2019-06-10, 08:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Äntligen något nytt och positivt! Borde vara en enkel match att topsa de mest intressanta manliga personerna om inte familjesökning fungerar.

Äntligen!

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Instämmer! Det intressanta är ju att han som är/var skäligt misstänkts dna inte hittats.
Borde vara ganska nervöst nu för ett par stycke i alla fall. Kan ju också vara någon annans helt oskyldigs dna från festen eller stadt. Och sen vet man ju inte hur pass försiktiga polisen varit med de upphittade föremålen

Även om DNA från "mannen med pilotglasögon" inte skulle ha hittats, betyder inte att han inte kan vara inblandad i någon grad. Detta måste man komma ihåg!

Visst kan det vara så att GW Perssons båda gubbar till slut passar in (gissa vilka initialer som har dryftats här i tråden som jag satsar mycket på). Det skulle i så fall vara en rungande örfil för Skövde-polisen. Eller så blir det som jag alltid har sagt: Skövde-polisens man och GW Perssons gubbar är alla inblandade.

Det skulle vara intressant att få veta vilken typ av DNA det handlar om. Är det någon form av kroppsvätska kryper sanningens minut allt närmare Helenas baneman/banemän! Det påstådda DNA:t från en kvinna, ja … Kommer det från Helena bekräftar det bara det alla redan vet, men kommer det kvinnliga DNA:t från någon annan kvinna än Helena kan det kanske gå lättare att få fast gärningsmannen/gärningsmännen eftersom den kvinnan i så fall sannolikt kan knytas tajt till DNA:t från åtminstone en av männen - eller båda - i form av släktskap eller nära vänskapsband. Och DNA från just två män kan mycket väl ge vittnet "Hanna" upprättelse.

Det här ska bli spännande att följa. Familjen Andersson måste för första gången på länge, länge känna ett gigantiskt hopp! Måtte nu Skövde-polisen sätta in all tänkbar kraft på fallet.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-10 kl. 08:44.
Citera
2019-06-10, 08:43
Medlem
Citat:
Även om DNA från "mannen med pilotglasögon" inte skulle ha hittats, betyder inte att han inte kan vara inblandad i någon grad. Detta måste man komma ihåg!

Visst kan det vara så att GW Perssons båda gubbar till slut passar in (skulle inte bli förvånad om TB är en av dem). Det skulle i så fall vara en rungande örfil för Skövde-polisen. Eller så blir det som jag alltid har sagt: Skövde-polisens man och GW Perssons gubbar är alla inblandade.

Det skulle vara intressant att få veta vilken typ av DNA det handlar om. Är det någon form av kroppsvätska kryper sanningens minut allt närmare Helenas baneman/banemän! Det påstådda DNA:t från en kvinna, ja … Kommer det från Helena bekräftar det bara det alla redan vet, men kommer det kvinnliga DNA:t från någon annan kvinna än Helena kan det kanske gå lättare att få fast gärningsmannen/gärningsmännen eftersom den kvinnan i så fall sannolikt kan knytas tajt till DNA:t från åtminstone en av männen - eller båda - i form av släktskap eller nära vänskapsband. Och DNA från just två män kan mycket väl ge vittnet "Hanna" upprättelse.

Det här ska bli spännande att följa. Familjen Andersson måste för första gången på länge, länge känna ett gigantiskt hopp! Måtte nu Skövde-polisen sätta in all tänkbar kraft på fallet.

Ska bli mycket intressant - men fallet måste lyftas högre upp i Polisens prio nu.
Citera
2019-06-10, 08:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Ska bli mycket intressant - men fallet måste lyftas högre upp i Polisens prio nu.

Det är väl närmast givet att det är Helenas DNA, men jag tror att DNA från en annan kvinna skulle öka möjligheterna att ringa in de två manliga personerna. Men oavsett så måste det bli en enkel match för polisen att hitta de två manliga personer som döljer sig bakom DNA-profilerna.

Så synd bara att det här skulle behöva ta ända till 2019, för nog fanns väl tekniken att köra det här DNA-testet redan för många år sedan?
Citera
2019-06-10, 09:09
Medlem
Citat:
Det är väl närmast givet att det är Helenas DNA, men jag tror att DNA från en annan kvinna skulle öka möjligheterna att ringa in de två manliga personerna. Men oavsett så måste det bli en enkel match för polisen att hitta de två manliga personer som döljer sig bakom DNA-profilerna.

