2019-06-09, 17:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du har verkligen inte den minsta förståelse överhuvudtaget för vad en ekonomi är för någonting! Du ser till varierande oljeproduktion vid enstaka oljefält, och förnekar att oljeproduktionen globalt ökar, igen och igen och igen utan slut i sikte. Du har blivit blåst av någon bedragare online, och du håller nu bedragarens falsifierade prognos som din religiösa trossats. Förnekar intensivt allting i verkligheten. Du är verkligen ett perfekt offer för lurendrejare så naivt godtrogen och totalt okritisk som du är!
Olja är en ändlig resurs och då kommer den förr eller senare ta slut. Detta kan väl ingen förneka. Frågan är bara om peaken kommer om fem år eller femtiofem år. Det kan vi inte veta men att det finns en begränsad mängd olja på jorden kan vi ju inte förneka.
Citera
2019-06-09, 17:26
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast jag tror det är viktigare att äta mat än å flyga, jag kan ha fel dock är ingen forskare hehe

Hamburgare och pomme är väl knappast "mat", snarare fett och sockerbomb utan vitaminer och mineraler..
Citera
2019-06-09, 17:55
Medlem
Citat:
Det är du som har att bevisa att exponentiell värdetillväxt inte skulle vara möjlig. Det är ju ditt argumentet för att skrota alla flygplan, eller hur? Var är din lista på fem saker som "tagit slut" såsom du påstår att oljan kommer att ta slut?
Nej, jag har inte sagt att man ska skrota alla flygplan. Och även om jag skulle påstå det skulle jag inte använda argumentet att "exponentiell tillväxt inte är möjlig".

Vår konversation började med att jag gjorde invändningen "Låter som att du försöker påstå att det som aldrig hänt heller aldrig kan hända." till något du skrev. Du svarade med "Har aldrig hänt och kommer aldrig att hända." så bevisbördan är din där.

Och nej, jag har ingen lista på saker som har tagit slut. Som jag skrev ovan var min invändning till dig att bara för att något inte har hänt så är det inte ett bevis på att det inte kan hända.

Citat:
Jag upplyser dig om att det inte finns någon gräns för exponentiell tillväxt i värdeskapande, biologiskt eller ekonomiskt.
Detta är ett helt och hållet substanslöst påstående om du inte kan visa vad du faktiskt menar med exponentiell tillväxt eller definierar hur du mäter värdeskapande. Kom igen nu. Du har använt begreppet åtskilliga gånger. Är det verkligen för mycket begärt att du förklarar vad du menar när du säger det?

Jag kan visa vad jag menar med exponentiell tillväxt. Det är en tillväxtkurva på formen y(t) = N*2^t. Här är N hur mycket du har till att börja med och t är tiden som har förflutit. Under åren 1910-1970 följdes denna kurva rätt bra. 1910 producerades ca en fjärdedels miljard oljefat per år, och 1970 producerades 2⁶ gånger så mycket. 2 betyder att det dubblas på en viss tidsenhet och från 1910 till 1970 så har det gått 6 decennier. Kurvan y(t) = 0.25*2^t beskriver alltså oljeproduktionen i miljarder fat där t är antal decennier sedan 1910.

Se? Nu har jag på ett klart och tydligt sätt visat vad jag menar när jag säger att något växer exponentiellt. Tittar man på data för oljeproduktionen så kan man även klart och tydligt se att den kurvan slutar fungera runt 70-talet. Kan inte du göra likadant, och även tillämpa det med något exempel?

Bonusfråga: Varför påstod du i detta inlägg att "Oljeproduktionen ökar exponentiellt och har alltid ökat exponentiellt." när ökningen inte har varit exponentiell på över 50 år?
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-06-09 kl. 18:54.
Citera
2019-06-10, 10:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Om det inte finns någon gräns för exponentiell tillväxt varför har arbetares löner stagnerat så mycket sen peaken på 60-80-talet?

