2009-02-04, 18:30
Medlem
"TV"s avatar
Äntligen kommer Goltuppen på DVD

cdon.com släpper Goltuppen (serien med Torsten Flinck i huvudrollen. skriven av Leif G W Persson) den 18:e februari. Tror många med mig blev glada över den "nyheten"
Citera
2009-03-19, 09:46
Medlem
träsmaks avatar
Fick mitt exemplar av Goltuppen igår. Så nu finns den tillgänglig hos Discshop i alla fall.
Citera
2009-05-30, 09:46
Medlem
KchefenLs avatar
finns att ladda ner så jag brände hela serien igår, riktigt underhållande måste jag säga, många bra skådespelarinsatser, Djingis till exempel, spelad av Johan Rabaeus. Och självklart Torsten Flink som spelar en av huvudrollerna.

Men en sak fick mig att garva åt produktionen mer än andra

Lars Peter sitter och ska få upp ett kassaskåp, Med sig har han en lista (vet ej vart han fått den ifrån?!) med siffror han prövar. http://www.imagebam.com/image/33cb2037347144

Hans karaktär faller pladask när han behöver en lista för att testa 15 24 39, 15 24 40, 15 24 41.

fick mig att garva iallfall.

bra serie i övrigt
Senast redigerad av KchefenL 2009-05-30 kl. 09:46. Anledning: särskriving
Citera
2009-05-30, 11:40
Medlem
"TV"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
finns att ladda ner så jag brände hela serien igår, riktigt underhållande måste jag säga, många bra skådespelarinsatser, Djingis till exempel, spelad av Johan Rabaeus. Och självklart Torsten Flink som spelar en av huvudrollerna.

Men en sak fick mig att garva åt produktionen mer än andra

Lars Peter sitter och ska få upp ett kassaskåp, Med sig har han en lista (vet ej vart han fått den ifrån?!) med siffror han prövar. http://www.imagebam.com/image/33cb2037347144

Hans karaktär faller pladask när han behöver en lista för att testa 15 24 39, 15 24 40, 15 24 41.

fick mig att garva iallfall.

bra serie i övrigt

Han fick den listan av "antikhandlaren"
Citera
2009-05-30, 15:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TV
Han fick den listan av "antikhandlaren"
Just det, Dessängen som han kallas, den rökande, hostande gamle gubben med stripigt hår.

Btw: Skippa fildelningssnacket. Tack.
Senast redigerad av Cineasten 2009-05-30 kl. 15:13.
Citera
2009-07-30, 16:11
Medlem
Har sett denna film på flera olika ICA affärer, tror att den bara kostade 39kr. Jag jobbar hela dagen idag så jag kommer inte hinna köpa den nu, men imorgon ska jag definitivt köpa den.

Jag har aldrig sett Goltuppen tidigare. Ni som har sett den, kan ni förklara lite mer om handlingen? Såsom jag uppfattade storyn så ska Thorsten Flinck försöka hämnas på en golare, är det allt serien handlar om? Inga spoilers tack Ser framemot detta, en svensk gangster historia med Thorsten Flinck låter ju riktigt jävla bra!
Citera
2015-04-01, 21:45
Medlem
Cineastens avatar
Obetalbar scen ur serien.
https://www.youtube.com/watch?v=QDBuuPPGF5w&spfreload=10
Citera
2015-09-28, 02:59
Medlem
gato12s avatar
Minns mest en riktigt smaskig sexscen mellan Thorsten Flinck och Marie Richardsson.
Citera
2017-02-20, 15:46
Medlem
Trots att den är gammal är det något som gör att man tycker den är så jävla bra kan någon förklara varför kan se den om och om igen
Citera
2019-06-04, 02:30
Medlem
Cineastens avatar
Ser om Goltuppen nu och det är definitivt något särskilt med den. De flesta av skådespelarna är inte som idag modellsnygga fjantar utan riktiga skådisar, alternativt riktigt vassa amatörer.

Suveräna, övertygande insatser av "Matte Forsman", fnaskande fästmön "Janna", Mattes morsa som gått på stritan, knarklangaren Djingis som inte kör såna dealar" mfl. Även Flicnk är bra förstås.

Många underbara scener där inget särskilt sker men det ändå blir underhållande. Exempelvis när Djingis (Johan Rabaeus) berättar om de tvenne blattarna som misshandlat honom och sedermera somnar i knäet på polisen Åström (efterson van är full som en kastrull), han som enligt kollegan inte är någon man eftersom han i första hand är polis. (Det får vi veta i scenen när de ska besöka Janna på kvinnojouren. "Här släpper vi inte in några män. Det här är ingen man, det är en polis")

Skulle någon svensk manusförfattare av idag våga skriva dylik dialog eller ta med såna detaljer för en Svt-serie?

