2019-06-10, 13:10
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ortoped
Om du inte vet vad mord är bör du nog börja om från förskolan.

fel svar..
Citera
2019-06-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
1 om/när jag själv avgör det så är det min subjektiva godhetsnorm,

utveckla gärna går ihop...

2 jo,
men inte göra en maximalt möjligt perfekt norm mer maximal perfekt

vad som än görs måste vara logiskt möjligt,
1. Du verkade anse att det är gott att inte mörda och våldta, därför anser du att Gud borde tycka så också. Det går inte ihop med det du tidigare skrvit.

2. Gud bestämmer vad som ör maximalt perfekt, så då borde det kunna ändras. Annars är det en annan standard som avgör vad maximalt perfekt är, och Gud rättar sig efter den. Vilket är det?
Citera
2019-06-10, 14:52
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
1. Du verkade anse att det är gott att inte mörda och våldta, därför anser du att Gud borde tycka så också. Det går inte ihop med det du tidigare skrvit.

2. Gud bestämmer vad som ör maximalt perfekt, så då borde det kunna ändras. Annars är det en annan standard som avgör vad maximalt perfekt är, och Gud rättar sig efter den. Vilket är det?

1 att gud borde tycka som jag anser är mycket riktigt fel slutsats och går inte alls ihop med vad jag skrivit

peka gärna på var jag antytt annorlunda

2 ok,
euthyphros dilemma;

bestämmer gud vad som är gott,
eller vill gud det goda för att det är gott?

- om gud vill det goda för att det är gott så är det goda oberoende av gud, det goda existerar självständigt utan gud

- om gud bestämmer vad som ska vara gott,
så är det goda och onda godtyckligt, relativt och utan objektiv yttersta förankring

jag ställer mig på den sidan som hävdar att dilemmat är falskt eftersom det finns ett 3:e alternativ, nämligen att gud vill det goda därför att han är det maximalt goda, och utgör referensen för det maximal goda genom sin natur och sina egenskaper

gud är själva källan till godhet,
inte ett självständigt oberoende ideal

isf är det detta ideal som är gud
Senast redigerad av jipeess 2019-06-10 kl. 15:07.
Citera
2019-06-10, 15:15
Medlem
Citat:
1 att gud borde tycka som jag anser är mycket riktigt fel slutsats och går inte alls ihop med vad jag skrivit

peka gärna på var jag antytt annorlunda

2 ok,
euthyphros dilemma;

bestämmer gud vad som är gott,
eller vill gud det goda för att det är gott?

- om gud vill det goda för att det är gott så är det goda oberoende av gud, det goda existerar självständigt utan gud

- om gud bestämmer vad som ska vara gott,
så är det goda och onda godtyckligt, relativt och utan objektiv yttersta förankring

jag ställer mig på den sidan som hävdar att dilemmat är falskt eftersom det finns ett 3:e alternativ, nämligen att gud vill det goda därför att han är det maximalt goda, och utgör referensen för det maximal goda genom sin natur och sina egenskaper

gud är själva källan till godhet,
inte ett självständigt oberoende ideal

isf är det detta ideal som är gud

2. Ja, det tredje alternativet brukar komma upp då och då. Men om det stämmer att Gud vill det goda för att Gud är god; enligt vilken standard då? Du kan inte svara Gud, för då kan Gud lika gärna bestämma att mord är gott. Det måste alltså finna s en annan standard som du går efter. Vilken?
Citera
2019-06-10, 15:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
2. Ja, det tredje alternativet brukar komma upp då och då. Men om det stämmer att Gud vill det goda för att Gud är god; enligt vilken standard då? Du kan inte svara Gud, för då kan Gud lika gärna bestämma att mord är gott. Det måste alltså finna s en annan standard som du går efter. Vilken?

du får nog börja med att förklara hur det är logiskt möjligt att en sådan förändring inte samtidigt skulle omintetgöra guds allsmäktighet..
Citera
2019-06-10, 15:39
Medlem
Citat:
du får nog börja med att förklara hur det är logiskt möjligt att en sådan förändring inte samtidigt skulle omintetgöra guds allsmäktighet..
Att inte kunna ändra ser jag som ett problem angående allsmäktighet. Det borde gå att göra allt som är logiskt möjligt, och att säga att mord är gott borde passa i den kategorin (logiskt möjligt). Eller?
Citera
2019-06-10, 16:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
börja gärna med att definiera mord..

Hur mord definieras finns att läsa i ordböckerna (brott som består i avsiktligt dödande av person). Har du missat det?

Vill du använda en annan definition så får du själv ange den här och förklara varför du vill använda den definitionen i stället för att be någon att definiera mord.

Sedan kan du kanske svara på frågan i stället för att försöka smyga undan:
Hur förklarar du varför gud mördade så många under gamla testamentets tid?

Borde inte en allsmäktig gud alltid vara god?
Särskilt när denne samme Gud kallar sig för barmhärtig, eller hur?
Citera
2019-06-10, 16:21
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Att inte kunna ändra ser jag som ett problem angående allsmäktighet. Det borde gå att göra allt som är logiskt möjligt, och att säga att mord är gott borde passa i den kategorin (logiskt möjligt). Eller?

allsmäktighet inkluderar egenskaper som maximal pålitlighet,
maximal lojalitet,
maximal oföränderlighet
etc,

att omdefiniera ont och gott strider mot dessa och en hel radda egenskaper,
Citera
2019-06-10, 16:32
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur mord definieras finns att läsa i ordböckerna (brott som består i avsiktligt dödande av person). Har du missat det?

Vill du använda en annan definition så får du själv ange den här och förklara varför du vill använda den definitionen i stället för att be någon att definiera mord.

Sedan kan du kanske svara på frågan i stället för att försöka smyga undan:
Hur förklarar du varför gud mördade så många under gamla testamentets tid?

Borde inte en allsmäktig gud alltid vara god?
Särskilt när denne samme Gud kallar sig för barmhärtig, eller hur?

jag föredrar internationella definitioner framför den svenska;

Murder is the unlawful killing of another human without justification or valid excuse, especially the unlawful killing of another human with malice aforethought

man måste skilja på dödande/avrättande och mord

tror du öht att gud existerar?
om inte,
kan han då anklagas för mord, och på vilka grunder?
Senast redigerad av jipeess 2019-06-10 kl. 16:41.
Citera
2019-06-10, 16:51
Medlem
Citat:
allsmäktighet inkluderar egenskaper som maximal pålitlighet,
maximal lojalitet,
maximal oföränderlighet
etc,

att omdefiniera ont och gott strider mot dessa och en hel radda egenskaper,
Så Gud är bunden av gott och ont, då detta är en standard utanför hans kontroll?
Var kommer den standarden ifrån?
Citera
2019-06-10, 16:52
Medlem
Citat:
jag föredrar internationella definitioner framför den svenska;

Murder is the unlawful killing of another human without justification or valid excuse, especially the unlawful killing of another human with malice aforethought

man måste skilja på dödande/avrättande och mord

tror du öht att gud existerar?
om inte,
kan han då anklagas för mord, och på vilka grunder?
Det är bara om Gud existerar som han kan vara ond.
Citera
2019-06-10, 17:00
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Så Gud är bunden av gott och ont, då detta är en standard utanför hans kontroll?
Var kommer den standarden ifrån?

det kan per logik och definitionen av en allsmäktig gud inte finnas en högre standard än den som utgörs av guds egna egenskaper,
eller något som är utanför guds kontroll

om det fanns det skulle den standarden vara gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in