Hur kan du dra slutsatsen att något "aldrig kommer ta slut" när vi endast brukat det under mycket kort tid?
Lönerna har stagnerat för att folk röstar på sosseadeln som plundrar dem. Livet på Jorden har funnits runt 4 miljarder år, vad har tagit slut?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Olja är en ändlig resurs och då kommer den förr eller senare ta slut. Detta kan väl ingen förneka. Frågan är bara om peaken kommer om fem år eller femtiofem år. Det kan vi inte veta men att det finns en begränsad mängd olja på jorden kan vi ju inte förneka.
Finns mer än mänskligheten någonsin kommer att kunna förbränna. Metan är den tredje eller fjärde vanligaste molekylen i universum, Titan är helt täckt av en metanatmosfär och metanhav. Fryst metan på havsbottnarna finns i enorma mängder. Utvinningsmetoderna utvecklas och gör allt större fyndigheter utvinningsbara i konkurrens med de redan existerande. Om saker och ting "tar slut" p.g.a. värdeförädling, kan du lista några historiska exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Nej, jag har inte sagt att man ska skrota alla flygplan.
Det är det tråden handlar om, och idioterna som låtit sig luras av peak-oil-bedragarna (som har haft fel i 150 år, lika länge som olja utvunnits) använder sin dumhet som argument för det.

Citat:
Och även om jag skulle påstå det skulle jag inte använda argumentet att "exponentiell tillväxt inte är möjlig".
För att du inte begriper vad ekonomisk tillväxt är. Finns inget tänkbart slut på till hur värdefulla tillstånd vi kan förädla materia och energi till. Försök en gång säga ordet VÄRDE, det är det som är grundbulten i vad en ekonomi är för någonting. Du kan räkna stycken prylar hur mycket du vill, det har ingenting med ekonomisk tillväxt att göra. Effektivare utvinning och förbränningsmotorer och större värdeskapande av att köra bilar gör att vi har exponentiell tillväxt även per utvunnet oljefat.

Citat:
Vår konversation började med att jag gjorde invändningen "Låter som att du försöker påstå att det som aldrig hänt heller aldrig kan hända." till något du skrev. Du svarade med "Har aldrig hänt och kommer aldrig att hända." så bevisbördan är din där.

Och nej, jag har ingen lista på saker som har tagit slut.

Mitt bevis är att det ALDRIG HAR HÄNT! Hur lätt som helst att motbevisa mig genom att lista historiska exempel på "resurser som sinat".
Citera
2019-06-10, 11:05
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Klimatet kan inte vänta längre, tiden för fjolliga flygskatter är över. Vi måste omedelbart stänga ner alla flygplatser i Sverige och göra det brottsligt att flyga.

Flygskatterna kommer inte hjälpa ett dugg, folk kommer flyga lika mycket ändå. Våra politiker måste våga ta klimatet på allvar nu för imorgon är det försent.

Ni får sluta prata om klimatet och ta till handling nu för fan. Vad väntar dom på?
Du trollar förstås med det finns säkert miljömuppar som tycker det är en bra idé. Frågan är bara hur de ska kunna diskutera klimatfrågan då?
http://www.kristianstadsbladet.se/tt-ekonomi/1700-privatplan-till-mote-om-klimat/
Citera
2019-06-10, 11:28
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Klimatet kan inte vänta längre, tiden för fjolliga flygskatter är över. Vi måste omedelbart stänga ner alla flygplatser i Sverige och göra det brottsligt att flyga.

Flygskatterna kommer inte hjälpa ett dugg, folk kommer flyga lika mycket ändå. Våra politiker måste våga ta klimatet på allvar nu för imorgon är det försent.

Ni får sluta prata om klimatet och ta till handling nu för fan. Vad väntar dom på?

Någonting säger mig att du är vänsterliberal globalist och för obegränsad invandring. Dessa tre storheter är beroende av en enda sak, nämligen billiga och snabba kommunikationer världen över. Tar du bort billiga och snabba kommunikationer kommer du att förändra i grunden hur världen ser ut och fungerar. Borta är globalismen med allt vad den innebär av handels- och kulturutbyte, borta är också invandringen från utomeuropéer till Sverige.

