2019-06-02, 21:50
Medlem
TattooedFuckers avatar
Roslagsstoppet är en av dem . de finns en mack samt ett hamburger hak där och jag brukar fynda en hel del prylar där och sen käka efteråt . solvalla är 100 ggr större när de gäller loppis
Citera
2019-06-02, 22:40
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Finns många kostnader för att bedriva foodtruck. Vad jag har hört så måste du förbereda maten i ett riktigt kök, hyra av mark, dispens av parkering, polistillstånd, avfallsabonnemang etc. Sen har de ofta kort säsong för ingen kommer åka runt på vintern med sin truck.

Sen som personen ovan sa så är det efterfrågan, folk vill gå runt på loppisen och inte gå iväg för att köpa mat, så du betalar en premium för bekvämligheten.
Vi hade förstås med några bars med, men sen åkte vi till Bromma Blocks och åt vid ett bord på porslinstallrikar för lägre kostnad. Och skrattade åt juggevagnens överpriser.
Jag tror själva iden med Foodtrucks kommer dö.
Citera
2019-06-02, 23:22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.
Jag såg å andra sidan inte en människa om köpte något där.

Men hur tänker de? Går det runt överhuvudtaget?
Hur ser affärsmodellen ut?

Det här var ju en ryggsäck...

Folk spelar på hästar konstant på Solvalla. Dvs du har vinnare som kommer att vilja åka därifrån med lite fetare plånbok i stort sett på löpande band.

De är den tilltänkta kundgruppen.

Punkt.
Citera
2019-06-02, 23:26
Medlem
Lobbaaans avatar
Om de står på en loppis har de inte betalat många kronor för att stå där. Däremot om de ställer sig på större marknader så kan en plats kosta runt 10 tusen. Det är mycket juggekorv som ska säljas för att det ska gå ihop sig, sen tror jag att loppisen är ett ganska dåligt ställe att sälja på, snåla människor som ska handla billigt skit vill inte köpa mat för 100kr portionen.

Jag säljer själv korv, på fyllan betalar folk gärna 40kr för en fransk hotdog och 20kr för en läsk.
Citera
2019-06-02, 23:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.
Jag såg å andra sidan inte en människa om köpte något där.

Men hur tänker de? Går det runt överhuvudtaget?
Hur ser affärsmodellen ut?

Om man sysslar med penningtvätt bestämmer man själv hur stor "försäljningen" är , blir bara extra jobb om alla dessa korvar måste krängas.
Citera
2019-06-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
För att dom kan, pris efter efterfrågan.

En liter vatten på Ica mitt i staden 10:- , en halvliter vatten i en kiosk på en badstrand utanför tätbebyggelse 30:-

Efterfrågan styr priset.

Helt enig. De skapar någon typ av mervärde för viss sorts människor.
Citera
2019-06-03, 00:47
Medlem
Kalliss avatar
Delar frågeställningen:
" Foodtrucks - varför är maten så förbannat dyr?"

Vill inflika ytterligare en fråga som jag funderat på, den är varför prisbilden inte justeras om man betalar med Swish och kanske kort.

Precis som när man äter pizzan på pizzerian - eller om man beställer pizzan på avhämtning. En pizza motsvarande på avhämtning är ju alltid minst 10 kronor lägre i pris jmf med att äta pizzan vid dukat bord.

Kontanthanteringen är en stor kostnad för handeln överlag. Värdetransport företagen som "bankar" pengarna är hutlösa avseende den prislapp handeln får betala.
Senast redigerad av Kallis 2019-06-03 kl. 00:59.
Citera
2019-06-03, 01:48
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Delar frågeställningen:
" Foodtrucks - varför är maten så förbannat dyr?"

Vill inflika ytterligare en fråga som jag funderat på, den är varför prisbilden inte justeras om man betalar med Swish och kanske kort.

Precis som när man äter pizzan på pizzerian - eller om man beställer pizzan på avhämtning. En pizza motsvarande på avhämtning är ju alltid minst 10 kronor lägre i pris jmf med att äta pizzan vid dukat bord.

Kontanthanteringen är en stor kostnad för handeln överlag. Värdetransport företagen som "bankar" pengarna är hutlösa avseende den prislapp handeln får betala.

