2019-06-09, 16:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag klarar att hålla två bollar i luften samtidigt .
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev senaste valet !

Skulle nog snarare säga att du snurrat upp dig själv på läktaren. Men som tur är slipper SD ta stryk för alla de skattehöjningar som S, Mp och C snart kommer genomdriva. Opinionssiffrorna kommer sjunka lika mycket som skatten ökar.
Citera
2019-06-09, 16:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jamen det låter ju jättebra! Så om min fond konkar så tvingas din fond betala förlusten till mig. Hur skulle det kunna gå fel? Snacka om att lura pensionärer.

Nu var det ju du som försökte luras med felaktig information.
Citera
2019-06-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den gamla guldgruvan som inte anses som en skatt utan som en lösning. Fastighetskatt, avgift eller vad dom vill kalla det för ska vara låg eller ingenting alls. Folk ska kunna bo fint och där dom vill och inte bara rika som kan betala denna skitskatt. En av de få drömmar som folk ännu har kvar, sitt drömboende, ska också krossas. Svensken ska jobba och åter jobba, betala skatt här och där, bo i fula små lador helst mörkt utan energislösande fönster och hålla käften.

Varför inte angripa problemet istället för att öka skatter och avgifter överallt i samhället? Skulle detta gynna låginkomsttagarna och fattigpensionärerna? Att dom inte kan bygga sitt eget boende som dom önskar eller att gamla måste lämna sina hus för att dom inte har råd att bo kvar? Den enda grupp det skulle gynna är det nya fattiga folket som importerats till förorterna och det kommer ändå inte att skapas några nya arbetstillfällen för dom.

Ja, rika bygger lyxbostäder med stora tomter gärna vid vatten men har dom i det flesta fall inte redan betalat stora summor i skatt, skapat arbetstillfällen? Dessa har fortfarande råd att betala även om det moralisk känns fel för dom. Dom som drabbas är medelinkomstagarna, dvs de flesta svenskar och det är där guldgruvan finns.

Se bara olika avgifter kommuner lägger på folk som bygger hus, i många fall är det 300 000 kronor som ska läggas på huspriset. Pengar som hade kunnat fått ner priset eller gjort det möjligt att tex. installera solceller. Kommunen tjänar på det, banken tjänar ännu mer och folket är förlorarna då dom sedan ser var pengarna tar vägen och sitter där med skulden.

Förutom skattehöjninger i kommunerna så kommer dessa och andra avgifter också att öka och som grädde på moset, införandet av den gamla modelen av fastighetsskatt. Varför inte ta tillbaka arvskatt också då värden på fastigheter blåsts upp så förbannat och en del vanliga svenska barn får ärva miljoner (även sossars)? Vi ska ju jobba tills vi dör också så varför inte ta hälften av pensionen när föregående inte kommer att räcka då inget stopp för vansinnet sker. Det är som om politiker leker med spelet Sim-City med dess fasta kapitalisiska regler men dom märkte aldrig att staden dog, folk flyttade då avgifter och skatter blev för höga. Det var bara att avsluta och starta ett nytt spel och hoppas man lärt sig något. En lek med svenskar liv, framtid och lycka.

Kan inte kommentera allt men ditt snack om att fattigpensionärer inte kan bygga sitt eget boende pga fastighetsskatt. Nej att en fattigpensionär inte kan bygga sig en villa är väl självklart oavsett om vi har fastighetsskatt eller inte.Fastighetsskatten är den skatt av alla som träffar mest rättvist. De som har brukar bo bra. En fattig jävel bor i en skrubb som man hyr i andra hand. Jag bor bra och billigt i en borätt. Beskattningen behöver ses över även här.
Återinför fastighetsskatt. Höj miljöskatter.
Sänk inkomstskatter. Se till så att kommunalskatterna inte behöver höjas genom att öka statsbidragen.Detta gynnar de som arbetar och de med låga inkomster. Rättvisa skipas !
Personligen skiter jag i pengarna. Den som är rikast när han dör vinner inte.
Citera
2019-06-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jamen det låter ju jättebra! Så om min fond konkar så tvingas din fond betala förlusten till mig. Hur skulle det kunna gå fel? Snacka om att lura pensionärer.

