2019-06-08, 14:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
'Allt som Lingärde skrev borde sammanställas inklusive tidningsartiklar mm på ett lättåtkomligt ställe.
det försvinner hela tiden orginal från nätet, någon gillar inte lingärde

Att dokument skulle försvinna p.g.a. att "någon inte gillar Lingärde" har jag inte sett något belägg för..

Här finns åtminstone en del samlat.
PM:
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/protokoll-och-pm/
Tidningsklipp:
https://moparkivet.wordpress.com/media/tidningsklipp/

En liten önskan till dig.
Har du inte möjlighet att skriva tidning och datum på de tidningsklipp du publicerar?
Citera
2019-06-08, 15:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att dokument skulle försvinna p.g.a. att "någon inte gillar Lingärde" har jag inte sett något belägg för..

Här finns åtminstone en del samlat.
PM:
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/protokoll-och-pm/
Tidningsklipp:
https://moparkivet.wordpress.com/media/tidningsklipp/

En liten önskan till dig.
Har du inte möjlighet att skriva tidning och datum på de tidningsklipp du publicerar?

Jag har sätt hur saker jag lägger upp på olika delningssijter, plockas ned efter omfattande svensk advokataktivitet mot stora amerikanska delnings sajter trots att det är extremt svårt att få saker nedplockat i USA har man lyckats. Enbart vissa texter angrips.

skall bli bättre på klippens tidpunkt
Citera
2019-06-08, 18:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" Aktionsgruppen Arla Gryning AGAG även kallad Magnumklubben
Helylle svenskt gäng med stora revolvrar och små hjärnor.
En tjallare hävdar att AGAG medverkat i Palmemordet

AGAG var inte samma sak som "Magnumklubben", som egentligen hette "Stockholms Försvarsskytteförening". Den senare var helt enkelt en kamratförening med personer mer speceillt intresse av revolvrar av typen .357 Magnum. Personerna jobbade inom polis eller militär. Det finns inget som tyder på att personerna var ovanligt korkade.

Aktionsgruppen Arla Gryning anses vara en del av Stay Behind-nätverket. Personer inom Stockholms Försvarsskytteförening kan också ha varit involverade i Stay Behind eller liknande, t.ex. Carl Gustaf Östling.
Citera
2019-06-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
AGAG var inte samma sak som "Magnumklubben", som egentligen hette "Stockholms Försvarsskytteförening". Den senare var helt enkelt en kamratförening med personer mer speceillt intresse av revolvrar av typen .357 Magnum. Personerna jobbade inom polis eller militär. Det finns inget som tyder på att personerna var ovanligt korkade.

Aktionsgruppen Arla Gryning anses vara en del av Stay Behind-nätverket. Personer inom Stockholms Försvarsskytteförening kan också ha varit involverade i Stay Behind eller liknande, t.ex. Carl Gustaf Östling.

Ok!
Jag citerade bara ordagrant, jag lade också märke till den negativa vinkeln man ville ge.
Man kan fundera vad som gjorde att man ville misskreditera dessa personer.
Citera
2019-06-08, 19:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok!
Jag citerade bara ordagrant, jag lade också märke till den negativa vinkeln man ville ge.
Man kan fundera vad som gjorde att man ville misskreditera dessa personer.

Det finns massor av missförstånd som cirkulerar på Nätet.

Dom flesta i Stockholms Försvarsskytteförening har/hade en politisk uppfattning som ofta brukar kallas "höger" eller "högerextrem". Det brukar då av somliga (i regel med helt andra politiska idéer) ses som en brist på IQ. "Dom blir höger för att dom är korkade". Ett sätt på att framställa meningsmotståndare som idioter utan att behöva ta till argument, som man kanske inte har.
Citera
2019-06-08, 20:58
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

För att ytterligare komplicera saken så är förefaller den s.k. "Magnumklubben" och "Stockholms försvarsskytteförening" inte vara samma sak. "Magnumklubben" är den skytteklubb som Tore U, Eino H, Raimo R tillhörde och som fanns i Östersund. Det kan dock ha funnits kopplingar till AGAG i såväl "Magnumklubben" och "Stockholms försvarsskytteförening"

