2019-06-04, 08:34
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Därför att hon riskerar att bli lynchad när hon berättar att de minsann måste avstå från levnadshöjningar och förbättrad elförsörjning för att hennes existentiella ångest ska dämpas, kanske?

Då är det enklare att ge sig på stressade affärsmän som flyger mellan Umeå och Stockholm eller barnfamiljer som sparar hela året för att kunna fira jul på Kanarieöarna.
Det saliggörande Parisavtalet ger ju Kina rätt att *öka* sina CO2 utsläpp. Nu är de ca 7,2 ton per person och år i Kina jämfört med 4,6 ton i Sverige eller 9 ton i Norge.
Ja Norge förresten, de särbehandlas också rätt mycket av massmedia, exempelvis: https://www.svd.se/norge-passerar-dromgrans-i-co2-utslapp (om bilarnas låga utsläpp <100 g/km i Norge) eller när de på radion härom dagen säger hur Norge nu är nere i "54 *miljarder* ton per år". En faktor tusen hit och dit är ju inte så viktig när man har rätt, men varför inte använda det mer korrekta uttrycket "fantasiljoner" ?
Nej det är Sverige som är boven, och speciellt kärnkraften med sina enorma utsläpp (OBS ironi)
2019-06-04, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det saliggörande Parisavtalet ger ju Kina rätt att *öka* sina CO2 utsläpp. Nu är de ca 7,2 ton per person och år i Kina jämfört med 4,6 ton i Sverige eller 9 ton i Norge.
Ja Norge förresten, de särbehandlas också rätt mycket av massmedia, exempelvis: https://www.svd.se/norge-passerar-dromgrans-i-co2-utslapp (om bilarnas låga utsläpp <100 g/km i Norge) eller när de på radion härom dagen säger hur Norge nu är nere i "54 *miljarder* ton per år". En faktor tusen hit och dit är ju inte så viktig när man har rätt, men varför inte använda det mer korrekta uttrycket "fantasiljoner" ?
Nej det är Sverige som är boven, och speciellt kärnkraften med sina enorma utsläpp (OBS ironi)

Att Norge skitar ner trots sin 100% elförsörjning från vattenkraft och långt gångna elektrifiering av bilflottan har att göra med att de är ett oljeproducerande land.

Det vill säga, mycket av energin från oljan och naturgasen facklas (bränns) eller används för att driva maskineriet som pumpar, raffinerar och fraktar det svarta guldet ut till storkonsumenterna.

Däribland till lilla Greta som är en lyckligt ovetande storförbrukare av olja och naturgas.

2019-06-04, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag har inte tid med Peter Stilbs, men jag har noterat att det finns forskare som föreställer sig att utvecklingen/krisen är positiv. En rysk professor ser framför sig hur Sibirien kommer att bli världens främsta matproducerande område.

CO2 är nödvändigt för växtligheten som är nödvändig för djur och människor.
CO2 alstrar uppvärmning av hav som tvingar fram klimatskifte och vändning mot nedisning.

Det som oroar Gretas generation är att CO2-halten blivit mycket högre än någonsin i mänsklighetens historia. Och eftersom de inte är ignoranta byfånar så förstår de att detta kommer att inverka drastiskt på deras framtid.

Hej igen lehs! Gillar att du håller så trevlig ton och verkligen argumenterar för din sak. Flashback när den är som bäst

Jag förstår att du - liksom vi andra - inte har hur mycket tid som helst att lägga ner på detta. Men med tanke på att du uppenbarligen ägnar mycket tid på att skriva här, och lyssna på Greta-sidans argument, så tror jag att det för din egen skull kunde vara intressant att ta del av någon intervju med exempelvis Peter Stilbs via t.ex. YouTube.

Vet inte om just du känner "klimatångest" och ligger vaken på nätterna. Men många av de barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt av Gretas uttalanden skulle må lite bättre av att få balans.

Kanske den ryske professorn har rätt om Sibiriens ljusa framtidsutsikter? Eller också är han bara en av de ignoranta byfånarna som borde lyssna på Gretas generation för att höra sanningen ...

Det som jag tycker är det värsta med "Greta-hajpen" är att hon faktiskt skrämmer upp människor till att tro att världen går under om de inte minskar sitt bilåkande och slutar flyga.

Hennes självförtroende mår nog bra av all uppmärksamhet. Men när hon hör att Arlanda ska byggas ut kraftigt, trots att ledande politiker har sagt att de ska lyssna på henne, då är det frågan om ens hon kan må särskilt bra på lång sikt.

Då har hon skrämt upp sina generationskamrater - helt i onödan. Eftersom det inte spelar någon alls roll om vi i Västeuropa börjar leva på stenåldersnivå, när hundratals miljoner människor i tidigare fattiga länder börjar resa sig upp och öka sin levnadsstandard. När de också vill värma sina bostäder och resa runt i världen.
2019-06-04, 08:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det värsta är att du inte trollar. Du är nog sån. Vi som inte är styrda av Jimmie Åkesson & Co ser Greta Thunberg som ett underbarn, en stor begåvning som studerat klimatologi sedan hon var tio år.
Jag ber om ursäkt för att jag trodde du var ironisk & trollade. Jag har nu kollat på länken till din blogg & fattar att du är gravallvarlig. Dina teorier om Palmemordet övertygade mig om att du inte är ett dugg ironisk, så jag skall inte dryfta mer om detta.
2019-06-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion

När jag först hörde talas om detta så kände jag direkt "case closed".

