2019-06-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Du blandar ihop konsekvenstänkande med medvetet risktagande. Män är mycket väl medvetna om riskerna med kriminella handlingar eller farliga sportaktiviteter. Undantag är män med låg intelligens, dvs IQ 85 och under, där beteendet tycks styras av okontrollerbara impulser där förstörelselusta är ett dominant inslag. Frågan är nog om inte förstörelselustan direkt är kopplad till låg intelligens. Du har säkert noterat det beteendet hos en del invandrargrupper från länder med låg intelligens.

Här har du studier på att mäns och kvinnor känslor ser olika ut och att dessa skillnader är biologiska och inte sociala konstruktioner. Finns fler än dessa.

https://www.livescience.com/4085-emotional-wiring-men-women.html

https://www.medicaldaily.com/study-womens-brains-are-more-sensitive-negative-emotions-react-differently-mens-354226
Ser olika ut....är inte vad du påstod.
Du ska ge mig forskning, serisö sådan, som påvisar att kvinnor skulle vara mer känslostyrda än män.

Allright?

Den första säger att kopplingsbanorna för känslor ser olika ut för män/ kvinnor...det är INTE att säga att kvinnor är mer känslostyrda än män.

Den andra säger att kvinnors hjärnor är mer känsliga mot negativa känslor, det säger inte heller det du försöker säga. För där finns även andra känslor ex. aggressivitet, eller glädje ....

Hoppas du fattar detta.
Citera
2019-06-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, hon har redan producerat ett barn och fler är på väg.
Hon är en fantastisk mor och har unika kvinnliga egenskaper och inger trygghet för barnet som jag som man aldrig skulle kunna ge.
Vice versa.

Säg till henne att hon enbart är en barnmaskin. Undra om det blir fler efter den diskussionen? Om din fru får cancer eller liknande och måste ta bort livmodern, slutar du då vara attraherad av henne eftersom jag antar att du är hetero och tycker kvinnlighet är attraktivt? Älskar du henne enbart för att du kan få snorren våt och att du kan få barn genom henne?
Citera
2019-06-01, 12:39
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du ska ge mig forskning, serisö sådan, som påvisar att kvinnor skulle vara mer känslostyrda än män.

Allright?

Den första säger att kopplingsbanorna för känslor ser olika ut för män/ kvinnor...det är INTE att säga att kvinnor är mer känslostyrda än män.

Den andra säger att kvinnors hjärnor är mer känsliga mot negativa känslor, det säger inte heller det du försöker säga. För där finns även andra känslor ex. aggressivitet, eller glädje ....

Hoppas du fattar detta.

Inte seriös forskning? Så när resultaten inte blir vad ni feminister vill, så är det oseriöst?

Pröva gärna att läsa hela artiklarna innan du uttalar dig.

“A stronger connection between these areas in men suggests they have a more analytical than emotional approach when dealing with negative emotions,” said Stéphane Potvin, associate professor at the University of Montreal’s Department of Psychiatry. “It is possible that women tend to focus more on the feelings generated by these stimuli, when men remain somewhat ‘passive’ toward negative emotions, trying to analyze the stimuli and their impact.”
Citera
2019-06-01, 12:41
Medlem
Citat:

Allright?

Hoppas du fattar detta.

Du fattar väl att enbart känslor som kvinnor har klassas som dåliga eller klassas som känslighet men när män visar känslor så är det inte att de är känslodrivna utan då är det "reals over feels".
Citera
2019-06-01, 12:45
Avslutad
Jag har en annan syn på problemet!

Man måste komma ihåg att det svenska samhället premierar pojkar som beter sig som flickor och tvärtom.

Det börjas redan med det från förskolan där små-Mengeles med examen från genushögskolan experimenterar på 4 till 6 åringar allt för den rätta och goda lärans skull.

Sen fortsätter det i grund och gymnasieskolan där flickaktigt beteende premieras. Betygsresultaten bortförklaras med att pojkar är "lite tröga". Det är märkligt för bara några år senare på högskoleprovet kan dessa tröga pojkar betydligt mer än det andra könet.

Det är likadant på arbetsplatser där kvinnor med manliga drag (oftast de dåliga manliga dragen) premieras framför mer femina kvinnor. Män med stark vilja och självförtroende kritiseras medan mjuka femina män med svag vilja premieras.

Vi har fått det samhälle som man skapat framförallt via skolan (lärarhögskolan). I det läget tycker jag det är fel att kritisera kvinnor eller män i svepande ordalag.

Själv är jag en manlig man och då är man alltid i skottgluggen idag.
Citera
2019-06-01, 12:45
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Det är tvärtom.
Enligt denna undersökning är risken att få ett autistiskt barn 0.2%. Kvinnor över 40 löper 51% större risk att få ett autistiskt barn. Faderns ålder verkar ej ha betydelse.

https://www.nhs.uk/news/pregnancy-and-child/mothers-age-affects-autism-risk/
Citera
2019-06-01, 12:47
Medlem
Citat:
Inte seriös forskning? Så när resultaten inte blir vad ni feminister vill, så är det oseriöst?

Pröva gärna att läsa hela artiklarna innan du uttalar dig.

“A stronger connection between these areas in men suggests they have a more analytical than emotional approach when dealing with negative emotions,” said Stéphane Potvin, associate professor at the University of Montreal’s Department of Psychiatry. “It is possible that women tend to focus more on the feelings generated by these stimuli, when men remain somewhat ‘passive’ toward negative emotions, trying to analyze the stimuli and their impact.”

kanske mer du som borde göra det?

Negativ emotions är bara 1 av flera känslor. Fatta! Denna studie detalstuderar specifikt 1 enda typ av känsla. Och "suggests" är heller knappast en form av säkerställd bevisning.

