Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Reagerade på Försäkringskassans förklaring nyss när jag hörde den på radion. Fattar inte varför det inte skulle gå att dra några slutsatser av den statistiken.. Visserligen kanske man inte omedelbart och enbart på dessa siffror kan säga att de behandlas olika, ja ju vara så att de som jobbar på Försäkringskassan vet hur man ska formulera sig alternativt att de i mindre omfattning skickar in ansökan i ärenden som de vet kommer få avslag. Men att siffrorna stämmer kan man ju knappast förneka.
Rätt approach vore väl att först ta ut siffror för fler år och säger de samma sak bör man ju börja kolla på underlaget och se vad orsaken till denna markanta avvikelse är.
Men personligen är övertygad om att de ger sina egna lite snällare behandling
Jag tror faktiskt att en stor del till detta är det första du nämner i din text, att man vet vad man kan bli sjukskriven för och inte.
Kreti och pleti består å andra sidan av hela Sveriges befolkning, och jag vågar tro att folk som knappt kan knyta sina skor, eller folk som inte ens kan språket, skickar in riktigt usla ansökningar eftersom man inte förstår bättre. Det händer däremot inte bland Försäkringskassans enda anställdas ansökningar.
Samma mönster lär kunna ses inom andra branscher, IT-tekniker googlar mer och ber om hjälp mindre, finansanställda investerar sina pengar oftare och liknande.