Det räcker för att avfärda hela fenomenet Greta med en handrörelse.

Greta som uppmanar politikerna att följa Parisavtalet. Som tillåter Kina att öka sina CO2-utsläpp enormt. Bortsett från att kolkraft har andra enormt skadliga miljöeffekter som inte ens den värsta "klimatförnekare" kan förneka.

När Greta med anhängare hyllar detta avtal, och samtidigt säger åt sina landsmän att vi måste sluta flyga och köra mindre bil för annars kommer världen att gå under om 10 år, då inser man vilken stor jäkla pajas hon faktiskt är.

Och begreppet "tunnelseende" har fått ett ansikte.
2019-06-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej igen lehs! Gillar att du håller så trevlig ton och verkligen argumenterar för din sak. Flashback när den är som bäst

Jag förstår att du - liksom vi andra - inte har hur mycket tid som helst att lägga ner på detta. Men med tanke på att du uppenbarligen ägnar mycket tid på att skriva här, och lyssna på Greta-sidans argument, så tror jag att det för din egen skull kunde vara intressant att ta del av någon intervju med exempelvis Peter Stilbs via t.ex. YouTube.

Vet inte om just du känner "klimatångest" och ligger vaken på nätterna. Men många av de barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt av Gretas uttalanden skulle må lite bättre av att få balans.

Kanske den ryske professorn har rätt om Sibiriens ljusa framtidsutsikter? Eller också är han bara en av de ignoranta byfånarna som borde lyssna på Gretas generation för att höra sanningen ...

Det som jag tycker är det värsta med "Greta-hajpen" är att hon faktiskt skrämmer upp människor till att tro att världen går under om de inte minskar sitt bilåkande och slutar flyga.

Hennes självförtroende mår nog bra av all uppmärksamhet. Men när hon hör att Arlanda ska byggas ut kraftigt, trots att ledande politiker har sagt att de ska lyssna på henne, då är det frågan om ens hon kan må särskilt bra på lång sikt.

Då har hon skrämt upp sina generationskamrater - helt i onödan. Eftersom det inte spelar någon alls roll om vi i Västeuropa börjar leva på stenåldersnivå, när hundratals miljoner människor i tidigare fattiga länder börjar resa sig upp och öka sin levnadsstandard. När de också vill värma sina bostäder och resa runt i världen.
Världen har inte tid med Peter Stilbs. Han förnekar att glaciärisen smälter och hakar upp sig på alla detaljer som kommer inom räckhåll. I vissa saker har han rätt, men i stället för att utveckla och vara nyfiken så vill han bara gnälla och klaga.

Naturligtvis har inte alarmisterna rätt i allt, men är det verkligen viktigt?

Att brittisk oljeindustri har börjat lyssna på Greta Thunberg är stort och akademiskt käbbel ska fan inte löna sig.
2019-06-04, 10:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är tråkigt att aspekter på fenomenet Greta kommit att handla om aspekter på klimatet. Jag ser det som två saker, men då är jag väl mer räv som vill se fler nyanser, än igelkottarna som "ser" att det är en och samma (stora! och viktiga!) sak.
2019-06-04, 10:46
Medlem
belfs avatar
Citat:
Greta Thunberg har givit ut en bok som innehåller några av hennes tal. [/url]
Inte miljöslösande pappersböcker som körs runt i avgasspyende lastbilar antar jag? Det skulle Greta aldrig tillåta.
2019-06-04, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Får jag fråga bara, på vilket sätt var du mer intelligent än en genomsnittlig vuxen, när du bara var några år gammal? Det skulle vara intressant att veta, för du måste vara den första i världshistorien som är smartare än en vuxen, redan INNAN du börjat ''dagis'' (förskolan).

Greta är förresten inte smartare än genomsnittliga vuxna, alls. Det är ju synd om henne, förmodligen utnyttjas hon utan att hon ens förstår det, stackarn.

Nu handlar ju inte tråden om mig, men jag lärde mig bl.a. läsa och skriva själv vid tre års ålder och var mycket bättre på att dra logiska slutsatser mm än genomsnittliga vuxna. Det är inte så unikt som du tror. Som jämförelse lärde John Stuart Mill sig själv grekiska vid samma ålder.

Hur vet du att Greta inte är smartare än genomsnittliga vuxna?
2019-06-04, 11:34
Medlem
Giant Squids avatar
Greta med sin sannolika förmåga att snöa in på specialintressen gör henne garanterat mer påläst än majoriteten vuxna i samhället, även bland flashbacktrollen.
2019-06-04, 11:41
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är tråkigt att aspekter på fenomenet Greta kommit att handla om aspekter på klimatet. Jag ser det som två saker, men då är jag väl mer räv som vill se fler nyanser, än igelkottarna som "ser" att det är en och samma (stora! och viktiga!) sak.
Det religiösa fenomenet Greta i religionen utan nåd är naturligtvis ett annat fenomen, likaså mediefenomenet Greta eller det klädsamt nationalistiska "Greta är svensk" fenomenet. Så att man hamnar i diskussioner om olika illusioner och ljusfenomen tycker jag inte är så konstigt. Det är ju för övrigt lätt att få vara räv i fred i vår tid - ett annat mediefenomen.
2019-06-04, 11:45
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta med sin sannolika förmåga att snöa in på specialintressen gör henne garanterat mer påläst än majoriteten vuxna i samhället, även bland flashbacktrollen.
Precis som experterna på dataspel. Expert på spelets regler, omedvetna om de underliggande processerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in