återkom med samma typ av studie gjort på positiv emotions eller aggressvitet ex.
Om man där hittar att män ex reagerar på motsvarande sätt som kvinnor enligt denna studies "suggestion" gör gällande negativa känslor....nå? vad hade det sagt om människans känslostryning i sin helhet?
hmm?
Citera
2019-06-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Du fattar väl att enbart känslor som kvinnor har klassas som dåliga eller klassas som känslighet men när män visar känslor så är det inte att de är känslodrivna utan då är det "reals over feels".

Jo, jag har förstått det....känslor är enbart negativa samt just ..känslor...samt just känslostyrning när de återfinns hos kvinnor....
när exakt samma ska förekommer hos män så är det helt osynligt, enkom logik! eller harkel....medveten "risktagning".

Män som galna av eufori/ aggressivitet/ masspsykos fyrar av bengal nr 30 rakt i ansiktet på domaren, eller slår en motståndare i huvudet med en krossad ölflaska är ju extremt logiska hela bunten. och "vinsten" med detta "riskbeteende" helt styrt av enkom kylig logik är ju uppenbart! för alla.

Jajamen.

Senast redigerad av Merapi 2019-06-01 kl. 12:58.
Citera
2019-06-01, 12:57
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

Det handlar inte om att inte visa känslor. Både män och kvinnor visar känslor. Män bli arga. Kvinnor blir arga. Det är inte detta saken handlar om. Vad det handlar om är att kvinnor i långt högre utsträckning styrs av känslor och därför styrs besluten av "känslor" mer än av analys och logik.

Det behövs ingen forskning för att konstatera detta, utan det räcker med tusentals och åter tusentals anekdotiska bevis ur verklighetens vardag. Jag är kvinna själv, så jag vet väl för fasen vad kvinnor pratar om.

Kvinnor gör inget annat än att diskutera känslor med sina väninnor. För er män som aldrig tänkt på saken, så kan ni lyssna på valfri konversation i kollektivtrafiken mellan kvinnor. Det är relationsproblem som diskuteras mellan kvinnor. Ofta relationsproblem till kvinnliga vänner. Varenda mening är typ: "jag känner att...", "jag känner mig...", Min känsla säger att...", "jag känner på mig att hon visste att blah. blah. blah...."
Citera
2019-06-01, 13:01
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
kanske mer du som borde göra det?

Negativ emotions är bara 1 av flera känslor. Fatta! Denna studie detalstuderar specifikt 1 enda typ av känsla. Och "suggests" är heller knappast en form av säkerställd bevisning.

återkom med samma typ av studie gjort på positiv emotions eller aggressvitet ex.
Om man där hittar att män ex reagerar på motsvarande sätt som kvinnor enligt denna studies "suggestion" gör gällande negativa känslor....nå? vad hade det sagt om människans känslostryning i sin helhet?
hmm?

Är inte aggressivitet en negativ känsla? Det spelar väl ingen roll att det var just negativa känslor som avhandlades. Negativa känslor är ju de som påverkar våra liv mest. Det är negativa känslor som leder till att kvinnor blir utbrända och sjukskriver sig. Med mera. Med mera. Att du försöker trolla bort diskussionen för att forskningen visar att kvinnor är mer känslostyrda än män, vittnar om hur ideologiskt duperad du är.
Citera
2019-06-01, 13:06
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att inte visa känslor. Både män och kvinnor visar känslor. Män bli arga. Kvinnor blir arga. Det är inte detta saken handlar om. Vad det handlar om är att kvinnor i långt högre utsträckning styrs av känslor och därför styrs besluten av "känslor" mer än av analys och logik.

Det behövs ingen forskning för att konstatera detta, utan det räcker med tusentals och åter tusentals anekdotiska bevis ur verklighetens vardag. Jag är kvinna själv, så jag vet väl för fasen vad kvinnor pratar om.

Kvinnor gör inget annat än att diskutera känslor med sina väninnor. För er män som aldrig tänkt på saken, så kan ni lyssna på valfri konversation i kollektivtrafiken mellan kvinnor. Det är relationsproblem som diskuteras mellan kvinnor. Ofta relationsproblem till kvinnliga vänner. Varenda mening är typ: "jag känner att...", "jag känner mig...", Min känsla säger att...", "jag känner på mig att hon visste att blah. blah. blah...."

Fast det gör de ju inte bevisligen.
Kivnnors beteende i denna värld är betydligt mer sansat och äger en logik än vad mäns beteende är, speciellt så unga män, i det stora hela.

beteenden som vi direkt kan säga vara just känslostyrda.
ex våld av speciell typ/ idiotisk risktagning, dvs där "risken" definitivt inte är värd att tas etc etc domineras av män, inte av kvinnor.

Vad säger detta dig? Att män skulle vara mer "analytiska" än kvinnor?
Citera
2019-06-01, 13:10
Medlem
Citat:
Är inte aggressivitet en negativ känsla? Det spelar väl ingen roll att det var just negativa känslor som avhandlades. Negativa känslor är ju de som påverkar våra liv mest. Det är negativa känslor som leder till att kvinnor blir utbrända och sjukskriver sig. Med mera. Med mera. Att du försöker trolla bort diskussionen för att forskningen visar att kvinnor är mer känslostyrda än män, vittnar om hur ideologiskt duperad du är.

Nej, vad som åsyftas med "negativ emotions" är saker som depression/ ledsnad/ ångest etc etc.
och ja, kvinnor uppvisar mer av detta än män.
Och det finns flera teorier kring varför det är så.
Män uppvisar med av ex aggression.

Så de tär betydligt mer troligt att kvinnors hjärnor är känsligare för negativa känslor, medan män är mer känsligare för aggression.
Det gör ingen av dem mer styrd av sina känslor än den andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in