Citat:
Lampan var tänd i Helenas rum, och sängen "uppbäddad"
(nåt systern Ulrika snubblar på i berättelsen, läs mina tidigare inlägg i ämnet)
Är inte det normala att man tar av sig ringarna och lägger vid sängkanten när man kommit hem?
Och SÅÅ Lääättt trillar väl inte FLERA ringar av, ifall hon nu blev överfallen/bortförd?
Min teori är att det inte var Ulrika som "tände lampan o bädda upp sängen", utan att Helena gjorde det själv när hon kommit hem och "installerat sig", tagit av ringar, förberett sängen inför läggning mm
Innan te-samtalet över killen hon var intresserad av
Sen blev dom ovänner o kanske ett svartsjukegräl uppstod.
Att slänga iväg nåns skor o ringar utanför bostaden (och sen be polisen kolla just där) förefaller rimligt för en mördare/dräpare som vill lägga ut villospår att Helena aldrig anlände hem
(nåt systern Ulrika snubblar på i berättelsen, läs mina tidigare inlägg i ämnet)
Är inte det normala att man tar av sig ringarna och lägger vid sängkanten när man kommit hem?
Och SÅÅ Lääättt trillar väl inte FLERA ringar av, ifall hon nu blev överfallen/bortförd?
Min teori är att det inte var Ulrika som "tände lampan o bädda upp sängen", utan att Helena gjorde det själv när hon kommit hem och "installerat sig", tagit av ringar, förberett sängen inför läggning mm
Innan te-samtalet över killen hon var intresserad av
Sen blev dom ovänner o kanske ett svartsjukegräl uppstod.
Att slänga iväg nåns skor o ringar utanför bostaden (och sen be polisen kolla just där) förefaller rimligt för en mördare/dräpare som vill lägga ut villospår att Helena aldrig anlände hem
Du missar att det är en kvalitativ skillnad mellan skorna och ringarna. De senare kan ha fallit av vid platsen där Helena överfölls. GW tror att de trillat ur ryggsäcken. Jag avstår från att spekulera om varför de ligger där de ligger. Jag konstaterar enbart att ringarna mm fanns på en fullt synlig plats. Skorna förefaller däremot vara slängda vid sidan om stigen....
Varför gömma skorna men inte ringarna? Förmodligen för att de två killarna aldrig såg dem.
Varför gömma skorna? Ja, det skulle kunna vara ett villospår. Men jag tror att man måste väga in möjligheten att skorna helt enkelt kastats bort då de trillat av. Kanske trillade de bara av när Helena bars.
De flesta i tråden, och även polisen, ser grabbarna i bilen som vittnen. I själva verket borde man topsa dem för att utesluta att det är deras DNA som finns på skorna. Det kan inte på förhand uteslutas att Helena gått genom lekplatsen och kommit fram till återvändsgränden framför föräldrarnas hus. Där kan hon ha kommit i samtal med grabbarna och följt med dem in på lekplatsen. Där kan något ha gått väldigt fel. Grabbarna mördar henne. Gissningsvis via kvävning. De drar först in henne i buskagen, då hon kanske tappar någon sko. Lite senare återkommer de och parkerar då längre norrut på cykelvägen och bär Helena till bilen, eventuellt en annan bil än den de haft parkerad på gatan. Under denna färd tappar Helena den andra skon. Ett vittne ser bilen på cykelvägen. De tänker "fan" men kör iväg med Helena och dumpar henne på säker plats de har tillgång till. Via ryktesspridning i området får de höra om bilspåret* på lekplatsen och rapporterar därför att de suttit i bilen på vägen och sett en mystisk vit bil.
Jag säger inte att det måste vara så, men det är en möjlighet. De sista spåren efter Helena är anmärkningsvärt nära hemmet. Grabbarna är på plats. Att en mördare kör på en cykelväg för att släppa av Helena eller hämta upp henne är för långsökt för mig.
*Bilspåret ses som mystiskt liksom att personer kört på cykelvägen, men uppgifter i tråden gör gällande att cykelvägen frekventerades som bilväg. Då är det inte heller märkligt om någon bil emellanåt kör in på lekplatsen.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-10 kl. 16:07.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-10 kl. 16:07.