2019-06-10, 14:17
Medlem
Pojkvännen numera sammanboende fader till hennes barn o.s.v.
Han, enligt källor som t.o.m. var med i taxin. Fortsatte med systern vidare.
Citera
2019-06-10, 14:27
Medlem
+Enligt Ulrikas utsago ringer Helena mitt i natten, för att berätta att hon haft trevligt och ska väcka henne när hon kommer hem ?
Varför ringer man nån om nåt man ändå ska berätta sen? (6.15 i dokumentären)
Kan det inte varit så att hon ringer och "frågar om lov" ifall hon kan "ta över den killen" som dom kanske båda är intresserade av?, detta kanske utlöste ett rivalitets bråk mellan dem senare
(även här massa avledande andhämtningar och harklingar mitt i mening)

+ Ulrika är den som BER polisen gå o kolla den vägen Helena kan ha gått, där dom mycket riktigt sen hittar en sko inslängd. Varför skulle en ev kidnappare slänga in en sko? Hade det inte varit lättare att ta med den i bilen
Visste Ulrika att den skulle finna den där? (20.08 -21.10)

+ åter igen alla dessa sväljande o "hickande" och suckande och avbrytande spår mitt i meningarna.
Fråga vilken förhörsledare som helst hur den som ljuger brukar göra,,, inte bara ta handen för munnen osv, utan även talet är avledande ofta. Låter som att Ulrika håller inne med mer än vad hon säger

https://sverigesradio.se/avsnitt/898313
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 14:47.
Citera
2019-06-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
+Enligt Ulrikas utsago ringer Helena mitt i natten, för att berätta att hon haft trevligt och ska väcka henne när hon kommer hem ?
Varför ringer man nån om nåt man ändå ska berätta sen? (6.15 i dokumentären)
Kan det inte varit så att hon ringer och "frågar om lov" ifall hon kan "ta över den killen" som dom kanske båda är intresserade av?, detta kanske utlöste ett rivalitets bråk mellan dem senare
(även här massa avledande andhämtningar och harklingar mitt i mening)

+ Ulrika är den som BER polisen gå o kolla den vägen Helena kan ha gått, där dom mycket riktigt sen hittar en sko inslängd. Varför skulle en våldtäktsman slänga in en sko?
Visste Ulrika att den skulle finna den där? (20.08 -21.10)

+ åter igen alla dessa sväljande o "hickande" och suckande och avbrytande spår mitt i meningarna.
Fråga vilken förhörsledare som helst hur den som ljuger brukar göra,,, inte bara ta handen för munnen osv, utan även talet är avledande ofta. Låter som att Ulrika håller inne med mer än vad hon säger

Jag är inne på din linje! Nåt som inte stämmer med syrran.. 🤔
Citera
2019-06-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Struten73
Jag är inne på din linje! Nåt som inte stämmer med syrran.. 🤔

Tack.
En till som är vaken.
Citera
2019-06-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Snacka om att krångla till saker och ting.

Det finns en bil, vittnesmål om mansröster och kvinnoskrik i natten. Jag tycker man ska utgå från vad man faktiskt vet från brottsplatsen.

Hon har hoppat in i en vit bil med en eller två killar som hon kände eller var ytligt bekant med. Antagligen har man raggat på henne eller försökt övertala henne till sex, bråk uppstår och sedan spårar hela situationen ur. Kroppen fraktas bort i panik och grävs ner i anslutning till ett sommarstugeområde eller liknande.

Svårare än så behöver det inte vara.

Håller med dig till viss del. Vi har vittne som hör kvinnoskrik och två mansröster. Men utgången av händelsen kan ha gjort att gm tvingats lämna brottsplatsen i panik! Därefter återvända för att hämta kroppen. Scenariot stämmer in med Lockerudsvittnet samt killarna på Hällristningsvägens uppgifter.

Tror inte på några konspirationsteorier. Back to basic!
Citera
2019-06-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Håller med dig till viss del. Vi har vittne som hör kvinnoskrik och två mansröster. Men utgången av händelsen kan ha gjort att gm tvingats lämna brottsplatsen i panik! Därefter återvända för att hämta kroppen. Scenariot stämmer in med Lockerudsvittnet samt killarna på Hällristningsvägens uppgifter.

Vittnesmålet om skriket är otillförlitligt säger polis Pelle Jenvén
ca 12.40 in i dokumentären https://sverigesradio.se/avsnitt/898313

sen hade väl nån sett En Kvinna hoppa in i en bil, ingen har bevisat att det var Helena, det var väl massa kvinnor ute denna sommarkväll?
Citera
2019-06-10, 15:12
Medlem
en sak till

Hur naturligt är det att inte ens undra vem som är mördaren?
(så vitt man inte vet vem det är . . . . )

Citat:
"För Ulrika är det saknaden och ovissheten som är det värsta.

