution. De såg bedrövade ut, minns hon.
– De visste varken ut eller in. Det hade bildats olika läger på institutionen. En del kunde absolut inte tänka sig att han var skyldig. Andra tvivlade och visste inte vad de skulle tro.
Institutionens prefekt Silvia Coradeschi säger att de flesta fann Stefans påstådda skuld osannolik."
[...]
https://www.publikt.se/artikel/de-fann-en-vag-genom-chock-och-sorg-14253
[...]
"– De hade en kollega som var en misstänkt gärningsman, en person de haft i sin korridor i många år och som de hade tyckt var en fantastiskt trevlig människa, säger Maria Consales."
[...]
"Folk började ifrågasätta sin egen människo*kännedom, enligt Maria Consales.
– Jag mötte många som frågade sig »Om det här kan hända en kollega, vem i min närhet skulle kunna göra något liknande?«
Styckmordet rubbade trygghetskänslan.
– Det är naturligt. Man vill tro gott om männi*skor. Han var en till synes social och välordnad man, säger Maria Consales."
[...]
"– Stefan var alltid en mycket pålitlig och bra person, och mycket lugn. Han blev aldrig arg eller höjde rösten trots att han var chef för en stor grupp. Jag kunde inte tänka mig att han hade en annan sida."
[...]
"På minnesstunden träffade Annika Gardhorn några hon kände från Stefans institution. De såg bedrövade ut, minns hon.
– De visste varken ut eller in. Det hade bildats olika läger på institutionen. En del kunde absolut inte tänka sig att han var skyldig. Andra tvivlade och visste inte vad de skulle tro.
Institutionens prefekt Silvia Coradeschi säger att de flesta fann Stefans påstådda skuld osannolik."
[...]
https://www.publikt.se/artikel/de-fann-en-vag-genom-chock-och-sorg-14253
.