2019-06-08, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Är du dum i huvudet? Klart att utvecklingsländer som Polen har högre tillväxt eftersom de befinner sig på en lägre nivå än Sverige. Du jämför äpplen med päron.

Ingen större skillnad mellan polsk välmående medelklass och svensk.

Förutom att dom har ett lugnt och stabilt land, medans vi bor i ett avlopp från din rumpa.
Citera
2019-06-08, 16:51
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Källa?
https://www.svd.se/lo-basen-flyktingar-kan-ge-sverige-superekonomi

Thorwaldsson var dock klok nog att baka in en politisk helgardering. Ett väl valt 'om'.
Citera
2019-06-08, 16:52
Bannlyst
Citat:
Sverige är kanske världens bästa land då vi har insett den grundläggande värderingen om alla människor lika värde och kapacitet. Sverige är sekularisterat, höteknologiskt och välkomnande. Kort sagt det perfekta landet.

Va konstigt då att Magda pratar om att vi framöver har "episka" utmaningar.

Men jag måste väl ha hört fel/misstolkat.
Citera
2019-06-08, 16:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du resonerar på ett sätt som skulle göra gällande att människor från vissa länder är sämre och dummare än svenskar. Det är helt fel, ge de samma möjligheter som svenskar så kommer de kunna lära sig lika mycket.

Det är det som skiljer humanister från rasister. Humanister tror på människan, rasisten är outbildad, rädd och misslyckad.

Nu låter det som det är du som har rasistiska tankar när du tycker de är dummare än andra. Att som jag konstatera att de som inte kan läsa eller skriva är analfabeter är däremot inte rasistiskt. Du borde kanske rannsaka dina rasistiska tankar och fundera på varför du tycker som du gör.
Citera
2019-06-08, 16:53
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Sverige är kanske världens bästa land då vi har insett den grundläggande värderingen om alla människor lika värde och kapacitet. Sverige är sekularisterat, höteknologiskt och välkomnande. Kort sagt det perfekta landet.

Just det. Du gav själv svaret på min fråga. Tack.
Citera
2019-06-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Herregud, det går utför i rasande takt. Sverige har låg statsskuld eftersom Göran Persson chockhöjde skatterna och snodde 200 miljarder från pensionsfonderna. Vi kan öka statsskulden i 25 år till och finansiera massinvandringen utan minsta problem.

Frågan måste ställas: Är Sverige världens mest sinnessjuka land?

Jag tror tyvärr att så är fallet. Åtminstone bland västerländska "demokratier". En dag kommer även finansieringen av den nya adeln att ta slut därför att det finns inga pengar kvar. Då kommer det att bli "muntert".
Citera
2019-06-08, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnieWithRPG
Ingen större skillnad mellan polsk välmående medelklass och svensk.

Förutom att dom har ett lugnt och stabilt land, medans vi bor i ett avlopp från din rumpa.
Jo, det är enorm skillnad. Polen har betydligt lägre löner och därmed lägre levnadsstandard. Precis som att exempelvis Norge och Schweiz har ännu högre standard än Sverige pga högre löner.
Citera
2019-06-08, 17:03
Medlem
Pigbidraget (rut) till besuttna skall finansieras.
Citera
2019-06-08, 17:03
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Vetenskapen slår fast att vi blir för gamla i Sverige.
Detta försöker politikerna nu åtgärda.
Åldrande befolkning är ett hot mot
välfärden. Bekämpa detta med alla medel.

Din förmåga att absorbera propaganda är imponerande.

1. Vi blir inte äldre (annat än marginellt). Färre barn dör. Det är detta som ger ökningen i medelålder.
2. Getingmidjan i åldersdemografin är direkt kopplad till abortlagstiftningen som tagit bort en femtedel av den befolkning som annars skulle försörjt de äldre.

De problem vi ser idag är till 100% skapat av samma politiker som nu står på kö för att "lösa" det. Känns det tryggt och bra?

3. Om den fria invandringen varit ett medvetet försök att lösa utrotningen av den egna befolkningen, så var detta i bästa fall en usel lösning eftersom man inte samtidigt åtgärdat dom system som gjort invandring till Sverige så populärt från början; dvs, de enkla vägarna till försörjningsstöd och bidrag för boende, barn mm.

Först en vitbok över förd politik och en bortplockning av de politiker som varit delaktiga. Sedan försök till lösningar, som bör inkludera de personer som faktiskt förstår problematiken. Detta inkluderar invandrare som faktiskt har konkreta och vettiga förslag, som killen bakom Järvaveckan exempelvis.
Citera
2019-06-08, 17:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag håller med om att skattehöjningar kommer, det har politikerna redan flaggat för.
Men att de kommer ” pågå under lång tid”?

Vi har ca 2,5 milj svenskar som arbetar inom den privata sektorn idag.

1) Majoriteten av alla skatter betalas idag sv ett ytterst få antal superrika i Sverige.
Dem flyttar med en gång.

2) Sedan har vi småföretagarna, de flesta kämpar redan idag och kommer få de svårt med högre skatter, vilket kommer leda till tre alternativ för småföretagare:
- flytta från Sverige
- Jobba svart
- Gå i konkurs
All tre alternativen minskar skattebasen i Sverige.

3) Samt de högutbildade/högavlönade som antingen är småföretagare eller anställda och en del av dessa kommer drabbas av alla nedskärningar inom den privata sektorn under de närmaste åren.
Delvis tillföljd av lågkonjunkturen men ännu mer av AI som kommer göra massa välutbildade arbetslösa.
De högutbildade som kan kommer dessutom att flytta.
Detta minskat skattebasen ytterligare.

Kvar har vi kanske 800.000-1milj medelklasssvenskar som skall försörja 11-12 milj svenskar.
Lägg därtill att svensken har extremt små marginaler redan då vi är världens mest belånade folk. Så alka skattehöjningar är en spik i kistan för folk.
Jag är övertygad att det inte blir räntehöjningar som krossar bostadsbubblan utan istället är det skattehöjningar och arbetslöshet.
Så därav anser jag inte att detta kan fortgå länge, det ser jag som en omöjligt.
Jag ger det 5 år max.

Jag håller med om vad du skriver och starka individer kommer flytta ut och svaga kommer flytta in just eftersom starka straffas och svaga gynnas. Jag är en av dem som redan har förberett mig för att kunna lätta när jag känner för det.

Men det här är ändå tröga förlopp, folk kommer bli vana vid det nya sämre läget och knappt minnas hur det var tidigare. Unga generationer kommer inte ens att ha upplevt något annat. Gradvis försämring kommer alltså inte bli den kraftiga chock vid en tidpunkt som verkligen ger folk en spark i baken. En del som t.ex. jag kommer lämna men andra svaga individer kommer in och successivt förändras Sverige.

Detta kan pågå i flera årtionden så om vi ser på Sverige om 50 år kommer det att vara ett helt annat land än idag. Förmodligen en större befolkning men en mindre andel etniska svenskar.
Citera
2019-06-08, 17:08
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Det finns empirisk forskning baserat på storstäder som visar att rasism baseras på just okunskap och rädsla.

Rasister är alltid rädda för främlingar, och den rädslan beror på att de helt enkelt inte känner till främlingarna. Alltså brist på utbildning. Storstadsbor med hög utbildning i bagaget är nästan aldrig rasister, medan stenkorkade och bakåtsträvande lantisar ofta är det.

Självklart finns det lille gubben! Jag tycker att du är sååå duktig.
Citera
2019-06-08, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Var Hitler och moder Theresa lika mycket värda enligt din syn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in