2019-06-10, 16:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Lampan var tänd i Helenas rum, och sängen "uppbäddad"
(nåt systern Ulrika snubblar på i berättelsen, läs mina tidigare inlägg i ämnet)

Är inte det normala att man tar av sig ringarna och lägger vid sängkanten när man kommit hem?
Och SÅÅ Lääättt trillar väl inte FLERA ringar av, ifall hon nu blev överfallen/bortförd?

Min teori är att det inte var Ulrika som "tände lampan o bädda upp sängen", utan att Helena gjorde det själv när hon kommit hem och "installerat sig", tagit av ringar, förberett sängen inför läggning mm
Innan te-samtalet över killen hon var intresserad av

Sen blev dom ovänner o kanske ett svartsjukegräl uppstod.

Att slänga iväg nåns skor o ringar utanför bostaden (och sen be polisen kolla just där) förefaller rimligt för en mördare/dräpare som vill lägga ut villospår att Helena aldrig anlände hem

Du missar att det är en kvalitativ skillnad mellan skorna och ringarna. De senare kan ha fallit av vid platsen där Helena överfölls. GW tror att de trillat ur ryggsäcken. Jag avstår från att spekulera om varför de ligger där de ligger. Jag konstaterar enbart att ringarna mm fanns på en fullt synlig plats. Skorna förefaller däremot vara slängda vid sidan om stigen....

Varför gömma skorna men inte ringarna? Förmodligen för att de två killarna aldrig såg dem.

Varför gömma skorna? Ja, det skulle kunna vara ett villospår. Men jag tror att man måste väga in möjligheten att skorna helt enkelt kastats bort då de trillat av. Kanske trillade de bara av när Helena bars.

De flesta i tråden, och även polisen, ser grabbarna i bilen som vittnen. I själva verket borde man topsa dem för att utesluta att det är deras DNA som finns på skorna. Det kan inte på förhand uteslutas att Helena gått genom lekplatsen och kommit fram till återvändsgränden framför föräldrarnas hus. Där kan hon ha kommit i samtal med grabbarna och följt med dem in på lekplatsen. Där kan något ha gått väldigt fel. Grabbarna mördar henne. Gissningsvis via kvävning. De drar först in henne i buskagen, då hon kanske tappar någon sko. Lite senare återkommer de och parkerar då längre norrut på cykelvägen och bär Helena till bilen, eventuellt en annan bil än den de haft parkerad på gatan. Under denna färd tappar Helena den andra skon. Ett vittne ser bilen på cykelvägen. De tänker "fan" men kör iväg med Helena och dumpar henne på säker plats de har tillgång till. Via ryktesspridning i området får de höra om bilspåret* på lekplatsen och rapporterar därför att de suttit i bilen på vägen och sett en mystisk vit bil.

Jag säger inte att det måste vara så, men det är en möjlighet. De sista spåren efter Helena är anmärkningsvärt nära hemmet. Grabbarna är på plats. Att en mördare kör på en cykelväg för att släppa av Helena eller hämta upp henne är för långsökt för mig.

*Bilspåret ses som mystiskt liksom att personer kört på cykelvägen, men uppgifter i tråden gör gällande att cykelvägen frekventerades som bilväg. Då är det inte heller märkligt om någon bil emellanåt kör in på lekplatsen.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-10 kl. 16:07.
Citera
2019-06-10, 16:04
Medlem
Nu börjar det .
Citera
2019-06-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du missar att det är en kvalitativ skillnad mellan skorna och ringarna. De senare kan ha fallit av vid platsen där Helena överfölls. GW tror att de trillat ur ryggsäcken. Jag avstår från att spekulera om varför de ligger där de ligger. Jag konstaterar enbart att ringarna mm fanns på en fullt synlig plats. Skorna förefaller däremot vara slängda vid sidan om stigen....

Varför gömma skorna men inte ringarna? Förmodligen för att de två killarna aldrig såg dem.

Varför gömma skorna? Ja, det skulle kunna vara ett villospår. Men jag tror att man måste väga in möjligheten att skorna helt enkelt kastats bort då de trillat av. Kanske trillade de bara av när Helena bars.