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2019-06-08, 21:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
För att ytterligare komplicera saken så är förefaller den s.k. "Magnumklubben" och "Stockholms försvarsskytteförening" inte vara samma sak. "Magnumklubben" är den skytteklubb som Tore U, Eino H, Raimo R tillhörde och som fanns i Östersund. Det kan dock ha funnits kopplingar till AGAG i såväl "Magnumklubben" och "Stockholms försvarsskytteförening"

Jag har flera gånget stött på namnet "magnumklubben" på Stockholms försvarsskytteförening. Sannolikt på grund av att Stockholms försvarsskytteförening hade så många .357 entusiaster. Vilket inte är så konstigt, vapen av den typen är populära bland sportskyttar. Det som var lite specillt med den här klubben är peronsernas yrken (poliser, militärer) och ofta högerorienterade politiska uppfattning. Det är inte direkt något tvärsnitt av befolkningen vi hittar här och det drog nog uppmärksamheten till sig. Påfallande många medlemar som är intressanta i MOP. Kanske lite för många för att falla in under slumpen.
Citera
2019-06-08, 21:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har sätt hur saker jag lägger upp på olika delningssijter, plockas ned efter omfattande svensk advokataktivitet mot stora amerikanska delnings sajter trots att det är extremt svårt att få saker nedplockat i USA har man lyckats. Enbart vissa texter angrips.

skall bli bättre på klippens tidpunkt

Gott!

Ok, ja då får vi se vad som händer med dessa länkar då och om dessa dokument kommer att försvinna...

Du nämnde original i tidigare inlägg.... men det är allt annat än original som ligger på nätet... det är bilder/kopior...
Känns för mig lite långsökt att det skulle sitta ett gäng svenska advokater och "bry sig" om kopior/bilder som läggs upp på olika amerikanska gratissajter.

För mig låter det mer som att bilderna där raderas efter ett tag då tjänsterna inte garanterar lagring i tid och evighet...
Tinypic lagrar bilderna i 90 dagar t.ex.
Citera
2019-06-08, 21:16
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
AXE eller inte AXE?

Är det någon här som vet om Palmes telefon var ansluten till AXE-systemet?
Svar gärna med källa också...

Bakgrunden till min fråga är Lingärdes PM till Granskningskommissionen med diarienummer 95-94
Där han hävdar att AXE-systemet installerades 1981 i Gamla Stan, men där någon i Granskningskommissionen gjort en anteckning med ett frågetecken på detta..
Se sista sidan...
https://drive.google.com/open?id=1LJ3BZ6_BQf_Bb3R42PdWb3c5asrG35GM
Kanske denna fackbok kan ge ledtrådar? LIBRIS uppger att boken finns på 24 offentliga bibliotek.

Teknisk revolt : det svenska AXE-systemets brokiga framgångshistoria / Bengt-Arne Vedin.
Vedin, Bengt-Arne, 1940- (författare)
ISBN 9174860453
Publicerad: Stockholm : Atlantis, 1992
Tillverkad: Värnamo : Fälth
Svenska 285, [1] s.
Bild från Bokbörsen
https://www.bokborsen.se/media/upload/197771/8574378/view/medium/5cdefad9980a4.jpg?m=1558116791
Senast redigerad av MossTrums 2019-06-08 kl. 21:21.
Citera
2019-06-08, 21:17
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag har flera gånget stött på namnet "magnumklubben" på Stockholms försvarsskytteförening. Sannolikt på grund av att Stockholms försvarsskytteförening hade så många .357 entusiaster. Vilket inte är så konstigt, vapen av den typen är populära bland sportskyttar. Det som var lite specillt med den här klubben är peronsernas yrken (poliser, militärer) och ofta högerorienterade politiska uppfattning. Det är inte direkt något tvärsnitt av befolkningen vi hittar här och det drog nog uppmärksamheten till sig. Påfallande många medlemar som är intressanta i MOP. Kanske lite för många för att falla in under slumpen.

Visst är det så och det är detta som stökat till det. Viss förvirring råder.
Citera
2019-06-08, 21:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Och ej att förväxla med Magnum-sällskapet
https://imgur.com/a/Z4Jkmgo
Citera
2019-06-08, 21:23
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=k3n401&s=5#.XPwKxfZuL7M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in