Trevligt att se fantastiskt snygga Marie Richardson i rollen som stackars Nina. En kul scen med henne är när hon rider av direktören Wallberg som frågar "vad skulle din kille göra om han tog oss på bar gärning?" varpå hon svarar "han skulle skära kuken av dig", gubbfan sprutar Nina full (förmodar jag) varpå det ringer på dörren och den kriminelle kumpanen Milans torpeder kliver in.
Senast redigerad av Cineasten 2019-06-04 kl. 02:35.
Citera
2019-06-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ser om Goltuppen nu och det är definitivt något särskilt med den. De flesta av skådespelarna är inte som idag modellsnygga fjantar utan riktiga skådisar, alternativt riktigt vassa amatörer.
Mmm. Kul att bli påmind om den här serien. Såvitt jag minns var den välgjord.

Mycket av galleriet hade verkligen GW-s signum, de nerdekade pundarna och ludrena var precis som de hade beskrivits i hans böcker. Särskilt den olycksalige "Matte" som var central i de första avsnitten. Hans prostituerade flickvän var också riktigt sunkig. Från wikipedia läser jag att skådisen (Monica Edwardsson) "...är kanske mest känd för titelrollen i TV-serien Nilla (1983), där hon inkännande porträtterade en ung kvinna som lever i social misär". Tydligen hade hon fallenhet för den typen av roller!

Torsten Flinck fick väl någon slags mainstream-genombrott i serien. Idag skulle man nog tyckt att han spelade över utav fasen, men då var han klockren som krim-psykopat. Helt klart sin tids Persbrandt. F.ö känns det väldigt vintage med genomsvenska kriminella karaktärer. Det här var ju långt innan Snabba Cash etablerade blattekriminella som standard. På 90-talet var folk som militärligan eller Clark Olofsson fortfarande sinnebilden av en tung kriminell person.
Citat:
(Det får vi veta i scenen när de ska besöka Janna på kvinnojouren. "Här släpper vi inte in några män. Det här är ingen man, det är en polis")
Ja, det var en skön replik. Jag minns också att den kvinnliga snuten chockade med att komma in naken under killarnas "bastumöte" - trevligt med lite tuttar! Trevligt även med många snygga påsättningar av en ung Marie Richardson (av både Flinck och den masochistiske direktören).

Om det inte nämnts, så ligger hela serien idag på Öppet Arkiv. Kanske dags att ta en ny titt och se hur den håller.
Citera
2019-06-04, 18:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Mmm. Kul att bli påmind om den här serien. Såvitt jag minns var den välgjord.

Mycket av galleriet hade verkligen GW-s signum, de nerdekade pundarna och ludrena var precis som de hade beskrivits i hans böcker. Särskilt den olycksalige "Matte" som var central i de första avsnitten. Hans prostituerade flickvän var också riktigt sunkig. Från wikipedia läser jag att skådisen (Monica Edwardsson) "...är kanske mest känd för titelrollen i TV-serien Nilla (1983), där hon inkännande porträtterade en ung kvinna som lever i social misär". Tydligen hade hon fallenhet för den typen av roller!

Torsten Flinck fick väl någon slags mainstream-genombrott i serien. Idag skulle man nog tyckt att han spelade över utav fasen, men då var han klockren som krim-psykopat. Helt klart sin tids Persbrandt. F.ö känns det väldigt vintage med genomsvenska kriminella karaktärer. Det här var ju långt innan Snabba Cash etablerade blattekriminella som standard. På 90-talet var folk som militärligan eller Clark Olofsson fortfarande sinnebilden av en tung kriminell person.

Ja, det var en skön replik. Jag minns också att den kvinnliga snuten chockade med att komma in naken under killarnas "bastumöte" - trevligt med lite tuttar! Trevligt även med många snygga påsättningar av en ung Marie Richardson (av både Flinck och den masochistiske direktören).

Om det inte nämnts, så ligger hela serien idag på Öppet Arkiv. Kanske dags att ta en ny titt och se hur den håller.
Instämmer. Lustigt när polismannen själv sen yttrar samma replik "jag är inte man, jag är polis" och kollegan har svårt för att hålla sig.

"Jävla fluktis. Vaddå, lite hederlig spaning bara".

"De säger att pengar inte luktar men det gör fanimig de här".

Sevärd serie som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in