Borta är billiga kläder. Borta är billig elektronik. Borta är exotiska restauranger och matvaror. Borta är massor med jobb, tillväxt, gemensam finansierad välfärd. Borta på längre sikt blir förståelsen för andra kulturer fungerar, solidariteten och kulturutbytet mellan folk och länder geografiskt långt ifrån varandra. Med andra ord det mesta av vad du som globalist och vänster idag värnar om. Om jag missförstått dig och du vill ha bort dessa komponenter för att få mer makt åt nationalstaten och isolationistisk handelspolitik och så ber jag om ursäkt, då är din ståndpunkt helt logisk och riktigt. Det jag menar är att du måste förstå konsekvenserna av vad det är du häver ur dig.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2019-06-10 kl. 11:34.
Citera
2019-06-10, 16:38
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Blev det jobbigt?
Som sagt...

Eftersom färjetrafiken släpper ut mångdubbelt mer än flygtrafiken, så kanske du skall börja engagera dig i dina "miljöåtgärder" där? Eller är du som alla andra oinsatta miljömuppar som silar mygg och sväljer elefanter?
Enligt den senaste mätningen, så släpper inrikestrafiken på sjön ut dubbelt så mycket koldioxid per passagerare jämfört med inrikestrafiken i luften. Och då kan jag upplysa om att man för sjöfarten tagit massan av all frakt/gods som transporterats och dividerat det med 70kg (genomsnittlig personmassa) och räknat detta som personer.
Snacka om att fuska med siffrorna för att försöka snygga till utsläppen per personkilometer.

Börja med de riktiga problemen om ni vill verka trovärdiga (i stället för att blint skrika i kör med ett autistiskt barn som tror att hon kan se koldioxiden i luften ), men som vanligt är ni miljötalibaner precis som kommunister när ni tror att de som skriker högst har rätt.
Vi tänkande människor som sakligt analyserar saker och ting ser er dock som dumma får!
När verkligheten kommer i kapp, så sitter ni där med skammen (inte flygskammen, utan denna gång är den på er), men ni är nog för korkade för att förstå att ni bör skämmas.

Dessutom haltar din jämförelse med förarlösa bussar, hade du jämfört det med förarlösa flygplan så hade det varit helt ok. Snacka om att försöka blanda bort korten genom att jämföra äpplen och päron.

Det enda som är jobbigt är att du fortsätter att blanda två diskussioner. Vad som ska hända med dig om flygtrafik förbjuds är inte ett argument i sammanhanget.

Om det nu är så att flyget inte är ett miljöproblem värt att beakta så ska självfallet inga åtgärder göras där heller. Det är ju rätt självklart.

Så kan du vänligen förklara vad vad som ska hända med dig har någon som helst relevans i diskussionen? Du måste väl ändå inse att huruvida det ens finns miljömässiga skäl att förbjuda flygtrafik är en enormt mycket viktigare fråga?

Citat:
Dessutom haltar din jämförelse med förarlösa bussar, hade du jämfört det med förarlösa flygplan så hade det varit helt ok. Snacka om att försöka blanda bort korten genom att jämföra äpplen och päron.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Jag tog bussar för att det verkar komma tidigare än förarlösa flygplan, men visst, vi kan ta förarlösa flygplan istället om du tycker det är bättre. Spelar ingen roll för mig.

Det verkar mest vara du som tjatar om vad som skall hända med mig, i texten som du citerar (den jag klämde in över ditt) nämner jag det inte ö.h.t., håll dig till ämnet och svara på frågeställningen.
Varför håller du på och tjafsar om ett transportmedel som bevisligen är flera gånger renare än ett annat som du inte anser skall bort?
Har det något med utseendet på flygplan att göra? Att de bullrar runt flygplatser? Men säg då det, inte att de skall bort p.g.a. miljöskäl, då det finns betydligt större miljöaspekter att beakta inom andra fordonsslag.
Annars kan vi ju börja med att förbjuda cyklar, det kan ju skvätta olja från kedjan när du är ute och trampar... När de är borta så går vi över till bilarna.

Sen väntar jag med spänning på din förklaring om hur Gotland skall fungera när du förbjudit färjor och flyg.
Citera
2019-06-10, 18:08
Medlem
Bravidas avatar
Citat:

Miljöpartister är t.o.m. nästan dummare än vänsterpartister.
Citera
2019-06-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Flyget är inte så illa som det utmålas. Det är mycket plakatpolitik. Flyget blir en symbol. Det är till exempel inte värre att flyga än att åka ensam i en bil, snarare tvärtom. Ska det också förbjudas?

