Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Jag har inte tid med Peter Stilbs, men jag har noterat att det finns forskare som föreställer sig att utvecklingen/krisen är positiv. En rysk professor ser framför sig hur Sibirien kommer att bli världens främsta matproducerande område.
CO2 är nödvändigt för växtligheten som är nödvändig för djur och människor.
CO2 alstrar uppvärmning av hav som tvingar fram klimatskifte och vändning mot nedisning.
Det som oroar Gretas generation är att CO2-halten blivit mycket högre än någonsin i mänsklighetens historia. Och eftersom de inte är ignoranta byfånar så förstår de att detta kommer att inverka drastiskt på deras framtid.
Hej igen lehs! Gillar att du håller så trevlig ton och verkligen argumenterar för din sak. Flashback när den är som bäst
Jag förstår att du - liksom vi andra - inte har hur mycket tid som helst att lägga ner på detta. Men med tanke på att du uppenbarligen ägnar mycket tid på att skriva här, och lyssna på Greta-sidans argument, så tror jag att det för din egen skull kunde vara intressant att ta del av någon intervju med exempelvis Peter Stilbs via t.ex. YouTube.
Vet inte om just du känner "klimatångest" och ligger vaken på nätterna. Men många av de barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt av Gretas uttalanden skulle må lite bättre av att få balans.
Kanske den ryske professorn har rätt om Sibiriens ljusa framtidsutsikter? Eller också är han bara en av de ignoranta byfånarna som borde lyssna på Gretas generation för att höra sanningen ...
Det som jag tycker är det värsta med "Greta-hajpen" är att hon faktiskt skrämmer upp människor till att tro att världen går under om de inte minskar sitt bilåkande och slutar flyga.
Hennes självförtroende mår nog bra av all uppmärksamhet. Men när hon hör att Arlanda ska byggas ut kraftigt, trots att ledande politiker har sagt att de ska lyssna på henne, då är det frågan om ens hon kan må särskilt bra på lång sikt.
Då har hon skrämt upp sina generationskamrater - helt i onödan. Eftersom det inte spelar någon alls roll om vi i Västeuropa börjar leva på stenåldersnivå, när hundratals miljoner människor i tidigare fattiga länder börjar resa sig upp och öka sin levnadsstandard. När de också vill värma sina bostäder och resa runt i världen.