Citat:
Nej, det är de inte alls det.För det första så är det automatiskt inget krigsbrott att skjuta flyende soldater i ryggen. Oavsett om de flyr till fots eller färdas i pansarfordon. För det är en viktig skillnad mellan mer eller mindre vild flykt och taktisk reträtt. Dvs om de har kastat och förstört de tyngre vapnen och springer som det inte fanns någon morgondag eller föredrar att färdas i snabbare fordon så är det förmodligen en flykt. Men man bör vara på sin vakt. Det kan vara så att de har tillgång till dold materiel dit de flyr.
Naturligtvis så går det inte att jämföra militär och polis hur som helst. Men om misstänkt inte hörsammar polis och kastar demonstrativt bort ett skjutvapen under flykten så är det ingen garanti för att misstänkte inte har backupvapen.
För det andra så är eldstrid något kaotiskt. Och människor är människor. Tiden från att bestämma att avfyra ett skott till att faktiskt krama av är relativt sett lång. Sedan skall avtryckningen ske. Och sist av allt far kulan iväg. Under de två första momenten går det alltså att vända sig ett halvt varv. Eller snubbla. Och när kulan väl far iväg är processen oåterkallerlig. Iofs så är det teoretiskt möjligt att vrida vapnet innan kulan har lämnat pipan. Men mig veterligen är det inget man lär ut. För det lär inte finnas någon människa som kan ändra sig så snabbt.
För det tredje så är händerna den farligaste kroppsdelen. Ser man inte en persons händer så kan vad som helst hända. Står man med ryggen mot någon och händerna i midje-brösthöjd så kan man utgöra ett hot. Det går att hålla i ett vapen. T.ex. en kastkniv man snärtar iväg samtidigt som man vänder sig ett halvt varv.
Förmodligen så försökte Torell fly när han vände sig om. Typ genom husväggen. Alltså är det inte så konstigt om ett skott träffade i ryggen. (Och även om ryggen har den sårbara ryggraden så är ryggen inte speciellt mycket mer sårbar än bröst och mage.)
Citat:
Normativa yttranden och massa antaganden. Snark.Att åklagare mfl vill utreda händelsen är inte konstigt för mig. Poliserna KAN ha gjort rätt, det kan ha föregåtts FEL. Men ni är ett gäng som verkar varit på plats och köper vederbörandes historier helt, som sagt jag litar inte på människor, inte snutar för den delen heller då det finns hur mycket bevis som helst att även de begår tjänstefel eller är kaxiga småkukade personer. Därför är det bra att en utredning startas, dock kommer detta läggas ner då det blir billigast och enklast så.
Så varför ska man inte få kritisera eller ifrågasätta den dödliga utgången?
Så varför ska man inte få kritisera eller ifrågasätta den dödliga utgången?
Nej, jag var inte där när det skedde. Ja, jag har vuxit upp i Birkastan och vet att den västraste snutten av Karlbergsvägen är väldigt inbjudande att gå ut till (öh?), att gården vid Karlbergsskolan är väldigt lekvänlig, samt att det inte bara är ett litet stup där, utan det ett stenkast bort finns ett högre stup längs Norra Stationsgatan, massa otäcka trafikleder och motorvägar och så Karlbergssjön....
Hade Torell varit en lika gammal småkriminell knarkare som åkt på något riktigt dåligt fultjack och betett sig likadant med samma motiv (bara leka) och blivit skjuten så hade alla glömt bort det innan Riksdagsvalet. Snälla, försök att bara leka med tanken att i vårt samhälle är allas lidanden inte lika mycket värda. Småkriminella knarkare: Knappt människor. Medelklass: Har alltid rätt.