2019-06-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kraterns plats är i ringens övre del på skissen i länken nedan, alltså inte inne i cykelstallet, utan snarare nära trottoaren och rätt mitt i vägen om man skall in till porten.

https://ibb.co/252gtWL

Korta pilen startar i cykelstallet och slutar där cykeln landat.
Mellanpilen är väjningspliktsskyltens bana.
Långa pilen visar hur cykelstallets tak har rört sig.

Det är ju bara räkna gatstenarna så har man "koordinaterna". Se mitt tidigare inlägg. Smällen var i gången, men i princip bredvid stolpen till taket ovanför cykelparkeringen. D.v.s inte direkt mitt i gången.
Citera
2019-06-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Lådcykel...detta visar att det är välplanerat dåd.
Här har det tänkts till hur dölja bomben på bästa vis.

Frågan kvarstår, var det riktat mot en boende eller vanlig terror? Väldigt intressant case indeed!
Citera
2019-06-09, 15:54
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Samt att man med en sådan cykel kan placera den på känsligare ställen än vad man kan med en bil, t ex kan man med cykel ta sig in på gågator och annat. Personligen tror jag bomben gick av för tidigt och denna plats inte var mål för ett attentat.
Citera
2019-06-09, 15:55
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle ju definitivt inte betraktas som misstänk om man parkerar & låser sin lådcykel.

Betydligt mer anonymt än att lasta av en stor jävla bomb sen dra därifrån.

När jag för många år sedan blev utsatt för ett par cykelstölder så funderade jag själv på att aptera en bomb under sadeln för att lära tjuvarna en läxa. Men jag flyttade istället.
Helt klart nu år 2019 klä ut sig till en miljömupp med ryggsäck och lite gulliga nallar samt då en babbebo big cargo lådcykel den lastar 100 kg i boxen.
Miljöpartisterna har ju gått ut och uppmuntrat folk till att köpa lådcycklar för att cyckla ut ur staden och till köpcentret.
Kruxet är bara det att skall man ha lite kvalite på cycklen så får man hosta upp 25,000:- vilket inte många fattiga kan göra och bor man då i ett utsatt område var gör man av cykeln för att få ha den ifred?
Citera
2019-06-09, 15:57
Medlem
Gorbis avatar
Citat:

Ja alla skenheliga miljöpartister är ju medborgare upphöjda över varje misstanke, så tanken var ju rätt.
Citera
2019-06-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
"Lådcykeln" kan ev finnas på denna bild-kolla svarta staketet och den kapade bruna sadeln.
https://imgur.com/IzGPnHo

Intressant!
Om det är en lådcykel (d.v.s inte bara rester av diverse vanliga cyklar av olika storlekar) tyder dess placering (efter smällen) på att lådcykeln parkerats snett under taket, med fronten/lådan vid stolpen som håller upp taket, lite utanför taket (baserat på andra bilder). Och bakhjulet riktat ungefär mot räcket mot trappan där resterna står nu. Så att lådcykeln helt enkelt flög baklänges till där den står nu.
Citera
2019-06-09, 16:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Övertygande. Förutsatt att det är en krater, vilket verkar troligast, och inte ett hål efter något som ryckts upp. I vart fall kan vi vara överens om platsen.
Absolut. Gjorde en illustration av detta tidigare.

https://minfil.com/t9Mb2buen0/plattor_jpg
Citera
2019-06-09, 16:03
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Husdjuren... Hur gick det för de boendes husdjur?!? 😔

Enligt mediauppgift släpptes inte ägare till husdjur in i sina lägenheter ens vid senare eftermiddag samma dag dådet utfördes.

Man kan ju bara tänka vilket trauma för svårt chockade husdjur som förvirrat trampar omkring på glasskärvor i hela lägenheten medans de ropar ångestfyllt efter sin ägare.
Citera
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Jag är så jävla trött på det här, givetvis har polis/säpo haft span på lägenheterna i det huset...
De vet redan vad som skett och vem.

Håller med dig fullständigt, Polisen vet vad det handlar om.
Dom släpper ut nått trams till media så dom idioterna får nått och skriva.

En vild gissning från mig är att en Jurist eller Polis skulle skrämmas rejält.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Absolut. Gjorde en illustration av detta tidigare.

https://minfil.com/t9Mb2buen0/plattor_jpg

Snyggt!
Citera
2019-06-09, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Samt att man med en sådan cykel kan placera den på känsligare ställen än vad man kan med en bil, t ex kan man med cykel ta sig in på gågator och annat. Personligen tror jag bomben gick av för tidigt och denna plats inte var mål för ett attentat.

I såfall borde väl ett dödsfall registrerats?
Citera
2019-06-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är ju bara räkna gatstenarna så har man "koordinaterna". Se mitt tidigare inlägg. Smällen var i gången, men i princip bredvid stolpen till taket ovanför cykelparkeringen. D.v.s inte direkt mitt i gången.

Räkna marksten har redan gjorts och kratern finns inom ringen jag hänvisar till. Det jag säger är att det inte är ett normalt ställe att parkera på eftersom man står i vägen för inpasserande. Det väsentliga här är att det inte smällt i cykelstallet, utan utanför.

I AB:s artikel står det ändå "Däremot har polisen ännu inte lyckats hitta ägaren till cykeln som var inställd i förrådet. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in