2019-06-07, 21:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Gränserna tänjs hela tiden. Samtidigt står beslutsfattarna inom polisen med händerna i byxfickorna och beter sig som riktiga hjon. Hur fan skall de få bukt med detta?
Ja du, både du och jag vet nog svaret på den frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
De flesta cykelkorgar rymmer 10l (över 15 kg sprängmedel). Hjälmutrymmet i en moppe (scooter) är ju möjligt också.
Eller en ryggsäck.
Citera
2019-06-07, 21:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
Finns fler bilder o några drönar bilder på utryckning lkpg på Facebook

Det finns alltså en grupp som heter "Utryckninglkpg".

https://facebook.com/Utryckninglkpg/

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
då är babbe-trafikskolan det hetaste spåret nu antar jag?

Namnet Osama till trots: Detta ser inte ut som en typisk "babbe-trafikskola".

Jag tror spontant inte vi har skäl att misstänka att körskolan är inblandad i kriminalitet, annat än att de eventuellt låtit en försäkringspremie hos de lokala beskyddarbanditerna förfalla.
Citera
2019-06-07, 21:49
Medlem
Citat:
Våldskapital är ett luddigt ord.

De flesta normala människor har detta våldskapital, om de behöver.

Menar man kanske med våldskapital att man har tillgång till vapen och är i en våldsam gängmiljö?
Citera
2019-06-07, 21:50
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Tror du verkligen att random kriminell har förmåga att:
1) bygga en fungerande bomb
2) med riktad sprängverkan

Om bomben hade riktad sprängverkan, varför?
Just vad uppnåddes med en riktad sprängverkan? Är det månne Linköpings glasmästare och murare som konspirerar?

f.ö. tror jag du har rätt.

Hela historien verkar väldigt märklig enl. mig. Jag ser helt enkelt inget motiv till denna groteska overkill

Den där bomben hörde jag fan ända till Skäggetorp, och personer Berga hörde också, så dåligt riktad sprängverkan i så fal?

Antagligen ett proffs som ville skrämmas, eller en amatör som misslyckades med att göra mer skada?

Hade den där bomben befunnit sig i huset så hade det bara varit en hög med grus kvar. Tro mig.
Citera
2019-06-07, 21:51
Medlem
Citat:
I tråden framkommer det att folk sett blatteungar glida omkring tidpunkten innan smällen, så det är inte omöjligt.

Jag är rasist-light men aldrig i helvete att det är några ungar som har gjort det här.
Citera
Medlem
Det måste ju nästan vara högexplosivt sprängämnne som använts och inte vanlig dynamit! så många rutor har kraschat! Snabb tryckvåg det skulle jag gissa på ialla fall!
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Det finns alltså en grupp som heter "Utryckninglkpg".

https://facebook.com/Utryckninglkpg/

Namnet Osama till trots: Detta ser inte ut som en typisk "babbe-trafikskola".

Jag tror spontant inte vi har skäl att misstänka att körskolan är inblandad i kriminalitet, annat än att de eventuellt låtit en försäkringspremie hos de lokala beskyddarbanditerna förfalla.
Nej då borde bomben placerats 20 meter närmare trafikskolan.

Samtidigt så går det rykten om denna trafikskola i Linköping.
Citera
2019-06-07, 21:52
Medlem
Någonstans svider det när jag ska få ihop att någon som har så dålig koll på vad som behövs för en rejäl smäll har tillgångar till så mycket sprängmedel och sen lyckas så bra med att inte flyga i luften själv.
Oavsett sprängare, är det någon som tror att de samlade precis allt de hade för att göra en ”jävla smäll”, eller var det här bara en liten del av vad någon helt utan kunskap om sprängmedel sitter på.
Citera
2019-06-07, 21:53
Medlem
Adidasriddare med mer sprängmedel än skills är min teori.
Citera
2019-06-07, 21:53
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Låter som en intressant teori, undrar om någon sett en moped med någon form av väska/last senaste dagarna. Visst kan den ha stått ett tag också, men gissar på att en eventuell moped kommit rätt nära tidpunkten.

Vetifan om en moped med väska skulle stå ifred över natten så värst länge. Vi pratar en av landets större studentstäder och det största krogstråket ligger bara några kvarter bort - dessutom var det helgdag (läs fylledag för studenter) i förrgår.

Så tror nog att sprängladdningen - oavsett hur den än fraktades - kördes dit strax innan smällen, typ under natten eller i gryningen.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det var en spekulation att det var en krater. Men tydligen finns ingen krater. Dock är bilden bra eftersom att den visar en ganska rimligt förmodad placering av bomben. Jag skulle nog säga 1-2 meter längre upp. Man kan ju bedöma rätt bra var det smällt baserat på var spjälorna och taket ovanför cykelstället hamnat.

Det har smällt ovanpå en gjuten betongplatta. Explosionen skrapar bara ytan av betongen eftersom det inte finns något för kraften att "greppa tag" i - och kraften fortsätter utåt/uppåt istället, i minsta motståndets lag.

Lägger du en halvdan smällare rakt på handflatan och tänder den med handen öppen, så får du bara brännsår på handflatan. Knyter du däremot handen om den och stänger in den - så ryker allt vad fingrar heter.

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
15kg anfo skulle kunna orsaka den skadan på bilden, packad i ryggsäck modell stor, riktig frluftsryggsäck.

https://www.youtube.com/watch?v=xVF3yBYENI0

Absolut - nu börjar vi faktiskt prata troliga saker här. Äntligen en som faktiskt är med i matchen
Som du säger - en riktigt stor ryggsäck krävs eftersom det är skrymmande och tunga grejer.
Senast redigerad av frange 2019-06-07 kl. 21:55.
Citera
2019-06-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Någonstans svider det när jag ska få ihop att någon som har så dålig koll på vad som behövs för en rejäl smäll har tillgångar till så mycket sprängmedel och sen lyckas så bra med att inte flyga i luften själv.
Oavsett sprängare, är det någon som tror att de samlade precis allt de hade för att göra en ”jävla smäll”, eller var det här bara en liten del av vad någon helt utan kunskap om sprängmedel sitter på.

Dålig koll. Totalt utan kunskap.
Citera
2019-06-07, 21:55
Medlem
OK! Kan vi funta lite på vilken form av sprängmedel som användes? För att åstadkomma skadorna som visas upp duger inte ett snabbt sprängämne utan ett långsamt. Nått som kan sprida sig och brinna långsamt och skapa tryckvågen som rensade så rent. Tidigare nämnt gasol skulle kunna funka. Jag funderar på en bränsle-luftbomb. Alltså inte nått snabbrinnande utan långsamt, nått som kan bygga upp den där tryckvågen. Handgranater kan nog spräcka rutor, men inte trycka in/ut fönsterkarmar. Handgranater är snabba och ska sprida splitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in