2019-05-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Hade jag vetat att min granne hyrde lägenheten i andra hand, utan att det finns kontrakt om detta med hyresvärden, så hade jag lämnat den informationen till hyresvärden.

De hade då kontrollerat uppgifterna och om det visar sig stämma, sagt upp kontraktet.

För mig är detta självklart. Eftersom den som hyr lägenheten inte längre bör där ska den gå till någon som stått i kö, inte till hyresgästens kusin, kompis eller vad det nu kan vara.

För mig är det självklart att man inte tjallar och som dom på engelska säger ”stay in your own lane”, men vi alla fungerar väl olika. Jag hade alla dagar i veckan hjälpt mina föräldrar, syskon eller min moster/farbror/morbror/faster. Det handlar inte om att det ska vara rätt och att man ska följa lagen, det handlar om att man ska hjälpa ens nära och kära i behov. Nu är jag inte 100, men om V*an nu hjälpt sin syster med en lägenhet, vad ligger felet i det? Om systern betalade varje månad och var en ordentlig granne, så är det inga fel att hon fick hjälp på traven. Stackarn hade väl inte tillräckligt med poäng, dagens hyressystem är ju galet med hur många år man måste stå i kö. Hon hade jobb och ville säkert bo ensam vilket hon kunde med lite hjälp. Ni svenskar är något annat. PS: hade inte velat ha dig som granne haha.
Citera
2019-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En fågel viskade att BO är halvsyster till Vian. Eftersom namnskicket är att kvinnorna behåller sina efternamn, fars och farfars, när de gifter sig så kan ju det stämma. Vian och Sara har isåfall samma mor men olika far.

Den som heter Shoxa är enligt mig helsyster till Vian. Vi har ju bara hennes fars efternamn, Aziz, eftersom hon inte är registrerad i Sverige Hon är äldre och kan ha flyttat från Sverige eller gått bort tidigare.

Troligen är Vian, Shoxa och Halo helsyskon.

Troligen är detta Shoxa:
https://www.pinterest.se/shoxa81/

Hennes signatur tyder på att hon är 38 år.

På Shoxas facebook skulle kvinnorna på bilden kunna vara Sara, Vian och Shoxa.
https://www.facebook.com/shoxa.aziz.9

Nä nu blev det fel igen. Fråga fågeln om den kan viska om.
Citera
2019-06-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eraidioter
För mig är det självklart att man inte tjallar och som dom på engelska säger ”stay in your own lane”, men vi alla fungerar väl olika. Jag hade alla dagar i veckan hjälpt mina föräldrar, syskon eller min moster/farbror/morbror/faster. Det handlar inte om att det ska vara rätt och att man ska följa lagen, det handlar om att man ska hjälpa ens nära och kära i behov. Nu är jag inte 100, men om V*an nu hjälpt sin syster med en lägenhet, vad ligger felet i det? Om systern betalade varje månad och var en ordentlig granne, så är det inga fel att hon fick hjälp på traven. Stackarn hade väl inte tillräckligt med poäng, dagens hyressystem är ju galet med hur många år man måste stå i kö. Hon hade jobb och ville säkert bo ensam vilket hon kunde med lite hjälp. Ni svenskar är något annat. PS: hade inte velat ha dig som granne haha.

Man kan och skall hjälpa sina nära och kära, ja, jag hjälper personligen även främmande men gränsen går där när något börjar bryta mot lagar och förordningar.
Vi har tydligen vuxit upp med olika moral- och kulturregler. Vi har lyckats åstadkomma en av världens bäst fungerande samhällen medans vissa med andra ordningsregler ligger i ruiner - om och om igen. Eller, vad vet jag?
Senast redigerad av cactaceae 2019-06-01 kl. 00:23. Anledning: Felstavning
Citera
2019-06-01, 00:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men hade folk "släppt" sina lägenheter när de faktiskt flyttar så hade dina vänner och släktingar kanske kunnat få ett eget kontrakt och inte bo på "nåder" i ett andrahandskontrakt?