Du är ju dessvärre trögfattad ! Läs en gång till !
Citera
2019-06-09, 16:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan inte kommentera allt men ditt snack om att fattigpensionärer inte kan bygga sitt eget boende pga fastighetsskatt. Nej att en fattigpensionär inte kan bygga sig en villa är väl självklart oavsett om vi har fastighetsskatt eller inte.Fastighetsskatten är den skatt av alla som träffar mest rättvist. De som har brukar bo bra. En fattig jävel bor i en skrubb som man hyr i andra hand. Jag bor bra och billigt i en borätt. Beskattningen behöver ses över även här.
Sänk inkomstskatter. Se till så att kommunalskatterna inte behöver höjas genom att öka statsbidragen.Detta gynnar de som arbetar och de med låga inkomster. Rättvisa skipas !

Är du inte klok, det går inte att sänka någon skatt med den här politiken. Alla skatter måste höjas och en rad nya skatter måste uppfinnas, samtidigt som välfärden skärs ned.
Citera
2019-06-09, 16:47
Avstängd
Citat:
Höjda skatter i högkonjunktur är väl normalt ?
Minusräntan avviker från det invanda mönstret.
Jaså, då är det väl normalt att kommuner och landsting har 600 miljarder kronor i skulder och lånar allt mer numera? Var ska pengarna komma ifrån då det blir en lågkonjunktur där arbetslösheten ökar, skatteintäkter minskar, räntan stiger, då kommuner sålt ut allt deras folk en gång ägt och inget mer finns att sälja? Vi föder allt fler som inte är i produktiva arbeten och det går inte längre att bara att skylla på gamla pensionerade svenskar som kryper omkring. Mycket av detta faller också ner i rikas fickor som lärt sig att utnyttja systemet och privatiseringarna och dom blir allt rikare med detta slöseri på skattepengar. När ska verkligheten komma ikapp?
Citera
2019-06-09, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med men pensionerna vågar man inte ge sig på. Dom yngre pensionärerna är idag mer medvetna och bevakar vad som händer.

Dummaste jag hört på länge. 99% av alla under 40 är totalt ovetandes om sina pensioners ev storlek och utformning.
Citera
2019-06-09, 17:10
Medlem
Citat:
Det ena utesluter inte det andra. Ingen gillar väl överdriven administration.

Nu handlar det inte om överdriven administration utan att det offentliga är rätt dåligt på att handskas med pengar. Den enda rätta lösningen på det problemet är att ha mindre pengar att hantera.
Citera
2019-06-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är du inte klok, det går inte att sänka någon skatt med den här politiken. Alla skatter måste höjas och en rad nya skatter måste uppfinnas, samtidigt som välfärden skärs ned.

Jag är nog ganska klok . I vart fall så var jag det för 45 år sedan enligt en test. Dock har jag naturligtvis inte räknat igenom mina förslag. Jag tror dock att finansdepartementet håller på med sådant. Men vad som är politiskt möjligt är som ju vi alla vet en annan sak. Räknar sd på dylikt ? Eller nöjer de med att säga nej ?
Citera
2019-06-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaså, då är det väl normalt att kommuner och landsting har 600 miljarder kronor i skulder och lånar allt mer numera? Var ska pengarna komma ifrån då det blir en lågkonjunktur där arbetslösheten ökar, skatteintäkter minskar, räntan stiger, då kommuner sålt ut allt deras folk en gång ägt och inget mer finns att sälja? Vi föder allt fler som inte är i produktiva arbeten och det går inte längre att bara att skylla på gamla pensionerade svenskar som kryper omkring. Mycket av detta faller också ner i rikas fickor som lärt sig att utnyttja systemet och privatiseringarna och dom blir allt rikare med detta slöseri på skattepengar. När ska verkligheten komma ikapp?

Du glömmer att berätta att statsskulden är mindre än på mycket länge.
Världen som helhet har också blivit mycket bättre de senaste 20 åren. Läs gärna Roslings Factfulness.
En sak är sämre, koldioxidutsläppen har ökat.
Citera
2019-06-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nu handlar det inte om överdriven administration utan att det offentliga är rätt dåligt på att handskas med pengar. Den enda rätta lösningen på det problemet är att ha mindre pengar att hantera.

Att det offentliga Sverige är rätt dåliga på att hantera pengar håller jag med om. Vilka är orsakerna ?
Inkompetens, regelsystemet, dubbelstyret med tjänstemän parallellt med politiker eller något annat ?
Citera
2019-06-09, 17:21
Medlem
Citat:

Om du bor i en skrubb till hyresrätt så beror det på att du är misslyckad, vi som klarat oss bra skall inte behöva betala fastighetsskatt för att det finns misslyckade människor. Miljöskatter, du skämtar, även om vi går ner till noll i utsläpp kommer det inte märkas, du vet miljön är global. 90% av all plast i haven kommer från 10 floder i Afrika och Asien, att din lokala ICA bara har papperskassar påverkar exakt ingenting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in