2019-05-31, 10:58
Medlem
Knullkungens avatar
Ung afghan adopterad av svensk familj skall utvisas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qW5KV/adopterad-av-svensk-familj--far-inte-stanna
Citera
2019-05-31, 11:31
Medlem
Honklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Ung afghan adopterad av svensk familj skall utvisas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qW5KV/adopterad-av-svensk-familj--far-inte-stanna
Tydligen polisen som betett sig tveksamt i detta fall
Citat:
– Vi har ett avtal med Afghanistan om flyktingmottagande, och landet får bidrag av oss. Det är en spekulation, men det handlar förmodligen om att polisen har utövat påtryckningar, säger Sivs dotter Elisabeth Jonsson, som ser sig som Fidas storasyster.
Citera
2019-06-05, 10:11
Medlem
Knullkungens avatar
9-åring född i Sverige som aldrig varit i Etiopien skall utvisas dit med sin mamma.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nrWoQ/kapiten-9-ar-fodd-i-sverige--men-ska-anda-utvisas
Citera
2019-06-05, 10:36
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Kapiten 9 är född i Norrköping - Riskerar utvisning

Citat:
Kapiten, 9, föddes i Norrköping och har vuxit upp i Skara där han bor tillsammans med sin mamma Abeba sedan flera år tillbaka. Men snart kan deras tillvaro i Sverige vara över – Migrationsverkat har beslutat att de ska utvisas, skriver Skaraborgs Läns Tidning.

– Jag fortsätter kämpa för att vi ska få uppehållstillstånd, men det är inte lätt, jag känner mig helt slut efter så här lång tid, säger Abeba.
Abebas föräldrar är eritreaner, men flyttade till Etiopien där Abeba är född och uppvuxen. Då kriget mellan Etiopien och Eritrea bröt ut under slutet av 1990-talet skickades eritreaner bosatta i Etiopien tillbaka över gränsen, så även Abebas familj.
Men själv var hon inte hemma när bussarna förde tillbaka hennes föräldrar. I stället blev hon lämnad kvar i Etiopien, där hon inte kände sig trygg på egen hand.

Kände sig otrygg
Under våren 2007 lyckades hon ta sig till Sverige. Efter att ha bott på olika platser runtom i landet hamnade hon och Kapiten 2012 i Skara, där han går i skolan och spelar fotboll och handboll på fritiden.
– Han har många vänner här och trivs jättebra

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nrWoQ/kapiten-9-ar-fodd-i-sverige--men-ska-anda-utvisas

Jag är kluven, för visst är det så att en mamma med sin lille son inte utgör det största invandrarproblemet i Sverige. Samtidigt har Abeba fortsatt leva i Sverige trots avslag på avslag och låtit hennes son växa upp i Sverige och rota sig här.

Abeba kom inte med sin familj med bussen till grannlandet Eritrea efter kriget, så det var lättare att ta färden genom bokstavligt talat hela Europa och slå sig ner i Sverige istället.

Det går förstås att beskylla systemet för det här också. Varför lämna människor med förhoppningar under alla dessa år? Samtidigt tror jag det är svårt för människor som är kritiska till invandring att sätta sig in i hur många ärenden det handlar om. Det måste vara helt omöjligt att avvisa alla som ska avvisas som det är idag.

Avslutningsvis, ponera att det var en vit kvinna. Hon kommer från dåliga förhållanden i säg, USA. Det är inte krig men det är fattigdom i hennes närområde. Hon tar sig till ett annat land, föder ett barn och lever där illegalt i år ut och år in och lever på skattebetalarnas pengar. Hade det funnits någon sympati om det landet valde att skicka henne tillbaka? Jag tror inte det. Hela den afrikanska kontinenten är inte kaos. Det finns människor som lever hyfsade liv därnere. Så varför alltid försöka väcka sympati när det handlar om icke-vita länder? Vidare: Varför aldrig angripa det huvudsakliga problemet? Kvinnan hade aldrig rätt att vara här från första början och det gick ut över hennes eget kött och blod i slutändan.

