2019-06-07, 21:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Menar man kanske med våldskapital att man har tillgång till vapen och är i en våldsam gängmiljö?
Med våldskapital menas den kraft av skada man kan tillfoga andra människor.

Jag, och antagligen du, har förmågan att bygga en sådan bomb och detonera den.
Vi gör det inte, men vi skulle kunna.

De flesta normalbegåvade individer har ett oerhört stort våldskapital. Men vi använder det inte, för vi sätter oss inte i närheten av dessa situationer.
Citera
2019-06-07, 21:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Jag är rasist-light men aldrig i helvete att det är några ungar som har gjort det här.
Det tror inte jag heller. Men det är inte omöjligt.
Citera
2019-06-07, 21:56
Medlem
ProfessorAs avatar
Min teori är att det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden ligger bakom detta. De vill riva den aktuella fastigheten för att bygga en ny mer stadsmässig byggnad med fler lägenheter och bättre lokaler men har fått nej från samhällsbyggnadsnämnden. Därför har man nu iscensatt en gänguppgörelse. Denna teori har delvis bekräftats av insatta källor.
Citera
2019-06-07, 21:56
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Tror du verkligen att random kriminell har förmåga att:
1) bygga en fungerande bomb
2) med riktad sprängverkan

Om bomben hade riktad sprängverkan, varför?
Just vad uppnåddes med en riktad sprängverkan? Är det månne Linköpings glasmästare och murare som konspirerar?

f.ö. tror jag du har rätt.

Hela historien verkar väldigt märklig enl. mig. Jag ser helt enkelt inget motiv till denna groteska overkill

Nja riktad sprängverkan känns som lite överdrivet. Det håller jag med dig om. Men om underlaget är tillräckligt hårt och det inte finns något som kapslar in smällen så blir det ingen krater.

Ta en liten smällare lägg den handen och smäll av, det enda du får är en sved hand. Gör om och knyt näven så blir skadan mycket värre, svarar det på det på allt?

Våra raketforskare från mena kan bara driftiga, ,men i detta fall tror jag dom tagit i så dom sket på sig.
Citera
2019-06-07, 21:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
2 samtidigt koordinerade smällar, då måste det vara en väldigt seriös bombtillverkare.

Nej tro att det var en explosion med tryckvåg som träffade körskolan värst.

Förklara gärna för mig var en enskild bomb skulle ha kunnat detonera för att de skador på bilskolan vid Hamngatan men inte omgivande fastigheter samt och samtidigt orsaka kraftiga skador på fasaden på en tvärgata?
Citera
2019-06-07, 21:57
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Med våldskapital menas den kraft av skada man kan tillfoga andra människor.

Jag, och antagligen du, har förmågan att bygga en sådan bomb och detonera den.
Vi gör det inte, men vi skulle kunna.

De flesta normalbegåvade individer har ett oerhört stort våldskapital. Men vi använder det inte, för vi sätter oss inte i närheten av dessa situationer.

Är nog så. Dom här personerna skiter i andra, sen inte mer med det. Dom vill ha pengar.
Citera
2019-06-07, 21:59
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Förklara gärna för mig var en enskild bomb skulle ha kunnat detonera för att de skador på bilskolan vid Hamngatan men inte omgivande fastigheter samt och samtidigt orsaka kraftiga skador på fasaden på en tvärgata?

Det har med hur tryckvågen studsar mellan fastigheterna, har redan svarat på detta tidigare i tråden.

Men som sagt en stor smäll tryckvågen studsar mellan fastigheterna.
Citera
2019-06-07, 22:00
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Krater??? Kan det inte lika väl vara en plåtbit?
Jag kan då inte urskilja någon krater.

Vidare, om det fanns en krater borde en bild på denna finnas i alla tidningar då det var ett konkret bevis på att det hade skett en sprängning samt var explosionens epicenter befann sig, vilket i sin tur är vitalt för utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det var en spekulation att det var en krater. Men tydligen finns ingen krater. Dock är bilden bra eftersom att den visar en ganska rimligt förmodad placering av bomben. Jag skulle nog säga 1-2 meter längre upp. Man kan ju bedöma rätt bra var det smällt baserat på var spjälorna och taket ovanför cykelstället hamnat.
Det nämndes tidigt om att marken var "uppfläkt".
Intressant med den utpekade platsen i https://mobile.twitter.com/OPappan/status/1136938764436197377
..är att ett flertal brandmän ser ut att stå just där och stirra i backen..
https://aisrtl-a.akamaihd.net/masters/1196323/3000x1688/explosion-in-wohnhaus-im-schwedischen-linkoeping-25-menschen-leicht-verletzt.jpg
Citera
2019-06-07, 22:00
Medlem
När jag ser det här tänker jag stridsvagnsmina (som några sagt). Utmärkta prylar vare sig man vill spränga stridsvagnar eller broar eller cykelförråd. Flera kan kopplas ihop för ökad effekt. Placering beroende på vad man vill åstadkomma. På taket, baksidan av cykelskjulet? Känns amatörmässigt hur som helst.
Citera
2019-06-07, 22:01
Medlem
SweKingCalles avatar
kan det vara så att tänkta offret brukar vara punktlig å hämta sin cykel vid 9 tiden ?
Citera
2019-06-07, 22:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
De flesta cykelkorgar rymmer 10l (över 15 kg sprängmedel). Hjälmutrymmet i en moppe (scooter) är ju möjligt också.

Ja, det är ett troligt utrymme som ju är lätt att transportera till platsen utan uppmärksamhet. Bara att parkera mopeden där. Man kan också ha använt mopedens batteri för att driva tändanordningen.

En närmare undersökning borde då visa att det finns rester av en mopedmotor i hålet samt att delar av mopeden då borde hittas i omgivningen.
Citera
2019-06-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det tror inte jag heller. Men det är inte omöjligt.

Såklart kan det ha varit mopedburna ungdomar som har utfört själva sprängningen. Men i så fall har de haft instruktioner från andra äldre.

Vi vita medelålders män gjorde alltid sånt när vi växte upp..............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in