Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Ser om Goltuppen nu och det är definitivt något särskilt med den. De flesta av skådespelarna är inte som idag modellsnygga fjantar utan riktiga skådisar, alternativt riktigt vassa amatörer.
Mmm. Kul att bli påmind om den här serien. Såvitt jag minns var den välgjord.
Mycket av galleriet hade verkligen GW-s signum, de nerdekade pundarna och ludrena var precis som de hade beskrivits i hans böcker. Särskilt den olycksalige "Matte" som var central i de första avsnitten. Hans prostituerade flickvän var också riktigt sunkig. Från wikipedia läser jag att skådisen (Monica Edwardsson)
"...är kanske mest känd för titelrollen i TV-serien Nilla (1983), där hon inkännande porträtterade en ung kvinna som lever i social misär". Tydligen hade hon fallenhet för den typen av roller!
Torsten Flinck fick väl någon slags mainstream-genombrott i serien. Idag skulle man nog tyckt att han spelade över utav fasen, men då var han klockren som krim-psykopat. Helt klart sin tids Persbrandt. F.ö känns det väldigt vintage med genomsvenska kriminella karaktärer. Det här var ju långt innan Snabba Cash etablerade blattekriminella som standard. På 90-talet var folk som militärligan eller Clark Olofsson fortfarande sinnebilden av en tung kriminell person.
Citat:
(Det får vi veta i scenen när de ska besöka Janna på kvinnojouren. "Här släpper vi inte in några män. Det här är ingen man, det är en polis")
Ja, det var en skön replik. Jag minns också att den kvinnliga snuten chockade med att komma in naken under killarnas "bastumöte" - trevligt med lite tuttar! Trevligt även med många snygga påsättningar av en ung Marie Richardson (av både Flinck och den masochistiske direktören).
Om det inte nämnts, så ligger hela serien idag på Öppet Arkiv. Kanske dags att ta en ny titt och se hur den håller.