Det luktar lite låga förväntningarnas rasism från AB, kvinnan målas ut som ett barn som inte vet bättre bara för hon är svart.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2019-06-05 kl. 10:39.
Citera
2019-06-05, 10:49
Bannlyst
Avslag uppehållstillstånd 12 år - utvisningsbeslut kan inte verkställas saknar pass

Hur vanligt är detta ex?

Hur passerar man hela Europa om man inte beviljats pass inte kan verkställa utvisningsbeslut till sitt hemland?

Hur kan man få söka om uppehållstillstånd om man saknar pass? Håller dig undan myndigheter i 12 år?

Hur många gånger ska man få söka uppehållstillstånd? Ska man få stanna i Sverige mellan avslagen och nya ansökningar?

Kvinnan i Sverige har inte fått uppehållstillstånd får inte arbeta eller studera, är troligtvis sk "papperslös"

Hur ska man agera i framtiden förhindra fler fall inte hamnar i "limbo" inte accepterar avslag inte lämnar landet om man vet risken bland vissa grupper är stor detta händer?

Är lösningen amnesti eller ska det vara ordning och reda på migration och ett nej ska alltid vara ett nej eller är ingen människa illegal?

Citat:
Men frågan är hur länge Abeba och Kapiten får stanna i Sverige. De senaste tolv åren har Migrationsverket flera gånger avslagit Abebas ansökan om uppehållstillstånd i Sverige med hänvisning till att hon och sonen inte har tillräckliga skyddsbehov.

Citat:
Kapiten, 9, föddes i Norrköping och har vuxit upp i Skara där han bor tillsammans med sin mamma Abeba sedan flera år tillbaka. Men snart kan deras tillvaro i Sverige vara över – Migrationsverkat har beslutat att de ska utvisas, skriver Skaraborgs Läns Tidning.

– Jag fortsätter kämpa för att vi ska få uppehållstillstånd, men det är inte lätt, jag känner mig helt slut efter så här lång tid, säger Abeba.

Abebas föräldrar är eritreaner, men flyttade till Etiopien där Abeba är född och uppvuxen. Då kriget mellan Etiopien och Eritrea bröt ut under slutet av 1990-talet skickades eritreaner bosatta i Etiopien tillbaka över gränsen, så även Abebas familj.

Men själv var hon inte hemma när bussarna förde tillbaka hennes föräldrar. I stället blev hon lämnad kvar i Etiopien, där hon inte kände sig trygg på egen hand.

Citat:
Detta gör att de befinner sig i limbo – Abeba kan varken arbeta eller studera utan svenskt uppehållstillstånd. Och eftersom hon och sonen inte har beviljats pass från Etiopien kan utvisningsbeslutet inte verkställas.

Avslagen innebär också att de inte har fått några svenska pass.

Inte heller Etiopien har beviljat dem resehandlingar. Abeba säger att hon har varit i kontakt med Etiopiens ambassad i Sverige vid flera tillfällen – men fått kalla handen.

Konstigt hon inte har några pass men maken i Norge som har medborgarskap måste ha pass?

Citat:
Under våren 2007 lyckades hon ta sig till Sverige. Kapiten föddes 2010. Hans pappa, som är norsk medborgare med ursprung i Eritrea, är i dag inte en del av familjen.

Efter att ha bott på olika platser runtom i landet hamnade hon och Kapiten 2012 i Skara, där han går i skolan och spelar fotboll och handboll på fritiden.

– Han har många vänner här och trivs jättebra.
Senast redigerad av Dergorth 2019-06-05 kl. 11:12.
Citera
2019-06-05, 10:52
Medlem
Citat:
Under våren 2007 lyckades hon ta sig till Sverige. Kapiten föddes 2010. Hans pappa, som är norsk medborgare med ursprung i Eritrea, är i dag inte en del av familjen.