Du menar att de som betalar med kort eller swish ska få billigare mat, medan de som betalar kontant ska få betala mer för samma mat? Om nu kontanthanteringen är ett problem så kan foodtrucks alltså bestämma att de inte godkänner kontantbetalning. För övrigt är det inte bara kontanthantering som kostar. Jag menar, kortterminaler och transaktion/kortavgifter är exempel på sådant som kostar. Det kostar även företagen att ha/erbjuda Swish, bland annat en årsavgift och transaktionsavgift. Det är liksom inte gratis att erbjuda sina kunder kortbetalning och swish, så varför ska dessa kunder få ett lägre pris på maten än de kunder som betalar kontant?

Vill man erbjuda ett lägre pris så kan man erbjuda en takeaway-avgift. Men nej, det är inte alls alltid minst 10 kr billigare med avhämtning på pizzeria istället för att äta på pizzerian. Där jag bor är det flertal ställen som erbjuder samma pris, oavsett om man äter där eller tar med sig. Känner bara till en pizzeria som tar ut "serveringsavgift" om man äter där, och den summan är 5 kr.
Citera
2019-06-03, 01:53
Medlem
Jag hade tänkt svara på ditt inlägg men är fortfarande i chock över att just du:

1. Besöker en loppis.
2. Tänkte äta där.
3. Går så i taket över att det kostade någon tia extra att du bemödar dig med att starta en tråd om fenomenet.

Jag trodde du levde ett liv få förunnat i kölvattnet av din personliga framgångssaga och att helgerna tillbringades på Rivieran eller i alla fall i Torekov.

Vad i helvette gjorde DU av alla högprofilierade framgångsrika välbergade på en loppis? Jag trodde du bara tog kort på grejerna du inte behövde, la dig i soffan och lät folk som ville komma och hämta det bjuda under varandra.

För du var väl inte där och handlade grejer???

Och om du bara var där för att "det var en kul utflykt" spelar det väl ingen roll om maten kostar 110 eller 140:-?

Det låter ju nästan som om du är en större tattare än oss wt's som du brukar tjafsar med här inne.

Snälla du måste lova att svara på om du nedlät dig till att stå och be om allmosor för dina uttjänta saker eller ännu värre köper andras för att använda själv.

Grejen med foodtrucks i Sverige har inte blivit att dom är nischade att det ska vara billigt utan att dom ska kunna erbjuda ett varierat utbud.

Citat:
Vi hade förstås med några bars med, men sen åkte vi till Bromma Blocks och åt vid ett bord på porslinstallrikar för lägre kostnad. Och skrattade åt juggevagnens överpriser.
Jag tror själva iden med Foodtrucks kommer dö.

Var och vad åt du på porslin vid Bromma blocks som var så mycket billigare?

Varför åkte du inte ut till Barkaby och köpte korv på Ikea för 5:- om du är så priskänslig?
Citera
2019-06-03, 08:47
Medlem
Jag tror bara det har att göra med dina förväntningar på vad en foodtruck innebär. Det var samma för mig, jag tänkte själv att det var dyrt som fan; "Några grillspett för 150 spänn!"

Men för mig har det att göra med filmer, och resor, till utlandet (främst USA). Där kan du hitta en foodtruck och köpa "sunkig", men oftast jävligt god mat, billigt. I västra/södra USA kan du ju hitta sjukt goda tacos, burritos osv. för bara några dollar. i NYC finns ju allt från de vanliga kyckling och ris- vagnarna till NYC-pizza, typ en stor slice med pizza för $1-2.

De foodtrucks vi har i Sverige har ofta betydligt högre kvalitet. Sedan tillkommer såklart som tidigare nämnts betydligt hårdare regler, avgifter, förminskade stordriftsfördelar, skatter och att det krävs en högre lön för att den som driver trucken ska kunna överleva. Så egentligen är det inte så konstigt att det kostar mycket i Sverige.

Men ändå, jag vill bara ha tacos för 20kr styck. Tänk att gå ut från jobbet och käka en sunkig tacos-fest för en hundring
Citera
2019-06-03, 09:41
Medlem
Lichtblicks avatar
Foodtrucks är dyra för att det är en trend och hipt.

I Stockholm kan folk åka halva stan för just en foodtruck då "det är bästa maten".
Citera
2019-06-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Dom får förmodligen betala skjortan för att få stå där.

Detta. Kostnaden för att ha en food truck på gatan är löjlig. Inte en jävel som har råd att stå där annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in