2019-06-07, 14:51
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tidpunkten tyder på antingen olycka/misstag eller tidsutlöst.
Man verkar ju inte heller hittat några rester av ev. misslyckad bombtillverkare. Men dessa kanske visar sig senare?

Nån slags drive-by operation mitt på blanka förmiddagen i dagsljus känns lite vanskligt.
Verkar också som aningen overkill (eller snarare totalt feltänkt) om man är ute efter någon enskild person.

Missnöje mot bostadsbolaget verkar man ju inte ha uteslutit heller.
Knäppgök eller rättshaverist?

Var inne på det i ett tidigare inlägg, en vådasmäll borde ha resulterat i att den/de som hanterade en eventuell bomb när den small skulle återfunnits utspridda över området ganska snart. Visst, det är tydligt att den eventuella bomben var stor, men har svårt att den skulle spränga åtminstone en normalstor människa helt i oidentifierbara bitar. Man borde åtminstone se någon spray tycker jag.

Men men, inget är väl omöjligt iofs, kan vara en sån enkel grej att man är tyst om det av utredningstekniska skäl eller nåt.

Eventuella skäl till det hela vågar jag inte ens spekulera i. Var man ute efter en person tycker jag dock att mängden sprängämne rimmar väldigt illa med amatörmässigheten i upplägget. Det känns som det vore betydligt lättare att hitta en effektivare metod (läs: ungefär vilken annan metod som helst), än att få tag på så mycket sprängämne.
Citera
2019-06-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvasa
Amin N*uri Zad måste ju vara Am*n NZ på Facebook? Han var med i M16 samt Black Cobra ? O umgås med tungt kriminella människor
Om då dessa gossar bor där torde målet vara den som bor i 1103 (man räknar lägenhetsnummer från vänster runt mot höger och det verkar finnas tre lägenheter per plan) annars lägger man väl inte bomben i skjulet under dennes fönster? En tanke bara.. .
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Konstigt att det andra cykelförrådet klarat sig ganska bra.

Verkar mest var fönster och balkonger som skadats. Explosionen var helt enkelt inte kraftig nog för att demolera ett cykel förråd. Untill next time då.
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Saxat från AB:s liverapportering:

109 drabbade lägenheter. Explosionen måste varit massiv. Det måste ha varit en enorm explosion med en rejäl kraft.

Bara tur att inga dog och endast två som var någorlunda skadade.

Ja det var ju en jävla tur, få var hemma när det smällde?
Citera
Medlem
Det lär ju inte vara en självmordsbombning. I så fall var resultatet, och planeringen, helt värdelös.
Och ett planerat mordförsök känns rätt så overkill.

Vill man däremot verkligen spänna musklerna, och visa någon/några, vilket vålds- och teknikkapital man sitter på, köper jag att man utför ett dåd där man flyger in en drönare med en fet jävla laddning.
Citera
2019-06-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag gissar på att det är en meteorit som har orsakat detta. Explosionen kan då komma en bit uppe i luften. En liten sten som av någon anledning inte lyst upp hela himlen men gjort förödande skada på husen. Att åstadkomma detta med sprängämnen är inte så enkelt, krävs många kilo.
Borde varit en präktig krater.

Edit: Jag menar alltså att en exploderande meteor, jag är medveten om fenomenet, i så fall skulle ha exploderat precis innan markytan att döma av hur energin tycks ha kommit från marknivå. Inte omöjligt men astronomiskt osannolikt skulle jag tro.
Senast redigerad av Livsmissbrukare 2019-06-07 kl. 14:56.
Citera
2019-06-07, 14:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Kollade på det, upp till 15kg verkar inte vara något problem.. (30kg klarar tydligen någon också)

https://www.ddcountermeasures.com/how-much-weight-a-small-drone-can-carry/

Såg nån drönare som flög med en bättre kamera som var fastmonterad för inspelning av en tv-serie. Det klarade 15-30 kg men den kostade ca 200-300 000 dollar. Nu var det några år sen men det känns inte som om terrorister köper såna
Citera
2019-06-07, 14:55
Medlem
I Malmö bor det en f.d bombexpert från den syriska armén som enligt poliskällor tillverkar bomber till gängkriminella i Malmö. Någon kanske har anlitat honom?

En lista på olika typer av bomber:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bombs
Citera
2019-06-07, 14:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Kollade på det, upp till 15kg verkar inte vara något problem.. (30kg klarar tydligen någon också)

https://www.ddcountermeasures.com/how-much-weight-a-small-drone-can-carry/
Vad kostar en drönare som kan lyfta 15 - 30 kilo? Gissningsvis är det en lite väl stor investering för att spränga ett cykelskjul när man kan placera en bomb direkt bland cyklarna istället. En tanke bara.
Citera
2019-06-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Det lär ju inte vara en självmordsbombning. I så fall var resultatet, och planeringen, helt värdelös.
Och ett planerat mordförsök känns rätt så overkill.

Vill man däremot verkligen spänna musklerna, och visa någon/några, vilket vålds- och teknikkapital man sitter på, köper jag att man utför ett dåd där man flyger in en drönare med en fet jävla laddning.

Jag tror att folk skulle ha lagt märke till en drönare av tillräcklig storlek. Om inte annat hade någon av flygplatserna gjort det.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Långt ifrån alla stenar och kometbitar som regnar ned över jorden upptäcks i förväg.

Skadorna på byggnaderna är dock alldeles för små och lokala för att det skall handla om något sådant.
Du som själv är bombmakare, vad tror du om typen av bomb i det här fallet?
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Jag börjar mer tro på drönarspåret, bekräftat att man i Götet använder drönare skickligt för att bevaka polisens rörelser i sina områden.

Heavy-payload drönare kan visst ha med sig vikter upp till 30kg!

En från Gbg känd hotat kriminell man är ev inhyst i en bostad där...

Låter ganska sannolikt och förklarar att man inte hittar exakt detonationsplats...

10kg dynamit som bräserar i luften skulle säkert ge det resultat man ser i området...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in