2019-06-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Oavsett vad man letade efter finner jag det mycket märkligt att man väntade till oktober!
Håller med. Och märkligt om man fått den sortens ny information då.
Citera
2019-06-11, 16:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Oavsett vad man letade efter finner jag det mycket märkligt att man väntade till oktober!

Det var nog efter tips från allmänheten som kommit in sent. Området ligger ju en bit från FP. Det kan också vara så att de närmare brottstiden hittat något i närheten där, fått analyssvar på det, och därför velat göra en ny sökning. Ett annat alternativ är att de misstänker att något kan ha dumpats där vid ett mycket senare tillfälle.
Citera
2019-06-11, 16:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Håller med. Och märkligt om man fått den sortens ny information då.

Men informationen behöver kanske inte vara ny (då i okt); det kan kanske handla om info som man fått in tidigare men som man då nedprioriterat men som senare, ev tillsammans med andra uppgifter i pusslet, givits ett högre värde som motiverade att lägga resurser på det.
Enligt vad de bedömde.
Citera
2019-06-11, 17:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Vi vet inget om hur den där käpphästen såg ut. Visst verkar det osannolikt att just den använts, men jag tänker att skadorna de såg på LW kan ha gjort att de letade efter den formen. Basebollträ kanske?
Jag gissar på att det var nycklar eller nyckeltag man krattade efter i oktober.

Ser nu att jag skrivit mitt inlägg som att jag inte håller med dig, vilket jag gör.
Alltså, det kan absolut vara så att man misstänkt att LW dödats med ett redskap/tillhygge som har en form som skulle kunna ge den typen av skada som liknar en käpphäst.

Jag tänkte mig en käpphäst med trähandtag, och så föll mina tankar åt det hållet. Trä är ett poröst material som absorberar blod lätt om det inte är målat.

Jag har dock lite svårt att tro att man lätt tar med sig ett basebollträ under ett plagg en varm sommarkväll utan att LW skulle märka det. Hon följde ändå med en bit på vägen frivilligt som det verkar.
Citera
2019-06-11, 17:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Om man jämför med det som står om B*rjesson som mördade Eva M*gnusson.

Enligt polisen, som granskat deras mejl till varandra, hade de två allt intensivare kontakter under 2010. Eva ville att de skulle flytta ihop. Det ville inte Stefan, som var sambo med en annan kvinna.
Texten är tagen från: De Fann en väg genom chock och sorg

Värt att läsa och jämföra.
Citera
2019-06-11, 18:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men informationen behöver kanske inte vara ny (då i okt); det kan kanske handla om info som man fått in tidigare men som man då nedprioriterat men som senare, ev tillsammans med andra uppgifter i pusslet, givits ett högre värde som motiverade att lägga resurser på det.
Enligt vad de bedömde.
Enligt mitt förmenande borde man ha undersökt omgivningarna/platsen i vilket fall som helst, om de/den finns något så när i anslutning till FP.
Citera
2019-06-11, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
@Moralensväktares inlägg från 12/10. Det skedde väl på grund av
vittnets iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen, som man
i oktober sökte efter något som mördaren ev kunde ha dumpat på
den platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det var nog efter tips från allmänheten som kommit in sent. Området ligger ju en bit från FP. Det kan också vara så att de närmare brottstiden hittat något i närheten där, fått analyssvar på det, och därför velat göra en ny sökning. Ett annat alternativ är att de misstänker att något kan ha dumpats där vid ett mycket senare tillfälle.

Citat:
Enligt vad de bedömde.

Det kan förstås vara en mix av tidigare vittnesmål och ny information som kommit in.
Men så här kommenterar MV krattningarna (mina fetningar):

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.

Det måste ju ändå vara svårt att plötsligt hoppa in i en utredning som man inte alls varit insatt i från start. Kan tänka mig att det inte blev så mycket tid till att överlämna fallet på ett bra sätt till nästkommande spaningsteam eftersom det handlade om att Springare och Rydén fick gå på direkten.

Det måste kännas väldigt frustrerande för anhöriga att mordet inte har klarats ut ännu. Att vi som allmänhet tycker att det är jobbigt, kan inte på något sätt jämföras med det trauma det skulle innebära att inte bara förlora sin mor, dotter, syster och mor till sina barn utan på det att hon mördats och mördaren kanske går fri.
Citera
2019-06-11, 18:20
Medlem
Citat:
Enligt mitt förmenande borde man ha undersökt omgivningarna/platsen i vilket fall som helst, om de/den finns något så när i anslutning till FP.

Ja, jo. Är väl en resursfråga. Vivalla ligger ju i Örebro.😐
Citera
2019-06-11, 18:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Skulle GM återvända för att lägga ut villospår? Verkar djärvt...
Citera
2019-06-11, 18:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, jo. Är väl en resursfråga. Vivalla ligger ju i Örebro.😐
Ligger en hel del i det. Ännu billigare att lägga ner hela utredningen så klart... 😒
Citera
2019-06-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan förstås vara en mix av tidigare vittnesmål och ny information som kommit in.
Men så här kommenterar MV krattningarna (mina fetningar):

Det måste ju ändå vara svårt att plötsligt hoppa in i en utredning som man inte alls varit insatt i från start. Kan tänka mig att det inte blev så mycket tid till att överlämna fallet på ett bra sätt till nästkommande spaningsteam eftersom det handlade om att Springare och Rydén fick gå på direkten.

Det måste kännas väldigt frustrerande för anhöriga att mordet inte har klarats ut ännu. Att vi som allmänhet tycker att det är jobbigt, kan inte på något sätt jämföras med det trauma det skulle innebära att inte bara förlora sin mor, dotter, syster och mor till sina barn utan på det att hon mördats och mördaren kanske går fri.

Ja vad som föranledde krattningarna kommer nog att förbli oklart. Tänker att det nog handlade om någon form av långskott som de satsade på i brist på utebliven framgång avs andra uppslag. Kanske då uppgifter bland dessa 600 förhör som man tagit fasta på vid ett omtag.

Men polis/åkl har ju bestämt förnekat att bytet av spaningsledning inverkat menligt på utredningen. Vill jag minnas.

Ja vad släkt/nära upplever är inget man gärna vill tänka på. Måtte fallet klaras upp. LW kommer inte åter, men GM måste in!

Citat:
Ligger en hel del i det. Ännu billigare att lägga ner hela utredningen så klart... 😒

Ja frågan är hur mycket den i nuläget kostar (får kosta). Är skeptisk till detta med 'fem på heltid'.
Citera
2019-06-11, 19:17
Medlem
Citat:

Dom är nog lite sega, tar lång tid å koppla

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
@Moralensväktares inlägg från 12/10. Det skedde väl på grund av
vittnets iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen, som man
i oktober sökte efter något som mördaren ev kunde ha dumpat på
den platsen.

Vittnet på andra sidan motor vägen skulle kunna vara Tant Grå, hon
som såg någon prata.

Vittnet som sett någon vid brottsplatsen skulle kunna vara bärgaren som
enligt uppgift ringde in på kvällen, ungefär vid tidpunkten för skriken, och meddelade
att någon rände omkring på motorvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in