2019-06-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Om vi leker med tanken att en svart lådcykel skulle ha stått halvvägs intryckt i cykelförrådet med 1st hemmagjord bomb i lådan, kan det finnas en naturlig förklaring till smällen vid 9-tiden.

För lite före 09 når solens strålar denna plats, och inuti en svart plywood-låda går temp ganska snabbt upp till 55-65* celcius. Därför passar jag frågan till "FB:s bomb-experter" som brukar göra eget, finns det hemmabyggen som blir instabila vid en värmehöjning över c:a 45-50+ ?

Jag finner att TATP ska vara känt för att bli helt instabil vid värme - men vid vilken värme ?

Och om nu denna tes står sig bör vi då finna att GM varit bosatt i detta hus ihop med boende åklagare och polis när det sket sig, och att GM då skulle leverera fanstyget till något annat. Ger mig fan på att hen försov sig, och fick årets väckning...
Snacka om karma....

Nja, inte något som jag skulle sätta i cykellådan och ta en tur med. Men det finns så klart ostabila sprängämnen som kan gå av när som helst, med eller utan värme. Tror annars statisk elektricitet är största risken, särskilt när det är pollensäsong, men inte på en cykel med gummidäck...
Citera
2019-06-09, 18:21
Medlem
Två mycket intressanta inlägg nedan.

Varför placera bomben på ett ställe som ett cykelskjul om det var detta hyreshuset som var målet, varför inte placera den närmre målet ?
Klart rimligare att anta att den (cykeln+bomb) stod där för att den skulle till det TILLTÄNKTA målet senare under dagen. Man kan tänka sig att den person som byggt bomben levererat den till cykelskjulet för att den personen som skulle flytta den till dess tilltänkta ställe bodde där.

Nationaldagen var väldigt varm och teorin nedan om värmen i cykelskjulet ska absolut inte förkastas. Jag har hela tiden tyckt att tiden för sprängningen varit suspekt. Svaret kan mycket väl finnas i oavsiktlig utlösning pga värme.

Lägger man ihop "tiden för sprängningen" med "placeringen av bomben" så känns det mer som om bitarna faller på plats. Den skulle helt enkelt inte detonerat där !

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Bor själv i Linköping och befann mig i centrum när det small. Vad gäller både tid och plats för smällen så har jag sedan första början tyckt att det hela känns väldigt ogenomtänkt, och det oavsett vilket effekt gärningspersonen ville uppnå. Att det kan vara "för tidig utlösning" av en instabil och hemmasnickrad bomd är därför min förstahandshypotes.

Polisens intresse av en lådcykel förstärker min tro på detta. Lådcykeln var förvaringsplats och tänkt transportmedel av bomben. Så kanske är det inte attentatsmål vi ska söka i husen, utan i stället en bombmakare?

Citat:
Om vi leker med tanken att en svart lådcykel skulle ha stått halvvägs intryckt i cykelförrådet med 1st hemmagjord bomb i lådan, kan det finnas en naturlig förklaring till smällen vid 9-tiden.

För lite före 09 når solens strålar denna plats, och inuti en svart plywood-låda går temp ganska snabbt upp till 55-65* celcius. Därför passar jag frågan till "FB:s bomb-experter" som brukar göra eget, finns det hemmabyggen som blir instabila vid en värmehöjning över c:a 45-50+ ?

Jag finner att TATP ska vara känt för att bli helt instabil vid värme - men vid vilken värme ?

Och om nu denna tes står sig bör vi då finna att GM varit bosatt i detta hus ihop med boende åklagare och polis när det sket sig, och att GM då skulle leverera fanstyget till något annat. Ger mig fan på att hen försov sig, och fick årets väckning...
Snacka om karma....
Citera
2019-06-09, 18:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Citat:
Polisen söker tips om en lådcykel som kan ha varit synlig i kvarteren där bomben detonerade i Linköping.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG92Kq/ladcykel-spar-i-explosionen-i-linkoping

Nu stärktes verkligen MC-gäng-spåret.

Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Lådcycklen AB har som bild kostar hela 24995kr, vem spränger så dyra cycklar?