Så synd bara att det här skulle behöva ta ända till 2019, för nog fanns väl tekniken att köra det här DNA-testet redan för många år sedan?

Den långa tiden kommer även blottlägga polisens arbete - och visa mycket stora brister i hur man följt upp vittnen/alibi etc. Minst 2 personer har ju satt sitt kaffe i fel strupe imorses när detta uppdagades. BW?
Citera
2019-06-10, 09:57
Medlem
Spännande med nya DNA-spår, men det som gör mig lite missmodig är tanken på hur många människor hon måste ha varit i kontakt med under en kväll med både hemmafest och utekväll. Hur mycket krävs för att man ska lämna DNA på någons skor? Räcker det att hon råkat kliva i t ex spya eller att det varit urin på golvet på en toalett hon besökt, eller är det mer "graverande" vätskor som blod eller sperma man hittat?
Citera
2019-06-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
DNA från två män ! Och DNA matchar inte den såkallade pilot .
Kanske så har GW rätt i alla fall 😕

Mannen med pilotglasögon är inte avförd från utredningen enligt Lars Johansson.

Nu måste fokus vara att fastställa vilkas DNA som finns på skon. Om kvinnans DNA är Helenas (högst sannolikt) kan det fastställas omgående. Sen kvarstår männens. Tror några skruvar på sig just nu...
Citera
2019-06-10, 10:39
Medlem
Bra jobbat. Hoppas polisen ligger längre fram än vad dom säger. Några är kanske övervakade just nu. Härlig tanke.
Citera
2019-06-10, 10:56
Medlem
Jag är mer försiktigt positiv. Ponera att "pilot" faktiskt är inblandad (en hel den tyder ju faktiskt på det) och det nu inte är hans dna, då glider han återigen längre ur klorna med sin osannolika tur och omständigheter som räddat honom så många gånger genom åren.
Och GW som iom att dna inte matchade "pilot" fick vatten på sin kvarn, kanske blir lite snopen när ett dna visar sig matcha hans eget och utredningens löjeväckande skimmer återigen bländar oss.

Men bra ändå att det händer något! Hoppas de lägger lite jobb på det här nu!
Citera
2019-06-10, 11:05
Medlem
Såg nått gammalt avsnitt av Efterlyst från mitten av 90-talet där man efterfrågar en mindre vit bakhjulsdriven bil av halvkombimodell. Problemet är att i stort sett alla bilmodeller av denna typ är framhjulsdrivna från 80-talet och framåt. Varifrån kommer uppgiften om att bilen var bakhjulsdriven undrar jag?
Citera
2019-06-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Såg nått gammalt avsnitt av Efterlyst från mitten av 90-talet där man efterfrågar en mindre vit bakhjulsdriven bil av halvkombimodell. Problemet är att i stort sett alla bilmodeller av denna typ är framhjulsdrivna från 80-talet och framåt. Varifrån kommer uppgiften om att bilen var bakhjulsdriven undrar jag?

Det var några hjulspår vid stigen/lekplatsen har jag för mig.
Citera
2019-06-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag är mer försiktigt positiv. Ponera att "pilot" faktiskt är inblandad (en hel den tyder ju faktiskt på det) och det nu inte är hans dna, då glider han återigen längre ur klorna med sin osannolika tur och omständigheter som räddat honom så många gånger genom åren.
Och GW som iom att dna inte matchade "pilot" fick vatten på sin kvarn, kanske blir lite snopen när ett dna visar sig matcha hans eget och utredningens löjeväckande skimmer återigen bländar oss.

Men bra ändå att det händer något! Hoppas de lägger lite jobb på det här nu!
Tanken slog mig att polisen själv lämnat dna. Men dom bör inte vara så korkade, att det inte är kollat, innan dom går ut med detta spår.
Jag tror dom vet vem som ska grillas. Detta eftersom det tog väldigt lång tid att kolla upp dna.
Citera
2019-06-10, 11:27
Medlem
Borde de inte kunna göra DNA-test på syskonen för att se om det är samma DNA som hittats på skorna? Och på så vis fastställa om det är Helenas DNA eller ej?.. Såvida det inte är någon av syskonen som är inblandade i dådet förstås....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in