2019-06-10, 09:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Med tanke på var och när bomben smällde, antar även jag att bomben exploderade på fel tid och plats.

Den smällde Fredagen den 07 Juni.

Om bomben skulle ha smällt senare (Fredag kväll- Söndag), var det någon form av arrangemang, som skulle ha varit av intresse att bomba, i Linköping (på cykelavstånd) under denna tid?
Citera
2019-06-10, 09:34
Medlem
Om du lyckas spränga så många bostäder utan att döda nån så var det inget mirakel att ingen dog - det var inte menat att döda någon specifik person (och om någon dött är signalen att vi skiter i det). De som sprängde visar bara att de kan döda vem som helst - om de vill. Hade målet varit en specifik åklagare eller specifik person hade den varit död - utan bomb. Detta är makt bara.
Citera
2019-06-10, 09:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Med tanke på var och när bomben smällde, antar även jag att bomben exploderade på fel tid och plats.

Om bomben skulle ha smällt senare (Fredag kväll- Söndag), var det någon form av arrangemang, som skulle ha varit av intresse att bomba, i Linköping (på cykelavstånd) under denna tid?

Nej, det var inget särskilt. Det var dagen efter nationaldagen. En klämdag, då folk åker till jobbet lite mindre än vanligt. Förstår inte alls varför man valt en dagen.

Däremot blir jag lite orolig över att det kan röra sig om någon ensam tok som börjat roa sig med sprängmedel. Det känns ju lite så. Placeringen av bomben är inte optimal om personen velat skada en enskild person eller så många människor som möjligt. Däremot är placeringen ganska ok om personen velat väcka lagom mycket uppmärksamhet.
Citera
2019-06-10, 09:39
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Om du lyckas spränga så många bostäder utan att döda nån så var det inget mirakel att ingen dog - det var inte menat att döda någon specifik person (och om någon dött är signalen att vi skiter i det). De som sprängde visar bara att de kan döda vem som helst - om de vill. Hade målet varit en specifik åklagare eller specifik person hade den varit död - utan bomb. Detta är makt bara.

Snarare idioti. Antingen är det terrorism, och då hade syftet varit att döda folk. Eller också är det amatörer som har tillverkat bomben. Allting pekar på amatörer. Bomben är feldoserad, och mycket tyder på att den har detonerat av misstag. Varför ska man spränga ett cykelförråd? Vilka signaler är det ämnat att sända?
Citera
2019-06-10, 09:43
Medlem
Liouvilles avatar
Hygglo i Linköping hyr ut lådcyklar, saknar dom nån?
https://www.hygglo.se/category/3914-ladcykel/linkoping
Citera
2019-06-10, 09:50
Medlem
Eftersom de tror att bomben låg i en lådcykel, betyder då inte det att det är militanta miljöpartister som är i farten? Har alltid varit orolig för att miljöpartister ska börja spränga folk, man kan inte lite på dem. Speciellt som de backade i de 2 senaste valen.
Citera
2019-06-10, 09:52
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Eftersom de tror att bomben låg i en lådcykel, betyder då inte det att det är militanta miljöpartister som är i farten? Har alltid varit orolig för att miljöpartister ska börja spränga folk, man kan inte lite på dem. Speciellt som de backade i de 2 senaste valen.

Det kan låta tramsigt till en början, men samtidigt är det bara en tidsfråga innan klimatextremismen tar sig våldsamma uttryck. Det är en teori så god som någon i nuläget.
Citera
2019-06-10, 09:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14159265
Mycket bra tänkt. Värt att kolla upp.

Studentfirande kanske?

En bomb smäller av på en märklig plats och en märklig tid. Bomben ligger i en lådcykel. Känns uppenbart att bomben skulle fraktas i cykellådan till en annan plats och smälla en annan tid. Jag tror att bombmannen har anknytning till huset på något sätt.
Citera
2019-06-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkille
Det kan låta tramsigt till en början, men samtidigt är det bara en tidsfråga innan klimatextremismen tar sig våldsamma uttryck. Det är en teori så god som någon i nuläget.

"Fan vad jag längtar tills miljörörelsen blir militant på riktigt.
Det är typ den enda våldsromantik jag hyser. Men SOM jag hyser den."

https://mobile.twitter.com/juanitafranden/status/1131845720821161984

😉
Citera
2019-06-10, 10:01
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cindorellla
Jag delar förvisso din uppfattning att bomben var menad för ett senare tillfälle, men rent logiskt är cykeln inte felplacerad om man bara vill skada byggnaderna. Vill man skada byggnaderna vill man ju trots allt inte nödvändigtvis döda folk. Att placera cykeln närmre husen ökar ju den risken avsevärt. Dessutom kan det var kämpigt att få en en lådcykel i en trappuppgång.

Att motivet skulle vara att skada byggnaden/byggnader har jag svårt att se. Varför riskera att begå ett massmord om syftet endast är att skada byggnaderna?

Alltså, laddningens storlek och tidpunkten för när det small talar ju för att den gick till detonation okontrollerat och troligtvis på fel plats. Om motivet hade varit att skada/döda någon som bodde i huset så hade man ju sett till att befinna sig på säkert avstånd, ha optiska hjälpmedel i form av kikare motsvarande, därefter utlösa laddningen i rätt ögonblick, alltså då den man vill skada/döda passerar bomben.
Citera
2019-06-10, 10:02
Medlem
Vet någon när första representanten för Sveriges regering kom till Linköping för att informera sig om läget efter explosionen? Handlade det om timmar, dagar, eller har fortfarande ingen visat sig?

Jag lade märke till att Stefan Löfven inte avbröt sitt besök i Frankrike för att åka till Linköping . Döm om min förvåning över det .
Citera
2019-06-10, 10:04
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

Ja, det kan vara en muslimsk extremist som hade tänkt ställa cykeln i en folkmassa, men bomben detonerade för tidigt. Varför man väljer Linköping som bas kan i så fall tyckas märkligt, men konstigare saker har ju hänt. Gryningspyromanen för att ta ett exempel.

Om det är en galning med religiösa eller politiska motiv är det desto mer angeläget att få fast den personen till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in