2019-06-06, 15:09
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Det är helt beroende på situation, sedan är en beväpnad vänd person ett mindre hot. Speciellt under dessa förhållanden nattetid då det inte var mycket folk i omlopp.
Nej, det är de inte alls det.

För det första så är det automatiskt inget krigsbrott att skjuta flyende soldater i ryggen. Oavsett om de flyr till fots eller färdas i pansarfordon. För det är en viktig skillnad mellan mer eller mindre vild flykt och taktisk reträtt. Dvs om de har kastat och förstört de tyngre vapnen och springer som det inte fanns någon morgondag eller föredrar att färdas i snabbare fordon så är det förmodligen en flykt. Men man bör vara på sin vakt. Det kan vara så att de har tillgång till dold materiel dit de flyr.

Naturligtvis så går det inte att jämföra militär och polis hur som helst. Men om misstänkt inte hörsammar polis och kastar demonstrativt bort ett skjutvapen under flykten så är det ingen garanti för att misstänkte inte har backupvapen.

För det andra så är eldstrid något kaotiskt. Och människor är människor. Tiden från att bestämma att avfyra ett skott till att faktiskt krama av är relativt sett lång. Sedan skall avtryckningen ske. Och sist av allt far kulan iväg. Under de två första momenten går det alltså att vända sig ett halvt varv. Eller snubbla. Och när kulan väl far iväg är processen oåterkallerlig. Iofs så är det teoretiskt möjligt att vrida vapnet innan kulan har lämnat pipan. Men mig veterligen är det inget man lär ut. För det lär inte finnas någon människa som kan ändra sig så snabbt.

För det tredje så är händerna den farligaste kroppsdelen. Ser man inte en persons händer så kan vad som helst hända. Står man med ryggen mot någon och händerna i midje-brösthöjd så kan man utgöra ett hot. Det går att hålla i ett vapen. T.ex. en kastkniv man snärtar iväg samtidigt som man vänder sig ett halvt varv.

Förmodligen så försökte Torell fly när han vände sig om. Typ genom husväggen. Alltså är det inte så konstigt om ett skott träffade i ryggen. (Och även om ryggen har den sårbara ryggraden så är ryggen inte speciellt mycket mer sårbar än bröst och mage.)

Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Att åklagare mfl vill utreda händelsen är inte konstigt för mig. Poliserna KAN ha gjort rätt, det kan ha föregåtts FEL. Men ni är ett gäng som verkar varit på plats och köper vederbörandes historier helt, som sagt jag litar inte på människor, inte snutar för den delen heller då det finns hur mycket bevis som helst att även de begår tjänstefel eller är kaxiga småkukade personer. Därför är det bra att en utredning startas, dock kommer detta läggas ner då det blir billigast och enklast så.
Så varför ska man inte få kritisera eller ifrågasätta den dödliga utgången?
Normativa yttranden och massa antaganden. Snark.

Nej, jag var inte där när det skedde. Ja, jag har vuxit upp i Birkastan och vet att den västraste snutten av Karlbergsvägen är väldigt inbjudande att gå ut till (öh?), att gården vid Karlbergsskolan är väldigt lekvänlig, samt att det inte bara är ett litet stup där, utan det ett stenkast bort finns ett högre stup längs Norra Stationsgatan, massa otäcka trafikleder och motorvägar och så Karlbergssjön....

Hade Torell varit en lika gammal småkriminell knarkare som åkt på något riktigt dåligt fultjack och betett sig likadant med samma motiv (bara leka) och blivit skjuten så hade alla glömt bort det innan Riksdagsvalet. Snälla, försök att bara leka med tanken att i vårt samhälle är allas lidanden inte lika mycket värda. Småkriminella knarkare: Knappt människor. Medelklass: Har alltid rätt.
Citera
2019-06-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej, det är de inte alls det.

För det första så är det automatiskt inget krigsbrott att skjuta flyende soldater i ryggen. Oavsett om de flyr till fots eller färdas i pansarfordon. För det är en viktig skillnad mellan mer eller mindre vild flykt och taktisk reträtt. Dvs om de har kastat och förstört de tyngre vapnen och springer som det inte fanns någon morgondag eller föredrar att färdas i snabbare fordon så är det förmodligen en flykt. Men man bör vara på sin vakt. Det kan vara så att de har tillgång till dold materiel dit de flyr.

Naturligtvis så går det inte att jämföra militär och polis hur som helst. Men om misstänkt inte hörsammar polis och kastar demonstrativt bort ett skjutvapen under flykten så är det ingen garanti för att misstänkte inte har backupvapen.