De flesta i tråden, och även polisen, ser grabbarna i bilen som vittnen. I själva verket borde man topsa dem för att utesluta att det är deras DNA som finns på skorna. Det kan inte på förhand uteslutas att Helena gått genom lekplatsen och kommit fram till återvändsgränden framför föräldrarnas hus. Där kan hon ha kommit i samtal med grabbarna och följt med dem in på lekplatsen. Där kan något ha gått väldigt fel. Grabbarna mördar henne. Gissningsvis via kvävning. De drar först in henne i buskagen, då hon kanske tappar någon sko. Lite senare återkommer de och parkerar då längre norrut på cykelvägen och bär Helena till bilen, eventuellt en annan bil än den de haft parkerad på gatan. Under denna färd tappar Helena den andra skon. Ett vittne ser bilen på cykelvägen. De tänker "fan" men kör iväg med Helena och dumpar henne på säker plats de har tillgång till. Via ryktesspridning i området får de höra om bilspåret på lekplatsen och rapporterar därför att de suttit i bilen på vägen och sett en mystisk vit bil.

Jag säger inte att det måste vara så, men det är en möjlighet. De sista spåren efter Helena är anmärkningsvärt nära hemmet. Grabbarna är på plats. Att en mördare kör på en cykelväg för att släppa av Helena eller hämta upp henne är för långsökt för mig.

Efter att ha hört dolkumentären är jag inne på att Syrran har nåt att dölja, och det spåret har ju aldrig riktigt testats. Att spekulera åter igen över de tidigare misstänkta, som de flesta bara är hörsägen och spekulationer dessutom,,, är att låsa sig och som att gå till samma tomma kylskskåp och förvänta sig att den ska va proppfull nästa gång man öppnar den igen.
Varför inte kolla på nya områden.
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 16:14.
Citera
2019-06-10, 16:14
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Efter att ha hört dolkumentären är jag inne på att Syrran har nåt att dölja, och det spåret har ju aldrig riktigt testats. Att spekulera åter igen över de tidigare misstänkta, som de flesta bara är hörsägen och spekulationer dessutom,,, är att låsa sig och som att gå till samma tomma kylskskåp och förvänta sig att den ska va proppfull nästa gång man öppnar.

Du tror inte att en strid mellan två kvinnor och en man skulle lämna spår på kvinnorna, dvs att det skulle ha synts på systern dagarna efter?
Citera
2019-06-10, 16:17
Medlem
Citat:
Tycker ni verkligen inte att Ulrikas inspelade förklaringar låter lite konstigt på nåt sätt, som om hon döljer nåt.

Nej. Möjligen väntade pojkvännen hemma i villan (har inga uppgifter på att han var med i Töreboda).

Tror inte på dina konspirationsteorier. Varför kommer du med dem just nu? Du har varit reggad sen 2017, men börjar skriva inlägg först när DNA historien blir på tapeten.
Citera
2019-06-10, 16:17
Medlem
Citat:
Du tror inte att en strid mellan två kvinnor och en man skulle lämna spår på kvinnorna, dvs att det skulle ha synts på systern dagarna efter?

jo, men så vitt jag vet så kollades väl aldrig de närmsta anhöriga.

Så dom kan ha haft hur mycket spår som helt, man har bara fokuserat fram till stigen.
-där ringarna o skorna PLACERATS ut ,,enligt min misstanke.
Just för att hemmet inte ska granskas närmare. Kanske fanns det blodspår i köket?

Ingen vet, alla fokuserade på stigen och på folk som rört sig ute en ljummen sommarnatt
Citera
2019-06-10, 16:27
Medlem
Citat:

De flesta i tråden, och även polisen, ser grabbarna i bilen som vittnen. I själva verket borde man topsa dem för att utesluta att det är deras DNA som finns på skorna. Det kan inte på förhand uteslutas att Helena gått genom lekplatsen och kommit fram till återvändsgränden framför föräldrarnas hus. Där kan hon ha kommit i samtal med grabbarna och följt med dem in på lekplatsen. Där kan något ha gått väldigt fel. Grabbarna mördar henne. Gissningsvis via kvävning. De drar först in henne i buskagen, då hon kanske tappar någon sko. Lite senare återkommer de och parkerar då längre norrut på cykelvägen och bär Helena till bilen, eventuellt en annan bil än den de haft parkerad på gatan. Under denna färd tappar Helena den andra skon. Ett vittne ser bilen på cykelvägen. De tänker "fan" men kör iväg med Helena och dumpar henne på säker plats de har tillgång till. Via ryktesspridning i området får de höra om bilspåret* på lekplatsen och rapporterar därför att de suttit i bilen på vägen och sett en mystisk vit bil.

