2019-06-07, 18:54
Medlem
MrAndress avatar
Många här inne hänger upp sig på krater efter explosion, är underlaget tillräckligt stabilt så blir det ingen krater, samt att är bomben hemmagjord av någon som kan så kan man rikta sprängverkan.

Jag tro en stor bomb på några kilo på ett stabilt underlag med riktad sprängverkan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReneMuhrer
Har alla fastnat för Bandidos eller annan organiserad brottslighet?

Med tanke på att info hittils kommer mestadels från polis och MSM finns väl risken att dom mörkar den egentliga sanningen som så många gånger förr?

Jag skulle inte bli överraskad om det egentligen handlar om ett klassiskt terrordåd, bara att man är medvetna om att en sån här explosion skulle kunna trigga igång det många har gått och väntat på.

Tycker dessutom det är väldigt märkligt att ingen miste livet eller åtminstonde blev allvarligare skadad efter att ha sett olika bilder från brottsplatsen och byggnaderna i närheten.

Hur stor bomb kan det krävas för att åstadkomma sådan förödelae som vi ser på bilderna?
Kan någon boende i huset ha hållt på att bygga en bomb som sedan gått snett och utlösts av misstag?

Luktar det inte lite mörkläggning?

Nej det är ingen mörkläggning. Herregud vad vissa är besatta utav terrorister. Detta är inte förstå gången en sådan här explosion sker mellan kriminella gäng.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är deras supporterklubb.

Då är det nog definitivt en tidsfråga tills de bör göra något åt dem då det är absolut inte första gången de gör något så här korkat.

[Tillagt]

Om det skulle visa sig att de har gjort något
Citera
2019-06-07, 18:55
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
De två uttalanden du citerade hade ingen koppling. Det ena var en gissning på att detta helt enkelt var ett terrordåd mot civila bostadshus, och det andra på att antal bombningar i Malmö kan sprida sig till andra städer. Däremot inte alls sagt att bomberna i Malmö kommer från muslimer.
Jag kopplade samman inläggen för att de visar att du inte har koll på verkligheten. Du påstår att bombdåd är så vanliga att försäkring behövs, falskt. Du slänger upp en konspiratorisk idé om muslimer och terror. Alternativa högermedia har färgat dig.

Jag tror på att något blev fel tills vi får fler detaljer.
Citera
2019-06-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Tryckvåg och ljudvåg är inte samma sak.
Jo det är det.
”Ljudvågor” är en serie tryckvågor som upprepas i en viss frekvens.
Citera
2019-06-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej en ljudbang från Gripen är inte så häftig, det handlar om luft som flyttas. Nu kommer jag göra en idiot referens men kolla på när Mythbusters gjorde prov med en F18. Som har en mycket större smäll då det handlar om area och hastighet vid sonicboom.

Sedan om det vore en Gripenpilot som gjort detta skulle det ha hörts lång väg innan och försvarsmakten eller Saab skulle ha pudlat direkt. Dom har restriktioner och tror inte saab vill bråka med linköpingsborna.

Sen om man har sett och jobbat med explosioner så vet man om tryckvågor och verkan i material.
Smällen kan ligga på en stabil mark och endast spridas uppåt, utan större krater.

Kraften har således gått genom huset och skakat takpannorna, samt att lufttrycket som blir skakar om dom med.

Fönsterna skakade i svärföräldrarna hus ca 2 km från platsen så truckvågen av luft var enorm.
Tack för en bra förklaring. Jag får kanske avvakta med min ljudbangsteori. Men varför finns det ingen tydlig explosionsplats?
Citera
2019-06-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Jag kopplade samman inläggen för att de visar att du inte har koll på verkligheten. Du påstår att bombdåd är så vanliga att försäkring behövs, falskt. Du slänger upp en konspiratorisk idé om muslimer och terror. Alternativa högermedia har färgat dig.

Jag tror på att något blev fel tills vi får fler detaljer.
Men du medgav ju själv att bomber var ett problem i Malmö? Varför skulle de inte kunna bli ett problem även iLinköping?
Citera
2019-06-07, 18:57
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Du verkar kunnig, har du funderat på hur körskolan kan ha fått sig en sån smäll?

Nu har jag inte räknat eller sett bilder från allt. Men det kan vara så att smällen studsat, alltså tryckvågen.

Verkar ligga att mindre hus mittemot smällen som kan ha (studsat) smällen i rätt vinkel mot körskolan och det huset som inhyser denna.
Citera
2019-06-07, 18:58
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Bandidos - skicka mig ett PM så skickar jag anonymt ut i tråden, beskriv gärna er känsla av att vara GM i media

Tror du på riktigt att ngn fullvärdig Bmc skulle skicka ngt mess till någon inom någon media angående detta, nä de jobbar i det tysta och väntar....
Citera
2019-06-07, 18:58
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?

Titta på bilderna! Fönsterrutor kan gå sönder men inte balkonger. Hur kommer du ens på tanken?
Citera
2019-06-07, 18:59
Medlem
Är det någon som skulle kunna länka hur en sån här "bomb" skulle kunna se ut som gjort detta.

Placerar man skiten och ringer till den eller är det bara i filmer?

Min hund brukar softa på balkongen, fyfan vad han hade sprängts i bitar
Citera
2019-06-07, 18:59
Medlem
Jag kan inte riktigt se hur taket till cykelstället klarat sig så bra om smällen kom därifrån, när fasaden som då varit mycket längre från källan är så skadad att tegelväggen ramlt in runt vissa fönster.

Håller dock med om avsaknad av krater, särskilt om sprängladdningen inte låg direkt på mark, och underlaget gandlar om stabilbetingplatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in