Det kanske kommer fram att Nûjen, Schyffert eller Betnér har skänkt den.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har man funnit delar av en lådcykel så förstår jag intresset. Men annars är det väl ganska vanligt att man ser lådcyklar runt kl 9 på morgonen. Inte ovanligt att även företag inom städ, fastighetsskötsel & liknande kör med lådcyklar. Så om någon bara har sett en lådcykel rulla förbi i närheten så betyder det noll.

Även en lådcykel som inte direkt varit inblandad i attentatet/attentatsförsöket skulle kunna ha varit högintressant för polisen, om lådcykeln setts rulla förbi en viss gata en viss tidpunkt. Kanske hade då cyklisten sett en viss bil eller inte. Kanske hade personen kunna berätta om hen såg personer med vissa kläder. Etc. Iaktagelser som då kunde ha stärkt eller försvagat vissa teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Husdjuren... Hur gick det för de boendes husdjur?!? 😔

Brukar anlända ha husdjur? Eller bodde det ursprungsfolk eller assimilerade i husen också?
Citera
2019-06-09, 18:25
Medlem
Ett svar på fråga om varför placeringen valdes som den gjordes, kan ju vara att upptäcktsrisken kan göras väldigt liten. Är ju en helt annan sak å ställa något framför en dörr osv. Hur ska du kunna få en bomb till området utan att upptäckas? Någon rekar ställer, ser cykelstället. Sätter en bomb i en cykellåda å cyklar dit den. Pang. Lär ju inte vara jättemånga bra observationer på någon dom cyklar förbi.
Citera
2019-06-09, 18:26
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
De ville skada husen så pass mycket och bomben har briserat med viss riktining.

Hade de velat skada kåken, varför inte ställa cykeln i trappuppgången?. Då hade man fått en någorlunda fördämd laddning och skadorna hade blivit kolossalt mer omfattande. Bomben har gått av för tidigt, kan ge mig fan på att den var ämnad för att användas i ett senare skede.
Citera
2019-06-09, 18:26
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Snacka om karma....

Jag tror inte GM är så dum så att han valt att förvara cykel och bomb precis vid sitt eget boende, bättre då att ställa den några hus bort.
Citera
2019-06-09, 18:28
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Ett svar på fråga om varför placeringen valdes som den gjordes, kan ju vara att upptäcktsrisken kan göras väldigt liten. Är ju en helt annan sak å ställa något framför en dörr osv. Hur ska du kunna få en bomb till området utan att upptäckas? Någon rekar ställer, ser cykelstället. Sätter en bomb i en cykellåda å cyklar dit den. Pang. Lär ju inte vara jättemånga bra observationer på någon dom cyklar förbi.

Jag är 110% säker på att säpo/polisen redan haft span på lägenheterna i det huset.
Att dom satt o käka bulle lr runka när cykelmannen ställde cykel är också utom rimlig tvivel, det är bara det att de nu fått fram det dom hade på SD korten tagna ur deras sönderbombade kameror och såg då en cykelgubbe.
Citera
2019-06-09, 18:28
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Hade de velat skada kåken, varför inte ställa cykeln i trappuppgången?. Då hade man fått en någorlunda fördämd laddning och skadorna hade blivit kolossalt mer omfattande. Bomben har gått av för tidigt, kan ge mig fan på att den var ämnad för att användas i ett senare skede.

Ett scenario är att de kanske inte ville mörda alla i huset....
Citera
2019-06-09, 18:30
Avslutad
Här får vi lite mer info om hur en lådcykel fungerar samt en åktur på cykeln.
https://www.youtube.com/watch?v=z6i9owGca4k
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-06-09 kl. 18:41.
Citera
2019-06-09, 18:33
Medlem
Är det någon lådcykel i Linköping med omnejd anmäld stulen tro?
Citera
2019-06-09, 18:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap

Ytterdörren kanske var låst.
Citera
2019-06-09, 18:34
Avstängd
dacks avatar
En cyckel för 25,000 :- parkerar med ju inte obevakad allt för länge även om man har dubbla lås så nog fan klipper tjuvjävlarna den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in