2019-06-07, 14:11
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Var väl köpcentrum stängda. .,antar jag.

Fredag efter muslimernas stora högtid ramadan går en bomb oförklarligt av. Fredag dessutom. Vad blir 1+1?
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Polisen har bekräftat att det rör sig om ett brott dags att flytta tråden där den hör hemma?
Har du någon källa på att polisen bekräftat att det är ett brott?
Citera
Avslutad
Om man tittar på taken där kakel ligger huller om buller så är det inte omöjligt att det kan vara en metereot..

Var det 2013 det slog ner en i Ryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Glöm inte SR mycket bra bilder där... Vi kan i alla fall utesluta att det smällt inne på Bilskolan då det står kvar grejer i fönstret och det ser ut som att glas tyckts inåt.

Tycker just nu att det ser ut som att det smällde i höjd med andra våningen två tre metar utanför fasaden. Alternativt nere vid porten en bit utanför. Något som är kraftigare än en vanlig handgranat. Direkt på marken så får ju smällen en konliknade verkan så vetisjutton...

OBS en vild spekulation från min sida

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7237496

Det är helt omöjligt att smällen varit inkapslad på något sätt. En inkapslad smäll sprider inte en tryckvåg som käns 15 kilometer bort, eller mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Enligt presskonferensen så kunde man inte avgöra om explosionen skett utomhus eller inomhus.
Jag håller med förståsigpåare här dock, det verkar som att den skett utomhus.

Min teori är som sagt att någon byggt en smällare och av någon anledning har denna smällare nått en kritisk punkt, varpå byggaren kastar ut smällaren och BAM.
Den har smällt i luften, det är ingen militär granat.
Förstår inte varför folk inte vill ta in att det mycket väl finns personer i vårt avlånga land som sitter och läser Anarkistens handbok och sen testar recept.
Tror detta är ett sådant fall.

Absolut så är det ju så, har själv både lilla terroristens kokbok och anarkistens kokbok, något jag lusläste vid 13-15års ålder. Gav mig kunskap i att tillverka gift bomber vilket jag även praktiserade under dessa år, dock utan skador. Detta är ju inget nytt, jag vill gå så långt att påstå att alla födda före 1990 och som läst kemi på grundskolnivå klarar att skapa en bomb i klass med Brejvik.
Citera
2019-06-07, 14:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
*dri*n K*str*ti som legat och tryck hos släkt i Linköping ett tag, och nu small det.

Kastrati-spåret måste ses som rätt hett i nuläget. Då förstås i form av bombdåd riktat mot honom eller någon nära honom.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Har du någon källa på att polisen bekräftat att det är ett brott?

Ja aftonbladet skrev det. Vill inte länka till den tidningen dock.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Gissar att det var 1-2 terrorister som hade byggt en bomb hemma i lägenheten, och att den råkade explodera medan de höll på att bära ut den till en väntande bil. Eller tvärtom att de skulle bära in den till nån lägenhet eller lämna den utanför nån fiendes lägenhetsdörr men att den exploderade för tidigt. Men svårt att veta. Kan knappast ha varit meningen att det skulle explodera därutanför iaf.

Du tror inte det hade hittats någon form av mänskliga delar i så fall?
Citera
Medlem
Jag tror inte på något terrordån. Känns långsökt muslimer skulle smälla av en bomb på en tom gata vid några hyreshus. Märkligt val av mål.

Jag gissar på krigande blattar. Det sprängs hela tiden. Handgranater kastas in i lägenheter och sprängladdningar detoneras utanför butiker och liknande. Det eskalerar hela tiden.
Citera
2019-06-07, 14:13
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hehe, ja, alltså jag sitter inte på mer expertis än man får av några års tonårspyromani, men på en av SR:s bilder syns det tydligt att murverket kring ett flertal fönster gått åt skogen också. Smällen tog mer än tunnplåt, glas och trä.

Tycker fasaden ser ut att ha påverkats av ansenlig kraft över stor yta, dvs det har förmodligen smällt en bra bit från fasaden. Min killgissning är betydligt högre än din

Min gissning är att någon har fixat hemma. Det har gått snett och de har kastat ut föremålet från fönstret. Exploderar i luften.
Citera
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag tänker stridsvagnsmina. Har sådana projektiler som skjuts iväg? Mycket krut har de nog iaf.

Återigen, är ingen expert i ämnet, men borde inte stridsvagnsminor bygga på synnerligen riktad sprängverkan, och få mycket av sin effektivitet av att ha några tiotals ton stridsvagn parkerade ovanpå sig när de smäller? Inbillar mig i alla fall att en sådan aldrig skulle kunna åstadkomma den här sortens förödelse
Citera
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
En tryckvåg är precis som det låter. En våg i luften som förflyttar ett övertryck till en punkt med lägre tryck eftersom naturen strävar efter jämvikt. När denna våg träffar ett hinder så följer den minsta motståndets lag och studsar därför mellan fasaderna som tar upp en del av skadorna i deformation. Tryckvågen "flyter" alltså eller kröker sig runt ett hörn. Det går bara väldigt, väldigt fort.

Nu när du säger det så låter det ju helt klart rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in