Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Det är det tråden handlar om, och idioterna som låtit sig luras av peak-oil-bedragarna (som har haft fel i 150 år, lika länge som olja utvunnits) använder sin dumhet som argument för det.
Hur är ditt vridna resonemang här? "Han säger emot något av det jag säger, så alltså måste han vara för att skrota alla flygplan"?
Citat:
För att du inte begriper vad ekonomisk tillväxt är. Finns inget tänkbart slut på till hur värdefulla tillstånd vi kan förädla materia och energi till. Försök en gång säga ordet VÄRDE, det är det som är grundbulten i vad en ekonomi är för någonting. Du kan räkna stycken prylar hur mycket du vill, det har ingenting med ekonomisk tillväxt att göra. Effektivare utvinning och förbränningsmotorer och större värdeskapande av att köra bilar gör att vi har exponentiell tillväxt även per utvunnet oljefat.
Nu tror jag att jag har bett dig tre gånger att förklara vad exakt du menar med exponentiell tillväxt, men du undviker ämnet gång på gång. Vi tar den en gång till på en lite förenklad nivå:
Exponentiell tillväxt är ett matematiskt väldefinierat begrepp. Det kan förklaras som så att om en viss kvantitet löpande fördubblas på en viss tid så växer den exponentiellt. Säg att fördubblingstiden är 10 år. Då betyder det att om vi har kvantiteten x av något så har vi 2x om 10 år, 4x om 20 år, 8x om 30 år och 16x om 40 år.
Kan du nu ta och visa hur du applicerar detta på "värde"? Eller är det precis som jag sa, dvs att du bara slänger dig med begreppet för att det låter ballt?
Du duckade dessutom frågan om varför du påstod att oljeproduktionen alltid har varit exponentiell trots att den inte varit det på 50 år. Varför påstod du det?
Du får även gärna belägga det här som du påstod tidigare. "Det är en nödvändig konsekvens av evolutionen. Livets förädling pågår oemotståndligt." Detta är nämligen inte alls sant, vilket man lätt inser om man förstår mekaniken bakom evolution. Men som sagt, kör på och belägg det.
Citat:
Mitt bevis är att det ALDRIG HAR HÄNT! Hur lätt som helst att motbevisa mig genom att lista historiska exempel på "resurser som sinat".
Är du verkligen så bakom flötet att du tror att det skulle vara ett bevis för att det inte kan hända? Om det hade varit ett bevis så hade absolut ingenting alls kunnat hända, eftersom innan det har hänt första gången så har det inte hänt.