2019-06-04, 19:10
Medlem
svt.se: Ramadan i Sverige – så funkar det

Citat:
Ramadan har precis avslutats i Sverige. Fastan, som pågår i en månad så länge solen står på himlen, är en central del av islam.

Ramadan är en viktig del av islams fem pelare eller riktlinjer, som bär upp islam.

När fastan väl bryts börjar det så kallade eid al-fitr. Under al-fitr ska de som fastat även betala allmoseskatt till behövande.

Hanna Hindrikes
Reporter
Publicerad:4 juni 2019 16.03
Uppdaterad:4 juni 2019 16.05

Vad säger ni om detta?

Är det rimligt att SVT använder skattepengar för att förklara religiösa högtider? Brukar SVT förklara samtliga religioners högtider?

Till vad går denna "allmoseskatt"? Är det något muslimer ger till organisationer likt "vid din sida" som stöd till äldre svenska hemlösa?
Citera
2019-06-04, 19:20
Medlem
clownpepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
svt.se: Ramadan i Sverige – så funkar det

Vad säger ni om detta?

Är det rimligt att SVT använder skattepengar för att förklara religiösa högtider? Brukar SVT förklara samtliga religioners högtider?

Till vad går denna "allmoseskatt"? Är det något muslimer ger till organisationer likt "vid din sida" som stöd till äldre svenska hemlösa?

Islam är den största religionen i Sverige nu, eller håller på att bli den största religionen. Så det är helt rätt av SVT. Folk har röstat för islam, och då ska folk få islam. Det är inget konstigt med det.
Citera
2019-06-04, 19:24
Bannlyst
Intressant dock att solen aldrig går ner i bland annat Norrland under fastemånaden. Glömde herr Allah bort det när han skissade i sin bok?
Citera
2019-06-04, 19:24
Medlem
Statstelevisionen fortsätter att hylla den religiösa högtiden. I detta inslag intervjuas flera personer på Arabiska.

svt.se: Fastemånaden avslutas med festligheter

Citat:
Det roligaste av allt är att få familjen samlad. Besöken, samlingen, eid-bönen och presenterna som barnen får. Allt detta gör högtiden speciell, säger Noura Hamour.

Vore det rimligt att SVT nämner den kritik som förekommit mot Islam?

Bland annat har Faw Azzat, goodwill-ambassadör för Riksorganisationen "Glöm Aldrig Pela och Fadime", berättat om sin barndom: https://twitter.com/FawAzzat/status/1046019885652987904

Citat:
Jag tvingades gifta mig vid 19 års ålder medan min bror flyttade ihop med sin dåvarande flickvän utan att ens behöva förlova sig. Att kämpa för att kvinnor ska få vara håriga under armarna är ren bullshit för mig. Sverige har mycket viktigare jämställdhetsproblem att ta tag i.

Faw Azzat berättar även om normaliseringen av religiösa symboler: https://twitter.com/FawAzzat/status/1135548148573704192

Citat:
Jag stödjer: - Rätten att få bära slöja som VUXEN kvinna, om man vill det själv. NOTERA: Det är OAVSETT "den fria viljan" en sexistisk, politisk och religiös symbol Jag stödjer DÄRFÖR inte - Normaliseringen av denna symbol i ex. reklamer. - Att barn ska bära denna symbol

Borde SVT tala något om grupptrycket inom Islam och hur svårt det är för de som inte vill delta?
Citera
2019-06-04, 19:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nu tittar inte jag på Svt, men varför i helvete vill man berätta om hur en minoritets sjuka firande går till?

Skulle man vara lika objektiv så kunde man lika gärna direktsända från Alvablotet 1 november. Egentligen fattar jag inte hur alla minoriteter i landet står ut med det eländiga lismandet för just Islam och muslimer. När sänds det en kväll för hinduer eller buddister? När kommer man sätta den thailändska eller kinesiska diasporan i fokus?

Fan, t.om. peruaner och chilenare borde känna sig rejält åsidosatta.