*Bilspåret ses som mystiskt liksom att personer kört på cykelvägen, men uppgifter i tråden gör gällande att cykelvägen frekventerades som bilväg. Då är det inte heller märkligt om någon bil emellanåt kör in på lekplatsen.
Kan mycket väl gått till så.....Vad det gäller killarna i bilen så undrar man ju varför de sitter i en bil där....Och lyssnar på musik kl 2:30 nånting.
Citera
2019-06-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roffeboy
Tänk om Helena kom hem och ser sin syster med killen hon var ”glad att se” 🙄
Nej det är utraderat ! Killen Helena var glad i var kvar på torget som massa andra människor den natten efter stängningen på hotellet .
Han är förhörd och avfärdad för att vara inblandad .
Citera
2019-06-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Nej. Möjligen väntade pojkvännen hemma i villan (har inga uppgifter på att han var med i Töreboda).

Tror inte på dina konspirationsteorier. Varför kommer du med dem just nu? Du har varit reggad sen 2017, men börjar skriva inlägg först när DNA historien blir på tapeten.

För att ämnet har avhandlats i medior idag på årsdagen och även dokumentären har länkats till igen.

Sen har jag inte haft tid att flaashbacka sen 2017 eftersom jag är fullt upptagen med juridikstudier, inte för att det angår dig men

Lyssna på dokumentären och bilda er en uppfattning! https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3103&grupp=24077
Verkar inte systern ulrika suspekt ??
inte.
Ok, undra i 25 år till då

Over n out
Senast redigerad av Stina2017 2019-06-10 kl. 16:30.
Citera
2019-06-10, 16:35
Medlem
Varför skulle syrran ha dödat Helena? Syskon kan väl bli osams ibland, det hör till sakens natur, men inte tusan mördar man varandra för det. Man blir samt igen.

Man borde fundera på varför både ringar och skor var avtagna och så nära som 200 meter från huset?
Finns det någon karta/flygfoto där man kan se vars grejerna blev upphittade i förhållande till bostaden?

Kan det vara självmord? Läste att en teori var att Helena var gravid.
Är det därför ringar o skor hittades, hon tog själv av sig dessa?
Frågan är vart tog kroppen vägen i så fall?

Fanns det mycket vildsvin i närheten 1992?

Skriket som hördes. var det ett skrik bara eller kunde man urskilja ord?
Tänkte mest på att rådjur låter sjukt likt någon som skriker.
Är det fastställt att det var en människa som skrek?
Är skriket ens fastställt?

Har man spårat med likhundar?
Citera
2019-06-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför skulle syrran ha dödat Helena? Syskon kan väl bli osams ibland, det hör till sakens natur, men inte tusan mördar man varandra för det. Man blir samt igen.

Man borde fundera på varför både ringar och skor var avtagna och så nära som 200 meter från huset?
Finns det någon karta/flygfoto där man kan se vars grejerna blev upphittade i förhållande till bostaden?

Kan det vara självmord? Läste att en teori var att Helena var gravid.
Är det därför ringar o skor hittades, hon tog själv av sig dessa?
Frågan är vart tog kroppen vägen i så fall?

Fanns det mycket vildsvin i närheten 1992?

Skriket som hördes. var det ett skrik bara eller kunde man urskilja ord?
Tänkte mest på att rådjur låter sjukt likt någon som skriker.
Är det fastställt att det var en människa som skrek?
Är skriket ens fastställt?

Har man spårat med likhundar?

Men vad fan....LÄS tråden innan du skriver
Citera
2019-06-10, 16:51
Medlem
När det gäller vem som mördat Helena så borde man knappast höja ett ögonbryn på vilka ” normala människor som är kapabla att döda 😕
Två tonåringar slår ihjäl en tredje pga tjejen givit killen en puss ..... svartsjuka .
En kvinna författare gift mördar sin man .
Kille slår ihjäl flickvän m yxa pga att hon tjatade på honom ?? Skulle kunna skriva sida upp och ner på ” mord som begåtts av personer som absolut inte inte en chans kunnat döda sin flickvän , man kompis mm.
Jag tror varken eller vem som är skyldig till Helenas försvinnande ? Men som sagt ... en närstående , familje medlem är enligt statistiken det vanligaste . Oftast är ju familj + vänner de som är såklart mest förkrossade och även de som kan spela spelet rätt ...... ibland .
Om någon i ” familjen är inblandad ? tror inte det . Men däremot så håller jag med att efter hört Systern så känns det som hon vet mer än hon säger . Hon verkar ochså visa på ett märkligt ... taggarna utåt när GW pratar om två personer som är väl bekant m familjen / Helena ? Ett väldigt märkligt beteende 🤔
Att det skulle vara just det .. två nära bekanta är det jag gissar på , men för Systern känns detta så avlägset .... varför ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in