2019-06-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Krater??? Kan det inte lika väl vara en plåtbit?
Jag kan då inte urskilja någon krater.

Vidare, om det fanns en krater borde en bild på denna finnas i alla tidningar då det var ett konkret bevis på att det hade skett en sprängning samt var explosionens epicenter befann sig, vilket i sin tur är vitalt för utredningen.

Det var en spekulation att det var en krater. Men tydligen finns ingen krater. Dock är bilden bra eftersom att den visar en ganska rimligt förmodad placering av bomben. Jag skulle nog säga 1-2 meter längre upp. Man kan ju bedöma rätt bra var det smällt baserat på var spjälorna och taket ovanför cykelstället hamnat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenneM
Kan det ha varit C-4 kanske?
Jo, C-4 är väl någon form av standardsprängdeg som är lätt att få tag på. Stabil att hantera.
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Denna sprängladdning skulle säkert kunnat fraktats på en moped.

Låter som en intressant teori, undrar om någon sett en moped med någon form av väska/last senaste dagarna. Visst kan den ha stått ett tag också, men gissar på att en eventuell moped kommit rätt nära tidpunkten.
Citera
2019-06-07, 21:40
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är fortfarande någonting i storleksordningen 100ggr mer sprängmedel än vad som finns i en simpel handgranat (ca 150gram). Vi pratar 10-20kg av riktiga sprängämnen - en klump i storleksordningen av en microvågsugn. Knappast något du smyger fram med på cykeln eller i byxfickan.
Tja, min poäng är att de kan ha förstärkt sprängkraften på något vis. Om en handgranat användes var bara ett exempel grundat på att blattar oftast inte är sprängämnesexperter.
Senast redigerad av skillnad 2019-06-07 kl. 21:45.
Citera
2019-06-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, C-4 är väl någon form av standardsprängdeg som är lätt att få tag på. Stabil att hantera.
Mm läste på när jag var yngre och nyfiken. Den har en detonations hastighet på 8100msk. Så det borde va bra för glas kross!
Citera
2019-06-07, 21:42
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Ja, sannolikt. Om den vore större krävdes en bil och då skulle brottsplatsen se annorlunda ut.
Stämmer.

En Breivikbomb kräver blott en skåpbil, för att skapa betydligt mer omfattande ödeläggelse.

Samtidigt så är denna bomb den största i Sverige på över 20 år.
Skrämmande.
Citera
2019-06-07, 21:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Många här inne hänger upp sig på krater efter explosion, är underlaget tillräckligt stabilt så blir det ingen krater, samt att är bomben hemmagjord av någon som kan så kan man rikta sprängverkan.

Jag tro en stor bomb på några kilo på ett stabilt underlag med riktad sprängverkan.

Tror du verkligen att random kriminell har förmåga att:
1) bygga en fungerande bomb
2) med riktad sprängverkan

Om bomben hade riktad sprängverkan, varför?
Just vad uppnåddes med en riktad sprängverkan? Är det månne Linköpings glasmästare och murare som konspirerar?

f.ö. tror jag du har rätt.

Hela historien verkar väldigt märklig enl. mig. Jag ser helt enkelt inget motiv till denna groteska overkill
Citera
2019-06-07, 21:43
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Det är fortfarande någonting i storleksordningen 100ggr mer sprängmedel än vad som finns i en simpel handgranat (ca 150gram). Vi pratar 10-20kg av riktiga sprängämnen - en klump i storleksordningen av en microvågsugn. Knappast något du smyger fram med på cykeln eller i byxfickan.

15kg anfo skulle kunna orsaka den skadan på bilden, packad i ryggsäck modell stor, riktig frluftsryggsäck.

https://www.youtube.com/watch?v=xVF3yBYENI0
Citera
2019-06-07, 21:44
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Låter som en intressant teori, undrar om någon sett en moped med någon form av väska/last senaste dagarna. Visst kan den ha stått ett tag också, men gissar på att en eventuell moped kommit rätt nära tidpunkten.
I tråden framkommer det att folk sett blatteungar glida omkring tidpunkten innan smällen, så det är inte omöjligt.

Själv tror jag inte på blatteungar, men det är inte omöjligt.

Vidare så glider det omkring avkommor från både negrer och araber alla tider på dygnet.
Citera
2019-06-07, 21:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Stämmer.

En Breivikbomb kräver blott en skåpbil, för att skapa betydligt mer omfattande ödeläggelse.

Samtidigt så är denna bomb den största i Sverige på över 20 år.
Skrämmande.
Gränserna tänjs hela tiden. Samtidigt står beslutsfattarna inom polisen med händerna i byxfickorna och beter sig som riktiga hjon. Hur fan skall de få bukt med detta?
Citera
Medlem
Citat:

De flesta cykelkorgar rymmer 10l (över 15 kg sprängmedel). Hjälmutrymmet i en moppe (scooter) är ju möjligt också.
Citera
Medlem
Varför så kraftig bomb, är det någon som förstår detta. Om man ville komma åt en person då hade man väl försökt få en riktig sprängverkan med handgranat. Inte en så kraftig bomb som ramponerar flera hus.
Det här med Bandidos verkar vara ett villospår. Förmodligen är det en varning till någon som inte betalat skyddspengarna (försäkringen) och man använde för mycket sprängdeg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in