#Clownworld2019

Honk honk.
Citera
2019-06-04, 20:08
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kommer du att tycka likadant den dagen svenskarna är i minoritet? Då kan vi stryka allt som har med jul, påsk, midsommar osv att göra ur all media.

Jag kan garantera dig; att du kommer att kunna måla ägg, dricka must och glufsa kalvsylta till den dagen du viker in årorna.

Jag kan tycka att SVT gör rätt som visar Ramadan, eftersom det är public service (statligt och bedrivet av skattemedel). Det gamla uttrycket; har man tagit fan i båten, så får man ro honom i hamn, tycker jag inte är mer än rätt (och rätt åt oss). Dock är det ju frivilligt att glo på programmet.
Citera
2019-06-04, 20:13
Medlem
DIdes avatar
Ärligt talat så är väl SVT en total katastrof med 8 miljarder i omsättning per år. att de har lite infoprogram gör ingen skillnad, låt dem hålla på. Snart stängs de ner.
Ingen tittar ju, med 8 miljarder och kanske 100 tittare så är det lite dyrt. Kanske något för miljöpartiet att ta upp? Det krävs ju en hel del energi för att hålla puckona gående med tjänstebilar och allt.

Att de tar upp imigrationsämnen som är riktade till en specifik del av befolkningen som ändå bara tittar på arabisk satelit-tv är löjligt och dem som är tänkta tittare betalar ju ändå inte.
Senast redigerad av DIde 2019-06-04 kl. 20:17.
Citera
2019-06-04, 20:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kommer du att tycka likadant den dagen svenskarna är i minoritet? Då kan vi stryka allt som har med jul, påsk, midsommar osv att göra ur all media.

Tror du att i ditt Dystopia så kommer ArabTV berätta om vår minoritets firande?
Citera
2019-06-04, 20:39
Medlem
Islam står för kvinno- och hbtq-förtryck, förföljelse av kristna och judar. Dessutom har många islamska länder hängningar och handvakapningar på torget, de har tortyr och de är inga demokratier.

I dessa länder frodas inte direkt forskning, musik, konst och sport. Det är bara religion som gäller.

Det är slakt utan bedövning och de vill bara ta över väst, inte integreras. Hur i fåglarna kan SVT göra reklam för detta? Det är ju som att glorifiera nazismen!

Lägg ner SVT-skiten!
Citera
2019-06-04, 23:51
Moderator
Siegfrids avatar
Äter till topic som är SVT:s (och andra mediers ) skildring av Ramadan.
Religion och invandring får ni diskutera i andra forum.
/Mod.
Citera
2019-06-05, 00:52
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Intressant dock att solen aldrig går ner i bland annat Norrland under fastemånaden. Glömde herr Allah bort det när han skissade i sin bok?
Allah tänkte på det för det ändrar sig och har man svårt nu så blir det lätt sen.

Nu var det Ramadan 6 maj till 4 juni och muslimer som befinner sig runt latitud 67° (Kiruna) var tvungna att hetsäta mellan 00:00 och 00:53 den 26 maj och sedan fasta helt fram till den 4 juni när ramadan avslutas.

Förresten, solen går ju inte inte upp den 4 juni i Kiruna så de har fastnat i fastan tills den 16 juli klockan 00:22 då solen går upp igen?

Det här kommer ändra sig och 2032 verkar vara ett bra år om man vill käka under fastan. Då startar Ramadan den 4 december och slutar den 2 Januari vilket gör att ramadan firare i Kiruna kan käka från och med klockan 11:45 den 10 december ända fram till klockan 11:27 den 1 Januari och sedan avsluta fastan i god tid före lunch den 2 Januari klockan 11:16.

Det är polcirkeln som berättar om det är sol dygnet runt och den finns ungefär vid latitud 66˚ 33' 38" N

Allah tänkte på det
Senast redigerad av Begntt 2019-06-05 kl. 01:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in