2019-06-08, 19:11
Medlem
Fick häromdagen en ide när jag skulle byta tiden på min parkeringsskiva. Varför kan man inte konstruera någon enkel robot som efter angiven tid flyttar fram visaren åt en. Det skulle spara mycket energi och tid speciellt om man har parkerat bilen en bit ifrån. Finns något sådant redan?
Inte? Hur kan man på enklaste sätt konstruera något för detta ändamål? Har inga elektronik kunskaper men är helt okej på programmering (C och python).
Senast redigerad av Xmrz 2019-06-08 kl. 19:27.
Citera
2019-06-08, 19:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xmrz
Varför kan man inte konstruera någon enkel robot som efter angiven tid flyttar fram visaren åt en.
Visst finns det: https://www.24.se/utforsaljning/rea-30-49-kronor/fusk-parkeringsskiva-med-timerfunktion?gclid=CjwKEAjwue3nBRCCyrqY0c7bw2wSJA CSlmGZpcuTgfMIns_p1LYPnbD rS38eAn5p_6PdwC39ST36BhoCb8vw_wcB

Edit: Å andra sidan:
Citat:
- Det tror jag inte! Lägger man den här i fönstret kan man ju se att det är något lurt under. Då är det lätt att hålla extrakoll - och jag har väldigt bra minne, säger hon.
https://www.hn.se/nyheter/varberg/motordriven-p-skiva-lurar-inte-marianne-1.3580630
Senast redigerad av constant 2019-06-08 kl. 19:17.
Citera
2019-06-08, 19:16
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Fick häromdagen en ide när jag skulle byta tiden på min parkeringsskiva. Varför kan man inte konstruera någon enkel robot som efter angiven tid flyttar fram visaren åt en. Det skulle spara mycket energi och tid speciellt om man har parkerat bilen en bit ifrån. Finns något sådant redan?
Inte? Hur kan man på enklaste sätt konstruera något för detta ändamål? Har inga elektronik kunskaper men är helt okej på programmering (C och python).

En sån:
https://www.24.se/utforsaljning/rea-30-49-kronor/fusk-parkeringsskiva-med-timerfunktion?gclid=CPystbax2uICFc-omgodw5cCBA

Du kommer få böter ändå, de nitiska pnissarna kritar dina däck för att se om bilen flyttas.

Mvh
/F
Citera
2019-06-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst finns det: https://www.24.se/utforsaljning/rea-30-49-kronor/fusk-parkeringsskiva-med-timerfunktion?gclid=CjwKEAjwue3nBRCCyrqY0c7bw2wSJA CSlmGZpcuTgfMIns_p1LYPnbD rS38eAn5p_6PdwC39ST36BhoCb8vw_wcB

Tack, måste bli bättre på att googla haha. Moderaterna får gärna låsa tråden.
Citera
2019-06-08, 19:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Lätt som plätt, montera en sådan här bakom parkeringsskivan, och saken är biff!
Citera
2019-06-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
En sån:
https://www.24.se/utforsaljning/rea-30-49-kronor/fusk-parkeringsskiva-med-timerfunktion?gclid=CPystbax2uICFc-omgodw5cCBA

Du kommer få böter ändå, de nitiska pnissarna kritar dina däck för att se om bilen flyttas.

Mvh
/F

Oj gör dem verkligen sånt, visste inte det.
Citera
2019-06-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny

Mvh
/F

Detta måste ju ändå vara en skröna? Har aldrig sett något som ens liknar detta förfarande
Citera
2019-06-08, 20:01
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Detta måste ju ändå vara en skröna? Har aldrig sett något som ens liknar detta förfarande
Ingen skröna, men dom kritar inte däcken. Dom antecknar däcksventilernas läge som visaren på en klocka.
Citera
2019-06-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Ingen skröna, men dom kritar inte däcken. Dom antecknar däcksventilernas läge som visaren på en klocka.

Jo, det såklart, men ständigt kommer denna krita upp. Måste tyda på att skribenten är 90 bast
Citera
2019-06-10, 08:51
Medlem
-taki-s avatar
Ett vanligt urverk bakom P-skivan duger inte.

Enligt reglerna (står på P-skivorna) måste tiden på P-skivan ställas in på hela halv- och heltimmar.
Jag har bekanta som har fått böter för att de inte gjort detta.
Citera
2019-06-10, 10:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Ett vanligt urverk bakom P-skivan duger inte.

Enligt reglerna (står på P-skivorna) måste tiden på P-skivan ställas in på hela halv- och heltimmar.
Jag har bekanta som har fått böter för att de inte gjort detta.
Då får man göra en egen, med en enkel stegmotor och en enchipsdator.

När programmet väl är färdigt, så har man en produkt att sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in