2019-06-10, 18:34
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
I fall som detta som drabbar allmänheten kallas de bästa i Sverige in. Man famlar i blindo initialt såklart men sedan snävar man in mot GM. Man kommer att lösa detta.

Hoppas du har rätt, såklart.

Har bott i Oslo några år, och en sak som slår en är att man här ofta i anslutning till dåd/ händelser är tätt på saken och får tag på/har en MGM/GM. Finns som regel alltid en GM som man söker. I Swe är det undantagsfall upplever jag.

Tiden kommer visa. Men hur i helvete kan inte en handfull personer sitta häktade just nu för detta?
Citera
2019-06-10, 18:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Är en ljudbang från ett Gripenplan helt avförd som olycksorsak av polisen och svetsarn?
Jag begriper faktiskt inte hur någon överhuvudtaget kom på idén med ljudbang. I mina ögon är det ungefär lika troligt att någon släppt sig och att gasmolnet självantänt.
Citera
2019-06-10, 18:37
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Hoppas du har rätt, såklart.

Har bott i Oslo några år, och en sak som slår en är att man här ofta i anslutning till dåd/ händelser är tätt på saken och får tag på/har en MGM/GM. Finns som regel alltid en GM som man söker. I Swe är det undantagsfall upplever jag.

Tiden kommer visa. Men hur i helvete kan inte en handfull personer sitta häktade just nu för detta?

Det känns som man inte vill lösa dessa brott vilket är vansinne ska denna galning/galningar få placera ut fler bomber?
Citera
2019-06-10, 18:42
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nog för jag kan hålla med om att någon blir dömd för detta är ytterst liten... Men det är inte alls så att gruipanden sker i grova brott direkt. Spaningsarbete tar tid.

Varför skulle det vara "ytterst liten" 2019 med dna-teknik och övervakningskameror? Sätter emot och tror att någon både grips och döms innan året är slut. Högprioriterat.
Citera
2019-06-10, 18:54
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det känns som man inte vill lösa dessa brott vilket är vansinne ska denna galning/galningar få placera ut fler bomber?

Nog för att detta verkar vara ett ganska udda fall, men polisen verkar sova alt vara totalt inkompetenta. Ett (ganska stort) bombattentat och 0 gripna efter 4 dagar?
Citera
2019-06-10, 18:55
Medlem
Lådcykel?

https://www.friatider.se/v-ld-r-s-j-vla-roligt-m-t-m-nnen-bakom-researchgruppen

https://nyheteridag.se/vansterextremist-doms-for-grovt-vapenbrott-revolutionen-far-vanta/
Citera
2019-06-10, 18:56
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jag skulle tro att tidpunkt och plats är är rätt enligt planen men storleken blev lite i överkant. Syftet med bomben är förmodligen att skrämma någon. Den som är tänkt att skrämmas vet av vem och varför. Om man vill döda någon specifik så är en fjärrutlöst bomb placerad utomhus inte det bästa sättet.

Terrorism kan uteslutas, då skulle det funnits någon som tog på sig dådet och spred ett budskap om anledningen.

Om bomben skulle placeras någon annan stans varför var den apterad? Inte så kul att cykla omkring med något som kan sprängas av en felringning.

Nej, det kan fortfarande vara en provsprängning inför ett kommande dåd, som jag skrev tidigare i tråden. Då passar en obevakad bakgata som detta bra, och om det stryker med någon, så spelar det ju ändå ingen roll.
Citera
2019-06-10, 19:13
Medlem
Två husfasader sprängda..hundratals med människor är i chock.
En av Sveriges största bomber har smällt av
Och inte ett ord från löfven eller inrikesministern.
Va fan sysslar dom med om dagarna?
Citera
2019-06-10, 19:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det kan fortfarande vara en provsprängning inför ett kommande dåd, som jag skrev tidigare i tråden. Då passar en obevakad bakgata som detta bra, och om det stryker med någon, så spelar det ju ändå ingen roll.

Jag säger inte att det måste finnas något vettigt bakom detta. Men det där lät inte vettigt. Antingen provspränger man i en park, i en skog, på ett öde industriområde eller liknande för att undgå upptäckt. Eller så provar man där man vill att det smälla direkt.

Att provspränga på en ointressant gata som inte är målet, så dags, är både riskabelt och slöseri med sprängmedel.
Citera
2019-06-10, 19:20
Medlem
Borde inte detta klassas som ett terrordåd..?
Att injaga skräck i befolkningen.
Citera
2019-06-10, 19:36
Medlem
Efter allt material hittills verkar det spåret med 21-åringen troligt. De har försökt likvidera honom många gånger och han ska ha flyttat från GBG till Linköping till en släkting i 40-årsåldern med samma efternamn boende på markplan där bomben smällde.
Frågan är om balkongen och eller fönstren där bomben placerades är till den lägenheten.
Är klart misstänkt att de försökt göra ett attentat mot 21-åringen igen.
Citera
2019-06-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Nog för att detta verkar vara ett ganska udda fall, men polisen verkar sova alt vara totalt inkompetenta. Ett (ganska stort) bombattentat och 0 gripna efter 4 dagar?

Nja, det är troligen inte en seriebombare så utredningen kan ta lite tid utan fara för allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in