För det andra så är eldstrid något kaotiskt. Och människor är människor. Tiden från att bestämma att avfyra ett skott till att faktiskt krama av är relativt sett lång. Sedan skall avtryckningen ske. Och sist av allt far kulan iväg. Under de två första momenten går det alltså att vända sig ett halvt varv. Eller snubbla. Och när kulan väl far iväg är processen oåterkallerlig. Iofs så är det teoretiskt möjligt att vrida vapnet innan kulan har lämnat pipan. Men mig veterligen är det inget man lär ut. För det lär inte finnas någon människa som kan ändra sig så snabbt.

För det tredje så är händerna den farligaste kroppsdelen. Ser man inte en persons händer så kan vad som helst hända. Står man med ryggen mot någon och händerna i midje-brösthöjd så kan man utgöra ett hot. Det går att hålla i ett vapen. T.ex. en kastkniv man snärtar iväg samtidigt som man vänder sig ett halvt varv.

Förmodligen så försökte Torell fly när han vände sig om. Typ genom husväggen. Alltså är det inte så konstigt om ett skott träffade i ryggen. (Och även om ryggen har den sårbara ryggraden så är ryggen inte speciellt mycket mer sårbar än bröst och mage.)

Normativa yttranden och massa antaganden. Snark.

Nej, jag var inte där när det skedde. Ja, jag har vuxit upp i Birkastan och vet att den västraste snutten av Karlbergsvägen är väldigt inbjudande att gå ut till (öh?), att gården vid Karlbergsskolan är väldigt lekvänlig, samt att det inte bara är ett litet stup där, utan det ett stenkast bort finns ett högre stup längs Norra Stationsgatan, massa otäcka trafikleder och motorvägar och så Karlbergssjön....

Hade Torell varit en lika gammal småkriminell knarkare som åkt på något riktigt dåligt fultjack och betett sig likadant med samma motiv (bara leka) och blivit skjuten så hade alla glömt bort det innan Riksdagsvalet. Snälla, försök att bara leka med tanken att i vårt samhälle är allas lidanden inte lika mycket värda. Småkriminella knarkare: Knappt människor. Medelklass: Har alltid rätt.

Ja jag är med på det, men frågan om dödlig utgång står fast, om inte annat bör de träna prickskytte. Ska dessa ut och skjuta nå mer hoppas jag det inte är i närheten av där det är personer i omlopp. Riktigt värdelöst att fälla en person med 25 skott.
Citera
2019-06-06, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Inte nog med det, när man väl tagit ett beslut så är det hart när omöjligt att stoppa det efterföljande agerandet som blir följden i sådana här sammanhang. Det är ju inte som om du bestämmer dig för att promonera bort till din bil för att hämta en sak, och sedan ångrar dig...

Och ang polisen och det stora antalet missade skott så tycker jag foliehattarna borde visa lite ödmjukhet, man kan gott ta hänsyn att alla inte har sådana superutbildningar som dom, utbildade av CIA, KGB,FBI,GRU samt tjänstgjort tio år i främlingslegionen som dom ju alla har gjort

Varför är det bara på nätet man ser/ hör/ läser om dessa hjältar?

I skarpa lägen, i synnerhet med rörliga mål, då kommer det att bli missar, även om det rör sig om vapenvana skyttar, så enkelt är det.

Läste en ganska intressant artikel/blogg häromdagen.

https://www.ajc.com/blog/get-schooled/gunfights-trained-officers-have-percent-hit-rate-yet-want-arm-teachers/mDBlhDtV6Na4wJVpeu58cM/?fbclid=IwAR0bHh5DvjvdDoXmcyyl94SVQ3TKm7tIyo8jjFA6 RVec87Zc8t0CjxDDReU

Citat:
In gunfights, trained officers have 18 percent hit rate. Yet, we want to arm teachers?

Finns tidigare forskning som visat att när amerikansk polis( som förmodligen tränar betydligt mer än den svenska) avfyrar sina vapen skarpt så träffar vart fjärde/femte( minns inte exakt siffor) skott. Motsvarande siffra hos dom kriminella var( turligt nog) var tionde( ca 10% av alla avfyrade skott som träffar alltså.)

Tilläggas bör att det i regel, när poliser avfyrar vapnen skarpt är på KORTARE avstånd än här också.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-06-06 kl. 16:55.
Citera
2019-06-06, 16:38
Medlem
UT64s avatar
Två av gärningsmännen, Christian Appelgren och Hannes Bäckström, har blivit så uppskrämda så att de numera gömmer sig under skyddad identitet.

