Citat:
Vad det har med fallet att göra? 2 situationer som är liknande, en av de lever den andre är död.
Ingen av oss vet hur situationen var där och då , förutom polismännen. Därför ifrågasätter/kritiserar man. Som med allt annat här i livet. Men du förstår situationen och köper den fullt ut trots att du troligtvis ej var närvarande? Om du går in till en bilhandlare och hen säger att det är inga fel på bilen då köper du resonemanget? Sen upptäcker du brister på vägen, vad gör du då?- Men bilhandlaren sa ju att det var felfritt?
Samma sak här , då man hittar brister i FUP och ifrågasätter det.
Ingen av oss vet hur situationen var där och då , förutom polismännen. Därför ifrågasätter/kritiserar man. Som med allt annat här i livet. Men du förstår situationen och köper den fullt ut trots att du troligtvis ej var närvarande? Om du går in till en bilhandlare och hen säger att det är inga fel på bilen då köper du resonemanget? Sen upptäcker du brister på vägen, vad gör du då?- Men bilhandlaren sa ju att det var felfritt?
Samma sak här , då man hittar brister i FUP och ifrågasätter det.
Jag förstår situationen och förstår varför det blivit som det har blivit. Men du ska givetvis lägga ord i min mun och säga att "jag köper den", jag tycker det är olyckligt men har förståelse för att det blev så.
Grundproblemet är att polisen behövde agera i en situation som inte var deras egentligen och polisen agerar utifrån andra parametrar än många andra samhällsfunktioner.
Med en ständigt växande hotbild och ständigt grövre våld, inte minst med skjutvapen, så är man tvungen att agera utifrån de förutsättningarna.
I den bästa av världar så hade Eric inte varit ute alls, näst bäst är om pappan sprungit på honom först.
Föreställ dig för övrigt hur verkligheten och diskussionen sett ut om Erics far varit ute och sprungit på en beväpnad galning istället och blivit nerskjuten. Då hade kritiken mot polisen varit att man var för långsamma och inte agerade tillräckligt snabbt och resolut.
Att Eric blev ihjälskjuten är olyckligt. Och jag tycker personligen att berörda poliser tappade huvudet men det hade även jag gjort i den sitsen, jag hade inte varit road alls att befinna mig där och då med deras ingångsvärden. I synnerhet inte för 25k/mån.
Detta är en ytterlighet för poliser. En annan är Arklöv och en tredje är Flink. De flesta poliser hamnar inte i de situationer men för de som gör det så ställs allt på sin yttersta spets. Dessa var inte tränade och rutinerade tillräckligt för den sitsen.
Tjänstefel? Mjaeo kanske.. Frågan är vad man kan förvänta sig utifrån träning och situation? Kanske inte så mycket mer än så här i realiteten. Det är trots allt en ytterlighet.
EDIT: Fortsätter på en liten vidare spinoff.
Vad kan man förvänta sig utifrån polisens träning?
Vad tränar blivande poliser för att hantera?
Officiellt samt naiva kommer säga att man tränar och förväntas att träna för 100% av alla uppkomna situationer.
Cyniskt sett så tränar man för att hantera 99.9% av alla uppkomna situationer på ett strategiskt, strukturerat och rättssäkert sätt. Resterande förlitar man sig på kombinationen träning, rutin, personliga egenskaper och tur.
En annan ytterlighet här är Akilov. Hur tränar man för att hantera 100% av alla tänkbara terrorattentat? Det går naturligtvis inte utan man har en stabil grunt och sedan får den enskilda polismannen agera utifrån bästa förmåga.
Realistiskt sett bör man inte kunna förvänta sig att alla poliser i alla situationer ska kunna hantera t.ex. sådana här fall. Lika lite Arklöv, Flink eller Akilov. De flesta kommer hantera det tillräckligt bra, inte alla. Men är det tjänstefel?
Tveksamt. Man har gjort så gott man kunnat och man har haft bra träning och intentioner. Man räckte bara inte till.
Var det tjänstefel att uppgifter om att den misstänkta väldsmannen satt inspärrad inte nådde fram tillräckligt snabbt och till berörda poliser? Kan mycket väl vara! Där verkar processerna inte fungerat tillräckligt bra.
Senast redigerad av Lian.Vendl 2019-06-04 kl. 11:19.
Senast redigerad av Lian.Vendl 2019-06-04 kl. 11:19.