Känns som något inte stämmer med detaljerna i artikeln? Nu vet jag inget om norska lagar och regler. Men man kan ju anta att sonen borde kunnat ansöka om norskt medborgarskap. Modern borde då i sin tur få uppehållstillstånd med anknytning till sonen som då har UT som norsk medborgare.
Citera
2019-06-05, 10:53
Medlem
Med bakgrund av Sveriges orimligt generösa invandrings- och asylpolitik är det förstås likaeledes orimligt att skicka ut Kapiten och Abeba. Vi har ett omprövningssystem som är så dumgeneröst att det i sig gör en utvisning moraliskt, och ofta faktiskt, likaledes orimlig. Det vill säga, om man har något hjärta, och inte bara ylar ”ut med alla negrer och annat löst pack!” Felet finns förstås redan i meningen ”Under våren 2007 lyckades hon ta sig till Sverige”. Det ska sådana som hon inte kunna göra. They have no business here.
Citera
2019-06-05, 10:55
Medlem
Dra in varenda krona i bistånd till skithålsländer och lägg sanktioner på dem tills de är beredda att ta hem sina medborgare.

Fjollandet Sverige...
Citera
2019-06-05, 10:58
Medlem
dANiis avatar
Reagerade också på det, 12 jävla år? hur i helvete är detta möjligt?
Citera
2019-06-05, 11:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag fortsätter kämpa för att vi ska få uppehållstillstånd

Hur sjukt är inte det? Vadå fortsätter kämpa? Ska det pågå hur länge som helst innan personer faktiskt utvisas!? Leva hela sitt liv i Sverige? Ska det vara samma sak gällande gå in fängelse? Samma sak som att säga Jag vägrar gå i fängelse och kommer kämpa mot det! En dag kommer du bli dragen dit ändå om du blivit dömd. Här verkar det inte finnas någon vägs ändå på hur folk får avslag, håller sig undan och sedan börjar cirkusen om igen.

Spärra in asylsökande direkt och håll dom inspärrande till de ska skickas ut eller som det ska vara i undantagsfall får asyl dvs tillfälligt skydd. Exempel på detta visar bara hur sjukt det är och snälla skicka ut dessa personer. Man får be om det självklara i detta land.
Citera
2019-06-05, 11:29
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svolter
Känns som något inte stämmer med detaljerna i artikeln? Nu vet jag inget om norska lagar och regler. Men man kan ju anta att sonen borde kunnat ansöka om norskt medborgarskap. Modern borde då i sin tur få uppehållstillstånd med anknytning till sonen som då har UT som norsk medborgare.
Inget konstigt,
Såhär säger lagen.

"Barn som föds i Sverige får samma medborgarskap som föräldrarna har. Om barnets föräldrar är medborgare i ett land utanför EU måste föräldrarna ansöka om uppehållstillstånd för barnet. Barnet får oftast samma tillstånd som föräldrarna har"
Samt

"Barn födda före 1 april 2015
Om barnets mamma är svensk
Ett barn som fötts före 1 april 2015 men efter 1 juli 2001 av en kvinna som är svensk medborgare är automatisk svensk medborgare."
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Uppehallstillstand-for-barn/Barn-som-fods-i-Sverige.html

Morsan har uppvuxen i Etiopien med med ett Eritreanskt medborgarskap så som jag förstår det.
Hon hade även uppehållstillstånd i Sverige när Kaptenen föddes.
Kaptenen fick då uppehållstillstånd i Sverige samt Eritreanskt medborgarskap eftersom hans farsa sjappade som de flesta av dessa andra farsor gör.

Nu har de inte längre skyddsbehov och skall därför utvisas till det land som de har medborgarskap i vilket artikeln inte vill berätta vilket det är.
Hon säger att hon bott i Etiopien i sin uppväxt men har hon endast haft Eritreanskt medborgarskap förstår jag varför Etiopiska ambassaden säger nej.

Kaptenen kan väl jobba tillsammans med sin farsa på någon trålare i Norge än att stå där och se så surmulen ut.
Citera
2019-06-05, 11:59
Medlem
Den där killen är mer svensk än merparten av alla flyktingar, han har ju aldrig sett ett annat land? Uppvuxen i svenska samhället troligen på svenska dagis och skolor.

Regler ska gälla för alla, man ska vara konsekvent bla bla bla osv.

Jag tycker att dom ska få stanna. Stäm mig.

Ett barn och en ensamstående mamma ska ut men manliga Isis-krigare får stanna kvar. Terroristungar som aldrig har sett Sverige ska ”tas hem” medan denna kille ska ut. Det är fan sjukt.
Senast redigerad av Dung.Beetle.Knight 2019-06-05 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in