Två mycket intressanta inlägg nedan.
Varför placera bomben på ett ställe som ett cykelskjul om det var detta hyreshuset som var målet, varför inte placera den närmre målet ?
Klart rimligare att anta att den (cykeln+bomb) stod där för att den skulle till det TILLTÄNKTA målet senare under dagen. Man kan tänka sig att den person som byggt bomben levererat den till cykelskjulet för att den personen som skulle flytta den till dess tilltänkta ställe bodde där.
Nationaldagen var väldigt varm och teorin nedan om värmen i cykelskjulet ska absolut inte förkastas. Jag har hela tiden tyckt att tiden för sprängningen varit suspekt. Svaret kan mycket väl finnas i oavsiktlig utlösning pga värme.
Lägger man ihop "tiden för sprängningen" med "placeringen av bomben" så känns det mer som om bitarna faller på plats. Den skulle helt enkelt inte detonerat där !
Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Bor själv i Linköping och befann mig i centrum när det small. Vad gäller både tid och plats för smällen så har jag sedan första början tyckt att det hela känns väldigt ogenomtänkt, och det oavsett vilket effekt gärningspersonen ville uppnå. Att det kan vara "för tidig utlösning" av en instabil och hemmasnickrad bomd är därför min förstahandshypotes.
Polisens intresse av en lådcykel förstärker min tro på detta. Lådcykeln var förvaringsplats och tänkt transportmedel av bomben. Så kanske är det inte attentatsmål vi ska söka i husen, utan i stället en bombmakare?
Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Om vi leker med tanken att en svart lådcykel skulle ha stått halvvägs intryckt i cykelförrådet med 1st hemmagjord bomb i lådan,
kan det finnas en naturlig förklaring till smällen vid 9-tiden.
För lite före 09 når solens strålar denna plats, och inuti en svart plywood-låda går temp ganska snabbt upp till 55-65* celcius. Därför passar jag frågan till "FB:s bomb-experter" som brukar göra eget, finns det hemmabyggen som blir instabila vid en värmehöjning över c:a 45-50+ ?
Jag finner att TATP ska vara känt för att bli helt instabil vid värme - men vid vilken värme ?
Och om nu denna tes står sig bör vi då finna att GM varit bosatt i detta hus ihop med boende åklagare och polis när det sket sig, och att GM då skulle leverera fanstyget till något annat. Ger mig fan på att hen försov sig, och fick årets väckning...
Snacka om karma....