2019-06-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Nyaste jag kan se på af..

Kraftigare än handgranat”
– Min bästa uppskattning är att något exploderat utanför huset, cykelförrådet verkar vara en sannolik plats, säger han.

– Men man behöver mera information för att kunna dra några absoluta slutsatser.

På fråga om kraften säger Henric Östmark:

– Det är svårt att uppskatta storleken utan att göra mera noggranna mätningar, till exempel, var är explosionens centrum, på vilka avstånd fönster gått sönder med mera.

Om det varit något som exploderat i cykelförrådet, kan det bli så av ”bara en handgranat” till exempel?

– Det som exploderat är kraftigare än en handgranat, säger Henric Östmark.

Misstänker brott
Polisen misstänker att detonationen kan vara ett attentat. Klockan 12.50 inleddes en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse, ett brott som kan ge livstids fängelse.
En sprängladdning som skickar en chockvåg som känns 14 km därifrån är knappast orsakad av en handgranat. Snarare en bomb i klass med den som Breivik brände av i Oslo.
Citera
2019-06-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det behövs inget avancerat för en tillräcklig fördröjning så man hinner iväg en bra bit(någon eller några minuter räcker bra), vanlig krutstubin fungerar bra. Fram till slutet av 90-talet ingick sprängtjänst i många värnpliktsutbildningar.

https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildningsgrupper/Sodertornsgruppen/filer/SoldRMtrl_Sprang_o_tandm.pdf
Det lärdes även ut hur man improviserade i krig och vad som var tillåtet eller ej med en efterföljande antydan på att i krig är allt tillåtet.
Det var rätt intressanta saker de lärde ut och roligt att se när saker testades.
Citera
2019-06-07, 19:38
Medlem
Undergrupp till ett känt MC-gäng placerade en laddning utanför en affärslokal läste jag.

Saxat från bt.se

”Enligt säkra källor till BT misstänks kretsar kring mc-gänget ******** ligga bakom sprängningen i Linköping.
Måltavlan uppges vara en verksamhet i en lokal i huset.
Samstämmiga uppgifter från uppgiftslämnare i Linköping säger att misstankarna i nuläget är riktade mot mc-klubben och dess kopplingar.

Sprängningen misstänks vara riktad mot en lokal långt ner i ett hus. I lokalen finns en verksamhet.

Vad som har exploderat är i nuläget oklart.

Smällen var mycket kraftig och flera fastigheter i området fick omfattande skador. Bland annat förstördes balkonger och fönster slogs in.”

http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgifter-till-bt-bandidos-kretsar-misstanks-ligga-bakom-sprangningen-i-linkoping/
Senast redigerad av Instigma 2019-06-07 kl. 19:43. Anledning: Ytterligare uppgifter
Citera
2019-06-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Mera spår? Vad mer för spår på marknivå än ett fullständigt utplånat cykelskjul (trots att det var "luftigt" och konstruerat av stålrör), böjda cykelställsrör, krökta cyklar, böjda vägskyltsstolpar, bortslitna vägskyltar o s v begär du?

En krater bildas inte nödvändigtvis om laddningen ligger på hårt underlag och explosionen är någorlunda fri att breda ut sig uppåt från och längs marken. Hade laddningen varit det minsta nedgrävd eller haft något tungt ovanpå sig hade vi däremot sett ett hyfsat rejält hål i marken (och mycket mindre skador på fasaderna).

My bad! Hade helt missat cykelparkeringen!

Fortfarande, en overkill. Om det nu inte var en cykelhatare i farten... Om hela kvarteret hade "tillhört" rivaler så kan jag köpa laddningens storlek. Om nu inte den som satte ihop laddningen hade massa sprängämne han ville bli av med.
Citera
2019-06-07, 19:39
Avslutad
Hur är det med Satudarah MC ?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.flashback.org/t2163514p2&ved=2ahUKEwjrzJag9NfiAhVlxIsKHWY8D00QFj AAegQIBBAB&usg=AOvVaw0a8-r6xR42Vc3SSWuP3wTP

Råheten att spränga ett helt kvarter verkar ju finnas hos detta MENA gäng.
Citera
2019-06-07, 19:40
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Nu säger de två smällar på rapport. Det skulle kunna förklara varför körskolan är så utblåst.

2 samtidigt koordinerade smällar, då måste det vara en väldigt seriös bombtillverkare.

Nej tro att det var en explosion med tryckvåg som träffade körskolan värst.
Citera
2019-06-07, 19:40
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför skulle inte balkong-skydd rasa om rutor gör det? Grejen är ju att rutor krossats i ett så stort område och att smällen hörts och känts miltals bort och att det inte finns någon tydlig explosionsplats.
Min ljudbangsteori håller än så länge.

Det finns ju ett tydligt epicentrum som visar var detonationen ägde rum. Cykelskjulet har slungats in mot väggen och cykelställena är böjda mot fasaden.

https://i.postimg.cc/mk1zRrpL/Bomb.jpg
Citera
2019-06-07, 19:41
Medlem
Kan det vara Gryningspyromanen 2.0? Ett pojkstreck ala carte om ni fattar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Måste inte vara ett svenskt plan. Kan vara utländskt och därför locket på från snut och myndigheter. De sitter ju som lallande fånar och låtsas inte veta någonting.

Men snälla, lägg ner detta. En ljudbang är inte en "corellian deathray" som blåser ut en enskild gatukorsning i centrala Linköping. Det är en vågfront som följer planet. Hade någon JAS-pilot med attitydproblem, rysk spion-MIG eller UFO bränt genom ljudvallen hade man sett ett "tornadospår" genom staden med kraschade rutor etc.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltsyster
Händelsen saknar både terrorister och terrormotiv.

Det gör det inte till ett terrorbrott. Det är för det andra en riktad attack.

De jobbar i det tysta precis som de ska. De går antagligen igen precis alla som bor i byggnaden, kollar telefonloggar osv.

Vilket land då blir det livstid för det här?

Du kanske ska läsa på om svensk lag och praxis innan du kommer med yttringar om vad straffet blir i det här fallet.
Jag uppfattar det som ett brott mot samhället. Det är ett terrorbrott. Vänligen presentera vem som gjort det här och varför så att vi andra också kan dra dina slutsatser.

Du säger att det är en "riktad" attack. Man har sprängt ett trettiotal lägenheter och skadat 20 personer. Du är antingen narkotikapåverkad eller så var din mor det, å det grövsta, tidigt i din historia.

Angående ditt förtroende för SÄPO så har de ju en historia av att arbeta så tyst att inte ens terroristerna märker av dom. De har väl börjat kolla mailen utanför kontorstid nu i alla fall? Eller?

Till sist, jag vet inte varför jag googlade det här åt dig.
Citera
2019-06-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
2 samtidigt koordinerade smällar, då måste det vara en väldigt seriös bombtillverkare.

Nej tro att det var en explosion med tryckvåg som träffade körskolan värst.

Ja, det låter för avancerat. Det var oxå första gången jag hörde något om två smällar. Det borde ha pratats mer om två smällar om så var fallet.
Citera
2019-06-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Jo, men på den bilden ser man ju bara ytstenarna, och inte plattan (som nu ska ha funnits enligt den som visste).

Varför skulle man haft betongplatta under ett cykelgarage? Skärp er!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in