Eller är det så att dessa två poliser även har annat på sitt samvete? Misshandel av handbojade
personer t.ex. eller kanske kvinnomisshandel - Polisens paradgren.

Skriv gärna om du har någon erfarenhet av dessa poliser.
Citera
2019-06-06, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Två av gärningsmännen, Christian Appelgren och Hannes Bäckström, har blivit så uppskrämda så att de numera gömmer sig under skyddad identitet.

.

Nej det har dom inte, anledningen till varför dom fått skyddad ID är för att dom vill bespara sig besväret att drabbas av nattliga busringarna och trakasserier av omogna/lågintelligenta personer av din kaliber.

INGET annat.

Men att du saknar intellektuell förutsättningar att begripa skillnaden på mod och dumdristighet, feghet och riskbedömning, har jag ju redan förstått.
Citera
2019-06-06, 17:30
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det har dom inte, anledningen till varför dom fått skyddad ID är för att dom vill bespara sig besväret att drabbas av nattliga busringarna och trakasserier av omogna/lågintelligenta personer av din kaliber.

INGET annat.

Men att du saknar intellektuell förutsättningar att begripa skillnaden på mod och dumdristighet, feghet och riskbedömning, har jag ju redan förstått.
Nej, jag tror att de har samma problem som de gamla baseballpoliserna som inte kan vara med på bild
i något sammanhang, och som inte gärna visar sig ute. Det finns nämligen en hotbild mot dem.
Liksom mot de tre aktuella våldsverkarna.

Förresten, som "förundersökningsledare", hur har du tid att skriva på Flashback dygnet runt?
Citera
2019-06-06, 17:33
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tror att de har samma problem som de gamla baseballpoliserna som inte kan vara med på bild
i något sammanhang, och som inte gärna visar sig ute. Det finns nämligen en hotbild mot dem.
Liksom mot de tre aktuella våldsverkarna.

Förresten, som "förundersökningsledare", hur har du tid att skriva på Flashback dygnet runt?

Det värsta dom kan råka ut för är nattliga trakasserier i form av busringningarna, att man vill slippa besvär är inte av feghet.

Annat än i den värld sådana som du lever i. Där det räknas som mod att dyka från klippor utan att kolla botten också.

Börjar det jobbet först i höst, och det är inga problem med dagens teknik att skriva inlägg lite nu och då.
Citera
2019-06-06, 17:37
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Det värsta dom kan råka ut för är nattliga trakasserier i form av busringningarna, att man vill slippa besvär är inte av feghet.

Annat än i den värld sådana som du lever i. Där det räknas som mod att dyka från klippor utan att kolla botten också.

Börjar det jobbet först i höst, och det är inga problem med dagens teknik att skriva inlägg lite nu och då.
Jag tror att Hannes, Christian och Karl Johan kommer att se sig om ryggen resten av sina miserabla liv.

När det gäller dig själv, så tippar jag på att du inte ens kan utreda dina skitiga kalsonger.
Citera
2019-06-06, 17:43
Bannlyst
Citat:
Jag tror att Hannes, Christian och Karl Johan kommer att se sig om ryggen resten av sina miserabla liv.

När det gäller dig själv, så tippar jag på att du inte ens kan utreda dina skitiga kalsonger.

Knappast, när detta är över är det möjligen bara någon illa stavad stolleblogg deras namn " kanske" finns på.

Frågor på det?

Aha, ja du har väl personal som ser till att du byter dina antar jag, grattis!
Citera
2019-06-06, 17:50
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Frågor på det?
Har Karl Johan Thulin 1980-02-29-xxx också sprungit och gömt sig bakom skyddad identitet?

Hela bunten har ju massivt stöd från både arbetsledning, arbetskamrater, fackförbund och ett
antal facebookgrupper, så man tycker det är lite överdrivet om det nu bara vore fråga om busringningar..
Citera
2019-06-06, 17:51
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:

Var det inte två manliga och en kvinnlig(Ag*es O*sson) som sköt Eric?
Citera
2019-06-06, 17:54
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Var det inte två manliga och en kvinnlig(Ag*es O*sson) som sköt Eric?
Endast tre manliga poliser är åtalade, men man kan antaga att de sköts friskt även från andra poliser.

De kände nämligen "dödsångest" och ansåg att de skulle "bli skjutna" samt samt var "hotade".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in