Kan inte en långtgående förväntan om att hjälpa sina nära och kära användas som ett medel för kontroll?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-01 kl. 01:11.
Citera
2019-06-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robarta
Det är bara en teori men jag ser det på det viset. Den senaste manen bor ju inte med systern. Det finns en misstanke att han kom bara för att gifta sig med henne och på så sätt få stanna i Sverige. Systern har bott i Sverige länge , varför flyttar hon inte ihop med någon härifrån som står henne nära utan gifter sig med en ”importerad” man och sedan bor de inte ens tillsammans? Jag tror att släkten ville använda Sara till samma sak. Det fanns en gubbe i Irak som var avsedd för henne och Sara vägrade gå med på det. Hon blev pressad och hotad länge och mådde jättedåligt. Till slut stod hon inte ut och gjorde detta som ett känslomässigt budskap till dem. Det finns flera historier bara i Sverige som beskriver liknande fall. Du kanske har läst det här:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=965109

Jag hoppas någon som du har fått och kunnat prata med utredningspersonalen!
Citera
2019-06-01, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Jag hoppas någon som du har fått och kunnat prata med utredningspersonalen!

Haha det hoppas inte jag, med tanke på hur fel personen har. ”Gubben i Irak” bor inte ens där, utan här i Sverige och har gjort det i många år, men ja vad vet jag! En främling som denna vet säkert bättre och bör ju absolut fått kontakt med utredningspersonalen, kanske fallet kan lösas då. Någon som har numret till ledaren till utredningen och kan slå en signal?

PS: svarar inte er som svarat om det med lägenhetsbyte etc då jag står fast vid att man hjälper sina nära och kära, då det enligt mig inte är ett brott som skall behöva uppmärksammas som detta lägenhetsbyte har gjort. Finns tyvärr viktigare saker att diskutera än vem som bytte vilken lägenhet men antar att brist på svar gör att man börjar diskutera annat.
Citera
2019-06-01, 08:33
Medlem
Citat:
Haha det hoppas inte jag, med tanke på hur fel personen har. ”Gubben i Irak” bor inte ens där, utan här i Sverige och har gjort det i många år, men ja vad vet jag! En främling som denna vet säkert bättre och bör ju absolut fått kontakt med utredningspersonalen, kanske fallet kan lösas då. Någon som har numret till ledaren till utredningen och kan slå en signal?

PS: svarar inte er som svarat om det med lägenhetsbyte etc då jag står fast vid att man hjälper sina nära och kära, då det enligt mig inte är ett brott som skall behöva uppmärksammas som detta lägenhetsbyte har gjort. Finns tyvärr viktigare saker att diskutera än vem som bytte vilken lägenhet men antar att brist på svar gör att man börjar diskutera annat.

Det väsentliga har du presenterat duktigt, tack
Citera
2019-06-01, 09:20
Medlem
Citat:

Det du tydligen inte förstår är att detaljer som det här med lägenhetsfiffel, bidragsfusk, oklara identiteter, påstådda skenäktenskap m.m. faktiskt är både relevant och intressant.

Det visar nämligen hur subjektiv och felaktig den bild du och vissa andra försöker ge av den döda kvinnan och hennes anhöriga är.

De har alltså inte anpassat sig efter svenska regelverk, lagar och sedvänjor. De lever kvar i sitt medeltida tankesätt, ignorerar regler som inte gynnar dem själva och utnyttjar systemet så mycket som möjligt. Parasiter är en passande benämning.

Med sådan brist på moral, samvete och respekt för samhällets övriga medborgare är det inte svårt att tänka sig att de även kan ha behållit sin skeva kvinnosyn och tradition att alltid skydda klanen (GM) mot yttre faror (polisen). Alltså är det av intresse.
Citera
2019-06-01, 10:29
Medlem
generalconcretes avatar
Har man kommit fram till vem kvinnan är? Annars har jag namnet och en källa som är 100% säker på vem det är.
Citera
2019-06-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Har man kommit fram till vem kvinnan är? Annars har jag namnet och en källa som är 100% säker på vem det är.

Så klart vill vi veta alla hennes namn/alias i alla olika sammanhang. Låt oss höra vad generalen har att komma med!
Citera
2019-06-01, 11:05
Medlem
generalconcretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Så klart vill vi veta alla hennes namn/alias i alla olika sammanhang. Låt oss höra vad generalen har att komma med!

Kanske inte så smart att outa namnet här, du får komma privat. Min källa är stensäker.
Citera
2019-06-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Kanske inte så smart att outa namnet här, du får komma privat. Min källa är stensäker.

Du gör som du vill då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in