– Jag har ingen ork att engagera mig i vem den här personen är som har gjort det här. För mig är det en så ondskefull, hemsk och vidrig människa så jag kan känna lite att den personen orkar jag inte lägga någon energi på överhuvudtaget."

från
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/helenas-syster-var-%C3%A4r-du-1.3906109
Citera
2019-06-10, 15:14
Medlem
Citat:
en sak till

Hur naturligt är det att inte ens undra vem som är mördaren?

från
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/helenas-syster-var-%C3%A4r-du-1.3906109

Ja där har du en poäng....
Citera
2019-06-10, 15:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Citat:
Vittnesmålet om skriket är otillförlitligt säger polis Pelle Jenvén
ca 12.40 in i dokumentären https://sverigesradio.se/avsnitt/898313

sen hade väl nån sett En Kvinna hoppa in i en bil, ingen har bevisat att det var Helena, det var väl massa kvinnor ute denna sommarkväll?

Det är en pusselbit, men om den stämmer in är en annan fråga. Vi får utgå ifrån att vittnet har velat bidraga.

Två DNA-spår efter män på skon är på ett sätt intressant, frågan är om någon av dem tillhör Pelle Jenvén. Flaxar han inte med skorna i något program?
Citera
2019-06-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är en pusselbit, men om den stämmer in är en annan fråga. Vi får utgå ifrån att vittnet har velat bidraga.

Två DNA-spår efter män på skon är på ett sätt intressant, frågan är om någon av dem tillhör Pelle Jenvén. Flaxar han inte med skorna i något program?

Lampan var tänd i Helenas rum, och sängen "uppbäddad"
(nåt systern Ulrika snubblar på i berättelsen, läs mina tidigare inlägg i ämnet)

Är inte det normala att man tar av sig ringarna och lägger vid sängkanten när man kommit hem?
Och SÅÅ Lääättt trillar väl inte FLERA ringar av, ifall hon nu blev överfallen/bortförd?

Min teori är att det inte var Ulrika som "tände lampan o bädda upp sängen", utan att Helena gjorde det själv när hon kommit hem och "installerat sig", tagit av ringar, förberett sängen inför läggning mm
Innan te-samtalet över killen hon var intresserad av

Sen blev dom ovänner o kanske ett svartsjukegräl uppstod.

Att slänga iväg nåns skor o ringar utanför bostaden (och sen be polisen kolla just där) förefaller rimligt för en mördare/dräpare som vill lägga ut villospår att Helena aldrig anlände hem
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 15:52.
Citera
2019-06-10, 15:44
Medlem
Citat:
Vaddå, döm själva:

Tycker ni verkligen inte att Ulrikas inspelade förklaringar låter lite konstigt på nåt sätt, som om hon döljer nåt.

Varför tycker jag det?
Jo, 1. Ulrika vänder mitt i en mening när hon är påväg att säga att "-Helenas säng är orörd" (låter det som) till att "- Hon inte är där.. (16.17 i dokumentären)

2. Hon minns allt men inte ifall hon varit orolig först eller inte,
hon pratar istället om sig själv i tredje person "att det förstår jag ju, att jag måste ha varit orolig, för jag har ju ringt polisen också",
eftersom hon ringt polisen o frågat vad man gör vid ett försvinnande (17.00-17.20)
rörig gåta detdär "MÅSTE ha varit orolig, eftersom jag (tydlien) ringt polisen också . .

3. Att hon liksom lojt "små-rapar" medans hon pratar om sin syrras försvinnande (17.24, 17.28, 17.37, 17.45) som om hon velat in sig i förklaringar och vill förminska det/känner sig trängd

4. Mycket såna där "- AAa!" i pratet, som om hon försöker övertyga sig själv/ reportern.
Får be en förhörsledare i fallet lyssna på denna intervju, dom hör lätt när nån ljuger eller undanhåller nåt. Jag tycker det låter som bådadera, tcykte jag första ggn jag hörde dokumentären också för ca ett år sen

länk till del 1 i dokun
Du menar att hon pratar om sig själv dissocierat?
För om det hade varit 3:e person hade hon väl sagt "Ulrika förstår ju det"., "hon måste ha varit orolig"...
Citera
2019-06-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Du menar att hon pratar om sig själv dissocierat?
För om det hade varit 3:e person hade hon väl sagt "Ulrika förstår ju det"., "hon måste ha varit orolig"...

jo, det kanske jag menar..fel ordval av mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in