2019-06-09, 14:18
Medlem
agnohalbs avatar
I många år har man fått en snygg textspalt med urlar, cachelänk och några rader innehållsbeskrivning, 10 resultat per sida. Nu på senaste månaderna blir resultatet istället fula blaffor över hela skärmen med förenklade urlar och inga cachelänkar (google cache som fanns förr). Det var några dagar emellan där man omväxlande kunde få upp både gamla och nya vesionen helt random, men nu kommer bara den nya fula skitversionen. Hur gör jag för att få tillbaka den gamla vettiga versionen? Självklart googlar jag alltid utan inloggning och cookier och skript.
Citera
2019-06-09, 14:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja det är vidrigt! Undrar samma som du.
Citera
2019-06-09, 14:33
Medlem
franges avatar
Jag såg samma sak häromdagen. Trodde det först var något fel på sajten men nu börjar jag överväga att leta ny primär sökmotor istället.

Hatar när alla sajter ska "förenkla" och förstora allt på sajterna så strukturen ser ut som ett djävla barnprogram.
Citera
2019-06-09, 14:59
Medlem
LeonVances avatar
Sökmotor utan alla Googles nackdelar:

https://duckduckgo.com/
Citera
2019-06-09, 15:14
Medlem
Jag har ingen aning om vad du TS menar, min chrome ser lika dan ut i google.se som alltid.
Och catchad fungerar forfarande.
Citat:
Så här kommer du till en cachad länk
Sök efter sidan du vill hitta på Google.
Klicka på den gröna nedåtpilen till höger om webbplatsens adress.
Klicka på Cachad.
När den cachade sidan visas kan du klicka på länken till den aktuella sidan om du vill tillbaka till den.
Citera
2019-06-09, 15:17
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Instämmer fullständigt!
Har haft den som primär sökmotor i snart ett år och är helnöjd.
Testade den med jämna intervaller några år innan innan jag kände att nu är det dags att skippa Yahoo!
Google är skrotad sedan väldigt länge!
Citera
2019-06-09, 15:22
Medlem
Vet ej varför bilden är så liten men så ser det ut i chrome:

http://forumbilder.se/I5M5J/skarmklipp
Citera
2019-06-09, 16:23
Medlem
agnohalbs avatar
Den "riktiga" versionen ska ha en spalt till vänster med rena fina rader för att välja land, språk, tid och upptill raden för bildsökning. Innanför åt mitten till höger om vänsterlisten ska hela resultatlistan stå, längst åt höger ska sedan stå lite extrarutor. På varje resultatpost ska det står view cache.

Jag tror att det ska gå att få tillbaka om man ändrar några tecken i urlraden ovanför. Har nån tagit en skärmdump på ett googleresultat från förr, borde det gå att härleda av urlens utséende jämfört med en nutida sökning på samma ord. Sedan försöka mixtra med tecknen tills gamla stilen kommer fram.
Citera
2019-06-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnohalb
Den "riktiga" versionen ska ha en spalt till vänster med rena fina rader för att välja land, språk, tid och upptill raden för bildsökning. Innanför åt mitten till höger om vänsterlisten ska hela resultatlistan stå, längst åt höger ska sedan stå lite extrarutor. På varje resultatpost ska det står view cache.

Jag tror att det ska gå att få tillbaka om man ändrar några tecken i urlraden ovanför. Har nån tagit en skärmdump på ett googleresultat från förr, borde det gå att härleda av urlens utséende jämfört med en nutida sökning på samma ord. Sedan försöka mixtra med tecknen tills gamla stilen kommer fram.

Så länken till mitt skärmklipp ser ut som det du beskriver här:
Citat:
fula blaffor över hela skärmen med förenklade urlar och inga cachelänkar
Citera
2019-06-10, 09:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Kan bara instämma med TS. Oerhört besviken av många skäl. Dels på grund av allt detta scrollande som blir resultatet av att få en mobiloptimerad sida. Dels på grund av att man inte kan välja tidsperiod alls om man inte godkänner Google att köra script. Dels för att man inte kan direkt hoppa till ett antal träffsidor längre fram, för att slippa det Google anser är bästa träffarna (mest brus och annonser), utan man måste stega till "nästa", en träffsida i taget. Och slutligen för att man inte kan få upp en länk till sidan cachad.

Det är uppenbart att Google vill tvinga en att godta dem att köra script, så de kan tracka (i dubbel bemärkelse). Jag blir dessutom väldigt provocerad av att de skriver längst ner från vilken plats man ansluter.

Problemet med DuckDuckGo är att man inte kan ställa tiden till "före" ett visst datum. För det krävs visserligen i Google att man först godtar script, men i Duckduckgo finns inte alls möjligheten.

Googlar man på "force desktop version" eller "stop Google redirect" hamnar man på helt irrelevanta sidor. Men någon form av redirect sker, eftersom den gamla sidan först flashar förbi innan man flyttas till den här mobilsidan. I alla fall med cookiesminnet tömt innan. Om det bara gick att hindra den redirecten... Har provat ett snabbt "stopp", men det hjälpte inte.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-06-10 kl. 09:24.
Citera
2019-06-10, 09:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Kör sedan några år DDG men är ändå någon gång per dag som jag måste falla tillbaka på Google. Ibland ger DDG bäst resultat, ibland är det Google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in