2019-06-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det man kommer göra, utöver små skattehöjningar, är att fortsätta urlaka systemen. Vi fortsätter med minst poliser per kapita i eu, sjukvårdsköerna blir längre (redan längst i eu), skolan sämre etc. När det sker långsamt förstår inte gemene man det lika bra. Många av de saker som förr togs för givet är nu sedan länge borta. Så kommer det fortsätta.

Magdalenas skryt om en stark ekonomi är bullshit. BNP per innevånare dvs BNI är ett bättre mått än BNP. Om vi ökar befolkningen kraftigt kommer BNP att öka per automatik. Ser vi på BNI så är vi redan bland dem sämsta inom EU, och värre kommer det att bli. Förutom avgiftshöjningar kommer vi att få se skärpt kapitalbeskattning, arvs- och gåvoskatt, fastighetsskatt mm. Jag tror även att man av "rättviseskäl" kommer att minska den allmänna pensionen med det belopp man eventuellt har i privat pensionsförsäkring.

En kraftigt utökad anhöriginvandring kommer inte direkt att förbättra läget om man säger så.
Senast redigerad av femtaliess 2019-06-09 kl. 10:44. Anledning: felstav
Citera
2019-06-09, 10:35
Medlem
Avengerssons avatar
Varför Gotland?

Flyktingar tackar nej till boende på Gotland

"Under 2016 anvisades 192 personer som fått uppehållstillstånd till Gotland, och i år räknar man med att 277 personer anvisas till ön. Dessvärre är det dock många av de som fått uppehållstillstånd som tackar nej till Gotland."

https://www.helagotland.se/samhalle/sa-manga-asylsokande-bor-pa-gotland-i-dag-13858140.aspx
Citera
2019-06-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Magdalenas skryt om en stark ekonomi är bullshit. BNP per innevånare dvs BNI är ett bättre mått än BNP. Om vi ökar befolkningen kraftigt kommer BNP att öka per automatik. Ser vi på BNI så är vi redan bland dem sämsta inom EU. Förutom avgiftshöjningar kommer vi att få se skärpt kapitalbeskattning, arvs- och gåvoskatt, fastighetsskatt mm. Jag tror även att man av "rättviseskäl" kommer att minska den allmänna pensionen med det belopp man eventuellt tar ut i privat pension. Just wait and see. När det gäller skatter är staten extremt uppfinningsrik.

Och hur skulle C och L kunna godkänna det? Det går inte att bedra folket, inte ens svenskar, hur länge som helst.
Maktens partier har satt varandra i en rävsax. Ena delen av den gick till val på att höja skatter, andra delen på att sänka skatter. Och ändå blev de två - ett.
I detta pott-läge sitter man i riksdasshuset och ruvar på varandra över allmänhetens huvuden alltmedan landets ekonomi faller och kommunerna går mot skrämmande budgetomskrivningar.
Må historiens dom över dessa skojare bli hård.
Röfvéns unika förmåga att klara arslet hur han än vänder sig håller på att ta slut. Liksom Lööfs.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2019-06-09 kl. 11:32.
Citera
2019-06-09, 11:01
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Och hur skulle C och L kunna godkänna det? Det går inte att bedra folket, inte ens svenskar, hur länge som helst.
Maktens partier har satt varandra i en rävsax. Ena delen av den gick till val på att höja skatter, andra delen på att sänka skatter. Och ändå blev de två - ett.
I detta pott-läge sitter man i riksskithuset och ruvar på varandra över allmänhetens huvuden alltmedan landets ekonomi faller och kommunerna går mot skrämmande budgetomskrivningar.
Må historiens dom över dessa skojare bli hård.
Röfvéns unika förmåga att klara arslet hur han än vänder sig håller på att ta slut. Liksom Lööfs.

Lämpligt straff för idioterna i maktens partier vore enligt nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=ViSu9Rv2r1o
Citera
2019-06-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreefaceFunk
Har jobbat ett tag i både stat och kommun, nu i det privata och kan bekräfta vissa fördomar. Vissa saker är helt sjukt att folk kommer undan med men det är assvårt att bli av med kassa medarbetare som vill rulla tummarna..
1) många chefer är fega och vågar inte ta striden med dem för de är med i facket så klart.
2) man måste ge dem en chans att bättra sig bla bla bla.
3) felrekryteringar som blir kvar med feta löner och löneökningar (pga facket) har själva inget större incitament att flytta på sig för de kommer ju aldrig hitta ett jobb någon annanstans.
4) ju fler felrekryteringar desto sämre folk kommer behållas, blir en ond cirkel för alla som är duktiga/drifta och har arbetsmoral går in i väggen/tappar sugen, går till det privata eller startar eget som konsulter. Man vill liksom inte vara kvar när några får lika lön för halva jobbet. Det är frustrerande så klart att se folk komma undan och ens chef inte göra något för att fixa problemet. När man pratar med dem om det så vet de om problematiken men gör inget åt det. Ingen ryggrad och man kan inte ha någon respekt för dem.