Du har inte en aning om vad du pratar om stolle!!!

För att besvara Ts, jo alla hycklande svenskar som hyllar Greta, ta nu ert ansvar och flyg inte en meter. Det är väl viktigare att nöjesresor går först bort framför bilen till jobbet?
Citera
2019-06-10, 18:33
Medlem
Citat:
Det är det tråden handlar om, och idioterna som låtit sig luras av peak-oil-bedragarna (som har haft fel i 150 år, lika länge som olja utvunnits) använder sin dumhet som argument för det.
Hur är ditt vridna resonemang här? "Han säger emot något av det jag säger, så alltså måste han vara för att skrota alla flygplan"?

Citat:
För att du inte begriper vad ekonomisk tillväxt är. Finns inget tänkbart slut på till hur värdefulla tillstånd vi kan förädla materia och energi till. Försök en gång säga ordet VÄRDE, det är det som är grundbulten i vad en ekonomi är för någonting. Du kan räkna stycken prylar hur mycket du vill, det har ingenting med ekonomisk tillväxt att göra. Effektivare utvinning och förbränningsmotorer och större värdeskapande av att köra bilar gör att vi har exponentiell tillväxt även per utvunnet oljefat.
Nu tror jag att jag har bett dig tre gånger att förklara vad exakt du menar med exponentiell tillväxt, men du undviker ämnet gång på gång. Vi tar den en gång till på en lite förenklad nivå:

Exponentiell tillväxt är ett matematiskt väldefinierat begrepp. Det kan förklaras som så att om en viss kvantitet löpande fördubblas på en viss tid så växer den exponentiellt. Säg att fördubblingstiden är 10 år. Då betyder det att om vi har kvantiteten x av något så har vi 2x om 10 år, 4x om 20 år, 8x om 30 år och 16x om 40 år.

Kan du nu ta och visa hur du applicerar detta på "värde"? Eller är det precis som jag sa, dvs att du bara slänger dig med begreppet för att det låter ballt?

Du duckade dessutom frågan om varför du påstod att oljeproduktionen alltid har varit exponentiell trots att den inte varit det på 50 år. Varför påstod du det?

Du får även gärna belägga det här som du påstod tidigare. "Det är en nödvändig konsekvens av evolutionen. Livets förädling pågår oemotståndligt." Detta är nämligen inte alls sant, vilket man lätt inser om man förstår mekaniken bakom evolution. Men som sagt, kör på och belägg det.

Citat:
Mitt bevis är att det ALDRIG HAR HÄNT! Hur lätt som helst att motbevisa mig genom att lista historiska exempel på "resurser som sinat".
Är du verkligen så bakom flötet att du tror att det skulle vara ett bevis för att det inte kan hända? Om det hade varit ett bevis så hade absolut ingenting alls kunnat hända, eftersom innan det har hänt första gången så har det inte hänt.
Citera
2019-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det verkar mest vara du som tjatar om vad som skall hända med mig, i texten som du citerar (den jag klämde in över ditt) nämner jag det inte ö.h.t., håll dig till ämnet och svara på frågeställningen.
Du menar alltså att vad som ska hända med dig om vi förbjuder flyg inte är relevant för diskussionen? Bra då är vi överens om något iaf.
Citera
2019-06-10, 18:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
Exponentiell tillväxt är ett matematiskt väldefinierat begrepp. Det kan förklaras som så att om en viss kvantitet löpande fördubblas på en viss tid så växer den exponentiellt.
Fast för sjuttonde gången talar jag om för dig att ekonomisk tillväxt handlar om tillväxten av VÄRDET av något. Världen industrialiserades inte genom att vi byggde miljarder segelfartyg. Eftersom du är en totalt dum i huvet apjävel som inte klarar av att lära dig någonting, så kommer du att helt irrelevant fortsätta räkna antalet prylar, oavsett vilka prylar, för dig är alla prylar likadana.

Räkna nu upp "resurser" som har tagit slut genom historien, eller håll käften!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in