Jag har också en del av mitt liv jobbat statligt och samtidigt fackligt. Jag har sett hur illa det fungerar men då var jag inne i min roll och det viktiga för mig då var att få ut lönen....och livsinkomsten för senare pension.
Men det finns för dålig kompetens fattar jag idag för att kunna reda ut skiten. Det enda jag vet är att många verk skall ha mindre pengar. Häll inte mer pengar över skiten.
Citera
2019-06-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det går att hålla det ruttna skeppet flytande i 30-40 år till med ökad statsskuld utan att medelsvensson fattar ett jota.

Inte med dagens ekonomiska ramverk. Som tur nog finns det spärrmekanismer där. Det som kommer hända när staten går back är snarare att Magdalena kommer att ta fram yxan och börja skära ned + avyttra.
Citera
2019-06-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Inte med dagens ekonomiska ramverk. Som tur nog finns det spärrmekanismer där. Det som kommer hända när staten går back är snarare att Magdalena kommer att ta fram yxan och börja skära ned + avyttra.

Det går att hålla skeppet flytande högst 10 år till, kanske inte ens det. Frågan är hur långsamt det går för S att sjunka under 24%, det är det som avgör om Maggan får fortsätta. Någon talade om höjda kapitalskatter. Nja skatt på räntor och utdelningar ligger på 30%, det finns inga som helst möjligheter att höja det ytterligare. Här tror jag EU bromsar faktiskt.

I långa loppet måste man nog hårdhänt börja höja fastighetsskatterna. Kanske också momsen, den skatten ger mycket pengar in (för att sedan slösas bort).
Citera
2019-06-09, 11:29
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123...
Trist att Svensken är ungefär lika omtyckt i Norge som Rumäner är här.

Vart i Norge en hel del som turist och också upplevt det så, bättre sticka till ngt annat land.
Citera
2019-06-09, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito

De ramverken kan man enkelt gå ifrån vid behov. Inte direkt så att lagt kort ligger när ramverk/löften läggs ut.
Senast redigerad av flanders 2019-06-09 kl. 11:45.
Citera
2019-06-09, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det går att hålla skeppet flytande högst 10 år till, kanske inte ens det. Frågan är hur långsamt det går för S att sjunka under 24%, det är det som avgör om Maggan får fortsätta. Någon talade om höjda kapitalskatter. Nja skatt på räntor och utdelningar ligger på 30%, det finns inga som helst möjligheter att höja det ytterligare. Här tror jag EU bromsar faktiskt.

I långa loppet måste man nog hårdhänt börja höja fastighetsskatterna. Kanske också momsen, den skatten ger mycket pengar in (för att sedan slösas bort).

Finns massor.av enkla sätt att lura Svensson på..Sluta räkna upp pensionen med inflationen tex så kan.man hävda att pensionen inte sänkts och 95% går på det.

Kolla bara på alla dumpuckon som seriöst tror att bensinen inte blir dyrare för att den inte ökat i pris mer än GB-Sandwich.

Som när sossarna slutade skriva upp brytgränsen för statlig.skatt och sedan hävdar att man inte höjer skatter, och 99% gick på det. Som när man höjer arbetsgivaravgifter med mera utan att redovisa på lönespec. Ett genialt sätt att lura gemene man. 95% tror att det som står på lönespecen är din bruttolön. Möjligheterna att blåsa en ignorant befolkning är oändliga.
Senast redigerad av flanders 2019-06-09 kl. 11:46.
Citera
2019-06-09, 11:56
Medlem
Trodde det låg i varje politikers överlevnadsinstinkt att sträva efter sänkta skatter, löften dom existerar på.

Nu får b laget = offentliganställda ropa ut om alla missförhållanden och lögner..

Men ok, dom har ju sitt på det torra oavsett avsked eller pension.

Vad tycker ni, dags för giljotin o dödsstraff? En ny revolution eller det förblir blott tjafs på flashack?
Citera
2019-06-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Bara jag som firar och är glad?

Äntligen får värdegrundsvensken vad hen har gapat efter och röstat på?

Någon?!

Ja, jag rätt glad då jag har utrymme för rätt stora skattehöjningar, och kan ändå leva ett rikt liv. Kör en besinbil och några långturer skräms man inte för. Massor av elektronik som drar ström så att elräkningen blir hög. Äter en god köttbit minst en eller två gånger i veckan. Unnar mig god viner. Inga under 130 kr flaskan. Sitter inte med några stora lån. Billigt boende som är betalt. Bilen betald.

Däremot är det många i Sverige som kommer få känna av det rejält långt innan jag känner av det, och jag kan inte påstå jag lider med dom eftersom dom har röstat på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in